Medewerkers

Anita TwaalfhovenAnita Twaalfhoven

Anita Twaalfhoven is freelance journalist en tekstschrijver. Ze is gespecialiseerd in cultuurbeleid en cultuureducatie. Ze studeerde Pedagogische Wetenschappen aan de UVA en doorliep de Regie Opleiding van de Theaterschool in Amsterdam. Door het schrijven van recensies over jeugdtheater rolde zij in het schrijversvak. Zij schreef en schrijft voor dagblad Trouw, Theaterkrant.nl, het Cultuurplein Magazine en diverse andere vakbladen en opdrachtgevers. Ook was zij hoofdredacteur van het tijdschrift Boekman over kunst, onderzoek en beleid. Verder geeft zij onder meer les op het gebied van schrijven op de Theaterschool in Amsterdam. Voor Theaterkrant.nl schrijft ze over jeugdtheater, toneel en muziektheater.
Lees meer over Anita.

Annette EmbrechtsAnnette Embrechts

Annette Embrechts (1968) zit het liefst in een theaterzaal, op een festival of ergens op locatie. Studeerde wiskunde en filosofie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (nu Radboud Universiteit) en ontdekte daar de schoonheid en elegantie van het denken in modellen. Verkoos boven het mathematisch denken toch te schrijven over een speelser model van de werkelijkheid: dat op een podium. Begon als dans- theaterrecensent bij KUNieuwsen de Arnhemse Courant/Gelders Dagblad. Schreef daarna over dans voor hetUtrechts Nieuwsblad. Is vanaf 1998 als dans- & theaterjournalist verbonden aan de Volkskrant. Werkte als programmamaker bij Studium Generale Nijmegen, als journalist/redacteur bij Met het Oog op Morgen(NOS radio) en De Andere Wereld van Zondagavond(IKON) en (als gastrecensent) bij Opium (op 4). Participeert in jury’s, adviescommissies en besturen (zoals het KIM, Forum voor reflectie op journalistiek). Foto: Marjoleine van Kalken

avatar voor Brecht HermansBrecht Hermans

Brecht Hermans is een theaterbeest. Hij studeerde Theaterwetenschappen aan de Universiteit Gent en Utrecht en Podiumtechnieken aan het RITCS in Brussel. Als freelance theatermaker maakte en speelde hij sociaal-artistieke voorstellingen in eigen naam en bij de collectieven De Stokerij, De Constanten, Oortocht. Hij speelt als acteur bij De Machienerie in Antwerpen. Theaterrecensies en interviews schreef hij voor goddeau.com, Dm City Magazine (De Morgen) en CircusMagazine. Brecht heeft een zwak voor theatermakers die conventies overboord gooien, liefst in combinatie met tonnen spelplezier. Voor hem is theater een plek voor ontmoetingen.

Carolien VerduijnCarolien Verduijn

Carolien Verduijn (1993) studeerde Algemene Cultuurwetenschappen en Contemporary Theatre, Dance & Dramaturgy. Ze is gefascineerd door de onmogelijke taak om woorden te geven aan een taal zonder woorden; dans. In 2016 volgde ze de cursus Hedendaags Schrijven over Hedendaagse Dans bij het Domein voor de Kunstkritiek. Naast Theaterkrant en Theatermaker, schreef/schrijft ze voor Cultuurbewust.nl, CLEEFT, Dansmagazine.nl en NRC Media. Ze werkt daarnaast sinds november 2018 als communicatiemedewerker bij Dansateliers.

Dominique EngersDominique Engers

Dominique Engers (1965) studeerde af als theaterwetenschapper aan de UVA met een scriptie over Freek de Jonge en de oudejaarsconférence. Lang voordat zij zelf als finalist eindigde bij het Leids Cabaret Festival was zij een hartstochtelijk cabaretliefhebber. Ze maakte de afgelopen twintig jaar vooral carrière als sneldichteres. Daarnaast schrijft zij liedjes en lemma’s, nieuwsbrieven en nota’s, brochures, artikelen, interviews en scripts voor zeer uiteenlopende opdrachtgevers. Voor Theaterkrant.nl schrijft ze over cabaret.

Erwin JansErwin Jans

Erwin Jans (Hasselt, 1963) werkt sinds 2006 als dramaturg bij het Toneelhuis (Antwerpen). Daarnaast doceert hij over theater en drama aan de acteeropleiding van de Artesis Hogeschool Antwerpen en aan het KASK te Gent. Hij publiceert over theater, literatuur en cultuur in o.a. Eutopia, Etcetera, Recto:Verso, nY.

