Top 10

De meest positief besproken voorstellingen van de afgelopen maand:

  1. Winterreise door Theater Zeelandia
  2. Hin und Her door 't Barre Land, Tijdelijke Samenscholing en Co
  3. My home at the Intersection door Abhishek Thapar
  4. Het verhaal van het verhaal (8+) door Theater Artemis, Het Zuidelijk Toneel
  5. Zauberflöte Requiem door Holland Opera
  6. Nassim door Nassim Soleimanpour
  7. Emma door Toneelgroep Maastricht
  8. Paris de nuit door Recirquel
  9. De stormruiter door Jos Thie
  10. Danslokaal 6 door Conny Janssen Danst

Beste van seizoen 2017/2018

  1. Mitten wir im Leben sind door Rosas
  2. Steefs Operette Uurtje door Steef de Jong, Groots en meeslepend, Bellevue Lunchtheater
  3. Showponies door Alex Klaasen Revue
  4. Schubert door Nederlands Danstheater 2
  5. The Nation door Het Nationale Theater
  6. The Hole door Nederlands Dans Theater, Ohad Naharin
  7. La Clemenza di Tito door De Nationale Opera
  8. Marijke Muoi door Under de Toer, Sjoeke-Marije Wallendal
  9. Façade: de wereld van Mata Hari door Muziektheater Transparant
  10. Heidegger door Bo Tarenskeen, Roosmarijn Pallandt

Beste van seizoen 2016/2017

  1. Rishi door Firma MES
  2. A Dog’s Heart door De Nationale Opera
  3. Släpstick door Wëreldbänd
  4. De Modern Art Revue door Groots en Meeslepend
  5. Hoe de grote mensen weggingen en wat er daarna gebeurde (8+) door Theater Artemis / Het Zuidelijk Toneel
  6. Play Maids door Play Maids
  7. Ignite door ISH
  8. Bosch Dreams door Theater République / Les 7 Doigts de la Main
  9. Nadia (12+) door De Toneelmakerij
  10. We Are Nowhere Else But Here door Stephen Shropshire / Korzo producties, Posthof Theater Linz, Project Sally Maastricht

Beste van seizoen 2015/2016

  1. Das Rheingold door Ruhrtriënnale/Johan Simons/MusicAeterna
  2. The Encounter door Complicite / Simon McBurney
  3. Somos door NDT1
  4. Unterwerfung door Deutsches Schauspielhaus Hamburg
  5. Mijn nachten met Churchill door Diederik van Vleuten
  6. 69 Positions door Mette Ingvartsen
  7. Employee of the Year door 600 Highwaymen
  8. Bezoek voor Beer (4+) door Het Laagland
  9. Tijgers op de trap (5+) door Oorkaan / Percossa
  10. Turing door Lowie van Oers / Generale Oost

Beste van seizoen 2014/2015

  1. Human requiem door De Doelen / Festival De Keuze
  2. Mount Olympus door Troubleyn / Jan Fabre
  3. Micha Wertheim voor zichzelf door Micha Wertheim
  4. Angels in America door Toneelgroep Oostpool
  5. Orphée et Eurydice door Nederlandse Reisopera
  6. Gurre-Lieder door De Nationale Opera
  7. Om Maarten door Diverse artiesten
  8. Dementia door Kornél Mundruczó / Proton Theatre
  9. Le Sacre du Printemps door Romeo Castellucci
  10. De tantes door De Toneelmakerij

Beste van seizoen 2013/2014

  1. Delusion of the Fury door Heiner Goebbels/Ensemble musikFabrik, Holland Festival
  2. Jenufa door De Munt, Brussel
  3. De man die alles weet door Maas theater en dans
  4. Romeo & Julia, het paradijs ligt onder de voeten van je moeder door Opera Spanga en het Fries Jeugd Harmonie Orkest
  5. Germinal door Halory Goerger en Antoine Defoort
  6. Hard Candy door Toneelgroep Oostpool en Theater Sonnevanck
  7. Naked Lunch door Club Guy & Roni i.s.m. Slagwerk Den Haag en Vocaallab
  8. Buurman in de winter door Plan D / Andreas Denk
  9. Todo el cielo sobre la tierra: El sindrome de Wendy door Angélica Liddell / Atra Bilis Teatro
  10. O Jardim door Leonardo Moreira / Companhia Hiato

