Medewerkers

Anita TwaalfhovenAnita Twaalfhoven

Anita Twaalfhoven is freelance journalist en tekstschrijver. Ze is gespecialiseerd in cultuurbeleid en cultuureducatie. Ze studeerde Pedagogische Wetenschappen aan de UVA en doorliep de Regie Opleiding van de Theaterschool in Amsterdam. Door het schrijven van recensies over jeugdtheater rolde zij in het schrijversvak. Zij schreef en schrijft voor dagblad Trouw, Theaterkrant.nl, het Cultuurplein Magazine en diverse andere vakbladen en opdrachtgevers. Ook was zij hoofdredacteur van het tijdschrift Boekman over kunst, onderzoek en beleid. Verder geeft zij onder meer les op het gebied van schrijven op de Theaterschool in Amsterdam. Voor Theaterkrant.nl schrijft ze over jeugdtheater, toneel en muziektheater.

Annet VeenstraAnnet Veenstra

Annet Veenstra (1990) is journaliste en schrijft voornamelijk over theater en kunst voor o.a. NRC, Stadsschouwburg Amsterdam en Theatermaker. Ze werkte hiervoor een jaar als opinieredacteur bij NRC. Met de lezing ‘Kunst is denken met het hoofd van een ander’ verdedigde ze de podiumkunsten bij Jet Bussemaker en Guusje ter Horst. Je kunt haar gerust een evangelist op theatergebied noemen. Annet studeerde klassieke talen, bedrijfscommunicatie en psychologie.

Ayden DijkstraAyden Dijkstra

Ayden Dijkstra (1990) geboren en getogen in Utrecht, studeerde in 2013 af aan de opleiding Writing for Performance aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Sindsdien werkt hij als freelance tekstschrijver en journalist. Daarnaast wordt hij regelmatig gevraagd om op dramaturgisch niveau te discussiëren over tekst, bier en het leven.

Brecht HermansBrecht Hermans

Brecht Hermans is een theaterbeest. Hij studeerde Theaterwetenschappen aan de Universiteit Gent en Utrecht en Podiumtechnieken aan het RITCS in Brussel. Als freelance theatermaker maakte en speelde hij voorstellingen in eigen naam en bij de collectieven De Stokerij, De Constanten en Oortocht. Theaterrecensies en interviews schreef hij voor goddeau.com, Dm City Magazine (De Morgen) en CircusMagazine. In 2015 verhuisde Brecht naar Rotterdam, waar hij werkte als productieleider voor Hotel Modern en als acteur voor Theater Babel Rotterdam. Brecht heeft een zwak voor theatermakers die conventies overboord gooien, liefst in combinatie met tonnen spelplezier.

Brechtje ZwaneveldBrechtje Zwaneveld

Brechtje Zwaneveld (1975) woont in Amsterdam en is freelance schrijver en theaterjournalist. Ze werkt(e) onder andere voor NRC Handelsblad, Hummelinck Stuurman Theaterbureau, het Rijksmuseum en Theatermaker. Voor Theaterkrant.nl schrijft ze over jeugdtheater.

Camille CreyghtonCamille Creyghton

Camille Creyghton (1985) studeerde geschiedenis en filosofie in Leuven en Parijs en doceert cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Ze promoveerde op een onderzoek naar geschiedwetenschap, politiek en nationale identiteit in Frankrijk vanaf 1870 en werkte mee aan een schoolboek geschiedenis voor het Vlaamse middelbaar onderwijs. Ze schrijft regelmatig essays en recensies en houdt zich voor Theaterkrant.nl bezig met toneel. (Foto: Chantal Bekker/GraphicAlert)

Carolien VerduijnCarolien Verduijn

Carolien Verduijn (1993) studeerde Algemene Cultuurwetenschappen en Contemporary Theatre, Dance & Dramaturgy. Ze is gefascineerd door de onmogelijke taak om woorden te geven aan een taal zonder woorden; dans. In 2016 volgde ze de cursus Hedendaags Schrijven over Hedendaagse Dans bij het Domein voor de Kunstkritiek. Naast Theaterkrant en Theatermaker, schreef/schrijft ze voor Cultuurbewust.nl, CLEEFT, Dansmagazine.nl en NRC Media.