Eva van der WeerdEva van der Weerd

Eva van der Weerd (1995) studeerde Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, University of Exeter en Universiteit van Utrecht. Ze begon in 2013 als theaterrecensent bij platform Ongekunsteld en schrijft sinds 2017 bij Theaterkrant over toneel, jeugdtheater en muziektheater. Daarnaast houdt ze de productiedatabase van de Theatercollectie (voormaling TIN) bij en doet ze onderzoek naar toegankelijkheid bij Het Nationale Theater.

Evelyne CoussensEvelyne Coussens

Evelyne Coussens (1980) studeerde klassieke filologie aan de Universiteit Gent en theaterwetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Ze schrijft als freelance cultuurjournalist voor de krant De Morgen en voor verschillende cultuurmedia (Ons Erfdeel, rekto:verso, Etcetera, Staalkaart). Ze woont in Gent en bekijkt voor Theaterkrant (Vlaams) toneel, muziektheater, jeugdtheater, danstheater en performance.

Filip TielensFilip Tielens

Als freelance journalist werkt Filip Tielens (1989, Leuven) voor verschillende media zoals De Standaard, VRT/Klara en Theaterkrant.nl. Hij volgt theater, dans, jeugdtheater en circus op de voet, voornamelijk in Vlaanderen maar ook in Nederland. Met het multimediale collectief De Zendelingen dat hij oprichtte, ontwikkelde hij diverse formats en installaties waarin toeschouwers, theatermakers en experten met elkaar in dialoog gaan, zoals De Biechtstoel. Hij is ook jurylid van het TheaterFestival Vlaanderen, waarbij hij ook de jongerenredactie coördineert.

avatar voor Fransien van der PuttFransien van der Putt

Fransien van der Putt is dramaturg en schrijver over dans, theater en performance voor Theaterkrant, cultureelpersbureau.nl en dansmagazine.nl. Tussen 2011 en 2015 ontwikkelde zij een minor voor de BA Dance, Artez, Arnhem – over artistieke processen en eigen onderzoek in dans. Tussen 1989 en 2001 mixte zij tekst als geluid bij Radio 100. Zij studeerde en studeert theaterwetenschap, met speciale aandacht voor archieven, notatie, theatergeschiedenis en het paradoxale karakter van het discours over dans in Nederland.

Hans SmitHans Smit

Hans Smit (1962) studeerde Franse Taal- en Letterkunde, Perswetenschappen en Theaterwetenschappen aan de UvA. Hij werkte bij het Holland Festival en Ministerie van WvC (Voorlichting Cultuur) en journalistiek actief sinds 1992. Werkte voor radio(kunst-)programma’s (AVRO, VARA, KRO, NPS) en TV (Avro Kunstuur, presentatie NOS Jeugdjournaal en Journaal). Presenteerde lange tijd Avro’s Opium Radio (op Radio1) en daarna Opium op Vier (NPO Radio4). Hij is sinds eind 2015 theaterrecensent voor Het Parool en schrijft voor Theaterkrant.nl over toneel en muziektheater.

Henri DrostHenri Drost

Henri Drost (1970) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en Amerikanistiek in Utrecht. Hij werkte enkele jaren als communicatieadviseur en schrijft/schreef voor o.a. GPD bladen, Metro, Theatermagazine Scènes, De Roskam en Cultureel Persbureau over opera, muziek en (jeugd)theater en cultuurpolitiek. Sinds 2014 schrijft hij voor Theaterkrant.nl. Daarnaast is hij werkzaam als adviseur podiumkunsten bij de Raad voor Cultuur.

Jasmijn van WijnenJasmijn van Wijnen

Jasmijn van Wijnen (1995) is tweedejaars masterstudent Dramaturgie aan de Universiteit van Amsterdam. Hiervoor voltooide zij haar bachelor Algemene Cultuurwetenschappen aan de Radboud Universiteit van Nijmegen.

Javier López PiñónJavier López Piñón

Javier López Piñón is regisseur en docent van Spaanse origine. Zijn loopbaan heeft zich vooral afgespeeld op het terrein van opera/muziektheater en hij heeft talloze opera’s geregisseerd voor (inter)nationale gezelschappen en festivals. Tot aan zijn pensionering gaf hij les aan de Master Opera (DNOA) en aan de Bachelor Regie aan de ATD (vh Theaterschool) in Amsterdam. Gedurende de laatste 20 jaar heeft hij ook een theaterpraktijk in (franstalig) West-Afrika opgebouwd. Hij heeft een recente Mastertitel in Theatre Studies en een tweede Master in African Studies.

