DeClaus is een dossier met kritieken over nieuwe theaterteksten. Wekelijks verschijnen nieuwe besprekingen over Nederlandstalige teksten die in het huidige seizoen worden gespeeld en over interessant internationaal repertoire dat in Nederland nog niet gespeeld is.

Declaus Theatertekstkritiek Matthijs van Maltha Een ongemakkelijke empathie
DeClaus Theatertekstkritiek: 'Age of Rage' van Jibbe Willems

Aan bewustzijn van de maatschappij en zijn pijnpunten heeft het in het Nederlandse jeugdtheater nooit ontbroken. Thema’s als racisme en discriminatie vormen daarop geen uitzondering. Vorig seizoen werden ze bij de Toneelmakerij al aangesneden in De knettergekke wereld achter het raam van Ad de Bont. Dit seizoen zien we ze terug in De Witte Kamer van Tjeerd Posthuma, bij Theater Sonnevanck. Bij de Toneelmakerij levert Jibbe Willems met Age of Rage een bijdrage aan de reeks. (meer…)

Declaus Theatertekstkritiek Matthijs van Maltha Afscheid van een vermoedelijk verloren continent
DeClaus Theatertekstkritiek: 'Fort Europa' van Tom Lanoye

Dat Tom Lanoye naast romanschrijver en dichter ook geen onverdienstelijk toneelschrijver is moge bekend zijn. Afgelopen zomer nog ging zijn Who’s Afraid of Virginia Woolf-herwerking Wie is bang in première, en eerder in het jaar schreef hij voor Theater na de Dam ook al Verloren Vader. Van iets eerder, maar desondanks recent, zijn stukken als Hamlet versus Hamlet, Koningin Lear en De Russen! Uit een verder verleden schieten ook titels als Ten Oorlog, Mamma Medea en De Jossen te binnen. Ergens tussen die recente en minder recente stukken in ligt ook nog Fort Europa, een tekst uit 2005.  (meer…)