Dick van TeylingenDick van Teylingen

Tijdens zijn studie Nederlands schreef Dick van Teylingen (Gouda, 1959) zijn eerste stukken over theater in de Leidse Courant. Daarna volgden vele andere media en opdrachtgevers, zoals het Leidsch Dagblad, de Rotterdamse Schouwburg, de Raad voor Cultuur en Theatermaker. Hij is tekstschrijver en communicatiedocent en belooft meteen te stoppen als hij niet meer benieuwd is naar de volgende voorstelling. Hij woont in Rotterdam en schrijft voor Theaterkrant.nl over toneel, jeugdtheater en dans.

Dick ZijpDick Zijp

Dick Zijp (1988) studeerde Theaterwetenschap en Wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam en geeft les aan de Koningstheateracademie in Den Bosch en de Universiteit Utrecht. Hij woont in een gezellige volksbuurt in Utrecht en houdt van katten. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over cabaret en kleinkunst. (Foto: Bram Kloos)
Lees meer over Dick »

Elisabeth OosterlingElisabeth Oosterling

Elisabeth Oosterling (1989) studeerde in 2013 af als kunstcriticus en theaterwetenschapper aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze woont nu in Rotterdam, waar ze ook werkzaam is als marketingmedewerker. Daarnaast schrijft en recenseert ze voor onder meer NRC Handelsblad, Theatermaker en Theaterkrant.nl.
Lees meer over Elisabeth »

Elise van DamElise van Dam

Elise van Dam (1987) studeerde Theaterwetenschap en deed daarna een master Film Studies in Amsterdam. Sinds haar afstuderen schrijft ze als recensent voor verschillende filmwebsites en is redacteur bij het online filmmagazine Cine.nl. Maar ook het theater bleef trekken en in 2016 werd ze recensent bij Theaterkant.nl.

Elke HuybrechtsElke Huybrechts

Elke Huybrechts (1994) is afgestudeerd als literatuur- en theaterwetenschapper. Nu is ze docent Latijn-Nederlands, dramaturg van Compagnie DeSnor, redactielid bij DeClaus en tevens onderdeel van de grote redactie van het Vlaamse tijdschrift voor de podiumkunsten Etcetera.

Erwin JansErwin Jans

Erwin Jans (Hasselt, 1963) werkt sinds 2006 als dramaturg bij het Toneelhuis (Antwerpen). Daarnaast doceert hij over theater en drama aan de acteeropleiding van de Artesis Hogeschool Antwerpen en aan het KASK te Gent. Hij publiceert over theater, literatuur en cultuur in o.a. Eutopia, Etcetera, Recto:Verso, nY.

Evelyne CoussensEvelyne Coussens

Evelyne Coussens (1980) studeerde klassieke filologie aan de Universiteit Gent en theaterwetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Ze schrijft als freelance cultuurjournalist voor de krant De Morgen en voor verschillende cultuurmedia (Ons Erfdeel, rekto:verso, Etcetera, Staalkaart, Theatermaker). In de periode 2006-2012 maakte ze deel uit van de beoordelingscommissie Theater van de Vlaamse Gemeenschap. Ze doceert aan de Arteveldehogeschool over cultuurtheorie en -beleid, en geeft een praktisch vak rond kunstkritiek. Voor Theaterkrant.nl schrijft ze over (Vlaams) toneel. Ze woont in Gent en schrijft voor Theaterkrant.nl over toneel, muziektheater, jeugdtheater, danstheater en performance.