Beste van seizoen 2012/2013

  1. Who’s Afraid of Virginia Woolf? door Dood Paard
  2. Blaas door Schweigman&
  3. Die Zauberflöte door De Nederlandse Opera
  4. De R van Ronald door Ronald Goedemondt
  5. Magnificat door Chór Kobiet
  6. Blauwbaard door Holland Opera
  7. Hij gelooft in mij door Joop van den Ende Theaterproducties
  8. The Wild Duck door Belvoir, Sydney
  9. Puz/zle door Sidi Larbi Cherkaoui – Eastman
  10. Niemandsland door Dries Verhoeven/Huis a/d Werf

Beste van seizoen 2011/2012

  1. Met alle respect door Theo Maassen
  2. L’enfant et les sortilèges door Opera O.T.
  3. A louer door Peeping Tom
  4. Hoep Hoep Hiezee voor Drs. P door Drs. P
  5. Enfant door Boris Charmatz, Musée de la Danse
  6. Mahabharata door Marjolijn van Heemstra, Frascati Producties
  7. Mehmet de veroveraar door De Toneelmakerij
  8. De Gemene Deler door Maarten van Roozendaal
  9. De legende van de onzichtbare stad Kitesj door De Nederlandse Opera
  10. Don Carlo door De Nederlandse Opera

De toplijstjes worden gemaakt op basis van de sterrenwaarderingen op Theaterkrant.nl en in de landelijke dagbladen.

42 Reacties

  1. Bard
    Geplaatst op 30 augustus 2018 om 12:57 | Permalink

    Zeldzaam indringende voorstelling die breed gezien zou moeten worden. Hulde aan het Noorderzonfestival om deze voorstelling naar Nederland te halen.

  2. Jaap de Graaf
    Geplaatst op 31 augustus 2018 om 23:36 | Permalink

    beetje jammer dat de schrijver van dit artikel wel iets over theater denkt te kunnen schrijven maar geen moer verstand heeft van architectuur. De Oosterparkwijk is een typisch voorbeeld van de Groningse variant van de Amsterdamschool. Tijdens de wandeling is hij/zij langs verschillende rijksmonumenten gekomen. Zelfs de flatbouw uit de 50tiger jaren aan de Pioenstraat is gebaseerd op deze stijl. En bij de nieuwbouw uit deze eeuw heeft men nog rekening gehouden met de omgeving. Dat dit deel van de stad naar de mening van de schrijver niet tot vrolijkheid stemt heeft weinig te maken met de architectuur, de staat van onderhoud of de bewoners enkel en alleen maar met de geestelijke staat van de schrijver van dit artikel. Misschien toch een bij effect van de performance?

  3. Henk
    Geplaatst op 1 september 2018 om 20:40 | Permalink

    Als je opzoek bent naar politiek correct cabaret, ga dan niet naar Daniël Arends, en schrijf er dan al helemaal geen partijdige review over.

  4. Inez
    Geplaatst op 1 september 2018 om 20:53 | Permalink

    Ik ben het met Erik eens. Bij ons ging de zaal staan maar geheel ten onrechte. Het spel heeft de emotie niet kunnen pakken. Kwaliteit was oprecht matig. Het bleven Katja en Thijs. Jammer. De danser maakte de pijn wel in voelbaar

  5. René Simon
    Geplaatst op 2 september 2018 om 07:39 | Permalink

    Gisterenavond naar de voorstelling EMMA geweest van Cultura Nova. Geweldige ervaring. Ik heb hier bijna 13 jaar gewerkt. Veel oud collega’s en bekenden getroffen. Het bracht veel herinneringen naar boven. De eerste verhuizing naar de Wenckebachstraat in Kerkrade, daarna de verschrikkelijke brand en de terugkeer naar de Horizonstraat in Treebeek. Het was een goed georganiseerde opvoering door alle meewerkende verenigingen. Complimenten. Wie weet hoe het laatste nummer dat gezongen werd door de poetsvrouw (sopraan) Lies Verholle begeleid door Elisabeth De Loore. Dit heeft een diepe indruk op mij gemaakt!