Joke BeeckmansJoke Beeckmans

Joke Beeckmans (1981) is eindredacteur en coördinator van Theaterkrant.nl. Ze studeerde theaterwetenschap, werkte als communicatiemedewerker bij verschillende theaters en festivals en als theaterrecensent voor onder meer NRC Handelsblad.

Joost RamaerJoost Ramaer

Behalve theatergek is Joost Ramaer (1958) freelance journalist. Hij begon als verslaggever over economie en bedrijfsleven, eerst bij het maandblad Quote (1986-1993) en daarna bij de Volkskrant (1993-2003), waar hij eindigde als verslaggever Kunst (2003-2008). Hij verliet de krant om De Geldpers te schrijven, een boek over de ondergang van krantenuitgever PCM dat eind 2009 verscheen bij uitgeverij Prometheus. Sindsdien werkt of werkte hij onder meer voor NRC Handelsblad, De Groene Amsterdammer en sinds enkele jaren ook voor Theaterkrant, Theatermaker en Culturebot, een Newyorks blog over de performing arts. (Foto: Bob Bronshoff)

Jos SchuringJos Schuring

Jos Schuring (1957) is hoofdredacteur van theatermagazine Scènes en schrijft ook voor Haarlems Dagblad. Voor Theaterkrant (site en magazine) schrijft hij over toneel, muziektheater en jeugdtheater. In het verleden was hij hoofdredacteur van CJP Magazine en schreef ook voor regionale dagbladen van de Gemeenschappelijke Persdienst.
Lees meer over Jos.

avatar voor Karima AissaouiKarima Aissaoui

Karima Aissaoui vertelt als cultuurmarketeer, schrijver en schilder verhalen over de wereld om haar heen. Ze studeerde Communicatiewetenschappen en behaalde een master in Marketing aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Jarenlang werkte ze als communicatiemanager bij WAT WE DOEN, theaterorganisatie van Floris van Delft. Karima schrijft over onder andere kunst, cultuur, identiteit en samenleving voor NRC Handelsblad en de Volkskrant.

Kester FreriksKester Freriks

Kester Freriks (1954) is schrijver van tal van romans, natuurboeken en essays. Hij studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. In die tijd maakte hij, afgezien van het repertoiretoneel, intensief kennis met opera, dans, bewegingstheater en locatietheater. Over deze genres zou hij later zowel in boeken, artikelen als essays publiceren.

Sinds 1981 is hij verbonden aan de kunst- en boekenredactie van NRC Handelsblad. In 1982 werd hij bekroond met de Van der Hoogt-prijs voor zijn roman Hölderlins toren. Hij publiceerde diverse boeken en beschouwingen over toneel, waaronder Naar het theater (2011). Ook schreef hij samen met regisseur Gerardjan Rijnders het polemische brievenboek over theater, Tranen op bevel (1992). Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over toneel.
Lees meer over Kester.

Lars BrinkmanLars Brinkman

Lars Brinkman (1993) beweegt zich op een fluïde manier door het theaterwerkveld; hij werkt de ene avond als theatermaker en performer, de andere als recensent of drag queen. In 2017 studeerde hij af als acteur aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, waarna hij de voorstellingen Männerbund en Nader tot U maakte. Hij speelde o.a. in Boys Won’t Be Boys en in producties van Het Nationale Theater/NTJong. In zijn werk vertelt hij verhalen vanuit een roze en queer perspectief en probeert hij zaken die vastgeroest lijken te zitten in de samenleving te bevragen en open te breken.

Lucia van HeterenLucia van Heteren

Lucia van Heteren is theaterwetenschapper aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze studeerde Franse taal en letterkunde en theater-, film- en televisiewetenschap aan de universiteiten van Utrecht, Aix-en-Provence en Parijs, en vertaalwetenschap in Göttingen. Van 2008-2014 maakte ze deel uit van de jury voor de VSCD-toneelprijzen (Louis en Theo d’Or) en de selectie van het Theaterfestival. Sinds 2012 werkt ze tevens als adviseur van het Fonds Podiumkunsten en als lid van de vierjarencommissie Theater. Ze is bestuurslid van Theatermaker en Theaterkrant.nl en schrijft voor deze uitgaven met name over internationale theatervoorstellingen en Nederlandse voorstellingen in het buitenland.

