Recensenten

Anita TwaalfhovenAnita Twaalfhoven

Anita Twaalfhoven is freelance journalist en tekstschrijver. Ze is gespecialiseerd in cultuurbeleid en cultuureducatie. Ze studeerde Pedagogische Wetenschappen aan de UVA en doorliep de Regie Opleiding van de Theaterschool in Amsterdam. Door het schrijven van recensies over jeugdtheater rolde zij in het schrijversvak. Zij schreef en schrijft voor dagblad Trouw, Theaterkrant.nl, het Cultuurplein Magazine en diverse andere vakbladen en opdrachtgevers. Ook was zij hoofdredacteur van het tijdschrift Boekman over kunst, onderzoek en beleid. Verder geeft zij onder meer les op het gebied van schrijven op de Theaterschool in Amsterdam. Voor Theaterkrant.nl schrijft ze over jeugdtheater, toneel en muziektheater.

Annet VeenstraAnnet Veenstra

Annet Veenstra (1990) is journaliste en schrijft voornamelijk over theater en kunst voor o.a. NRC, Stadsschouwburg Amsterdam en Theatermaker. Ze werkte hiervoor een jaar als opinieredacteur bij NRC. Met de lezing 'Kunst is denken met het hoofd van een ander' verdedigde ze de podiumkunsten bij Jet Bussemaker en Guusje ter Horst. Je kunt haar gerust een evangelist op theatergebied noemen. Annet studeerde klassieke talen, bedrijfscommunicatie en psychologie.

Anouk LeeuwerinkAnouk Leeuwerink

Anouk Leeuwerink (1984) studeerde Theaterwetenschap in Utrecht en Canterbury en werkte als dramaturg en festivalprogrammeur voordat ze in 2012 bij Theaterkrant.nl en Theatermaker begon. Van april 2015 tot juli 2016 was ze hoofdredacteur van Theaterkrant.nl (Foto: Titia Hahne)

Ayden DijkstraAyden Dijkstra

Ayden Dijkstra (1990) geboren en getogen in Utrecht, studeerde in 2013 af aan de opleiding Writing for Performance aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Sindsdien werkt hij als freelance tekstschrijver en journalist. Daarnaast wordt hij regelmatig gevraagd om op dramaturgisch niveau te discussiëren over tekst, bier en het leven.

Boukje CnossenBoukje Cnossen

Boukje Cnossen (1987 's-Hertogenbosch) heeft over theater, dans en beeldende kunst geschreven voor o.a. Theatermaker en Theaterkrant.nl, Het Parool, NRC Handelsblad, NRC Next, Time Out, Metropolis M, en Rekto:Verso. Momenteel werkt ze echter vooral aan een proefschrift over informele samenwerkingsprocessen in de creatieve sector aan de universiteit van Tilburg. Verder schreef ze het boekje The Volkskrant Building: Manufacturing Difference in Amsterdam's Creative City, en is ze een van de oprichters van Vizier, een Nederlands-Vlaams collectief van jonge wetenschappers op het vlak van cultuur en economie.

Brechtje ZwaneveldBrechtje Zwaneveld

Brechtje Zwaneveld (1975) woont in Amsterdam en is freelance schrijver en theaterjournalist. Ze werkt(e) onder andere voor NRC Handelsblad, Hummelinck Stuurman Theaterbureau, het Rijksmuseum en Theatermaker. Voor Theaterkrant.nl schrijft ze over jeugdtheater.

Camille CreyghtonCamille Creyghton

Camille Creyghton (1985) studeerde geschiedenis en filosofie in Leuven en Parijs en doceert cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Ze promoveerde op een onderzoek naar geschiedwetenschap, politiek en nationale identiteit in Frankrijk vanaf 1870 en werkte mee aan een schoolboek geschiedenis voor het Vlaamse middelbaar onderwijs. Ze schrijft regelmatig essays en recensies en houdt zich voor Theaterkrant.nl bezig met toneel. (Foto: Chantal Bekker/GraphicAlert)

Dick van TeylingenDick van Teylingen

Tijdens zijn studie Nederlands schreef Dick van Teylingen (Gouda, 1959) zijn eerste stukken over theater in de Leidse Courant. Daarna volgden vele andere media en opdrachtgevers, zoals het Leidsch Dagblad, de Rotterdamse Schouwburg, de Raad voor Cultuur en Theatermaker. Hij is tekstschrijver en communicatiedocent en belooft meteen te stoppen als hij niet meer benieuwd is naar de volgende voorstelling. Hij woont in Rotterdam en schrijft voor Theaterkrant.nl over toneel, jeugdtheater en dans.