Filip TielensFilip Tielens

Als freelance podiumjournalist werkt Filip Tielens (1989, Antwerpen) voor verschillende media: Theaterkrant.nl, Radio Klara, Cutting Edge en vroeger ook Cobra.be en CJP. Hij volgt theater, dans, jeugdtheater en circus op de voet, voornamelijk in Vlaanderen maar ook steeds meer in Nederland. Filip doet ook de hoofdredactie voor de dagkrant en de blog van Het Theaterfestival in Vlaanderen. Met het kunstkritiekcollectief De Zendelingen dat hij oprichtte, ontwikkelde hij diverse formats en installaties waarin toeschouwers, theatermakers en experten met elkaar in dialoog gaan, zoals De Biechtstoel, De Verrijzenis (reek naar aanleiding van 25 jaar Theaterfestival) en De Nachtmis (late night talkshows op Theater Aan Zee). Jaarlijks maakt Filip ook zelf een voorstelling met jongeren.

Floris SolleveldFloris Solleveld

Floris Solleveld (1982) is filosoof/historicus en werkt, pendelend tussen Amsterdam en Nijmegen, aan een proefschrift over veranderende geleerde praktijken en idealen in de geesteswetenschappen omstreeks 1800. Daarnaast maakt hij illustraties en schrijft als zelfbenoemd ‘recensent interdisciplinair’ over avant-gardemuziek en nieuwe kunstvormen, o.a. voor Rekto:verso, Gonzo(circus), Theaterschrift Lucifer, Muziekvan.Nu en hard//hoofd. Van 2008-2012 werkte hij voor de Europese koepelorganisatie voor kunstacademies ELIA. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over voorstellingen die moeilijk in een hokje te plaatsen zijn.

Francine van der WielFrancine van der Wiel

Francine van der Wiel (1961) studeerde Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en specialiseerde zich aan de Universiteit Utrecht in danswetenschap. Voor NRC Handelsblad schrijft ze recensies, interviews, achtergrondartikelen en columns over dans. Ook levert ze regelmatig bijdragen aan tijdschriften als Dans Magazine en De Groene Amsterdammer. Ze maakte deel uit van diverse adviesorganen en jury’s, zoals de Amsterdamse Kunstraad en het Amsterdams Fonds voor de Kunst en was van 2009 tot 2012 lid van de VSCD-dansjury. Sinds 2014 is ze adviseur van de Raad voor Cultuur. Voor Theaterkrant.nl schrijft ze over dans.

Fransien van der PuttFransien van der Putt

Fransien van der Putt is dramaturg en schrijver over dans, theater en performance voor Theaterkrant, cultureelpersbureau.nl en dansmagazine.nl. Tussen 2011 en 2015 ontwikkelde zij een minor voor de BA Dance, Artez, Arnhem – over artistieke processen en eigen onderzoek in dans. Tussen 1989 en 2001 mixte zij tekst als geluid bij Radio 100. Zij studeerde en studeert theaterwetenschap, met speciale aandacht voor archieven, notatie, theatergeschiedenis en het paradoxale karakter van het discours over dans in Nederland.

Hannah RoelofsHannah Roelofs

Hannah Roelofs studeerde theater-, film en televisiewetenschap aan de Universiteit Utrecht en is theaterdramaturg. Ze werkte o.a. voor het Nationale Toneel, het FCP en Merlijn Twaalfhoven. Daarnaast schrijft ze voor het Cultureel Persbureau en heeft een eigen bedrijf als speechcoach.

Hans SmitHans Smit

Hans Smit (1962) studeerde Franse Taal- en Letterkunde, Perswetenschappen en Theaterwetenschappen aan de UvA. Hij werkte bij het Holland Festival en Ministerie van WvC (Voorlichting Cultuur) en journalistiek actief sinds 1992. Werkte voor radio(kunst-)programma’s (AVRO, VARA, KRO, NPS) en TV (Avro Kunstuur, presentatie NOS Jeugdjournaal en Journaal). Presenteert sinds 2008 Avro’s Opium Radio. Hij is sinds eind 2015 theaterrecensent voor Het Parool en schrijft voor Theaterkrant.nl over toneel en muziektheater.

