Top 10

De meest positief besproken voorstellingen van de afgelopen maand:

  1. Gas door Toneelgroep Jan Vos
  2. Evita door De Graaf & Cornelissen Entertainment
  3. De vrekkin (8+) door NTjong
  4. Alles van waarde door De Veenfabriek
  5. Het hout door Internationaal Theater Amsterdam
  6. We zijn hier voor Robbie door Het Nationale Theater, De Theateralliantie
  7. Troost en zonen door Theatergroep Suburbia
  8. Safaripark Zuidas door Janke Dekker Producties
  9. Later was alles beter door Peter Pannekoek
  10. Il barbiere di Siviglia door De Nationale Opera

Beste van seizoen 2017/2018

  1. Mitten wir im Leben sind door Rosas
  2. Steefs Operette Uurtje door Steef de Jong, Groots en meeslepend, Bellevue Lunchtheater
  3. Showponies door Alex Klaasen Revue
  4. Schubert door Nederlands Danstheater 2
  5. The Nation door Het Nationale Theater
  6. The Hole door Nederlands Dans Theater, Ohad Naharin
  7. La Clemenza di Tito door De Nationale Opera
  8. Marijke Muoi door Under de Toer, Sjoeke-Marije Wallendal
  9. Façade: de wereld van Mata Hari door Muziektheater Transparant
  10. Heidegger door Bo Tarenskeen, Roosmarijn Pallandt

Beste van seizoen 2016/2017

  1. Rishi door Firma MES
  2. A Dog’s Heart door De Nationale Opera
  3. Släpstick door Wëreldbänd
  4. De Modern Art Revue door Groots en Meeslepend
  5. Hoe de grote mensen weggingen en wat er daarna gebeurde (8+) door Theater Artemis / Het Zuidelijk Toneel
  6. Play Maids door Play Maids
  7. Ignite door ISH
  8. Bosch Dreams door Theater République / Les 7 Doigts de la Main
  9. Nadia (12+) door De Toneelmakerij
  10. We Are Nowhere Else But Here door Stephen Shropshire / Korzo producties, Posthof Theater Linz, Project Sally Maastricht

Beste van seizoen 2015/2016

  1. Das Rheingold door Ruhrtriënnale/Johan Simons/MusicAeterna
  2. The Encounter door Complicite / Simon McBurney
  3. Somos door NDT1
  4. Unterwerfung door Deutsches Schauspielhaus Hamburg
  5. Mijn nachten met Churchill door Diederik van Vleuten
  6. 69 Positions door Mette Ingvartsen
  7. Employee of the Year door 600 Highwaymen
  8. Bezoek voor Beer (4+) door Het Laagland
  9. Tijgers op de trap (5+) door Oorkaan / Percossa
  10. Turing door Lowie van Oers / Generale Oost

Beste van seizoen 2014/2015

  1. Human requiem door De Doelen / Festival De Keuze
  2. Mount Olympus door Troubleyn / Jan Fabre
  3. Micha Wertheim voor zichzelf door Micha Wertheim
  4. Angels in America door Toneelgroep Oostpool
  5. Orphée et Eurydice door Nederlandse Reisopera
  6. Gurre-Lieder door De Nationale Opera
  7. Om Maarten door Diverse artiesten
  8. Dementia door Kornél Mundruczó / Proton Theatre
  9. Le Sacre du Printemps door Romeo Castellucci
  10. De tantes door De Toneelmakerij

Beste van seizoen 2013/2014

  1. Delusion of the Fury door Heiner Goebbels/Ensemble musikFabrik, Holland Festival
  2. Jenufa door De Munt, Brussel
  3. De man die alles weet door Maas theater en dans
  4. Romeo & Julia, het paradijs ligt onder de voeten van je moeder door Opera Spanga en het Fries Jeugd Harmonie Orkest
  5. Germinal door Halory Goerger en Antoine Defoort
  6. Hard Candy door Toneelgroep Oostpool en Theater Sonnevanck
  7. Naked Lunch door Club Guy & Roni i.s.m. Slagwerk Den Haag en Vocaallab
  8. Buurman in de winter door Plan D / Andreas Denk
  9. Todo el cielo sobre la tierra: El sindrome de Wendy door Angélica Liddell / Atra Bilis Teatro
  10. O Jardim door Leonardo Moreira / Companhia Hiato