Luuk VerpaalenLuuk Verpaalen

Luuk Verpaalen (Groningen, 1956) begon met schrijven over theater in de jaren ’80 voor Dagblad de Waarheid en Nieuwsblad van het Noorden (tegenwoordig Dagblad van het Noorden), maakte lokale radio, deed publiciteit bij het Grand Theatre en speelde bij Theater te Water. Aan zijn medewerkerschap bij de krant kwam na 15 jaar een einde toen bleek dat het zich slecht liet combineren met het runnen van het café dat hij gekocht had: Schouwburgcafé De Souffleur had veel theatermakers onder zijn clientèle en die mochten graag hun vak bespreken dan wel verhaal komen halen over een hun onwelgevallige recensie. In de jaren ’90 maakte hij deel uit van de redactie van Nederland Toneel. Sinds vorig seizoen verzorgt hij inleidingen in de Groninger Stadsschouwburg. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over jeugdtheater, muziektheater en toneel.

Margriet PrinssenMargriet Prinssen

Margriet Prinssen is theaterjournalist. Ze schrijft recensies en interviews voor Mediahuis, Haarlems Dagblad, de Uitkrant, Scènes, Odeon en de Theaterkrant. Tot en met 2019 werkte ze ook als eindredacteur bij Nationale Opera & Ballet. Lees meer over Margriet.

Marijn LemsMarijn Lems

Marijn Lems (1979) werkte als programmeur podiumkunsten bij Theater De NWE Vorst in Tilburg, Kunstencentrum STUK in Leuven, Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam en Festival Something Raw. Naast theater en dans besteedt hij veel tijd aan films, games en tv-series. Hij beschouwt zijn eindejaarslijstjes op Facebook als zijn belangrijkste bijdrage aan de mensheid. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over toneel en performance.
Lees meer over Marijn.

Max ArianMax Arian

Max Arian, geboren in 1940 te Amsterdam, studeerde politicologie, was lang redacteur cultuur en buitenland van De Groene Amsterdammer en schreef voor Toneel Teatraal en daarna voor Theatermaker. Hij is hoofdredacteur van De Brug, een blad over het Midden-Oosten, en hij schreef een uitgebreide biografie over de jonge Sandberg, de latere directeur van het Stedelijk Museum: Zoeken en Scheuren. Hij woont en werkt in Amsterdam en schrijft voor Theaterkrant.nl over toneel, politiek georiënteerd theater, jeugdtheater, muziektheater en opera.
Lees meer over Max.

Mia VaermanMia Vaerman

Mia Vaerman recenseert theater, dans en filosofie. Ze is gastdocent ‘Media & Maatschappij’ op het Ritcs, School of Arts Brussels, en lid van de jury van het Vlaams Theaterfestival. Atelier, een poly-cooproductie van de Koe, tg Stan en Discordia is voor haar pure poëzie en filosofie inéén, en de meest magische productie die ze ooit zag.

Nuno BlijboomNuno Blijboom

Nuno Blijboom (1994, Amsterdam) is dramaturg, podcastmaker en theaterjournalist. Hij studeerde Theaterwetenschap met een master International Dramaturgy aan de Universiteit van Amsterdam.

Oswin SchneeweiszOswin Schneeweisz

Oswin Schneeweisz (1961, Oostenrijk) is onder meer hoofdredacteur van ZINGmagazine en adviseur opera en muziektheater bij de Raad voor Cultuur. Daarnaast is hij werkzaam als coach en journalist voor onder meer HP/DeTijd, Algemeen Dagblad en vele andere bladen. Oswin schrijft voor Theaterkrant.nl over opera, muziektheater en musical.

Patrick van den HanenbergPatrick van den Hanenberg

Patrick van den Hanenberg (1953) was 30 jaar theaterrecensent voor de Volkskrant. Tegenwoordig schrijft hij zijn muziektheaterrecensies voor Het Parool en cabaretrecensies voor de Theaterkrant. In 1996 bracht hij, samen met Frank Verhallen, het standaardwerk ‘Nederlands cabaret 1970-1995’ uit. Daarnaast scheef hij onder meer biografieën over Don Quishocking, Drs P en De Kleine Komedie. Eind 2018 komt van zijn hand de biografie van Maarten van Roozendaal uit, getiteld Het leven heeft geen zin, maar ik wel. Naast zijn journalistieke werk is Van den Hanenberg docent geschiedenis aan Het Amsterdams Lyceum.