Henri DrostHenri Drost

Henri Drost (1970) studeerde Nederlands en Amerikanistiek in Utrecht. Verkocht jaren cd’s en boeken, werkte daarna enkele jaren als communicatieadviseur. Schrijft/schreef voor o.a. GPD bladen, Metro, LOS, De Roskam, Cultureel Persbureau en Theaterkrant.nl over van alles, maar als het even kan over muziek, (jeugd)theater en cultuurpolitiek. Hij woont in Deventer.

Ivo NieuwenhuisIvo Nieuwenhuis

Ivo Nieuwenhuis (1985) is al zolang hij zich kan herinneren cabaretliefhebber, met steeds meer ook een wetenschappelijke interesse in humor. In 2014 promoveerde hij op een studie van de achttiende-eeuwse Nederlandse satire. Ivo is verder momenteel als docent-onderzoeker verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, waar hij werkt voor de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur. Zijn tweede grote liefde, naast het cabaret, is de jazz.

Jasmijn van WijnenJasmijn van Wijnen

Jasmijn van Wijnen (1995) is tweedejaars masterstudent Dramaturgie aan de Universiteit van Amsterdam. Hiervoor voltooide zij haar bachelor Algemene Cultuurwetenschappen aan de Radboud Universiteit van Nijmegen.

Joke BeeckmansJoke Beeckmans

Joke Beeckmans (1981) is eindredacteur en coördinator van Theaterkrant.nl. Ze studeerde theaterwetenschap en filosofie, werkte als communicatiemedewerker bij verschillende theaters en festivals en als theaterrecensent voor onder meer NRC Handelsblad.

Joost RamaerJoost Ramaer

Behalve theatergek is Joost Ramaer (1958) freelance journalist. Hij begon als verslaggever over economie en bedrijfsleven, eerst bij het maandblad Quote (1986-1993) en daarna bij de Volkskrant (1993-2003), waar hij eindigde als verslaggever Kunst (2003-2008). Hij verliet de krant om De Geldpers te schrijven, een boek over de ondergang van krantenuitgever PCM dat eind 2009 verscheen bij uitgeverij Prometheus. Sindsdien werkt of werkte hij onder meer voor NRC Handelsblad, De Groene Amsterdammer en sinds enkele jaren ook voor Theaterkrant, Theatermaker en Culturebot, een Newyorks blog over de performing arts. (Foto: Bob Bronshoff)

Jos SchuringJos Schuring

Jos Schuring (1957) is hoofdredacteur van theatermagazine Scènes en schrijft ook voor Haarlems Dagblad en TheaterMaker. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over toneel, muziektheater en jeugdtheater. In het verleden was hij hoofdredacteur van CJP Magazine en schreef ook voor regionale dagbladen van de Gemeenschappelijke Persdienst.

Kester FreriksKester Freriks

Kester Freriks (1954) is schrijver van tal van romans, natuurboeken en essays. Hij studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 1981 is hij verbonden aan de kunst- en boekenredactie van NRC Handelsblad. In 1982 werd hij bekroond met de Van der Hoogt-prijs voor zijn roman Hölderlins toren. Hij publiceerde diverse boeken en beschouwingen over toneel, waaronder Naar het theater (2011). Ook schreef hij samen met regisseur Gerardjan Rijnders het polemische brievenboek over theater, Tranen op bevel (1992). Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over toneel.
Lees meer over Kester »

Loek ZonneveldLoek Zonneveld

Loek Zonneveld schreef vanaf 1970 tot zijn dood in 2018 over toneel voor De Groene Amsterdammer en voor de toneelvakbladen van Nederland en Vlaanderen, waaronder Theatermaker. Hij was tevens leraar toneelgeschiedenis, met een speciale belangstelling voor het West-Europese toneel van de negentiende en twintigste eeuw. Hij gaf onder meer les aan de Amsterdamse Theaterschool. In 2013 kreeg hij de ACT Award voor ‘zijn liefdevolle toneelrecensies’ en ‘voor het delen van zijn immense kennis op het gebied van de theatergeschiedenis met acteurs’. In 2015 ontving hij de Prosceniumprijs voor zijn bijdrage aan het Nederlandse toneel. (Foto: Jesaja Hizkia)

Luc de GroenLuc de Groen

Luc de Groen is theatermaker, dramaturg en filosoof bij verschillende festivals, makers en instellingen. Ook is hij docent filosofie op de acteursopleiding van ArtEZ, Arnhem, schrijft hij artikelen voor onder andere Theatermaker en is hij podcastmaker bij de Theaterpodcast.

Lucia van HeterenLucia van Heteren

Lucia van Heteren is theaterwetenschapper aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze studeerde Franse taal en letterkunde en theater-, film- en televisiewetenschap aan de universiteiten van Utrecht, Aix-en-Provence en Parijs, en vertaalwetenschap in Göttingen. Van 2008-2014 maakte ze deel uit van de jury voor de VSCD-toneelprijzen (Louis en Theo d’Or) en de selectie van het Theaterfestival. Sinds 2012 werkt ze tevens als adviseur van het Fonds Podiumkunsten en als lid van de vierjarencommissie Theater. Ze is bestuurslid van Theatermaker en Theaterkrant.nl en schrijft voor deze uitgaven met name over internationale theatervoorstellingen en Nederlandse voorstellingen in het buitenland.

Luuk VerpaalenLuuk Verpaalen

Luuk Verpaalen (Groningen, 1956) begon met schrijven over theater in de jaren ’80 voor Dagblad de Waarheid en Nieuwsblad van het Noorden (tegenwoordig Dagblad van het Noorden), maakte lokale radio, deed publiciteit bij het Grand Theatre en speelde bij Theater te Water. Aan zijn medewerkerschap bij de krant kwam na 15 jaar een einde toen bleek dat het zich slecht liet combineren met het runnen van het café dat hij gekocht had: Schouwburgcafé De Souffleur had veel theatermakers onder zijn clientèle en die mochten graag hun vak bespreken dan wel verhaal komen halen over een hun onwelgevallige recensie. In de jaren ’90 maakte hij deel uit van de redactie van Nederland Toneel. Sinds vorig seizoen verzorgt hij inleidingen in de Groninger Stadsschouwburg. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over jeugdtheater, muziektheater en toneel.

Marcelle SchotsMarcelle Schots

Marcelle Schots (Tilburg, 1969) publiceert sinds 2003 over eigentijdse dans, ballet en performance. Zij is als dansredacteur verbonden aan Theatermaker en recenseert regelmatig voor Theaterkrant en het Duitse tijdschrift Tanz. Haar interviews en beschouwingen verschenen in  vakbladen in binnen- en buitenland. In 2015 schreef zij het boek Protect Perform over het werk van choreografe Ann Van den Broek.
Marcelle Schots maakte in het verleden deel uit van de jury van critici van het Internationaal Choreografenconcours in Hannover en van de vakjury van de Norma Dance Award. Ook was zij als adviseur betrokken bij het Fonds Podiumkunsten, het Amsterdams Fonds voor de Kunst en de Gemeente Utrecht. Sinds 1992 vervulde zij verschillende functies in de beeldende kunst en podiumkunsten. Momenteel woont zij in Utrecht. Foto: Claudia Lehmann.
Lees meer over Marcelle »

Marijn LemsMarijn Lems

Marijn Lems (1979) werkte als programmeur podiumkunsten bij Theater De NWE Vorst in Tilburg, Kunstencentrum STUK in Leuven, Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam en Festival Something Raw. Naast theater en dans besteedt hij veel tijd aan films, games en tv-series. Hij beschouwt zijn eindejaarslijstjes op Facebook als zijn belangrijkste bijdrage aan de mensheid. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over toneel en performance.
Lees meer over Marijn »

 

Max ArianMax Arian

Max Arian, geboren in 1940 te Amsterdam, studeerde politicologie, was lang redacteur cultuur en buitenland van De Groene Amsterdammer en schreef voor Toneel Teatraal en daarna voor Theatermaker. Hij is hoofdredacteur van De Brug, een blad over het Midden-Oosten, en hij schreef een uitgebreide biografie over de jonge Sandberg, de latere directeur van het Stedelijk Museum: Zoeken en Scheuren. Hij woont en werkt in Amsterdam en schrijft voor Theaterkrant.nl over toneel, politiek georiënteerd theater, jeugdtheater, muziektheater en opera.