Beste van seizoen 2012/2013

  1. Who’s Afraid of Virginia Woolf? door Dood Paard
  2. Blaas door Schweigman&
  3. Die Zauberflöte door De Nederlandse Opera
  4. De R van Ronald door Ronald Goedemondt
  5. Magnificat door Chór Kobiet
  6. Blauwbaard door Holland Opera
  7. Hij gelooft in mij door Joop van den Ende Theaterproducties
  8. The Wild Duck door Belvoir, Sydney
  9. Puz/zle door Sidi Larbi Cherkaoui – Eastman
  10. Niemandsland door Dries Verhoeven/Huis a/d Werf

Beste van seizoen 2011/2012

  1. Met alle respect door Theo Maassen
  2. L’enfant et les sortilèges door Opera O.T.
  3. A louer door Peeping Tom
  4. Hoep Hoep Hiezee voor Drs. P door Drs. P
  5. Enfant door Boris Charmatz, Musée de la Danse
  6. Mahabharata door Marjolijn van Heemstra, Frascati Producties
  7. Mehmet de veroveraar door De Toneelmakerij
  8. De Gemene Deler door Maarten van Roozendaal
  9. De legende van de onzichtbare stad Kitesj door De Nederlandse Opera
  10. Don Carlo door De Nederlandse Opera

De toplijstjes worden gemaakt op basis van de sterrenwaarderingen op Theaterkrant.nl en in de landelijke dagbladen.

0 Reacties op "Heidegger"

  1. Jan de Graaf schreef:

    gisterenavond genoten van de musical de muziek de basis voor elke musical is geweldig veel afwisseling en de tekst past precies op de noten geen stoplappen of ander gebroddel.
    De rollen zijn mooi ingevuld zonder de andere te kort te doen is Jochem Feste Roozemond een musical ontdekking. Deze voorstelling verdient een uitbundiger opvoering, musical producenten steek er eens geld in en blijf niet hangen in weer een Evita ,Mama Mia of andere buitenlandse producties, dit is van eigen bodem en verdient een kans.

  2. marga schreef:

    Net terug van de 4 jaargetijden en enorm teleurgesteld! Hoge verwachtingen maar helaas. Meerdere kinderen die in de zaal aangaven dat het saai is. Blij dat het al na een uurtje stopte!

  3. Judith schreef:

    Nou daar denkt iedereen die in mijn buurt zat heel anders over. Het publiek bond het geweldig inclusief ik zelf. Vind het dan ook echt maar 1 mening. Die mening die door velen niet gedeeld wordt. Zou je er zeker niet door laten bewegen niet te gaan. Het stuk is geweldig!

  4. Devry Mireille schreef:

    Ik zag ” White Ariane” op 22 september 2018 in Frascati en was verbaast, ontroerd, verrast, enthousiast en vooral van mijn stokken geblazen van zoveel fantasie. Ariah Lester zal ik zeker blijven volgen!

  5. Jeroen schreef:

    Gidi. Gidi Heesakkers.

  6. Viktor Griffioen schreef:

    Werd die pallet emoties met de nodige vorkheftruck gebracht?

  7. Ingrid van der Horst schreef:

    Schuldt fabrik is opening in Adelaide, Australia. Whilst it’s an interesting subject there is a sinister side to the subject as the Nazis extracted soap from their murdered subjects. I hope that this is validated and attendees are informed of this fact. I am a second generation survivor and honour all those who perished. Ingrid van der Horst Sydney Australia formerly Amsterdam.

  8. Joke Beeckmans Joke Beeckmans schreef:

    Oei, dank voor je reactie Viktor. Tekst is inmiddels aangepast.

  9. Huub van der Meeren schreef:

    Nu…. dinsdagmiddag 30 oktober, bijgekomen van de belevenis van zondagmiddag 28 oktober in een boerenstal te Dwingeloo, Blaarkop !!
    Best veel locatietheater bezocht nog nooit met pijn in mijn kaken en zwetende ogen naar buiten gelopen….maar hier wel !!
    Wat een GE-WEL-DIG stuk is hier opgevoerd door Fabian Jansen en Martje 160.
    Geen van de andere voorstellingen heb ik gezien, echter ik durf te beweren dat hier het samenspel met de beide “acteurs” in geen enkele voorstelling zo klikte als deze zondagmiddag.
    Het is met een koe niet te regisseren, alleen vandaag was er een chemie tussen Fabian en Martje 160, om Kippevel van te krijgen.
    Anderhalf uur doodse stilte, met de oneindig lijkende stiltes die Fabian zo professioneel inpast, dwongen me stijf naar beide hoofdrolspelers te kijken en te luisteren.
    Adembenemend, eigenlijk heb ik er geen woorden voor zo mooi……

  10. Jeroen schreef:

    Beetje jammer dat die verrassende plottwist in de introductie meteen weggegeven wordt….