  6. Geplaatst op 2 september 2018 om 08:32 | Permalink

    Beslist heb ik dat zeker gezien, het Oude Politiebureau is een prachtig voorbeeld van een variant van de Amsterdamse School. Maar de audiotoer was per se geen architectuurwandeling en in de tekst werd geen enkele relatie gelegd met de omgeving. De toer had zich overal kunnen afspelen, evengoed in Helpman of waar ook. Als de nieuwbouw rekening houdt met de omgeving, waarom de tekst van de theatertoer niet? Dat is mijn punt van kritiek, niet de gebouwen of de architectuur van de wijk an sich. Als een tekst handelt over zelfmoord en deelnemers lopen in een bepaalde omgeving, dan wíl de deelnemer weten waarom voor deze route is gekozen. Dat is echt een enorm zwaktebod van de tekst.

  7. Marcel Otten
    Geplaatst op 3 september 2018 om 04:38 | Permalink

    Ik wou dat ik erbij kon zijn om mijn sympathie te betuigen voor de man die mij mijn eerste betaalde baan(tje) in het professionele theatercircuit bezorgde. Mickery was een overonderende ervaring. Dank, Ritsaert!

    Marcel Otten

  8. Anna kok
    Geplaatst op 4 september 2018 om 13:24 | Permalink

    Ja ik als over buur vrouw kreeg net een baby een week eerder zo verdrietig voor de familie groenteman ! Daarom om zo ‘n verdriet hing ik geen slingers op en nu bijna 25 jaar later denk ik er ieder jaar aan als mijn kind jarig is en dat is dit jaar 25 jaar geleden
    Vriendelijke
    Groet.
    Anna kok

  9. Geplaatst op 5 september 2018 om 15:58 | Permalink

    Hear hear! Sterk verhaal Yolande. Nu doorzetten!
    Hans croiset

  10. johannes dowit
    Geplaatst op 5 september 2018 om 23:26 | Permalink

    Een terecht en aanstekelijk pleidooi van Yolande Melsert. Daarom: een suggestie. Nu dat de financiële en economische crises (die destijds de bezuinigingen in kunsten en cultuur rechtvaardigden) dapper het hoofd is geboden en Nederland zelfs genereus aan de meer welgestelden een belastingvoordeel op dividenden kan weggeven, nu is het de aangewezen tijd voor een gebundeld -en dus voor allen minder kostbaar- initiatief: een Nederlands/Vlaams podiumkunsten-instituut. Een combinatie van wat rest van NTI en MCN met het nog bestaande VTI, ondergebracht bij (een postgraduaat van) een van de hogescholen of universiteiten, als kennis- en onderzoekscentrum, met als opdracht: onderzoek in en internationale promotie van de podiumkunsten uit Vlaanderen en Nederland. Te financieren met Nederlandse, Vlaamse en Europese middelen voor hoger onderwijs én cultuur.
    Ik stel me voor dat zo’n instelling een verrijking wordt voor de kunstbeoefening in het Nederlands taalgebied en dat het aantrekkingskracht gaat hebben op talrijke geïnteresseerde professionals, ook van buiten deze regio. Bovendien, menig rector, dean of directeur van een instelling van hoger onderwijs zou er een essentieel lichaamsdeel voor overhebben, zo’n kennis- en onderzoekscentrum in haar/zijn beheer te hebben en er indruk mee te kunnen maken op internationale concurrenten. En gezien het huidige belang van onderzoek in, naar en voor de kunsten zal menige instelling van hoger onderwijs er middelen aan willen en kunnen wijden.
    Ikzelf zou ’t bij leven en welzijn graag nog meemaken, dus enige haast is niet misplaatst. Intussen reikhalzend, Hans Dowit, Lissabon

  11. Fulco van den Brink
    Geplaatst op 6 september 2018 om 17:58 | Permalink

    Ik wil graag weer contact opnemen met Tom Manders JR die vroeger woonde op een woonboot in Loosdrecht. Hij heeft oa voor mijn bedrijf een top sticker gemaakt en bij hun thuis toen nog Blaricum bij zijn ouders werkzaamheden verricht. Als hij wil kan er natuurlijk vanuit de email contact worden opgenomen.

