Ivo van Hoves Jesus Christ Superstar brak met veertien nominaties het record voor meeste nominaties ooit en sleepte met zes beeldjes de meeste prijzen binnen, waaronder die voor Beste Grote Musical. Desalniettemin voelt de productie MELK van Stichting NANOEK als de grote winnaar van de avond. Met negen nominaties al op zak ging de kleine musical er uiteindelijk met vijf prijzen vandoor, inclusief de prijs voor Beste Kleine Musical. 

Gisteravond werd alweer de 22e editie van het Musical Awards Gala gehouden, dit jaar in het AFAS Theater in Leusden. In totaal werden 22 prijzen uitgedeeld, waarvan twintig winnaars werden bepaald door de vakjury, bestaande uit onder anderen Hilde Scholten, Jamai Loman en Henriëtte Tol. De avond werd net als vorig jaar gepresenteerd door Frits Sissing en Marlijn Weerdenburg.

De creative awards werden voorafgaand aan de live televisie-uitzending uitgereikt, waar Jan Verswyveld, Tim Gibbons en Ivo van Hove gelijk drie prijzen binnen haalden voor Jesus Christ Superstar in de categorieën Beste Lichtontwerp, Beste Geluidsontwerp en Beste Regie. Van Hove sprak in zijn speech over de zogenaamde kwaliteitskloof tussen gesubsidieerd en commercieel theater, die volgens hem niet bestaat. ‘Er  wordt aan beide kanten van het spectrum waardeloze bullshit gemaakt, maar ook grote kunst. En voor mij zijn musicals kunstwerken.’ Het musical liefhebbende publiek was het meer dan eens met deze uitspraak en liet dit dan ook horen met een luid applaus. De prijzenregen voor Jesus Christ Superstar stopte niet bij aanvang van de live uitzending; Edwin Jonkers en Lucas Hamming verzilverden hun nominaties voor Beste Mannelijke Bij- en Hoofdrol in een Grote Musical, en de gehele productie werd door de jury uitgeroepen tot Beste Grote Musical. 

MELK van Stichting NANOEK, een musical met verschillende perspectieven op moederschap, won in totaal vijf prijzen. Volgens de vakjury was deze kleine musical (een musical met een cast van veertien of minder spelers) niet alleen de Beste Kleine Musical, maar ook de Beste Oorspronkelijke Nederlandse Musical. De schrijvers – Iante Mosselman, Sjaan Flikweer, Elisabeth van Nimwegen en Marijn Bellaard – mochten dan ook de prijs voor de Beste Dialogen en Script ontvangen, en Charlotte Dommershausen en het Schrijverscollectief werden beloond met de Beste Muziek en Liedteksten. Castlid Lisa Schol werd ‘ware belofte voor de toekomst’ genoemd door ‘het stille snikkende spel dat door merg en been gaat’ en won daarmee de prijs voor Aanstormend Talent. Dansend, springend en vol ongeloof werden de prijzen ontvangen. Artistiek leider Anouk Beugels bij haar tweede toetreden op het podium: ‘Had ik al gezegd dat ik uit m’n stekker ga?’

Boni – de Musical en MAMMA MIA! gingen beide naar huis met twee gouden beeldjes. Voor Boni won Roy Jonathans de award voor Beste Choreografie en Meredith Joeroeja en Ilse Vermeulen voor Beste Kostuums. De prijs die de meeste mensen tegelijkertijd blij maakte was die voor Beste Ensemble, die eerder op de dag door Weerdenburg aan de cast van MAMMA MIA! werd overhandigd. De jury was onder de indruk van de manier waarop het ensemble de haast acrobatische choreografie uitvoerde en na de extreem vermoeiende dansroutines nog altijd loepzuiver bleef zingen. Het ensemble bewees dit nogmaals tijdens een optreden, waarin ze een medley van ‘Dancing Queen’ en ‘Waterloo’ brachten. Ook hoofdrolspeler Brigitte Heitzer werd beloond met de award voor Beste Vrouwelijke Hoofdrol in een Grote Musical. 

Suzan Seegers (Piaf) en Laus Steenbeeke (De Mol en de Paradijsvogel) ontvingen de awards voor beste Vrouwelijke en Mannelijke Hoofdrol in een Kleine Musical. De prijs voor Beste Vrouwelijke Bijrol in een Grote Musical werd uitgereikt aan Lottie Hellingman voor haar rol in De Hospita. Huub van der Lubbe won de prijs voor Beste Vertaling met De Man van La Mancha.

De avond werd afgesloten met de publieksprijzen, waarvoor het publiek thuis gedurende de uitzending kon stemmen. Studio100 sleepte met ruim zestig procent van de stemmen de Eventim Publieksprijs voor Beste Familiemusical binnen met de nieuwe versie van de K3-musical De Drie Biggetjes. De dames van de K3 waren zelf niet aanwezig, de prijs werd in ontvangst genomen door medecastleden Marie Verhulst, Nurlaila Karim en Peter Thyssen. Overige genomineerden in deze categorie waren Rapunzel en Pietje Bell.

De Vriendenloterij Publieksprijs voor Beste Musical ging, weer met een ruime meerderheid van 69 procent van de stemmen, naar de Friese spektakelmusical De Tocht. Eerder die avond mochten Luc Peumans en Robert Nieuwenhuis de eerste award in ontvangst nemen voor Beste decor/toneelbeeld, te danken aan de draaiende ijsbaan in het speciaal voor de musical gebouwde Friso Theater in Leeuwarden. Andere genomineerden voor de publieksprijs waren MAMMA MIA! en Soldaat van Oranje

Tussen het uitreiken van de awards werd er ook live opgetreden door de casts van verschillende (aankomende) musicals. Vayen van den Bosch straalde in de rol van Elsa uit Disney’s Frozen, zowel letterlijk als figuurlijk, in de ‘iconische’ blauwe jurk waarin meer dan veertigduizend stenen en kristallen zijn verwerkt. Ook Shrek, de musical is komend theaterseizoen in theaters te zien, waarvan het publiek deze avond een primeur genoot: René van Kooten als groene ogér – zoals Frits Sissing dat zou zeggen. Van Kooten zong samen met Linda Verstraten (Fiona) en Qshans Thode (Ezel). Het hoogtepunt van de musicaltrailers was het komische fragment uit 14 de musical, gebaseerd op het leven van Johan Cruijff, waarin Tobias Nierop als Cruijff in vlot, plat Amsterdams het lied ‘Wees geen dief van je eigen portemonnee’ inleidde. De cast speelde een heuse ’thuismatch’ deze avond, de musical staat al bijna drie jaar in het AFAS Theater.

Foto: Jan Versweyveld, Jesus Christ Superstar