  11. Jan Draaijer schreef:

    L.s.

    In Winq van oktober dit jaar lees ik over Korzo en Giovanni’s Room. De voorstelling zou dit najaar te zien zijn in de Nederlandse theaters. Ik kan echter nergens speellijsten vinden. Omdat ik uw artikel tegenkwam leg ik mijn vraag bij u.

    Vriendelijke groet,
    Jan Draaijer

  12. Gerard Eduard van Nes schreef:

    “Goed script, goed uitgevoerd!”

  13. Peter schreef:

    Cabaretiers krijgen geen subsidie Fred.

  14. ZID theater schreef:

    ZID Theater zoekt young creatives!

    Of je nou generatie X, Y of Z bent we zijn allemaal generatie NU. Deze Ithakaza-avond wisselen we niet alleen disciplines uit maar ook overlevingstactieken om niet te verdwalen in de urban jungle van Amsterdam.

    Ithakaza is een maandelijks terugkerend evenement, georganiseerd door ZID theater. Op deze avonden vindt er een culturele jamsessie plaats tussen verschillende disciplines. Verwacht dans, muziek, poëzie. theater en meer. Bezoekers betalen hun entree niet met geld maar met een lekker hapje.

    Wij zijn opzoek naar creatievelingen die hun materiaal op vrijdagavond 23 november willen uitwisselen of uitproberen. Wij bieden jou een publiek, ruimte en een kennismaking met het netwerk van ZID.
    Wil je meedoen of heb je vragen; mail naar: academy@zidtheater.nl

    Praktische info:
    Aanwezig 16:00 (avondeten is aanwezig)
    Start avond 20:00
    Einde avond 22:00
    Locatie: De Roos van Dekamaweg 1
    1061 HR Amsterdam

  15. carla heezius schreef:

    Gisteren gezien, genoten en bewonderd en ontroerd vertrokken. Driedubbel applaus voor Naomi, maar zeker ook voor de rest van de cast.

  16. Mira schreef:

    De voorstelling was heel mooi uitgevoerd. Echt prachtig. Maar een ding dat ik niet snap is de bedoeling van het stuk. Ik begrijp niet waarom Milo Rau kritiek geeft op ngo’s.

  17. Kilian schreef:

    Kan iemand me de titels vertellen van de liedjes die hij zong in deze voorstelling?

  18. Wil schreef:

    Ik was zeer onder de indruk van zijn vertolking van Don McLean’s lied “And I love you so”. Hij raakte me daar echt mee.

  19. W schreef:

    Geweldige avind gehad 3 november 2018. De energie spatte er van af. Antje wat kan jij zingen!! Allemaal trouwens! Ook een heel groot compliment voor de jonge danser (die verliefd was op de oudere vriendin). Wat een uitstraling, humor en danskwaliteiten. Top avond. Dank jullie wel!!!!

  20. Jeroen schreef:

    Ruut Weismann? Die man hoort niet meer nabij het theater thuis.

  21. Harm schreef:

    Jammer van je negatieve reactie Jeroen. Dat is nou precies waar de voorstelling over gaat. Publiekelijke terechtstelling zonder veroordeling. Waarom zo hard en lelijk tegen elkaar zijn?

  22. F.Jung schreef:

    I am looking for 2 male performers for a 5 days performance at the RijksOpen 2018.
    If you have a certain talent for going unnoticed, a deep voice that resonates in people’s head long after you talked, an inclination for repetitive speeches, a tendency to enjoy solitude in nature: you are the one I am looking for, write me at:
    jung.florence@gmail.com
    (This job is paid 400€ plus food. Working hours: 39. Date : from November 20 to 25 during opening times of a major art event in Amsterdam.)

