Kreeg deze voorstelling voor mijn verjaardag afgelopen zaterdag in Frascati A’dam. Gaaf kado! Dank je Nina! Wat mij betreft vijf sterren. Natuurlijk was de voorstelling onsamenhangend en chaotisch – precies zoals het nieuws van afgelopen jaar. De powerpoint in de ‘fast forward’ was een prachtige parodie. De interactie met het publiek liep zo gesmeerd dat de helft van ons gezelschap zich in de kroeg na afloop afvroeg of het soms doorgestoken kaart was. Erg vindingrijk, grappig, visueel aantrekkelijk met een schitterende muzikale begeleiding. Van de schoonheid van een slow motion in een baljurk van gerecycled plastic naar interactief trans gender sminken en – als een van de hoogtepunten – de verbaal zeer begaafde presentatrice van de lokale astronomenamateurvereniging. Super!
Als vijftigers hebben we genoten van de vitale Paul v Vliet in de Haagse Schouwburg. Zijn vrolijke sketches, diepgaande gedichten, liefdevolle liedjes…..hij weet op een dynamische wijze het publiek te raken! Succes Paul voor de slotfase in de Haagse Schouwburg!☺
In dit verhaal van Roald Dahl schiep de weesjongen James Henry Trotter (wiens ouders door een neushoorn zouden zijn gedood nadat die uit een dierentuin was ontsnapt en van zijn “gevangenschap” verlost wilde zijn) ook onbedoeld via een tovermiddel niet alleen een enorme perzik maar zelfs een aantal gemuteerde reuzeninsekten. Door middel van de reuzenperzik zorgden de insekten ervoor dat de afschuwelijke tantes van James (die zich daarmee wilden gaan verrijken) letterlijk werden platgewalst!
Ik zag de voorstelling nu pas op (op TV, NPO1, ). Net als de bovenstaande twee reacties kon ik mij helemaal niet vinden in de zure recensie van Ruud Buurman. Ik vond de conference buitengewoon sympathiek, professioneel, snel, verrassend en vermakelijk. Wat is er trouwens tegen zelfreflectie mbt het ouder worden?
mhwaa stomme recensie: Ratzke is theatraal en heerlijk over de top, on nederlands, vilein maar steeds met zelfspot. Je moet openstaan voor zijn fantasie en zijn wereld. Als je dat doet wordt je meegezogen. Ik heb de show in Eindhoven gezien en had een topavond.
Gezien in Maastricht. Helaas van te voren bovenstaande reacties niet gelezen, want wat was dit waardeloos. Geen opbouw, geen plot en allemaal kut-dit en kut-dat. Wel goede acteurs. Zonde van het geld.
In De Kring in Roosendaal donderdag 21 december een van de twee andere shows gezien, Een magische kerst met op Sterk water. Daar geldt ongeveer hetzelfde voor als in deze recensie uiteengezet. Met als groot verschil dat deze show geen afgerond verhaal bevat. De magie zit hem in de aaneenschakeling van veelal uitermate geslaagde losse flodders, al vielen ze af en toe toch wel een beetje stil. Wat ik in deze fles “Op Sterk Water’ wel mis is het ontbreken van het vrouwelijk element. Dat zou het gezelschap veel meer invalshoeken bieden en het publiek meer variatie. De jongen met de baard is helaas voor hen gezegend met het minste talent, die zou wat mij betreft als eerste uit de denkbeeldige troika van Drs P. gezet kunnen worden. In Roosendaal hebben we een heel aardige cabaretiere rondlopen, Eveline van de Berg. Wie weet is dat een idee. Ik moet mijn recensie nog schrijven, maar deze reactie moest ik nu vast even kwijt, Jaap Pleij, hoofdredacteur www.roosendaalspleijdooi.jimdo.com
Beste Kester Heel erg bedankt voor je recensie. De realiteit bevat de laatste jaren zoveel harde hoeken, dat ik bewust de keuze heb gemaakt om in dit theaterstuk een ode te brengen aan wat wel bindt en aan waar we raakvlakken kunnen creëren, die soms onoverkomelijk lijken, maar dat daarom niet zijn. Gelukkig mogen we in het theater ons dat permitteren. Harde keuzes maken… en niet altijd harde hoeken op scène… M.i. is dat zelfs nodig dezer dagen. En ik snap ook heel goed dat je de realiteitszin ertegenover wilt plaatsen in jouw recensie. Waar de kranten vol van staan, daar ga ik van uit dat mensen dat al weten. En daar gaat net dit idee van uit om tegenover de harde politieke werkelijkheid, het menselijke te laten primeren. Kunst gaat maar leven m.i. als je durft vol overgave voor je idee te gaan. En als jouw recensie gehoor krijgt door mijn reactie op die van jou bijvoorbeeld. Mijn stuk is een ode aan het gesprek. Ik zie dit stuk dan ook niet als een verzameling politiek correcte voor-en nadelen over de E.U. dezer dagen, maar als een uitnodiging om op een andere, menselijke manier na te denken over de kloof burger/politiek, de opgang van angst en extreme populistische reacties, en de al dan niet hoopgevende toekomst van ons Europa. Dat allemaal in gesprek met mijn medeburgers, naar aanleiding van het popsong-idee; niet voor niks een popsong trouwens, waar dromen en verlangens quasi altijd centraal staan, als het niet over liefdesverdriet gaat… Blij met deze recensie. En ook trots… Merci.
