Alle reacties

  • Avatar

    Van J. S. op Julius Caesar

    Gisterenavond naar dit stuk geweest. Twee uur lang bezig geweest tegen de slaap te vechten. Wat een slaapverwekkende vertoning, typisch Nederlands theater met matig acteerwerk, krampachtige pogingen alternatief te doen en er met de haren erbij gesleepte muziek waarvan de rol volkomen onduidelijk is. Voor doorgewinterde theaterfans misschien te doen, voor een wat nuchtere theaterleek een hele lange beproeving. Mijn advies, ga lekker in het bos het originele stuk van Shakespeare lezen.

  • Avatar

    Van hannie op I want to break free

    Zaterdag 18 augustus in helmond gezien geweldig goed met kippenvel en een zakdoek ertussen gestaan super een grote queen fan helemaal uit mijn dak gegaan queen forever

  • Joke Beeckmans

    Van Joke Beeckmans op Ich bau dir ein Schloss

    Dank voor je reactie, Wiel Beijer. We passen de tekst aan.

  • Avatar

    Van Wiel Beijer op Ich bau dir ein Schloss

    Ich bau dir ein Schloss is geschreven door Mieneke Bakker en Wiel Beijer. niet door Wiel Beijer alleen.

  • Avatar

    Van Hans Croiset op Jaïr Stranders: 'Pas bij de toeschouwer krijgt kunst betekenis'

    Weer een waardevolle en wijze bijdrage aan deze discussie die door de een als oeverloos en door een ander als noodzakelijk zal worden ervaren. Wanneer deze discussie te eniger tijd uitgeraasd zal zijn is het misschien verstandig alle bijdragen eens te bundelen en als verplichte stof naar de heer Rutte op te sturen. Het is zo verademend dat alle bijdragen tot nu toe op een verdraagzame wijze rekening houden met elkaars standpunten, waardoor het lezen ervan niet verduisterd wordt door nutteloos gefoeter, waar zo vaak dit soort discussies in verzanden.

  • Avatar

    Van Niek Idelenburg op Julius Caesar

    Gisteren heb ik de voorstelling Julius Caesar van Orkater bezocht.
    Ik had wat flarden van recensies gelezen en lees nu nog even de recensie op de Theaterkrant. Hier lees ik 1 regel over de muziek??

    De muziek is ongelooflijk belangrijk, het is een hoofdrol op zich en bovendien heel goed gedaan, zowel de autonome stukken als de soundscapes. En dan die acteurs (brutus, marcus antonius, kafta) die acteren niet alleen goed, ze spelen ook nog eens te gek basgitaar, drums, solo gitaar en soms zelfs beide, en ook het blazers ensemble laat zich van meerdere kanten gelden, niet alleen muzikaal, maar ook in sterke choreografien.

    Ga er heen!! Al was het alleen maar voor de eerste 15 (muzikale) minuten. Maar verder ook voor de mooie beelden, spel, kostuums en regie.

  • Avatar

    Van Arjan op Self accusation

    Ik vind het vooral heel vaag en het gevoel dat ik met een subsidiespons te maken had, nam de overhand. Eens maar nooit meer voor mij.

  • Avatar

    Van Bianca Tangande op Match

    Geweldig theater belevenis! Een afgesloten betonnen parkeergarage getransformeerd tot een transparante Theaterconcertzaal. Een overweldige metamorfose. Je verwacht het niet. Bij aankomst boven hoor je de muziek compositie en schreeuwende stemmen door de ventilatie ramen,bij binnenkomst wordt je omringd door een hartbeat van een drummer met gebeeldhouwde lichamen die soepel over de zwarte aarde kruipen midden in het blauwe licht. Je voelt je onder water, ondergedompeld in iets fascinerends,bijna niet onder woorden te brengen. Ben blij geïnspireerd verlaten – met in de 2de x kijken en genieten- van de hele cyclus gezien te hebben samen met mijn dochter- de vele herhalingen met solo dans performances belicht -binnen een maraton dans theater muziek van 4 uren lang. Ben ik vol verbazing, verwondering, bewondering van United C. BRAVO

  • Avatar

    Van Boris op Lazarus van David Bowie en Ivo van Hove komt naar Nederland

    Waarom in het Nederlands, de mensen die kaarten voor Lazarus kopen verstaan zeker Engels!
    En het haalt er zeker een stuk Bowie uit…

  • Avatar

    Van Gregor christiaans op De denderende tijd

    Het is een zinderende voorstelling, chapeau!