  23. Hendrik schreef:

    Geweldig, wat een performance!
    Wat een totaalshow tijdens de première op 5 november in de Kleine Komedie!
    Goede teksten, uitstekende muziek en humor!
    Heb haar in 2013 voor het eerst gezien tijdens het bevrijdingsfestival in Amsterdam waar ze haar nummers ten gehore bracht die ook op haar CD staan.
    Was j.l. maandag goed te zien hoe ze een en ander doorontwikkeld heeft.
    Een talentvolle vrouw!

  24. Rob Lubbersen schreef:

    Kijk voor een artikel over de revoltionairen op: https://www.grenzeloos.org/content/wie-eline-arbo

  25. Joost schreef:

    een link naar het document?

  26. Joke Beeckmans Joke Beeckmans schreef:

    Beste Joost, dank voor je reactie. De documenten staan op de website van de Nederlandse Dansdagen. We hebben de link inmiddels toegevoegd.

  27. Basia Jaworski schreef:

    Gezien gisteren in Carré in Amsterdam.
    Fantastische zangers, goede dirigent.
    En de regie? Een beetje onbeholpen maar ik heb het al erger (en ongeloofwaardiger gezien)

    https://basiaconfuoco.com/2018/11/07/david-parry-dirigeert-spannende-en-zeer-muzikale-tosca/.

  28. Susies Haarlok schreef:

    Geachte heer Arian,

    Wij danken u voor uw lovende woorden maar vinden het toch jammer dat u zó weinig over muziek schrijft. Typisch, want een veel groter vermogen woorden te vinden voor theater dan voor muziek is een structureel probleem in besprekingen van muziektheater.

    Regisseur Mirjam Koen heeft op geweldige wijze alle ruimte aan muziek gegeven, zonder de tekstuele informatie en de emotionele diepgang kwijt te raken. ‘De vergeten zoon’ is in die zin echt een opera, dwz. dat de muziek een fundamenteel onderdeel is van ons verhaal. Maar dat lijkt u helemaal niet gemerkt te hebben! U schrijft noch over de functie, noch over de stijl van onze muziek, noch over de traditie waaruit deze voortkomt. U zegt niets over compositie, niets over uitvoeringskwaliteit, bijna niets over zang (alle acteurs zingen), niets over het feit dat het hele decor in feite één groot muziekinstrument is (alle acteurs hebben ook de rol van percussionist). U komt niet verder dan ‘de gematigde rock misstaat nergens’ – oftewel ‘wat goed, ik had helemaal geen last van de muziek’. Voor een stuk waarin veel scenes op muziek gebouwd zijn is dat wel erg dun. En het slotnummer is bepaald geen smartlap, al komen er de woorden ‘ik weet het, moeder’ in voor.

    Nederland kent een heel grote en diverse muziektheatercultuur. Wij hebben de indruk dat die diversiteit, die zijn oorsprong toch al in een ver verleden heeft (ten tijden van Andriessen, Raaijmakers, Orkater en Hollandia) nog niet wordt vertegenwoordigd door het recensentengilde. Sommige kranten hebben wel een specialist op het gebied van opera of musical, maar voor deze specifiek Nederlandse stroming ervaren wij een leemte.

    Een bespreking van muziektheater zou volgens ons minstens voor de helft aan muziek gewijd moeten zijn – lezers krijgen anders nooit een goed beeld van het stuk. Het is wel degelijk mogelijk een muzikale ervaring op inspirerende wijze in woorden te vertalen. Misschien kunt u eens een collega die over (pop)muziek schrijft meenemen naar een voorstelling. En de visie van twee brillen op elkaar leggen. De muzikanten in het muziektheater, èn de muziekliefhebbers in ons publiek zou u daar een groot plezier mee doen.

    Vriendelijke groet, Susies Haarlok

  29. Ronald schreef:

    Ga dit zien. Nu zijn er nog kaarten voor, maar dit gaat niet lang duren…

  30. Carolien van Heijst schreef:

    Gezocht: proactieve spelers met lef

    Organisatie
    Wij zijn Bender&Heijst, een nieuw op te richten disability led theatergroep en zoeken enthousiaste spelers. Disability led wil zeggen dat de kern van de groep bestaat uit mensen met een beperking. De groep richt zich op het ontwikkelen van kwalitatief hoogwaardige voorstellingen waarbij creative access leidend is. Bij creative access maken middelen als audiodescriptie, gebarentaal, ondertiteling en visueel theater op een creatieve manier onderdeel uit van een voorstelling. Zie voor meer informatie http://www.wijzijn5d.nl

    Wij zoeken
    Proactieve spelers die met lef en plezier op de vloer staan en graag samen onderzoeken.
    Onze voorkeur gaat uit naar spelers met een (on)zichtbare beperking en podiumervaring.