  12. Geplaatst op 6 september 2018 om 19:36 | Permalink

    👍🏼

  13. Huub Colla
    Geplaatst op 6 september 2018 om 19:53 | Permalink

    Je vindt de speellijst van deze zeer mooie voorstelling op: https://www.huubcolla.be/product/fien-leysen/

  14. Els Leysen
    Geplaatst op 6 september 2018 om 21:51 | Permalink

    Wat een mooie juiste tekst over deze intense voorstelling! Bedankt.

  15. Ilse Pepermans
    Geplaatst op 6 september 2018 om 22:11 | Permalink

    Ik heb ze reeds gezien en het is een absolute aanrader. De recensie zou ik niet beter kunnen schrijven.

  16. Anouk
    Geplaatst op 6 september 2018 om 22:35 | Permalink

    Ik vond het een grote tegenvaller. Had er meer van verwacht.
    Een grote flop!

  17. Mirjam Boelaars
    Geplaatst op 7 september 2018 om 00:48 | Permalink

    👏🏻

  18. Rob de Graaf
    Geplaatst op 8 september 2018 om 01:20 | Permalink

    Kan het machtelozer? Kan het potsierlijker?
    We willen allemaal ‘make the world a better place’ (Michael Jackson).
    Als je bakker bent doe je dat door het beste brood van de wereld te willen bakken; als je muzikant bent door Mozart of de blues op hun allermooist te laten klinken – en als je theatermaker bent door – noem maar op – ontroerend, confronterend, verwarrend, te denken gevend, vermakelijk theater te maken. En je vertrouwt erop dat de dosis schoonheid die jij de wereld instuurt ooit ergens enig effect op iemand zal hebben…
    Als je daar niet meer in gelooft, wat dan? Dan moet je, volgens Chokri Ben Chikha , ‘Weg met de supermarkten!’ roepen. En hopen dat dat wél effect heeft. Dan moet je de zwarte doos uit en de wereld in. Of die wereld daar dan wél beter wordt, dat weet niemand.
    De marginaliteit, de beperkte maatschappelijke betekenis van het theater – het is een altijd terugkerend probleem. Als je dat probleem niet (meer) aan wil gaan, hou dan op met theatermaken en val de mensen verder niet lastig. Maar koketteer niet door jezelf schaamteloos te vergelijken met Jan Palach of Mohammed Bouazizi, die van échte wanhoop de échte consequentie hebben genomen. Doe niet alsof je een daad wilt stellen, om je vervolgens onder het wakend oog van de BHV’er door Janjoris Lamers te laten behoeden voor het pseudo-dreigende onheil.
    “- Wat gebeurt daar, mama? Is dat niet gevaarlijk, wat die meneer doet?
    – Nee, kind, wees maar niet bang. Het is niet echt en het stelt niets voor. ’t Is maar theater.”

  19. Trudy Frauenfelder
    Geplaatst op 8 september 2018 om 11:13 | Permalink

    Gisteravond genoten van De Meeuw in het Bostheater, prachtig.
    Harde wind, fikse buien en laag overvliegend geweld van sponsor Schiphol. De acteurs, zo geweldig, deden of het erbij hoorde.
    Ze speelden de sterren van de zwaar bewolkte hemel. Alle eer voor de opvoerenden. Wat een prachtige vertolking van De Meeuw tussen, achter
    en bovenop het fantasierijke en aansprekende verplaatsbare decor.
    Een heerlijke avond op een mooie plek tussen de bomen. Dank.

  20. Pieter Hofman
    Geplaatst op 8 september 2018 om 13:32 | Permalink

    Volstrekt met Rob de Graaf eens.
    Schaamteloos etalage theater.
    Kortom, stuitend.

  21. Otto Mulder
    Geplaatst op 8 september 2018 om 21:35 | Permalink

    Goedendag,

    Zojuist Pinokkio gezien in Almere. Wij zijn Vis a vis gewend en dit viel tegen.

    30% was niet te verstaan.
    Gescheld en gevloek met dodelijke ziektes.

    Het gedreun op de achtergrond was onprettig.

    Heel vrolijk was de muziek.
    Kwaliteit van het geluid was redelijk, kon beter.

    Al met al een afrader.

    Niet verstandig dat Vis a vis haar naam hieraan heeft verbonden.

  22. Marjon van Dam
    Geplaatst op 9 september 2018 om 15:47 | Permalink

    Heb de vorstelling als niet prettig en niet eerlijk en oprecht ervaren helaas. Vond de humor smakeloos en ouderwets ‘fout’ en zorgelijk, omdat er wel om gelachen werd. Nee, de betovering kwam niet bij mij binnen en ik vond het eerder een ‘draak’ van een verhaal. Ik ging dan ook met een kater naar huis en blijf met veel vragen zitten. Triest dat de goede acteurs, eerste zoon viel mij zeker op, zoveel energie hebben moeten steken in deze theater- productie.Bijzonder om zoveel uren in de Koninklijke Schouwburg te mogen doorbrengen!

  23. Agnes Pauwels
    Geplaatst op 10 september 2018 om 15:36 | Permalink

    Helemaal eens met Ilse Pepermans !
    Origineel, creatief, ontroerend, pakkend en authentiek !
    Ook voor mij dé revelatie op TAZ in Oostende !

  24. Pim Luiten
    Geplaatst op 10 september 2018 om 21:01 | Permalink

    Uit mijn hart gegrepen!

  25. ROSALIE
    Geplaatst op 11 september 2018 om 12:04 | Permalink

    Eens met Erik. Schooltoneel. Het ontroerde mij voor geen moment. Vond er werkelijk niets aan.
    Katja blijft sexy Katja that is it. Presenteren op t.v. gaat haar beter af.
    Spijt dat ik ben geweest.

  26. W Slob
    Geplaatst op 11 september 2018 om 18:47 | Permalink

    afscheiding van België in 1830 gebouwd ?

    gebouwd in 1835 klaar in 1839. namens de

    Fortwachter willem slob te Ellewoutsdijk

  27. Geplaatst op 12 september 2018 om 08:55 | Permalink

    Mooi compliment! Dank!
    Bernadette Stokvis Maas theater en dans

  28. Geplaatst op 12 september 2018 om 12:36 | Permalink

    Ik ben erg trots op deze erkenning van het jeugdtheater en ik voel mij, ook al wordt BonteHond niet genoemd omdat het een fonds gesubsidieerd gezelschap is, mede winnaar! dus Dank en leve het jeugdtheater.

  29. Roel Adam
    Geplaatst op 12 september 2018 om 18:25 | Permalink

    Wat een stomme prijs zeg! Idioot én laf om vogels met een zo divers verenkleed over één kam te scheren. Vooral niet in ontvangst nemen dat beeldje!

  30. Flies
    Geplaatst op 13 september 2018 om 15:28 | Permalink

    Hoe kunnen ze nou in volle galop voortdraven? Galop en draf zijn twee verschillende gangen bij een paard.