Dick ZijpDick Zijp

Dick Zijp (1988) studeerde Theaterwetenschap en Wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam en geeft les aan de Koningstheateracademie in Den Bosch en de Universiteit Utrecht. Hij woont in een gezellige volksbuurt in Utrecht en houdt van katten. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over cabaret en kleinkunst. (Foto: Bram Kloos)

Elisabeth OosterlingElisabeth Oosterling

Elisabeth Oosterling (1989) studeerde in 2013 af als kunstcriticus en theaterwetenschapper aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze schrijft, recenseert en is werkzaam als marketingmedewerker. Ze woont in Den Haag en schrijft voor Theaterkrant.nl over toneel en muziektheater.

Elise van DamElise van Dam

Elise van Dam (1987) studeerde Theaterwetenschap en deed daarna een master Film Studies in Amsterdam. Sinds haar afstuderen schrijft ze als recensent voor verschillende filmwebsites en is redacteur bij het online filmmagazine Cine.nl. Maar ook het theater bleef trekken en in 2016 werd ze recensent bij Theaterkant.nl.

Evelyne CoussensEvelyne Coussens

Evelyne Coussens (1980) studeerde klassieke filologie aan de Universiteit Gent en theaterwetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Ze schrijft als freelance cultuurjournalist voor de krant De Morgen en voor verschillende cultuurmedia (Ons Erfdeel, rekto:verso, Etcetera, Staalkaart, Theatermaker). In de periode 2006-2012 maakte ze deel uit van de beoordelingscommissie Theater van de Vlaamse Gemeenschap. Ze doceert aan de Arteveldehogeschool over cultuurtheorie en -beleid, en geeft een praktisch vak rond kunstkritiek. Voor Theaterkrant.nl schrijft ze over (Vlaams) toneel. Ze woont in Gent en schrijft voor Theaterkrant.nl over toneel, muziektheater, jeugdtheater, danstheater en performance.

Filip TielensFilip Tielens

Als freelance podiumjournalist werkt Filip Tielens (1989, Antwerpen) voor verschillende media: Theaterkrant.nl, Radio Klara, Cutting Edge en vroeger ook Cobra.be en CJP. Hij volgt theater, dans, jeugdtheater en circus op de voet, voornamelijk in Vlaanderen maar ook steeds meer in Nederland. Filip doet ook de hoofdredactie voor de dagkrant en de blog van Het Theaterfestival in Vlaanderen. Met het kunstkritiekcollectief De Zendelingen dat hij oprichtte, ontwikkelde hij diverse formats en installaties waarin toeschouwers, theatermakers en experten met elkaar in dialoog gaan, zoals De Biechtstoel, De Verrijzenis (reek naar aanleiding van 25 jaar Theaterfestival) en De Nachtmis (late night talkshows op Theater Aan Zee). Jaarlijks maakt Filip ook zelf een voorstelling met jongeren.

Floris SolleveldFloris Solleveld

Floris Solleveld (1982) is filosoof/historicus en werkt, pendelend tussen Amsterdam en Nijmegen, aan een proefschrift over veranderende geleerde praktijken en idealen in de geesteswetenschappen omstreeks 1800. Daarnaast maakt hij illustraties en schrijft als zelfbenoemd 'recensent interdisciplinair' over avant-gardemuziek en nieuwe kunstvormen, o.a. voor Rekto:verso, Gonzo(circus), Theaterschrift Lucifer, Muziekvan.Nu en hard//hoofd. Van 2008-2012 werkte hij voor de Europese koepelorganisatie voor kunstacademies ELIA. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over voorstellingen die moeilijk in een hokje te plaatsen zijn.