Persis BekkeringPersis Bekkering

Persis Bekkering (1987) schrijft, interviewt en presenteert. Voor Theatermaker en Theaterkrant concentreert ze zich op opera. Daarnaast schrijft ze voor de Volkskrant over literatuur en klassieke muziek. Haar debuutroman Een heldenleven verscheen in januari 2018 bij Prometheus. Foto: Olivier Surel

Pieter T'jonckPieter T'jonck

Pieter T’Jonck (1960) is architect en kunstcriticus op het domein van podiumkunsten en live art, architectuur en beeldende kunst. Sinds 1980 schreef hij teksten voor diverse media en leverde hij bijdragen aan diverse boeken. Hij doceerde onder meer aan de Universiteit Gent en de academies van Antwerpen en Gent. Hij was ook enkele Jaren ‘advisor’ bij DasArts, Amsterdam. Verder gaf hij workshops theater- en danskritiek in heel Europa. In 2012 was hij curator van de tentoonstelling ‘Superbodies’ in Hasselt. Tussen 2015 and 2017 was hij hoofdredacteur van het architectuurtijdschrift A+. Daarnaast runt hij het architectenbureau T’Jonck-Nilis Ingenieur-Architecten BV-BVBA. Hij leeft in Leuven.

Pieter VerstraetePieter Verstraete

Pieter Verstraete (1979) studeerde Germaanse Taal en Letterkunde alsook Theaterwetenschap aan de Universiteit Antwerpen. Hij promoveerde in 2009 op een proefschrift over hedendaags muziektheater aan de Universiteit van Amsterdam. Sindsdien doet hij onderzoek naar intermedialiteit in muziektheater en opera, stem en technologie, postmigratie, performatief protest (artivisme), en het theater in Turkije. Hij werkte onder meer aan de UvA, de Radboud Universiteit Nijmegen, de University of Exeter en verschillende universiteiten in Istanbul en Ankara. Momenteel werkt hij als Assistent Professor bij de Rijksuniversiteit Groningen en doet hij onderzoek aan de Freie Universität Berlin naar het exilisch leven van Turkse en Koerdische theatermakers in Duitsland en Europa. Als freelance theater- en cultuurjournalist schreef hij onder meer voor Urbanmag, De Scène en Cultuurhuis de Warande in België en hier voor Theatermaker en Theaterkrant.

Rosalie FleurenRosalie Fleuren

Rosalie Fleuren (1992) studeerde af van de Master Theaterwetenschap met een scriptie over vrouwen in cabaret. Als aanvulling op de Canon van het Theater in Nederland maakte ze een tijdlijn met bekende cabaretvrouwen sinds 1900, die tot nu toe over het hoofd werden gezien. Het onderwerp gaat haar aan het hart: voor haar plezier bestijgt ze soms ook het podium met kleinkunstliedjes. Verder is ze dramaturg en zakelijk leider bij culturele organisaties.

Ruud BuurmanRuud Buurman

Ruud Buurman is freelance theaterrecensent sinds 1997, voornamelijk op het gebied van cabaret, kleinkunst, muziektheater en af en toe een musical. Hij schreef voor het Utrechts Nieuwsblad, de regionale dagbladen van de Geassocieerde Persdienst, Het Parool en Theatermaker. Sinds 2012 is hij actief voor Theaterkrant.nl. Daarnaast schrijft hij over cabaret in het theatermagazine Scènes, is hij columnist voor diverse kranten van De Persdienst en voor FNV-Magazine en is hij als streng doch rechtvaardig jurylid verbonden aan diverse cabaret- en kleinkunstfestivals. Foto: Carlo ter Ellen

avatar voor Sander JanssensSander Janssens

Sander Janssens (1986) schrijft over theater voor onder meer NRC. Sinds 2017 zit hij in de VSCD Nederlandse Toneeljury. Daarnaast is hij als adviseur verbonden aan het Amsterdams Fonds voor de Kunsten. Van 2015 tot september 2019 schreef hij over theater voor Het Parool. Hij woont in Utrecht, waar hij in 2011 afstudeerde aan de opleiding Writing for Performance aan de HKU. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij recensies, (soms) nieuwsberichten en is hij weekendredacteur.
Lees meer over Sander.

