Stichting BPN

Theaterkrant.nl en Theatermaker worden uitgegeven onder verantwoordelijkheid van Stichting ter Bevordering van de Podiumkunst in Nederland (Stichting BPN). De stichting heeft als RSIN (fiscaal nummer): 8051.87.510. Het bestuur wordt gevormd door:

  • Hans Maarten van den Brink – voorzitter
  • Lucia van Heteren – secretaris
  • Albert van Andel – penningmeester
  • Raoul Boer – algemeen bestuurslid

Culturele ANBI: Stichting ter bevordering van de podiumkunst in Nederland is door de Belastingdienst aangemerkt als culturele ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling). Dankzij de Geefwet is het fiscaal aantrekkelijk om een schenking te doen. De Geefwet houdt in dat giften aan culturele ANBI’s met 25 procent mogen worden verhoogd tot een maximum aan schenkingen van vijfduizend euro per jaar. De voordelen van de Geefwet gelden voor alle belastingplichtigen (particulieren en bedrijven) en zijn van toepassing op zowel eenmalige als periodieke schenkingen. Neem bij interesse contact op met hoofdredacteur Simon van den Berg.

Beleid

De kerntaak van Stichting BPN is het bevorderen van de podiumkunsten door middel van het structureel vormgeven van reflectie en debat. Theaterkrant.nl biedt op dagelijkse basis beoordelende reflectie door middel van recensies over een zo breed mogelijk aanbod van (scenische) podiumkunsten voor een groot publiek (gemiddeld 100.000 bezoeken per maand). Onze recensenten schrijven over veel (gesubsidieerde) voorstellingen waarvoor in de dagbladen geen ruimte meer is. Daarnaast bieden we een compleet nieuwsoverzicht en prikkelende opiniestukken, die consistent veel gedeeld worden op sociale media en daar debat uitlokken.

Tijdschrift Theatermaker is diepgravender en meer gericht op de werkers in de theatersector. Het blad biedt beschouwingen, essays, diepgaande interviews en columns. Het probeert trends en langere ontwikkelingen te vangen en onderzoekt de breedte van de theaterwereld door de diversiteit van beroepen en problematieken binnen de sector te belichten en door actuele ontwikkelingen te koppelen aan relevante gebeurtenissen uit het verleden. Zo helpen we de podiumkunstengemeenschap om nieuwe woorden te vinden voor wat we maken, en om nieuwe denkbeelden en ideeën te toetsen en te verspreiden.

Beide platforms komen voort uit één bron, een kenniscentrum dat wordt gevormd door de redactie en een grote poule vaste freelance medewerkers, aangestuurd vanuit een bescheiden organisatie die zetelt in de Stadsschouwburg Amsterdam. Inkomsten uit abonnementen, advertenties en een significante bijdrage vanuit de sector zelf vormen de belangrijkste inkomsten, aangevuld door een subsidie van het Fonds Podiumkunsten.

De komende periode richten we ons op het uitbouwen van het kenniscentrum voor de podiumkunsten. Dat houdt het volgende in:

  • We zijn een van de trekkers van Werkgroep NIT, de informele koepel van instellingen en personen die zich bezighouden met documentatie, geheugen en discours in de podiumkunsten
  • We halen de banden aan met De Theatercollectie (de oude collectie van het Theaterinstituut, nu bij Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek Amsterdam). We werken samen in het verzamelen en ontsluiten van voorstellingsgegevens.
  • We zoeken nieuwe kanalen om de theatersector en het publiek te bereiken. We organiseren meer live bijeenkomsten en werken aan podcasts en speciale uitgaven zoals het Theaterjaarboek. We maken de artikelen uit Theatermaker toegankelijk via Blendle.
  • We koesteren het talent van de vele freelancers die voor ons werken. We vergroten de kennis en vaardigheden van de vaste recensenten en we gaan op zoek naar nieuwe, meer diverse stemmen.

Financiën
Hieronder vindt u de staat van baten en lasten van de stichting over de afgelopen jaren: