Met meerdere voorstellingen over het nadere einde van de wereld, oorlogen en kolonialisme is Oerol niet meer het festival dat vooral draait om particulier zelfonderzoek tijdens contemplatieve wandelvoorstellingen in het duin. Integendeel: Oerol staat deze editie met beide benen opvallend stevig in de wereld van nu.

Na twee afgelaste edities op rij, is er dit jaar voor het eerst sinds 2019 weer een regulier Oerol Festival op Terschelling. Op het oog een feest van herkenning voor het trouwe, vooral e-bikende publiek hier op het eiland, maar wie beter kijkt ziet een festival dat zich voor een deel opnieuw heeft uitgevonden en dat meer dan eerder maatschappelijk engagement en stellingname verkiest boven poëtische beschouwingen en particuliere, navelstaarderige ervaringen.

Neem alleen al de voorstellingen die handelen over kolonialisme en slavernij, en je komt uit op ten minste zeven stuks, in zeer uiteenlopende vormen gegoten. In de strandopera Kaapdiegoeiekoop zien we een ‘capitein’ – een personifiëring van eeuwenlange onderdrukking – tot inkeer komen en ontdekken dat persoonlijk gewin niet altijd zaligmakend is. Ik zeg toch sorry van Aluin en Raymi Sambo Maakt gaat over het afschaffen van de slavernij in 1863. Theater Rast maakte met Grace een fictief liefdesepos waarin de tot slaaf gemaakten uit de kolonie als helden worden gepresenteerd en de kolonisten de vijand. De voorstelling doet een expliciete poging om verhalen van kolonialisme vanuit een ander narratief te vertellen. Orkater brengt zowel met Borboletas van Gery Mendes als Oroonoko van collectief Uma persoonlijke voorstellingen over het Europese koloniale verleden. En ook YoungGangsters onderzoekt in hun kolderieke The Promised Land hoe een groep mensen een andere gemeenschap (in dit geval een buitenaards volkje) op tirannieke wijze koloniseert, en daarbij halsstarrig probeert voor zichzelf moreel in het reine te blijven. Tevergeefs, uiteraard.

The Promised Land heeft ook een opvallend raakvlak met Oostpools Komt goed… Beide voorstellingen vertrekken vanuit het gegeven dat de aarde dicht bij een naderende ondergang zit en gieten dat gegeven in wrange scifi-satires. De gevolgen van klimaatverandering en de uitputting van onze aarde zijn zo indirect een terugkerend thema in het Terschellingse landschap, waarmee het eiland impliciet als een soort tikkende tijdbom wordt opgevoerd. YoungGangsters toont hoe de mensheid in een reflex van agressie en onderdrukking schiet, bij Oostpool is er categorische (en onhoudbare) ontkenning.

Met het indringende en ontroerende De brieven van Mia van George & Eran Producties en ROSE Stories, de kwetsbare storytelling-voorstelling Het verre woord van Sahand Sahebdivani en de confronterende theatrale denkoefening Salomonsoordeel van Ilay den Boer, wordt er dit jaar tijdens Oerol ook volop stilgestaan bij oorlog en de effecten van oorlogen: vluchtelingen, trauma’s, onverwerkt verdriet.

Kortom: Oerol zet deze editie in op stevige, complexe thema’s vol actuele, maatschappelijke raakvlakken. 2022 is daarmee een uitstekende tegenhanger van de vorige editie in 2019, toen je haast niet kon ontkomen aan de talrijke associatieve, individuele audioroutes door de natuur. Die tendens van toenemend engagement zagen we eerder dit jaar ook al bij Karavaan en O. Ongetwijfeld is het ook een bijgevolg van het grote aandeel aan (relatief) jonge makers die we in de programmering terugvinden (zie vrijwel alle voorbeelden hierboven), een generatie die zich volop bezighoudt met actueel-maatschappelijke thema’s.

In tijden van oorlog, klimaatcrisis en een verhit identiteitsdebat biedt Oerol volop handvatten tot denk- en gespreksstof over de wereld van nu. En wie weet, misschien verlangen we binnenkort weer terug naar associatief zelfonderzoek en comfortabel escapisme in een winderige duinpan, maar deze tijd lijkt meer te vragen om (het bevragen van) kritische mens- en wereldbeelden en stellingname. Oerol voorziet daar in deze sterke editie ruimhartig in.

Foto: Grace van Theater RAST, Geert Snoeijer