Wat begint (en in de publiciteit is aangekondigd) als een lichtvoetige, clowneske performance over het ongemak van daten ontpopt zich tot iets veel scherpers en duisterders. (meer…)
Theaterkrant - Het grootste theaterplatform van Nederland
Als de recensies over een voorstelling – zoals wij die verzamelen onder 'elders' – unaniem lovend zijn, kent de redactie deze badge toe.
Noteer alvast als beste sterfscène van dit theaterseizoen: Ludwig Bindervoet als (emotioneel) geknakt frietje, die omgeven door vettige dramatiek neerzijgt op de vloer van een frituurzaak, terugblikkend op een leven waarin hij niet zo krokant is geworden als hij had gehoopt. Denk daaraan als je in de snackbar weer eens een platgetrapt frietje op de grond ziet liggen. (meer…)
Daar staat koningin Hekabe van Troje, trillend van spanning om het Trojaanse paard, barstenvol gevuld met Griekse strijders, de stadspoort binnen te laten. Ze doorziet de list niet, want het paard betekent de ondergang van haar stad in de tien jaar durende Grieks-Trojaanse oorlog. (meer…)
In Versus betreden we het hoofd van Naomi, ‘de onwerkelijkheid’ zoals ze het zelf noemt, waarin zij een dialoog aangaat met Eddie, die politiek, persoonlijk en filosofisch lijnrecht tegenover haar staat. In deze tête-à-tête stropen ’Ntianu Stuger en Vincent van der Valk de mouwen op en gaan de strijd met elkaar aan. (meer…)
Het maken van kunst over neurodiversiteit is een grote uitdaging. Het gevaar van verdere stigmatisering ligt altijd op de loer en de artistieke vertaling van hoe iemand de wereld ervaart wordt alleen maar moeilijker hoe meer die ervaring van de norm afwijkt. (meer…)
Hysterische vrouwen zorgen voor onrust, en moeten de mond worden gesnoerd totdat ze zich weer hebben herpakt. Maar toen Valentina Tóth haar zevende en laatste hysterische personage tot leven wekte in haar debuutprogramma Wildbloei, ging er toch een ‘nee hè, wat jammer, nu al?-gevoel’ door de zaal. Wat een geweldenaar is Valentina Tóth. (meer…)