Op het podium staat een doos die te klein is voor een band van vijf man. De stemmen die we horen lijken daaruit te komen. Het duurt lang voor we ook mensen zien. Ze noemen hun voorstelling Snel, goedkoop en sexy. Dat klopt allemaal niet.

Het publiek hoort stemmen offstage. Ze babbelen vooral over seks, over wensen en prestaties. Leuk is het niet, maar het duurt wel lang. Na vijf minuten gaan de eerste mensen weg, later nog meer. Ik zit de voorstelling uit en kan ze achteraf alleen maar gelijk geven.

De Slechte Raadgever bestaat uit de acteurs Reinier Demeijer, Niels Gooijer en Teun Luijkx. De eerste twee speelden in Soldaat van Oranje, de laatste in A’dam – E.V.A. en bij Oostpool. De musici Peter Brinkhorst en Dirk Oliestelder doen ook mee. Ze hebben leuke rode pakjes aan met korte broeken. Na het gebabbel buiten beeld zingen ze Eternal flame, de grootste hit van The Bangles. Einde.

Ik ben de laatste om het belang van het voorspel te bagatelliseren. Maar als je voor je voorspel twintig minuten uitrekt, in een voorstelling van achtentwintig minuten, dan moet je wel een heel slim plan van aanpak hebben en dat ook nog erg goed uitvoeren. Dat heeft De Slechte Raadgever niet. De vijf mannen overschatten zich pijnlijk en blijven ver van de aangekondigde ‘virtuoos gemonteerde, muzikale combinatie van acts’. Wie amusement niet serieus neemt, maakt een grote fout. Wie denkt dat een stukje al snel goed genoeg is voor De Parade ook.

De Slechte Raadgevers spelen dit weekend nog in Den Haag en daarna ook nog in Utrecht en Amsterdam. Dus, mannen en eindregisseuse Eva Line de Boer, aan het werk. Maak er nog wat van.