    Wij bieden
    De mogelijkheid om je spel te verdiepen onder professionele begeleiding. Er wordt toegewerkt naar een festival voorstelling voor komend seizoen. Repetities vinden plaats in Amsterdam Noord.

    Auditie
    Ben je geïnteresseerd? Meld je dan bij ons aan voor 1 december 2018, de auditie is op zaterdag 8 december in Amsterdam. Stuur een mail met motivatie en foto naar tgbenderheijst@gmail.com

    Meer informatie volgt na aanmelding.
    http://www.facebook.com/BenderHeijst

  31. Suze schreef:

    Op zoek naar een amateurtheatergroep die het leuk vindt om op zeer korte termijn (binnen 2 weken) de tekst van een hoorspel uit te testen dmv tekst en improvisatie. Voorkeur gaat uit naar een gezelschap dat in Den Haag of omstreken repeteert. Minimaal 5 spelers. Duur 1 avond. Bij interesse graag mailen naar Suze.

  32. Juul schreef:

    Wij zijn, voor een bijrol, op zoek naar een jonge (stem)acteur met Marokkaanse achtergrond die vloeiend Nederlands spreekt maar ook kan acteren met een Nederlands Marokkaans accent. Reageren, liefst met demo of showreel: contact.its.an.audiobook@gmail.com

  33. Liesbeth schreef:

    Hoi Patrick. Bedankt voor je.mooie reactie. Ben benieuwd of je nog een voorstelling hebt bijgewoond.

    Groetjes, Liesbeth beukeboom

  34. Jimjim schreef:

    Wist niet goed wat te verwachten, samen met Mn moeder onwijs veel gelachen. Eigenlijk in een ruk door tot aan de pauze. Wat een humor, al snap ik wel dat niet alle grappen bij het “hetero-publiek” aankomen. Gelukkig hebben we constant gelachen, en waren ontroerd van de zangkwaliteiten van Alex en Freek na de pauze. Door het decor waande je op een rooftop ergens in een Amerikaanse stad. Fantastisch was het. Alex, Freek en de overige cast waren subliem. Wil nog een keer

  35. Peter Verelst schreef:

    verrassend
    hylarisch , dan weer innemend
    je kan een speld horen vallen
    En dan breekt hij de stilte die de impakt heeft van een straaljager die uit het niets overvliegt
    origineel , uniek, grappig en soms grof
    wat een talent
    Een aanrader voor wie aan doordeweekse voorstellingen geen behoefte meer heeft
    Peter Verelst
    Aartselaar

  36. Bara Cerna schreef:

    Gezien mijn eigen reactie en de reacties van mijn buur medegasten, lijkt het bijna alsof we een totaal ander stuk hebben mogen ervaren van dit unieke en authentieke optreden.

    Nu moet ik voorop stellen dat de Fat Lady Operagroep de muziek in een nieuwe jas zet, zonder af te doen aan de klassieke stukken.
    Dit doen ze naar mijn mening, juist op een nieuwe en prachtige manier, die de muziekstukken meer eer aan doet dan velen muziekstukken die vast blijven klampen om-het-vast-klampen, aan het volledige orgineel, die vaak genoeg niet de diepte en KLEUR daardoor kunnen weergeven van de emotie die word weerspiegelt in de verhalen.
    Laten we nu eerlijk zijn, ik kijk toch liever TV in LED-4K dan in de ouwe zwart/zwit beeldbuizen.
    de Fat Lady Opera groep is letterlijk dat, de NIEUWSTE LED-4k tv onder de Opera.

    Een eerlijke waarschuwing: indien je van Nederlandse feestjes houd waarin iedereen in een kringetje zit en welgeteld 2 stukjes worst en kaas krijg, dan zal je de creativiteit en professionaliteit van dit stuk niet kunnen waarderen.