Mia VaermanMia Vaerman

Mia Vaerman recenseert theater, dans en filosofie. Ze is gastdocent ‘Media & Maatschappij’ op het Ritcs, School of Arts Brussels, en lid van de jury van het Vlaams Theaterfestival. Atelier, een poly-cooproductie van de Koe, tg Stan en Discordia is voor haar pure poëzie en filosofie inéén, en de meest magische productie die ze ooit zag.

Mieke ZijlmansMieke Zijlmans

Mieke Zijlmans (1958) is van huis uit dramaturg en neerlandicus. Ze studeerde theaterwetenschap, filmkunde, kunstgeschiedenis en architectuur aan de UvA en Nederlands aan de Universiteit Utrecht. Ze werkt sinds 1985 als journalist. Voordat ze bij Theaterkrant aanschoof, schreef ze veertien jaar over theater en design voor HP/De Tijd en recenseerde ze theatervoorstellingen voor 8WEEKLY en Theaterjournaal. Voor de Volkskrant schrijft ze over taalkunde. Mieke woont in Amsterdam.

Moos van den BroekMoos van den Broek

Moos van den Broek (1962) is dramaturg, programmeur en journalist. Programmeur was ze met veel plezier o.a. bij Theater Frascati, waar ze meerdere festivals oprichtte. Als dramaturg werkt ze voor en met vele (inter)nationale huizen, festivals en onafhankelijke kunstenaars. Ze schrijft al geruime tijd voor Theatermaker, m.n. over dans, performance en de ontwikkelingen in het internationale theater- en dansveld. Daarnaast verzorgt ze inleidingen, nagesprekken en debatten en is ze als adviseur betrokken bij zowel Nederlandse als internationale fondsen en opleidingen. (Foto: Anna van Kooij)

Nuno BlijboomNuno Blijboom

Nuno Blijboom (1994, Amsterdam) is dramaturg, podcastmaker en theaterjournalist. Hij studeerde Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en voltooit momenteel zijn master International Dramaturgy aan hetzelfde instituut. Voor Theaterkrant.nl maakt hij de podcastreeks ‘Kritiek op Kritiek’, waarin hij de verschillende theatercritici het hemd van het lijf vraagt. Ook zet hij in die podcast theatermakers en recensenten tegenover elkaar om in gesprek te gaan over een positieve dan wel negatieve recensie.

Oswin SchneeweiszOswin Schneeweisz

Oswin Schneeweisz (1961, Oostenrijk) is onder meer hoofdredacteur van ZINGmagazine en adviseur opera en muziektheater bij de Raad voor Cultuur. Daarnaast is hij werkzaam als coach en journalist voor onder meer HP/DeTijd, Algemeen Dagblad en vele andere bladen. Oswin schrijft voor Theaterkrant.nl over opera, muziektheater en musical.

Patrick van den HanenbergPatrick van den Hanenberg

Patrick van den Hanenberg (1953) was 30 jaar theaterrecensent voor de Volkskrant. Tegenwoordig schrijft hij zijn muziektheaterrecensies voor Het Parool en cabaretrecensies voor de Theaterkrant. In 1996 bracht hij, samen met Frank Verhallen, het standaardwerk ‘Nederlands cabaret 1970-1995’ uit. Daarnaast scheef hij onder meer biografieën over Don Quishocking, Drs P en De Kleine Komedie. Eind 2018 komt van zijn hand de biografie van Maarten van Roozendaal uit, getiteld Het leven heeft geen zin, maar ik wel. Naast zijn journalistieke werk is Van den Hanenberg docent geschiedenis aan Het Amsterdams Lyceum.