Francine van der WielFrancine van der Wiel

Francine van der Wiel (1961) studeerde Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en specialiseerde zich aan de Universiteit Utrecht in danswetenschap. Voor NRC Handelsblad schrijft ze recensies, interviews, achtergrondartikelen en columns over dans. Ook levert ze regelmatig bijdragen aan tijdschriften als Dans Magazine en De Groene Amsterdammer. Ze maakte deel uit van diverse adviesorganen en jury’s, zoals de Amsterdamse Kunstraad en het Amsterdams Fonds voor de Kunst en was van 2009 tot 2012 lid van de VSCD-dansjury. Sinds 2014 is ze adviseur van de Raad voor Cultuur. Voor Theaterkrant.nl schrijft ze over dans.

Hans SmitHans Smit

Hans Smit (1962) studeerde Franse Taal- en Letterkunde, Perswetenschappen en Theaterwetenschappen aan de UvA. Hij werkte bij het Holland Festival en Ministerie van WvC (Voorlichting Cultuur) en journalistiek actief sinds 1992. Werkte voor radio(kunst-)programma’s (AVRO, VARA, KRO, NPS) en TV (Avro Kunstuur, presentatie NOS Jeugdjournaal en Journaal). Presenteert sinds 2008 Avro’s Opium Radio. Hij is sinds eind 2015 theaterrecensent voor Het Parool en schrijft voor Theaterkrant.nl over toneel en muziektheater.

Henri DrostHenri Drost

Henri Drost (1970) studeerde Nederlands en Amerikanistiek in Utrecht. Verkocht jaren cd’s en boeken, werkte daarna enkele jaren als communicatieadviseur. Schrijft/schreef voor o.a. GPD bladen, Metro, LOS, De Roskam, Cultureel Persbureau en Theaterkrant.nl over van alles, maar als het even kan over muziek, (jeugd)theater en cultuurpolitiek. Hij woont in Deventer.

Johan DepaepeJohan Depaepe

Johan Depaepe (1972) studeerde Communicatiemanagement, Pers en Voorlichting in Gent. Als journalist en copywriter werkte hij voor verschillende media in Nederland en Vlaanderen. Voor de Vlaamse krant De Standaard schreef hij gedurende zeven jaar over theater, musicals en circusvoorstellingen. Daarnaast was hij hoofdredacteur van www.musical-info.nl. Ook is hij actief in het niet-professionele toneel, als acteur en sinds kort ook als regisseur. Johan vertaalde meer dan twintig toneelstukken, waaronder De Grönholmmethode, waarmee hij de Catalaanse auteur Jordi Galceran in het Nederlands introduceerde. Hij schreef een toneelbewerking van Veronika besluit te sterven, naar het boek van Paulo Coelho, en maakte de boventiteling-vertalingen van internationale voorstellingen als Batman Live, Cats en Grease. Johan woont in Zwevegem (België) en schrijft voor Theaterkrant.nl over (Vlaams) toneel.

Joke BeeckmansJoke Beeckmans

Joke Beeckmans (1981) is bureauredacteur van Theaterkrant.nl. Ze studeerde theaterwetenschap en filosofie, werkte als communicatiemedewerker bij verschillende theaters en festivals en als theaterrecensent voor onder meer NRC Handelsblad.

Joost RamaerJoost Ramaer

Behalve theatergek is Joost Ramaer (1958) freelance journalist. Hij begon als verslaggever over economie en bedrijfsleven, eerst bij het maandblad Quote (1986-1993) en daarna bij de Volkskrant (1993-2003), waar hij eindigde als verslaggever Kunst (2003-2008). Hij verliet de krant om De Geldpers te schrijven, een boek over de ondergang van krantenuitgever PCM dat eind 2009 verscheen bij uitgeverij Prometheus. Sindsdien werkt of werkte hij onder meer voor NRC Handelsblad, De Groene Amsterdammer en sinds enkele jaren ook voor Theaterkrant, Theatermaker en Culturebot, een Newyorks blog over de performing arts. (Foto: Bob Bronshoff)

Karin van de WielKarin van de Wiel

Karin van de Wiel is freelance journalist/redacteur, recensent en fotograaf. Naast haar journalistieke werkzaamheden werkt ze als adviseur marketingcommunicatie voor diverse organisaties in de culturele, maatschappelijk en onderwijssector. Voor Theaterkrant.nl schrijft ze over toneel en dans.

Kester FreriksKester Freriks

Kester Freriks (1954) is schrijver van tal van romans, natuurboeken en essays. Hij studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 1981 is hij verbonden aan de kunst- en boekenredactie van NRC Handelsblad. In 1982 werd hij bekroond met de Van der Hoogt-prijs voor zijn roman Hölderlins toren. Hij publiceerde diverse boeken en beschouwingen over toneel, waaronder Naar het theater (2011). Ook schreef hij samen met regisseur Gerardjan Rijnders het polemische brievenboek over theater, Tranen op bevel (1992). Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over toneel.

Koen Thomas van LeeuwenKoen Thomas van Leeuwen

Koen Thomas van Leeuwen (1987) groeide op met cd’s van onder meer Youp van ’t Hek, De Vliegende Panters en Hans Teeuwen. Die interesse ging zelfs zover dat hij voor zijn studie sociologie aan de UvA tweemaal een scriptie heeft geschreven over cabaret; de eerste over de grenzen van humor bij cabaretiers, de tweede over artistieke en financiële motieven van theaterprogrammeurs, impresariaten en cabaretiers. De onvermijdelijke vraag: of hij zelf podiumambities heeft? Ja. Ergens, ver weg, wel. Voorlopig blijft het echter bij schrijven, de andere grotere passie van Koen Thomas. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over cabaret en kleinkunst.

Loek ZonneveldLoek Zonneveld

Loek Zonneveld (1948) schrijft sinds 1970 over toneel voor De Groene Amsterdammer en voor diverse toneelvakbladen in Nederland en Vlaanderen, waaronder Theatermaker. Hij is tevens leraar toneelgeschiedenis, met een speciale belangstelling voor het West-Europese toneel van de negentiende en twintigste eeuw. Hij geeft onder meer les aan de Amsterdamse Theaterschool. In 2013 kreeg hij de ACT Award voor ‘zijn liefdevolle toneelrecensies’ en ‘voor het delen van zijn immense kennis op het gebied van de theatergeschiedenis met acteurs’. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over toneel. (Foto: Jesaja Hizkia)

Lucia van HeterenLucia van Heteren

Lucia van Heteren is theaterwetenschapper aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze studeerde Franse taal en letterkunde en theater-, film- en televisiewetenschap aan de universiteiten van Utrecht, Aix-en-Provence en Parijs, en vertaalwetenschap in Göttingen. Van 2008-2014 maakte ze deel uit van de jury voor de VSCD-toneelprijzen (Louis en Theo d’Or) en de selectie van het Theaterfestival. Sinds 2012 werkt ze tevens als adviseur van het Fonds Podiumkunsten en als lid van de vierjarencommissie Theater. Ze is bestuurslid van Theatermaker en Theaterkrant.nl en schrijft voor deze uitgaven met name over internationale theatervoorstellingen en Nederlandse voorstellingen in het buitenland.

Luuk VerpaalenLuuk Verpaalen

Luuk Verpaalen (Groningen, 1956) begon met schrijven over theater in de jaren ’80 voor Dagblad de Waarheid en Nieuwsblad van het Noorden (tegenwoordig Dagblad van het Noorden), maakte lokale radio, deed publiciteit bij het Grand Theatre en speelde bij Theater te Water. Aan zijn medewerkerschap bij de krant kwam na 15 jaar een einde toen bleek dat het zich slecht liet combineren met het runnen van het café dat hij gekocht had: Schouwburgcafé De Souffleur had veel theatermakers onder zijn clientèle en die mochten graag hun vak bespreken dan wel verhaal komen halen over een hun onwelgevallige recensie. In de jaren ’90 maakte hij deel uit van de redactie van Nederland Toneel. Sinds vorig seizoen verzorgt hij inleidingen in de Groninger Stadsschouwburg. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over jeugdtheater, muziektheater en toneel.

Marcelle SchotsMarcelle Schots

Marcelle Schots (Tilburg, 1969) is dansjournalist en freelance tekstschrijver. Na tien jaar achter de schermen te hebben gewerkt in de beeldende kunst en podiumkunsten, publiceert zij sinds 2003 regelmatig recensies over dans, performance en jeugdtheater op Theaterkrant.nl en is zij als dansredacteur verbonden aan Theatermaker. Daarnaast verschenen haar interviews, artikelen en beschouwingen in vakbladen in binnen- en buitenland. Eind november 2015 verscheen het boek Protect Perform over het werk van choreografe Ann Van den Broek van haar hand. Ze woont in Utrecht.

