Recensie

Jubileumvoorstelling Luxor 100 jaar
Waardenberg en De Jong, Dames Toren C
★★★☆☆ Anders
9 december 2017 - Nieuwe Luxor Theater, Rotterdam - Speellijst
Dollen met kabelspoelen, reigers, hoogwerker en duikplank
Door gepubliceerd 11 december 2017

Goed idee voor een Rotterdams feestje: zet Waardenberg en De Jong weer eens samen op een podium. Nog een goed idee: zet Margôt Ros en Maike Meijer van Toren C erbij. Dan heb je alleen nog maar een feestgelegenheid nodig. Hee, het Luxor Theater bestaat honderd jaar. Dat komt goed uit. Het jubilerende theater liet de duo’s op elkaar los, en vermoedde al dat dit niet saai zou worden.

Het is zo’n twintig jaar geleden dat Martin van Waardenberg en Wilfried de Jong de laatste voorstelling speelden van de fysieke cabaretvorm die ze zelf ontwikkeld hadden. Daarna hadden ze allerlei interessante bezigheden, maar als duo lieten ze een gat achter. Ze kwamen nog even terug om vertrekkend theaterdirecteur Rob Wiegman in beton te gieten – niet tot zijn genoegen.

Intussen gebeurde er meer op het gebied van agressieve anarchistische humor. Op tv bijvoorbeeld, in Toren C. Daar zetten Margôt Ros en Maike Meijer de kantoren op stelten met lekker grove grappen. Hun girlpowercomedy reduceert mannen tot verschrompelde lulletjes of kruiskrabbende botterikken. Dat betekent trouwens bepaald niet dat de vrouw steeds als koningin uit de slag tussen de seksen komt.

Als het gordijn nog dicht is, trappen twee vertrouwde gezichten uit de kantoortoren af. Fred en Karel, de mannen van de bewaking met hun martiale snorren komen banjerend achter hun buik aan het toneel op, gewapend met een metaaldetector en hun lompe grappen. Uiteraard begint de sensor te piepen bij een vrouw voor in de zaal en uiteraard levert dat uitgebreid commentaar op.

Achter het gordijn ligt een lege parkeergarage. Na een tijdje rolt daar een kabelspoel doorheen. En een de andere kant op. Je waant je even bij Bewth in de jaren tachtig. Dit objecttheater is een vondst. Het ziet er goed uit en geeft ruimte voor sterke grappen. Het zou jammer zijn om er meer over te vertellen.

Dat geldt voor het hele programma. Deftige mevrouwen met Poolse arbeiders, een dik echtpaar waarvan de vrouw een paar keer sterft, gelukkig is er een kantoor dat neerdaalt, een glazenwasserscursus in een hoogwerker, heilsoldates die zich laten meeslepen door de muziek, de poppenkast met plastic reigers uit Jool Hul krijgt een tweede leven, trillende bejaarden in een zwembad, het gaat alle kanten op en het publiek vooraan wordt niet gespaard. Vormgever Ben Zuydwijk had er een mooie klus aan en voert die met verve uit.

Ideeën genoeg. Naar verluidt zag de technicus van de vier try-outs steeds totaal verschillende voorstellingen. Het zou mooi zijn als eindregisseur Jeroen de Man zijn verhaal over deze voorstelling ooit nog eens vertelt.

Af en toe zie je dat de vier als acteurs kunnen verrassen en zelfs ontroeren. Vaker kiezen ze te snel voor het gooi- en smijtwerk, maar we zouden het missen als het ontbrak. Niet alle acts krijgen een bevredigend einde, maar een feestje is het wel.

Foto: Salih Kilic

15 Reacties

  1. Jeroen
    Geplaatst op 11 december 2017 om 00:10 | Permalink

    Had dit niet vier sterren moeten zijn?

  2. Tom
    Geplaatst op 11 december 2017 om 10:11 | Permalink

    Zo leest het wel ja. De “maaaarr…” komt maar niet.

  3. Geplaatst op 18 december 2017 om 07:05 | Permalink

    Er zitten leuke dingen in maar vond het niet heel leuk. Er zat geen tempo in. Sorry had er meer van voorgesteld.

  4. Inge
    Geplaatst op 18 december 2017 om 16:13 | Permalink

    Ons verwachtingspatroon was hoog met deze namen en de aandacht die eraan werd besteed in DWDD. Helaas we vonden het gewoon ronduit slecht. Jammer ook van onze lange rit naar Rotterdam.

  5. Sandra Balk
    Geplaatst op 3 januari 2018 om 22:30 | Permalink

    Stompzininig. Heb er geen andere woorden voor.

  6. Alex
    Geplaatst op 6 januari 2018 om 10:16 | Permalink

    Geweldig!! Tranen gelachen en ruimte voor ontroering met een sterk Rotterdams karakter. Hulde Luxor!

  7. Henk Torenvlied
    Geplaatst op 6 januari 2018 om 11:11 | Permalink

    10 minuten geglimlacht maar de overige tijd vond ik er geen pleuris aan.