  31. Lies de Jonge
    Geplaatst op 14 september 2018 om 18:30 | Permalink

    Hoezo treurig Peter? Om dit te kunnen moet je echt een topmuzikant zijn. Verdiep je eens in het verhaal achter deze muzikanten, dan begrijp je het misschien. Eén van de verhalen: https://www.vn.nl/deze-nederlandse-band-speelt-beatles-muziek-die-nooit-eerder-live-gehoord-is/

  32. Bert
    Geplaatst op 14 september 2018 om 23:36 | Permalink

    Wij hadden een betoverende avond in het Amsterdamse Bostheater, met deze fenomenale Pinokkio en de muziek van de Compagnie, heerlijk ontregelend muziektheater. We waren het geheel eens met Ben van Duin’s recensie hierboven

  33. Marijn Lems Marijn Lems
    Geplaatst op 15 september 2018 om 01:02 | Permalink

    Recensie is van mij (Marijn Lems). De foto is van Ben van Duin!

  34. Miel
    Geplaatst op 15 september 2018 om 10:42 | Permalink

    Ach Lies, Peter is nogal ondankbaar denk ik.
    Moet iedere muzikant componist zijn?
    Muziek is om te maken, te spelen en naar te luisteren.
    Onze generatie was gezegend met The Beatles zoals generaties voor ons (en wij ook nog steeds) dat waren/zijn met Beethoven, Wagner, Straus, Brahms, Haydn, Gershwin enz. enz.
    Wees blij dat er mensen zijn die hun ziel en zaligheid stoppen in het oefenen en spelen van muziek.
    Geniet ervan! Beter wordt het niet.

  35. Florian Diepenbrock
    Geplaatst op 15 september 2018 om 11:52 | Permalink

    Sterk verhaal, Yolande, alle lof en dank voor de ondersteuning door de NAPK van de strijd van TiN e.a. om in elk geval per 2021 weer een effectieve plek in het bestel te verwerven!

  36. august Boers
    Geplaatst op 15 september 2018 om 14:00 | Permalink

    Vanaf het begin werd ik gegrepen door de mens die als dier moet overleven. Geuren die je neus onaangenaam verrassen, bloot en seks en lichaamsdelen die worden geofferd en gegeten. Hysterie en verlies, mismaakte babies, vuur en schaamte. Overdonderend theater! Ge- wel-dig!!!

  37. Jeroen
    Geplaatst op 15 september 2018 om 17:45 | Permalink

    Bij mij is de Ben en Jerry’s juist zo op, die bakken mogen wel groter.

  38. Ottmar Soulier
    Geplaatst op 16 september 2018 om 14:15 | Permalink

    Veel ruiger dan in 1996. Muziek door betere installatie nog efficiënter dan toen. Obsceen, hard, vies….eigenlijk gewoon menselijk! Wederom erg genoten met de macaroni tot in mijn broekzak. Goeie recensie trouwens.

  39. Martijn Boer
    Geplaatst op 16 september 2018 om 21:11 | Permalink

    Als theatermaker en lichte fan van de Magie van Potter kan ik zeggen dat de tekst op zichzelf weinig zeggend is. Maar de voorstelling zelf is een van de beste die ik ooit gezien heb. Geen overdreven show vol alleen maar effecten. Nee, juist de soberheid en simpelheid van het toneelbeeld maakt dat de keren er wel special effecten aan te pas komen het enorm indruk maakt. Daarnaast is de muziek en het movement aspect van de voorstelling erg mooi ingezet. Het is theater voor een generatie die normaal niet zo snel het theater instapt.

  40. Jeroen
    Geplaatst op 17 september 2018 om 09:53 | Permalink

    Ik vond de voorstelling niet zoveel soeps. Slecht script, heel overdreven gespeeld, veel geschreeuw en vanuit de tweede rang zag je exact hoe alle magie werd uitgevoerd.

    Daarbij ook veel en veel te lang. Had makkelijk in 1 deel gepast.

  41. werner
    Geplaatst op 17 september 2018 om 11:18 | Permalink

    Jammer dat ik jullie berichten niet kan tweeten.

  42. Joke Beeckmans Joke Beeckmans
    Geplaatst op 17 september 2018 om 11:44 | Permalink

    Wordt op deze pagina aan gewerkt, Werner. Je kunt natuurljk wel deze gebruiken:
    https://twitter.com/theaterkrant/status/1041611568302178304