Sanne ThierensSanne Thierens

Sanne Thierens promoveerde op de musicals van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink en is auteur van Mjoeziekul – Hoe Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink de Nederlandse musical vormgaven (Nijgh & Van Ditmar, 2021). Ze studeerde Musicologie, Theater- en Mediawetenschappen en piano aan University College Roosevelt in Middelburg en behaalde een Master in Musicologie aan King’s College in Londen. Sanne is tevens oprichter van De Musicaldatabase.
Lees meer over Sanne.

avatar voor Simon van den BergSimon van den Berg

Simon van den Berg (1975) is hoofdredacteur van Theatermaker. Daarnaast is hij toneelrecensent voor Het Parool. Hij studeerde Theaterwetenschap in Amsterdam en Berlijn. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij nieuwsberichten en af en toe een recensie.
(foto: Jochem Jurgens)

Thea DerksThea Derks

Thea Derks voltooide in 1996 cum laude haar studie Muziekwetenschap en is gespecialiseerd in hedendaagse muziek. Zij was redacteur van het boek Sssst! Nieuwe ensembles voor nieuwe muziek en publiceert artikelen en recensies in o.a. Theatermaker en Preludium en op websites als I Care if You Listen en Opusklassiek en op haar eigen blogsContemporary Classicalen Klassiek van nu.
In 2014 verscheen haar lovend ontvangen biografie Reinbert de Leeuw: mens of melodie waarvan in 2020 een 3e, aangevulde druk verscheen. In 2018 publiceerde zij Een os op het dak: moderne muziek na 1900 in vogelvlucht, een handzame introductie van de belangrijkste stromingen en muziekcentra in de 20e en 21e eeuw. ‘Een must voor elke muziekliefhebber en muziekstudent.’
Lees meer over Thea.

Tom HelmerTom Helmer

Tom Helmer (1977) is dramaturg bij Theater Bellevue, waar hij onder meer de schrijvers van Bellevue Lunchtheater begeleidt. Daarvoor werkte hij bij Toneelschuur Producties en de Rotterdamse Schouwburg. Helmer is ook een van de oprichters van toneelgroep Opium voor het Volk.

Tuur DevensTuur Devens

Tuur Devens (1951) is Nederlander van geboorte maar woont al tweederde van zijn leven in Vlaanderen (Hasselt). Hij is oud-docent Nederlands, Duits en Theater en schreef de afgelopen veertig jaar artikelen en essays over theater, dans en literatuur in kranten en tijdschriften. Hij geeft gastcolleges aan hogescholen en inleidingen bij theatervoorstellingen en publiceerde in boekvorm over figurentheater en circustheater. Hij zat twaalf jaar in de adviescommissie Theater voor ministerie van Cultuur van de Vlaamse Gemeenschap en is nu lid van de theatertekstcommissie voor het Vlaams Fonds der Letteren. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over Vlaams theater, jeugdtheater, en figuren- en objectentheater.

Wendy LubberdingWendy Lubberding

Wendy Lubberding (1973) werkt als tekstschrijver en vertaler in de podiumkunsten. Sinds 2014 schrijft ze voor Theaterkrant en sinds 2021 voor Het Parool over theater en dans. Wendy studeerde Engelse literatuur en Theaterwetenschap en volgde de pilot van de cursus Hedendaags schrijven over hedendaagse dans die werd georganiseerd door Domein voor Kunstkritiek, Dansmagazine en DansBrabant. Daarin werd niet alleen op alle mogelijke manieren gezocht naar nieuwe vormen om over dans te schrijven, Wendy mocht ook zelf dansen met choreograaf Guilherme Miotto. Sprakeloos struikelde ze haar comfortzone voorbij, op zoek naar woorden voor de dans.
Lees meer over Wendy.

Zahira MousZahira Mous

Zahira Mous heeft een Master of Fine Arts in Dance van de Universiteit van Oklahoma (VS) en een Bachelor of Theatre in Education van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Ze is artistiek leider van danstheatergezelschap Project Zahira dat een thuisbasis heeft in Amsterdam. Haar werk is, naast Nederland, getoond in de Verenigde Staten, Brazilië, India en Griekenland. Zahira is de oprichter van de stichting de Healing Arts Foundation waaronder tevens haar danseducatie programma Changing Lives Through Dance onder valt. Naast haar werk als choreograaf, performer en danspedagoog werkt Zahira als kunstenaar en schrijver. Haar memoires beogen in 2021 gepubliceerd te worden. Als danscriticus en verslaggever schreef Zahira zeven jaar voor Dans Magazine. Sinds 2020 heeft ze zich aangesloten bij Theaterkrant. Foto: Hudson Senna. www.zahiramous.comwww.projectzahira.com