  8. Bert Smit
    Geplaatst op 6 januari 2018 om 11:29 | Permalink

    Schaamteloos inderdaad. “Ik hoef niet alles te slikken van mijn baas”. Dat na 3 maand #metoo. Picobello bv 2.0 was aardig maar die kenden we al. Hoog zapp-gehalte.

  9. Jeroen
    Geplaatst op 6 januari 2018 om 14:26 | Permalink

    Jemig. Worden onschuldige grapjes nu ook al aan metoo gelinkt?

  10. Kees
    Geplaatst op 9 januari 2018 om 21:24 | Permalink

    Een aanfluiting. Na 5 kwartier kun je weer oprotten. Jubileum? M’n reet! Amateur toneel is het. Schandelijk slecht. Ga jullie schamen.

  11. Geplaatst op 14 januari 2018 om 01:26 | Permalink

    Wij vonden het een tegenvaller, het ging in een slakken tempo. Anderhalf uur voor een kaartje van 42€ ! Wij hadden er meer van verwacht. Jammer!

  12. Ellen
    Geplaatst op 17 januari 2018 om 01:34 | Permalink

    Teleurstellend. Best gelachen hoor, maar ik had bijtende hardheid en een spiegel verwacht. Het was kluchtig. Die 40 euro had ik liever uitgegeven aan 2 echt goede voorstellingen, want dat kan. Misschien zelfs 3.

  13. Jeroen
    Geplaatst op 17 januari 2018 om 09:18 | Permalink

    Geniaal!!!

  14. Jeroen
    Geplaatst op 17 januari 2018 om 10:31 | Permalink

    Hoe kun je bij Waardenberg en de Jong en Toren C bijtende hardheid en een spiegel verwachten?!?!?! Dat is als van Youp verwachten dat hij gaat ijsschaatsen!

  15. Sonja
    Geplaatst op 20 januari 2018 om 22:43 | Permalink

    Dit was ronduit de slechtste voorstelling die ik ooit heb gezien!
    Hooguit 2 keer een glimlach op mn gezicht. Zonde van onze tijd en geld.
    Mocht je nog een kaartje hebben, ik zou deze inruilen voor een andere voorstelling!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

LET OP: op deze recensie rust auteursrecht. Voor geheel of gedeeltelijke overname, in welke vorm dan ook, is vooraf toestemming nodig van de uitgever.

Medewerkers

Gegevens uit de Theaterencyclopedie (beta)

uitvoerende: Martin van Waardenberg / Wilfried de Jong / Maike Meijer / Margôt Ros

Meer info over deze voorstelling op Theaterencyclopedie.nl

Elders

de Volkskrant
★★★★☆
'Na afloop overheerst vooral de gedachte dat deze combinatie van duo's uitstekend werkt. De vier acteurs vinden elkaar in hun rauwe over-de-tophumor en een bewonderenswaardige schaamteloosheid bij het spelen. Ze zouden het niet bij deze jubileumproductie hoeven te laten.' Joris Henquet
Telegraaf
★★★☆☆
'De haspels worden vervolgens ingezet voor een hilarische scène, waarbij de dames een ritje achterop de brommer bij Poolse bouwvakkers maken. Het werk van beide duo’s smelt hier moeiteloos samen, maar er worden ook veel vertrouwde elementen ingezet. Zo is een sketch over een hoogzwangere vrouw die bij een bedrijf komt solliciteren typisch Toren C, terwijl vervolgens ook de firma Picobello B.V. (een creatie van Waardenberg en De Jong) de boel volledig naar de gallemiezen komt helpen.' Esther Kleuver
NRC Handelsblad
★★★★☆
'De mannen vormen een gouden combinatie met de schaamteloze Meijer en Ros, die aantonen ook live topcomédiennes te zijn. Het resultaat is een geoliede show, met bandeloze grofheden, uitzinnige sketches, melige poppenkast en uitgekiende slapstick. ' Ron Rijghard
Het Parool
'Ze doen eigenlijk weinig in hun eerste, prettig lang uitgesponnen scène. Ze kijken de zaal in. Nemen plaats in de haspel. Lopen heen en weer. Het is genoeg om verwondering en milde verwarring op te roepen, net zoals ze dat vroeger deden. Je weet niet precies waar je naar kijkt, maar je kunt je ogen er niet van afhouden' Mike Peek

Speellijst

De eerstvolgende drie speelbeurten van deze voorstelling:

Verwante artikelen

Tags

, , , , , , , ,

  • Elders

    [cf "quote1_krant"]
    ★★★★☆
    [cf "quote1_dequote"] [cf "quote1_auteur"]
    [cf "quote2_krant"]
    ★★★☆☆
    [cf "quote2_dequote"] [cf "quote2_auteur"]
    [cf "quote3_krant"]
    ★★★★☆
    [cf "quote3_dequote"] [cf "quote3_auteur"]
    [cf "quote4_krant"]
    [cf "quote4_dequote"] [cf "quote4_auteur"]