    Met bewondering heb ik genoten van de volwassenheid en eigen kracht van de (inderdaad) jonge zangers en zangeressen.
    Het is dan ook duidelijk zichtbaar dat er een prachtige energetische dans plaatsvind tussen demzangers en artistiek leider meneer Chasson.

    Opera en klassieke stukken is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd maar de stemmen en oprechtheid waarin deze jonge artiesten zich hebben ontwikkeld is werkelijk waar magnifiek en orgasmisch voor de oren (en ogen)!

    E Nel Mio, Nel Tuo Bicchiero was een plezierig Quartet voor de oren, waarin alle stemmen prachtig met elkaar zongen en afgestemd waren.

    Indien ik de gelegenheid krijg zal ik hun toekomstige optredens volgen en ben ik ontzettend benieuwd wat voor moois zij zullen brengen.

    Dank voor de kunst!

    P.s.
    Excuses voor enige typefouten, ik ben zelf Tsjechisch en vanaf kleins af aan actieve Opera bezoeker wereld wijd.

  37. Raymund Oudejans schreef:

    Ik heb zijn show gisteren (11/11/2018) op televisie gezien en ik was diep onder de indruk. Wát een ontzettend boeiende verteller, komisch, en nog een muzikaal talent ook. De verbanden en toevalligheden die hij op ingenieuze wijze aan elkaar rijgt zijn even grappig als triest. Informatief, grappig en ontroerend – 2 uur lang ademloos zitten kijken en luisteren.

  38. Suzanna Pezo schreef:

    Morgen, zaterdag, het afscheid van één van de opmerkelijkste mensen die ik heb ontmoet, Eric Alexander.
    Eric was directeur van het Toneelmuseum in Amsterdam, later het Theater Instituut Nederland, dat inmiddels -door een gebrek aan urgentie bij Eric’s opvolgers- is veroordeeld tot een thuisloos en opgeborgen bestaan in de loodsen van de UA in de Bijlmer.
    Eric is 86 geworden, de laatste keer ontmoette ik hem 3 jaar geleden toen hij mij samen met Bob Logger, hoofdinspiciënt van de Nederlandse Comedie en productieleider bij Toneelgroep Amsterdam én compagnon en route, een persoonlijke rondleiding gaf in het vernieuwde Rijksmuseum en het FOAM in Amsterdam.
    Enfin, van het FOAM zagen we voornamelijk het Café.
    Drie jaar lang heb ik samen gewerkt met Bob, Eric en het team van de Werkgroep Historie & Techniek van de OISTAT om het standaardwerk ‘Theaters in Nederland sinds de 17de eeuw’ tot stand te brengen.
    Dat is ons gelukt met een uitgave bij het TIN in 2007.
    Heb dat altijd fijn gevonden om met deze generatie samen te werken, vooral om de mentale helderheid en jeugdigheid van de heren.
    Eric had een vlijmscherpe geest en een immer aanwezige flitsende humor.
    Zeer Brits, altijd verfrissend.
    Fouten werden genadeloos aan de kaak gesteld, maar altijd met het hoger doel voor ogen.
    Eric is er nu niet meer.
    Op weg naar Amsterdam lees ik opnieuw in zijn laatste publicatie ‘Openluchttheaters in Nederland – Vermaak onder heldere hemel’ uit 2011, de goede man was toen 79.
    Vanaf bladzijde één is hij er, in al zijn helderheid, enthousiasme en in zijn streven de liefde voor toneel en de kracht ervan die volgens hem schuilt in het brengen van verbinding, door te geven aan een groter publiek.
    Ook de humor is nooit ver te zoeken.
    En zo is Eric er nog steeds en zal er nog een hele poos blijven, in zijn publicaties en in al die door hem ontsloten schatten daar in die onwaardige en hopelijk tijdelijke loods in de Bijlmer.
    Een van die schatten, een prent van de Amsterdamse Stadsschouwburg uit 1881, heb ik bij wijze van afscheid in 2007 van hem cadeau gekregen.
    Dank, lieve Eric, voor alles.