Persis BekkeringPersis Bekkering

Persis Bekkering (1987) schrijft, interviewt en presenteert. Voor Theatermaker en Theaterkrant concentreert ze zich op opera. Daarnaast schrijft ze voor de Volkskrant over literatuur en klassieke muziek. Haar debuutroman Een heldenleven verscheen in januari 2018 bij Prometheus. Foto: Olivier Surel

Pieter RingsPieter Rings

Pieter Rings (1962) studeerde sociologie aan de Universiteit van Amsterdam. Werkte bij het Haarlems Dagblad, het ministerie van WVC, het Nederlands Architectuurinstituut, en is inmiddels corrector bij de Volkskrant. Is Dudok-expert en geeft bijles aan kinderen in Amsterdam Nieuw West. Schreef voorheen over theater bij HP/De Tijd. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over toneel, muziektheater en jeugdtheater.

Pieter TjonckPieter Tjonck

Pieter T’Jonck (°1960) is architect en kunstcriticus op het domein van podiumkunsten en live art, architectuur en beeldende kunst. Sinds 1980 schreef hij teksten voor diverse media en leverde hij bijdragen aan diverse boeken. Hij doceerde onder meer aan de Universiteit Gent en de academies van Antwerpen en Gent. Hij was ook enkele Jaren ‘advisor’ bij DasArts, Amsterdam. Verder gaf hij workshops theater- en danskritiek in heel Europa. In 2012 was hij curator van de tentoonstelling ‘Superbodies’ in Hasselt. Tussen 2015 and 2017 was hij hoofdredacteur van het architectuurtijdschrift A+. Daarnaast runt hij het architectenbureau T’Jonck-Nilis Ingenieur-Architecten BV-BVBA. Hij leeft in Leuven.

Rosalie FleurenRosalie Fleuren

Rosalie Fleuren (1992) studeerde af van de Master Theaterwetenschap met een scriptie over vrouwen in cabaret. Als aanvulling op de Canon van het Theater in Nederland maakte ze een tijdlijn met bekende cabaretvrouwen sinds 1900, die tot nu toe over het hoofd werden gezien. Het onderwerp gaat haar aan het hart: voor haar plezier bestijgt ze soms ook het podium met kleinkunstliedjes. Verder is ze dramaturg en zakelijk leider bij culturele organisaties.

Ruud BuurmanRuud Buurman

Ruud Buurman is freelance theaterrecensent sinds 1997, voornamelijk op het gebied van cabaret, kleinkunst, muziektheater en af en toe een musical. Hij schreef voor het Utrechts Nieuwsblad, de regionale dagbladen van de Geassocieerde Persdienst, Het Parool en Theatermaker. Sinds 2012 is hij actief voor Theaterkrant.nl. Daarnaast schrijft hij over cabaret in het theatermagazine Scènes, is hij columnist voor diverse kranten van De Persdienst en voor FNV-Magazine en is hij als streng doch rechtvaardig jurylid verbonden aan diverse cabaret- en kleinkunstfestivals. Foto: Carlo ter Ellen

Sander JanssensSander Janssens

Sander Janssens (1986) schrijft over theater voor Theaterkrant.nl en Het Parool. Sinds 2017 zit hij in de VSCD Nederlandse Toneeljury. Daarnaast is hij als adviseur betrokken bij het Amsterdams Fonds voor de Kunsten. Hij woont in Utrecht, waar hij in 2011 afstudeerde aan de bacheloropleiding Writing for Performance aan de HKU. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij recensies en (soms) nieuwsberichten.
Lees meer over Sander »

Sanne ThierensSanne Thierens

Sanne Thierens promoveerde als eerste Nederlandse op het gebied van musicaltheater, met een proefschrift over de musicals van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. Daarvoor studeerde ze Musicologie en Theater- en Mediawetenschappen aan University College Roosevelt in Middelburg en behaalde ze een Master in Musicologie aan King’s College in Londen. Sanne is tevens oprichter van De Musicaldatabase.

