Wat een goed stuk Frances! En dan heb je het nog niet eens over de vernieuwing in de sector die gaangejaaagd wordt door een nieuwe generatie makers, en de aansluiting van (de thema’s van) nieuwe makers met het (jonge, nieuwe) publiek. En in de laatste plaats zag je dat op de experimenteerplekken die er waren ook jonge scenografen, technici, acteurs etc zich mee konden ontwikkelen met de makers, terwijl de veel kleinere groep jonge makers die nu wel nog een kans krijgt, veel meer werkt met een verder ervaren team.
Een grote teleurstelling, een vleugje maatschappelijke kritiek, was een lawine va meningen en interpretatie van de spelers. En dat over de rug van iemand die al 50jr dood is en zich niet kan verdedigen. Je kan de jaren 30, 40, 50, niet tegenover de tijd van nu zetten. Het is totaal niet realistisch om dat te doen. Bij het grootste gedeelte van het publiek was er een grote verbijstering te zien. Jammer van de avond,.
Ja een steengoede voorstelling. Wow. Hulde aan de makers. Maar wat jammer dat hij pas weer te zien is in november. Dit werk verdient echt veel publiek en een lange tournee!!
Ik vond het een fantastisch indrukwekkend tafereel. Duiding ontging mij vanwege de versnippering in tableau’s. Ik heb het over me heen laten komen en vond het een buitenaardse beleving.
Wat een stoere en bijzondere voorstelling, op aanraden dochter die de korte versie op de Parade had gezien heeft manlief voor mijn verjaardag kaartjes gekocht. Wat fijn dat er controverse is. Dat we opgeschud worden en aan het denken gezet. Dat we niet verzanden in smaakloos amusement. (Als u dat wil zet dan vooral de tv aan) Bedankt ! stoere theatermakers voor de humor, venijn en liefde in deze voorstelling. Keep up the good work
Helaas lijkt het of de makers hebben gefilmd met een mobile telefoon; zonder gebruik te maken van een statief. Het navrante geluid zorgde voor een hoofdpijn avond. Jammer.
Voor de twee jonge theatermakers die ik toevallig gisteravond nog in Frascati over deze voorstelling sprak en die al het plan hadden om te gaan kijken: laat je niet afschrikken en neem die Eurostar, ga kijken nu het nog kan. En vooral: oordeel zelf.
@Miriam: Bala zegt nergens dat de algehele stijging van antisemitisme ‘staatspropaganda’ is. Haar stuk beperkt zich tot het handjevol protestacties in de culturele sector. Ik zou willen voorstellen op deze pagina’s het gesprek over dit gevoelige onderwerp te voeren op basis van wat iemand daadwerkelijk zegt, en niet op basis van de woorden die je iemand graag in de mond wilt leggen.
Het holland dance festival is een verassende show, met uniek muziek en dansen. Het is zeker aan te raden om te bezoeken, maar wees niet verbaasd dat het heel anders is dan verwacht!
Wat een teleurstelling. Wij gaven onze ouders deze voorstelling cadeau. Onze verwachting was dat we liedjes en sketches van Wim Sonneveld zouden krijgen, door beide heren afwisselend gebracht in een soort wedstrijd wie de beste vertolker was. Het eerste kwartier was onderling gebakkelei over wie op mocht treden. Aardig bedacht, duurde alleen veel te lang. Daarna een kennisquiz: heel snel gesproken, slecht te verstaan (zeker voor ouderen: 70% van de zaal). Daarna kwamen er eindelijk liedjes, maar dit ging over in een moralistisch geheel waarin de liedjes en (het werk van) Wim Sonneveld compleet werd afgekraakt. Het dorp (mijn favoriete nummer) is zelfs zó erg afgekraakt dat ik er nu nooit meer naar kan luisteren zonder hieraan te denken. Ik kan me best voorstellen dat acteurs een verhaal met moraal willen vertellen, maar schep dan juiste verwachtingen aan de voorkant. Dit was géén voorstelling met liedjes/sketches van Wim Sonneveld. Integendeel. Alle liedjes werden afgekapt en afgekraakt. Het eigen lied over de zus van een van de acteurs was niet te verstaan. Bij ons verlieten mensen de zaal tijdens de voorstelling: wij zijn uit beleefdheid blijven zitten omdat we anders voor het podium door moesten lopen, maar ik was liever ook gegaan. Heb je kaartjes gekocht omdat je van Wim Sonneveld houdt? Ga niet. Wil je een spiegel voorgehouden worden met/over alle ellende in de wereld, van milieu, tot oorlog, tot woke problematieken? Ga!
Beste redactie, Persoonlijk vonden mijn vrouw en ik Anima Animus van een klasse apart, gesublimeerde schoonheid. We zagen veel medebezoekers tot tranen geroerd, misschien wel juist omdat de scheidslijn ussen het mannelijke en het vrouwelijke niet werd doorbroken(?). Een absoluut meesterwerk dat meer beklijft dan alle andere stukken. Hulde -opnieuw- voor deze top choreograaf!
Cidi signaleert een enorme toename van antisemitisme en spreekt van een “historisch dieptepunt”. Maar ik neem aan dat het hier dan ook om staatspropaganda gaat?
Onlangs reed ik voor de tweede keer in korte tijd de prachtige route langs de westkant van de IJssel. Toen kwam de herinnering aan Otto bij mij boven. Die moet hier toch ergens wonen? Ergens in ’72/’73 volgde ik samen met wat vriendinnen/studiegenoten een cursus “Poppen maken/poppen spelen” bij Otto thuis. Overmoedig gingen we op een gewóne fiets vanaf Zwolle daarheen. Te laat natuurlijk…. Maar een dierbare herinnering aan die mooie creatieve, fantasierijke lessen bleven, evenals aan dat leuke moderne/wat alternatieve jonge stel (met Marie-José). Als Otto nog had geleefd, was ik zeker benieuwd om bij hem op bezoek te gaan. Hgr. Hein Teijken
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.
Van Maartje op 'We stevenen af op een nieuwe-makers-infarct'
Van Hans Croiset op 'We stevenen af op een nieuwe-makers-infarct'
Van Jan Karies op Florian Myjer vertrekt bij De Warme Winkel
Van Oz op Florian Myjer vertrekt bij De Warme Winkel
Van Gerda van Duijvenbode op Het Wim Sonneveld-Complex
Van Joke Beeckmans op Kees Brusse overleden
Van Betsy vande Ven op Kees Brusse overleden
Van Lisa op We're all alone in this together
Van AnneMarie van Schoonderwalt op Heat
Van Don op We're all alone in this together
Van Monique de Man op Het Wim Sonneveld-Complex
Van Karel Arnaut op West End-musical van Ivo van Hove eerder stopgezet
Van ben op The making of Berlin
Van Lucia van Heteren op West End-musical van Ivo van Hove eerder stopgezet
Van Marijn Lems op Sruti Bala: 'De verklaring tegen jodenhaat is een afleidingsmanoeuvre'
Van Truus Naaldboom (41 jaar oud) op Talent on the Move 2023
Van Iris Jansen op Het Wim Sonneveld-Complex
Van R. Crassee op Dancing Dutch
Van Miriam op Sruti Bala: 'De verklaring tegen jodenhaat is een afleidingsmanoeuvre'
Van Hein Teijken op Poppenspeler en -collectioneur Otto van der Mieden overleden