  • Avatar

    Van Kees op Precies andersom

    Wanneer komt de heer H.Aarsman in de buurt van Horn (Leudal)

  • Avatar

    Van Saskia Mees op Anoek Nuyens: Brief aan de ‘rebellerende’-vijftigplusser

    Beste Anoek, wat een puik artikel. Lang niet zoiets gelezen.
    Ik merk zelf dat ik na jaren theatermaken geneigd ben me terug te trekken uit de discussie, niet omdat het me niet interesseert maar omdat ik m’n motor niet meer aankrijg om heldere visionaire en concrete samenwerking in praktijk te brengen. ( ooit gedaan, tijd geleden alweer, nu wat ouder en wijzer maar mede daardoor achter de zijlijn geland ) Zo kom ik nog meer op mijzelf te staan en dat is in dit kleine land met zoveel interessante goede collegae en belangen en mogelijkheden en ideeën doodzonde.
    Jou artikel geeft lucht, maakt ruimte. Ik wil graag meegaan in een beweging die weer openingen en mogelijkheden schept de diversiteit in ons theaterlandschap te vergroten en verrijken. En zal kijken waar ik me bij aan kan sluiten. Hartelijke groet

  • Avatar

    Van Eric van t hof op La Traviata

    Voor de goede orde olivier kegel houd niet van moderne opera en gaat dan ook zeker niet naar spanga en was daar ook niet bij Traviata. Wat hij er 23 jaar geleden bij in Nantes? Geen idee, Kegel is goed in Google en heeft het handboek voor dummies thuis als hij iets niet weet.
    Natuurlijk heeft Kegel dus ook een zeer lyrische mening, die inmiddels door veel mensen niet meer serieus genomen wordt. Kegel weet vooraf toch wel dat het allemaal inferieur en infantiel is wat moderne regiseurs verzinnen. Ik ken hem niet maar ik hoorde dat hij zelden ergens in levende lijve bij opera is (als hij betalen moet ) want geld uitgeven voor opera doet hij liever niet. Hij is volgens mij in iedergeval geen operaliefhebber maar een opera criticus. Er is geen opbouwend woord in zn eindeloze gekakel te ontdekken. Genieten van opera en plezier hebben in opera is voor heel veel mensen gelukkig belangrijk.
    In friesland is er 25 jaar opera en daar is men blij mee en trots op.
    De mensen in Spanga slagen erin om met elkaar een mooie productie te maken, in een weiland, in een tent, een prachtige sfeer maken en betaalbaar en voor Friezen bij huis. Zo kunnen veel mensen uit het Noorden er van genieten. Gewone mensen, niet zo kritisch als Kegel en misschien weten ze niet eens dat Verdi een een componist is, wat maakt het uit! ze hebben plezier in opera, dat gun ik Olivier Kegel ook.

  • Avatar

    Van Berend op Het pauperparadijs

    Een gehypede voorstelling. Het begon al met matig eten en de weeronvriendelijke tribune terwijl je er toch een aardig bedrag voor betaalt. Het begin was veelbelovend maar uiteindelijk wordt het statisch en langdradig. De link naar de huidige tijd wordt te geforceerd gemaakt. Het blijft op afstand, veel over taferelen vertellen, weinig taferelen ervaren en qua dans en muziek valt het in herhaling. Zit in potentie veel meer in. ***

  • Avatar

    Van jan willem op Snel, goedkoop en sexy

    Publiek op de parade zong mee met eindnhmmer.. kicken

  • Avatar

    Van Alexander Wechgelaar op Bregje Maatman: 'Kunst heeft niet per se iets te melden'

    Hobby is de perfecte Geuzennaam avant la lettre!

  • Avatar

    Van Bregje Maatman op Lara Staal: 'Kunst is een ideologisch kompas’

    Beste Lara,

    Dank voor je sympathieke en weloverwogen reactie.

    Je schrijft dat je het niet genoeg vindt als kunst enkel het leven ‘mooi’ maakt. Daar zou ik het mee eens zijn als mooi hier in de letterlijke zin begrepen moet worden (als fraai, schoon), maar ik bedoelde hier uiteraard “de moeite waard”.

    Ik denk dat we het op veel vlakken eens zijn, maar niet op alle. Bijvoorbeeld wanneer je schrijft dat je denkt “dat er een belangrijke taak voor de kunsten ligt om de samenleving te her-politiseren”. Ik bepleit de vrijheid en autonomie van de kunstenaar en spreek daarom liever niet van ‘taken’.

    Ten tweede zit er in deze zin de suggestie dat kunstenaars moreel superieur zijn aan hun toeschouwers. Ik denk (en hoop) dat je het zo niet bedoelt, maar ik voel daar weerzin bij. Om die reden vind ik ‘ideologisch kompas’ ook geen gelukkige definitie.

    Ik ben blij dat je abstractie kunt waarderen. Ik begrijp je alleen niet als je zegt dat abstractie goed ingezet kan worden om “massaconsumptie aan de kaak te stellen”. Uiteraard kan dat. Abstractie kan om het even welk onderwerp aan de orde stellen. Door het zo te formuleren, klinkt het alsof je abstractie waardeert omdat het een boodschap kan brengen die jou welvoegelijk is. Tenminste, ik vermoed dat jij zelf (net als ik overigens) moeite hebt met massaconsumptie. Kunst is niet alleen maar kunst als het een wenselijke boodschap brengt.