Sara van der KooiSara van der Kooi

Sara van der Kooi (1978) studeerde Theaterwetenschap en Algemene Letteren in Utrecht, waarna ze ging werken als freelance theaterjournalist, tekstschrijver en dramaturg. Ze werkt(e) voor o.a. Fonds Podiumkunsten, Frascati, Het Zuidelijk Toneel, De Krakeling, Trouw en was hoofdredacteur van tijdschrift Theater! Sara schrijft recensies en artikelen over theater voor Theatermaker en Theaterkrant.nl.

Simon van den BergSimon van den Berg

Simon van den Berg (1975) is hoofdredacteur van Theatermaker. Daarnaast is hij toneelrecensent voor Het Parool. Hij studeerde Theaterwetenschap in Amsterdam en Berlijn. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij nieuwsberichten en af en toe een recensie.
(foto: Jochem Jurgens)

Thea DerksThea Derks

Thea Derks voltooide in 1996 cum laude haar studie Muziekwetenschap en is gespecialiseerd in hedendaagse muziek. Zij was redacteur van het boek Sssst! Nieuwe ensembles voor nieuwe muziek en maakt reportages en interviews voor Radio 4. Zij publiceert artikelen en recensies in o.a. Theatermaker en Preludium en op websites als I Care if You Listen en Cultuurpers. In 2014 verscheen haar lovend ontvangen biografie Reinbert de Leeuw: mens of melodie. In 2018 publiceerde zij Een os op het dak: moderne muziek na 1900 in vogelvlucht, een handzame introductie van de belangrijkste stromingen en muziekcentra in de 20e en 21e eeuw. ‘Een must voor elke muziekliefhebber en muziekstudent.’

Tom HelmerTom Helmer

Tom Helmer (1977) is dramaturg bij Theater Bellevue, waar hij onder meer de schrijvers van Bellevue Lunchtheater begeleidt. Daarvoor werkte hij bij Toneelschuur Producties en de Rotterdamse Schouwburg. Helmer is ook een van de oprichters van toneelgroep Opium voor het Volk.

Tuur DevensTuur Devens

Tuur Devens (1951) is Nederlander van geboorte maar woont al tweederde van zijn leven in Vlaanderen (Hasselt). Hij is oud-docent Nederlands, Duits en Theater en schreef de afgelopen veertig jaar artikelen en essays over theater, dans en literatuur in kranten en tijdschriften. Hij geeft gastcolleges aan hogescholen en inleidingen bij theatervoorstellingen en publiceerde in boekvorm over figurentheater en circustheater. Hij zat twaalf jaar in de adviescommissie Theater voor ministerie van Cultuur van de Vlaamse Gemeenschap en is nu lid van de theatertekstcommissie voor het Vlaams Fonds der Letteren. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over Vlaams theater, jeugdtheater, en figuren- en objectentheater.

Vera HoogstadVera Hoogstad

Vera Hoogstad (1990) studeerde Theaterwetenschap en Dramaturgie aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 2014 is zij werkzaam als dramaturg, inleider en nagespreksmoderator bij Internationaal Theater Amsterdam (voorheen Toneelgroep Amsterdam). Als onderdeel van de redactie van Theatermaker publiceert zij regelmatig uiteenlopende artikelen en interviews. Daarnaast maakt ze deel uit van de redactie van De Nieuwe Toneelbibliotheek en is ze werkzaam als freelance dramaturg voor onder andere Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland en Studio AMORRA.

Wendy LubberdingWendy Lubberding

Wendy Lubberding (1973) werkt als tekstschrijver en vertaler in de podiumkunsten en schrijft sinds 2014 voor Theaterkrant.nl over theater en dans. Wendy studeerde Engelse literatuur en Theaterwetenschap en volgde de pilot van de cursus Hedendaags schrijven over hedendaagse dans die werd georganiseerd door Domein voor Kunstkritiek, Dansmagazine en DansBrabant. Daarin werd niet alleen op alle mogelijke manieren gezocht naar nieuwe vormen om over dans te schrijven, Wendy mocht ook zelf dansen met choreograaf Guilherme Miotto. Sprakeloos struikelde ze haar comfortzone voorbij, op zoek naar woorden voor de dans.
Lees meer over Wendy »