Marije RispensMarije Rispens

Marije Rispens (1987, Leeuwarden) studeerde journalistiek en theaterwetenschappen. Ze schrijft freelance voor verschillende opdrachtgevers en werkt daarnaast als pr-medewerker bij Mugmetdegoudentand in Amsterdam. Voor Theaterkrant.nl schrijft ze over toneel en jeugdtheater en waar nodig reist ze daarvoor graag terug naar Fryslân voor voorstellingen in haar moedertaal.

Marijn LemsMarijn Lems

Marijn Lems (1979) werkte als programmeur podiumkunsten bij Theater De NWE Vorst in Tilburg, Kunstencentrum STUK in Leuven, Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam en Festival Something Raw. Naast theater en dans besteedt hij veel tijd aan films, games en tv-series. Hij beschouwt zijn eindejaarslijstjes op Facebook als zijn belangrijkste bijdrage aan de mensheid. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over toneel en performance.

Max ArianMax Arian

Max Arian, geboren in 1940 te Amsterdam, studeerde politicologie, was lang redacteur cultuur en buitenland van De Groene Amsterdammer en schreef voor Toneel Teatraal en daarna voor Theatermaker. Hij is hoofdredacteur van De Brug, een blad over het Midden-Oosten, en hij schreef een uitgebreide biografie over de jonge Sandberg, de latere directeur van het Stedelijk Museum: Zoeken en Scheuren. Hij woont en werkt in Amsterdam en schrijft voor Theaterkrant.nl over toneel, politiek georiënteerd theater, jeugdtheater, muziektheater en opera.

Mieke ZijlmansMieke Zijlmans

Mieke Zijlmans (1958) was als kind een sprookjesprinses die graag tussen de schuifdeuren stond te prutsen met zelfgemaakte toneelstukjes. Theater is van kindsbeen af haar grote passie, maar haar ouders zagen er geen brood in. Ze is opgeleid tot neerlandicus en dramaturg, maar werkt sinds jaar en dag als journalist. Ze maakt radio en schrijft voor de Volkskrant over taalkunde. Voordat ze aanschoof bij Theaterkrant.nl, schreef ze over toneel voor HP/De Tijd, 8WEEKLY en Theaterjournaal. Ze woont in Amsterdam en schrijft voor Theaterkrant.nl over jeugdtheater en toneel.

Moos van den BroekMoos van den Broek

Moos van den Broek (1962) is dramaturg, programmeur en journalist. Programmeur was ze met veel plezier o.a. bij Theater Frascati, waar ze meerdere festivals oprichtte. Als dramaturg werkt ze voor en met vele (inter)nationale huizen, festivals en onafhankelijke kunstenaars. Ze schrijft al geruime tijd voor Theatermaker, m.n. over dans, performance en de ontwikkelingen in het internationale theater- en dansveld. Daarnaast verzorgt ze inleidingen, nagesprekken en debatten en is ze als adviseur betrokken bij zowel Nederlandse als internationale fondsen en opleidingen. (Foto: Anna van Kooij)

Olaf StompOlaf Stomp

Olaf Stomp (1963) studeerde onderwijskunde in Groningen en deed daar als bijvak theaterwetenschappen. Momenteel werkt hij als communicatieadviseur en freelance journalist (onder meer voor Trouw). Olaf schrijft zelf tekst voor theater en speelt in zijn vrije tijd bij Intra Mintra, een theatergezelschap uit Utrecht, de stad waar hij ook woont. Voor Theaterkrant.nl recenseert hij toneel.

Oswin SchneeweiszOswin Schneeweisz

Oswin Schneeweisz (1961, Oostenrijk) is onder meer hoofdredacteur van ZINGmagazine en adviseur opera en muziektheater bij de Raad voor Cultuur. Daarnaast is hij werkzaam als coach en journalist voor onder meer HP/DeTijd, Algemeen Dagblad en vele andere bladen. Oswin schrijft voor Theaterkrant.nl over opera, muziektheater en musical.

Pieter RingsPieter Rings

Pieter Rings (1962) studeerde sociologie aan de Universiteit van Amsterdam. Werkte bij het Haarlems Dagblad, het ministerie van WVC, het Nederlands Architectuurinstituut, en is inmiddels corrector bij de Volkskrant. Is Dudok-expert en geeft bijles aan kinderen in Amsterdam Nieuw West. Schreef voorheen over theater bij HP/De Tijd. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over toneel, muziektheater en jeugdtheater.