  39. Jos Schuring Jos Schuring schreef:

    Is het verstandig om een recensent naar een voorstelling te sturen die totaal geen affiniteit heeft met het genre voorstelling dat hij gaat zien? Ik denk van niet. De kwaliteit wordt door Marijn Lems wel erkend, maar d voorstelling wordt toch met enig dedain bejegend omdat het niet verrassend is. Mag een kunstenaar die een omvangrijk oeuvre met een zeer eigen signatuur creëerde, nog eens doen waar hij of zij goed in is? Ik denk van wel. Mag je van een kunstenaar die al veertig jaar actief is vernieuwing verwachten? Is dat reëel? Ik denk van niet.

  40. Jaap Pleij schreef:

    Deze recensie pakt nog veel te positief uit. De voorstelling is een grote rommelbende. Jandino is luidruchtig, maar nauwelijks verstaanbaar. Diverse andere ‘acteurs’ beschikken nauwelijks over acteertalent. Leve de onderbroekenlol en de stopmzinnigheid, lijkt het credo. Triest dat daar nog liefhebbers voor zijn. Ook in De Kring in Roosendaal was het stompzinnig gebulder helaas niet van de lucht. Triest dat zo’n wanprodukt in een abonneereeks wordt aangeboden.

  41. Marijn Lems Marijn Lems schreef:

    Hee Jos,

    je lijkt een aantal dingen door elkaar te halen. Het is niet zo dat ik ‘totaal geen affiniteit’ heb met het genre van het tragikomische familiedrama (of teksttheater. Of grotezaaltheater. Welk genre bedoel je eigenlijk?). Wel huldig ik inderdaad een kunstopvatting die ‘vernieuwing’ of ‘onderscheidendheid’ hoog in het vaandel heeft staan. Het lijkt me niet dat dat me ongeschikt maakt om deze voorstelling te bespreken – de kunstkritiek lijkt me er juist bij gebaat dat een voorstelling door mensen met verschillende kunstopvattingen wordt besproken.
    Verder haal je kritiek en de wens tot censuur nogal door elkaar. Natuurlijk ‘mag’ Maria Goos ‘nog eens doen waar zij goed in is’. We Zijn Hier Voor Robbie zal waarschijnlijk bij een grote groep mensen in de smaak vallen, maar dat doet niets af aan de manier waarop ik de voorstelling ervaren heb. Of het ‘reëel’ is om van Maria Goos vernieuwing te verwachten doet al even weinig ter zake. Ik reageer eenvoudigweg op de voorstelling die me wordt voorgeschoteld.
    Ik vermoed dat we ook van mening verschillen over de functie van kunstkritiek, aangezien ik bij jou vooral (en wel vaker) een weerstand tegen negativiteit bespeur, maar dat vergt waarschijnlijk een langer gesprek?

    Warme groet,

    Marijn.

  42. Aniko schreef:

    Deze voorstelling gezien in Sneek afgelopen zaterdag.
    Wat een flop. Gaat echt nergens over. Springt van de hak op de tak en een rode draad is er niet in te vinden.
    Slecht acteerwerk van sommige.
    En dan weten ze ook nog eens te eindigen met een nummer van Anita Meijer 😢😢😢

  43. Laura schreef:

    Afgelopen zondag de Gruffalo gezien in theater de Kolk. Mijn nichtje (4,5) vond de voorstelling erg leuk. Ze vond de vos zo grappig rennen en de slang zo grappig vallen. Hier sprak ze dan ook de hele avond nog over door. Ook voor ons volwassenen heel vermakelijk.

    Wel vond ze het erg spannend om na afloop op de foto te gaan met meneer Vos, maar ging uiteindelijk toch alleen!

    Kortom een leuk uitje!

  44. Juul schreef:

    Gezocht (stem) acteur met een bijzonder! stemgeluid of accent (geen Amsterdams of zuidelijk accent).
    Voor een kleine rol in een hoorspel zijn wij op zoek naar een stemacteur (jongen) klankleeftijd teenager (18-30 jr)
    reageren kan t/m 18 november a.s. via contact.its.an.audiobook@gmail.com met demo of reel. ovv STEM.
    Opname vindt plaats in Hilversum.

  45. Ray schreef:

    Bijna al zijn shows gezien maar je gaat naar van muiswinkel om te lachen… dat lukte niet echt. Zonde van de avond waarin de zaal half gevuld was en meer mensen zich afvroegen waar het mis was gegaan. Deze gaat van de lijst af…. jammer dit.

Reageer

Uw E-mail adres zal niet gepubliceerd worden.