Beste Frank, Dankjewel voor je reactie. Het is altijd een afweging: hoe veel van de plot geef je weg om een beeld van de voorstelling te schetsen? Omdat het hier om een bestaand volksverhaal gaat en de kracht van deze productie niet zo zeer zit in wát er gebeurt, maar in hóé het gebeurt, heb ik mezelf gepermitteerd een stukje van de plot te beschrijven. Niettemin verzeker ik je dat er nog meer dan genoeg plotwendingen in de voorstelling zitten die hier niet zijn prijsgegeven!
Een vriend van mij vertelde enthousiast over deze voorstelling van Debby Petter. Gisteren ben ik zelf gaan kijken en in tegenstelling tot deze recensie vonden zowel hij en zijn vrienden en ik en mijn vriendinnen het geweldig! Geen seconde wilde ik missen. Het verhaal is weer een verhaal wat er toe doet. Alles behalve oppervlakkig. Iemand die liegt, de verslaving van het liegen, de aandacht, de valkuil. Langzaam wordt je meegenomen in het verhaal. Prachtig! Na de voorstelling bleven we nog heftig discussiëren. Aanrader!!
Wat een waardeloze recensie. Ik heb haar gisteren in Almere gezien. Mooi verteld en gespeeld, intrigerend thema en prachtig einde (ook de spot die langzaam uitgaat). Jammer Eline dat je je door deze recensie hebt laten leiden.
Het klopt dat Fraslab doorgaans niet wordt gerecenseerd. Dat er nu wel is geschreven, is een uitzondering en bevestigt dus de regel. Concrete reden: dit is alweer het tweede werk van Jordy Vogelzang na zijn afstuderen, het eerste zelfgeschreven Nachtwerk (regie Marijn Graven) werd door omstandigheden niet gerecenseerd. Nu, samen met Babette Engels, schreef/maakte Jordy alweer een boeiende voorstelling. Reden voor twijfel: misschien toch iets voor TK?? Dan is theater zo vluchtig… Maar helemaal waar dat we de luwte moeten koesteren en proeves niet te snel blootstellen aan meningen of sterren. Groet! Berthe (dramaturg Frascati)
Hoge verwachtingen na ‘Slikken en stikken’. Helaas nu teleurgesteld! Gedeeltelijk erg goed en onderhoudend. Maar het leek de mannen deze keer aan lef te ontbreken om zaken die wel her en der enkel aangestipt werden, te verduidelijken en uit te bouwen. Gemiste kans. Jammer. Toch voldoende genoten. Hopelijk minder terughoudend in ‘Kom plot’. Kom op George, schudt ons landje wakker! Dank daarvoor!
Ons verwachtingspatroon was hoog met deze namen en de aandacht die eraan werd besteed in DWDD. Helaas we vonden het gewoon ronduit slecht. Jammer ook van onze lange rit naar Rotterdam.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Remco Kort op Ouds & Nieuwsshow 2017
Van Myran op Alleen op zondag
Van Jules Vismale op De reuzenperzik (7+)
Van Ton op Mijn vrede
Van Freddy Lange op De olieworstelaar
Van Renee op Homme Fatale
Van Rolf Martens op Vastgoed B.V.
Van Jaap Pleij op Hotel
Van Marieke Dermul op European Citizen Popsong
Van Sander Janssens op Beauty en het Beest (8+)
Van Frank Hermans op Beauty en het Beest (8+)
Van Joke Schole op In mijn hoofd
Van Irene op In mijn hoofd
Van Simon van den Berg op Regisseur Paul Vermeulen Windsant overleden
Van Rob Klinkenberg op Regisseur Paul Vermeulen Windsant overleden
Van Berthe Spoelstra op Fraslab: Danish Blue & Sinem Kavus
Van Thea Vervoort op De verleiders: Stem kwijt
Van Vliegen Armand op Vastgoed B.V.
Van Inge op Jubileumvoorstelling Luxor 100 jaar
Van eline op In mijn hoofd