Robbert van HeuvenRobbert van Heuven

Robbert van Heuven (1978) is freelance cultuur- en theaterjournalist en dramaturg. Hij schrijft en schreef onder andere voor dagblad Trouw, Theatermaker, Boekman en Kunsten ’92. Hij woont in Leiden en schrijft voor Theaterkrant.nl over toneel.

Ruud BuurmanRuud Buurman

Ruud Buurman is freelance theaterrecensent sinds 1997, voornamelijk op het gebied van cabaret, kleinkunst, muziektheater en af en toe een musical. Hij schreef voor het Utrechts Nieuwsblad, de regionale dagbladen van de Geassocieerde Persdienst, Het Parool en Theatermaker. Sinds 2012 is hij actief voor Theaterkrant.nl. Daarnaast schrijft hij over cabaret in het theatermagazine Scènes, is hij columnist voor diverse kranten van De Persdienst en voor FNV-Magazine en is hij als streng doch rechtvaardig jurylid verbonden aan diverse cabaret- en kleinkunstfestivals.

Sander JanssensSander Janssens

Sander Janssens (1986) schrijft over theater voor Theaterkrant.nl en Het Parool. Hij woont in Utrecht, waar hij in 2011 afstudeerde aan de bacheloropleiding Writing for Performance aan de HKU. Hij schrijft met name over toneel, performance en muziektheater, maar staat uitdrukkelijk open voor alle (sub)genres binnen de podiumkunsten.

Sanne ThierensSanne Thierens

Sanne studeerde Musicologie en Theaterwetenschap aan University College Roosevelt in Middelburg en King's College in Londen. Momenteel werkt ze aan een promotieonderzoek naar de musicals van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. Sanne is tevens oprichter van De Musicaldatabase.

Sara van der KooiSara van der Kooi

Sara van der Kooi (1978) studeerde Theaterwetenschap en Algemene Letteren in Utrecht, waarna ze ging werken als freelance theaterjournalist, tekstschrijver en dramaturg. Ze werkt(e) voor o.a. Fonds Podiumkunsten, Frascati, Het Zuidelijk Toneel, De Krakeling en was hoofdredacteur van tijdschrift Theater! Sara schrijft recensies en artikelen over theater voor Trouw, Theatermaker en Theaterkrant.nl.

Simon van den BergSimon van den Berg

Simon van den Berg (1975) is hoofdredacteur van Theatermaker. Daarnaast is hij toneelrecensent voor Het Parool. Hij studeerde Theaterwetenschap in Amsterdam en Berlijn. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij nieuwsberichten en af en toe een recensie.
(foto: Jochem Jurgens)

Tuur DevensTuur Devens

Tuur Devens (1951) is Nederlander van geboorte maar woont al tweederde van zijn leven in Vlaanderen (Hasselt). Hij is oud-docent Nederlands, Duits en Theater en schreef de afgelopen veertig jaar artikelen en essays over theater, dans en literatuur in kranten en tijdschriften. Hij geeft gastcolleges aan hogescholen en inleidingen bij theatervoorstellingen en publiceerde in boekvorm over figurentheater en circustheater. Hij zat twaalf jaar in de adviescommissie Theater voor ministerie van Cultuur van de Vlaamse Gemeenschap en is nu lid van de theatertekstcommissie voor het Vlaams Fonds der Letteren. Voor Theaterkrant.nl schrijft hij over Vlaams theater, jeugdtheater, en figuren- en objectentheater.

Wendy LubberdingWendy Lubberding

Wendy Lubberding (1973) werkt als tekstschrijver en vertaler in de podiumkunsten en schrijft sinds 2014 voor Theaterkrant.nl over theater en dans. Wendy studeerde Engelse literatuur en Theaterwetenschap en volgde de pilot van de cursus Hedendaags schrijven over hedendaagse dans die werd georganiseerd door Domein voor Kunstkritiek, Dansmagazine en DansBrabant. Daarin werd niet alleen op alle mogelijke manieren gezocht naar nieuwe vormen om over dans te schrijven, Wendy mocht ook zelf dansen met choreograaf Guilherme Miotto. Sprakeloos struikelde ze haar comfortzone voorbij, op zoek naar woorden voor de dans.