    En dan nog even over het politieke. Ik ontken niet dat veel, zo niet het merendeel, van de kunst politiek is en ik kan je bovendien zeggen dat het mijn belangstelling heeft, maar ik blijf er bij dat dit niet het aspect is waarmee kunst zich onderscheidt van amusement en dit dan ook niet het aspect zou moeten zijn waarmee we de kunst moeten verklaren.

    Politiek is niet het exclusieve domein van de kunst. Veel amusement is eveneens politiek. Denk aan musicals als Hair, My fair lady en Soldaat van Oranje. Om niet te spreken van cabaret. Als er een discipline is die de politieke actualiteit tot onderwerp heeft, is het wel het cabaret.

    En tegelijk is er ook veel kunst die niet politiek is. Natuurlijk kun je in Gerard Reve’s gedichten over de dood een politieke dimensie zien, maar dat is echt pas in tweede instantie (zeker als het aan hemzelf lag).

    Kortom: (1) niet alle politieke uitingen zijn kunst en (2) niet alle kunst is politiek.

    Ik heb jarenlang in het Chassé Theater gewerkt, waar alle disciplines gepresenteerd worden. Frans Bauer staat er naast de experimenterende jazz musicus. Van den Ende naast Romeo Castellucci. En wat mij opviel is hoe overeenkomstig de intenties én de ervaringen van het publiek zijn. Zij zoeken en vinden hetzelfde. Een vergelijkbare prikkeling. Een vergelijkbaar scala aan emoties. Je zou je haast gaan afvragen of er wel verschil ís tussen kunst en amusement.

    Ik haal door wat ik geschreven heb de schotten tussen kunst en amusement inderdaad een beetje weg. En ik krijg de indruk dat jou dat angst inboezemt. Je lijkt te vrezen dat als kunst zich niet wezenlijk onderscheidt van amusement, de kunst verzwolgen zal worden door de commercie. Verbeter me als ik het niet juist heb, maar je lijkt te zoeken naar een bepaalde exclusiviteit. Een criterium op grond waarvan we een lijn kunnen trekken tussen kunst en niet-kunst.

    Volgens mij willen we beiden de sceptici voor de kunsten winnen en volgens mij zien we beiden een gevaar in commercie. Steker: Ik word wat dit laatste betreft steeds somberder. Aan de terreur waarmee kinderen in de armen van K3 en consorten gedirigeerd worden, is haast geen ontkomen. Ik denk, in tegenstelling tot jou, echter niet dat we publiek en politiek voor ons winnen, door een hekje om de kunsten te zetten. Veeleer moeten we in overeenkomsten praten. Uitleggen dat kunst op amusement lijkt, maar dat het nóg mooier, nóg scherper, nóg treffender, nóg oorspronkelijker is. Kortom: nóg meer de moeite waard. Met als enige verschil dat je er als toeschouwer wat meer voor moet doen.

    Ondanks het geweld van K3 blijf ik thuis onverstoord de cello-suites van Bach draaien. Ik leg mijn kinderen uit dat het inderdaad moeilijker is, dat ze zich er meer op moeten concentreren, dat het wennen is. Maar dat de beloning – de mate waarin je geraakt wordt – navenant zal zijn. En ik merk dat dat, althans na verloop van tijd, werkt.

    Groeten, Bregje

  • Avatar

    Van Pascal Giele op De herder en de garagist.

    Rake recensie, Tuur. We gaan vanavond zeker kijken!

  • Avatar

    Van BenG! op Bombastische Liefdesverklaring

    Het gaat om de weg… Denk Groen, want Groen is de kleur van de Hoop en Hoop doet LEVEN!!! Happy #TAZ forever!!!

  • Avatar

    Van B.Frederiksen op Tooneel!

    Groot gelijk Frans van Deursen. Vooral theater blijven maken dat niet voor recensenten bedoeld is. Anders krijg je truttig politiek correct theater. Misschien moet je haar je excuses aanbieden voor het feit dat je haar dat op die avond niet hebt kunnen bieden. De arme vrouw. De recensente vindt het blijkbaar nodig om met het morele vingertje te wijzen. Afschuwelijk. Dat toontje. Totaal respectloos. Sinds wanneer moeten theatermakers zich verantwoorden? En waar hebben we het over? Een opmerking over een moeder met een bakfiets en een adoptienegertje. Ik kan wel iets ergers bedenken. Daar komt nog eens bij dat de recensente de adoptieneger opmerking in deze context niet vind kunnen. Wat wordt er bedoelt met deze context? Legt ze niet uit. Te diep geraakt om te kunnen blijven analyseren? En sinds wanneer bepaalt een recensente wat er in welke context wel of niet kan? Waar gaan we naar toe? Een dictatuur van recensenten? Het lijkt wel alsof je iemand van de moraalpolitie hoor praten. We zijn echt aan het doorslaan en hebben meters lange tenen gekregen. Misschien moet mevrouw de recensente op zoek gaan naar een andere baan als ze zich zo snel beledigd voelt. Of jij, Frans, moet het willen goed maken. Misschien met een adoptienegertje?