Top 10

De meest positief besproken voorstellingen van de afgelopen maand:

  1. Mitten wir im Leben sind door Rosas
  2. Via Kanana door Via Kathlehong
  3. Allemaal mensen #6 door Toneelgroep Oostpool
  4. Dark Field Analysis door Jefta van Dinther
  5. Tiefer Schweb door Münchner Kammerspiele, Christoph Marthaler
  6. 21 pornographies door Mette Ingvartsen
  7. Thijl door Stichting Lustrum Opera, Utrechtsch Studenten Concert
  8. Xenos door Akram Khan Company
  9. Close to you - De Carpenters in therapie door Stephanie Louwrier, Lowie van Oers & Wart Kamps
  10. Written on Skin door Mahler Chamber Orchestra

Beste van seizoen 2017/2018

  1. Mitten wir im Leben sind door Rosas
  2. Steefs Operette Uurtje door Steef de Jong, Groots en meeslepend, Bellevue Lunchtheater
  3. Showponies door Alex Klaasen Revue
  4. Schubert door Nederlands Danstheater 2
  5. The Nation door Het Nationale Theater
  6. The Hole door Nederlands Dans Theater, Ohad Naharin
  7. La Clemenza di Tito door De Nationale Opera
  8. Façade: de wereld van Mata Hari door Muziektheater Transparant
  9. Heidegger door Bo Tarenskeen, Roosmarijn Pallandt
  10. De onzichtbare man (4+) door Theater Artemis

Beste van seizoen 2016/2017

  1. Rishi door Firma MES
  2. A Dog’s Heart door De Nationale Opera
  3. Släpstick door Wëreldbänd
  4. De Modern Art Revue door Groots en Meeslepend
  5. Hoe de grote mensen weggingen en wat er daarna gebeurde (8+) door Theater Artemis / Het Zuidelijk Toneel
  6. Play Maids door Play Maids
  7. Ignite door ISH
  8. Bosch Dreams door Theater République / Les 7 Doigts de la Main
  9. Nadia (12+) door De Toneelmakerij
  10. We Are Nowhere Else But Here door Stephen Shropshire / Korzo producties, Posthof Theater Linz, Project Sally Maastricht

Beste van seizoen 2015/2016

  1. Das Rheingold door Ruhrtriënnale/Johan Simons/MusicAeterna
  2. The Encounter door Complicite / Simon McBurney
  3. Somos door NDT1
  4. Unterwerfung door Deutsches Schauspielhaus Hamburg
  5. Mijn nachten met Churchill door Diederik van Vleuten
  6. 69 Positions door Mette Ingvartsen
  7. Employee of the Year door 600 Highwaymen
  8. Bezoek voor Beer (4+) door Het Laagland
  9. Tijgers op de trap (5+) door Oorkaan / Percossa
  10. Turing door Lowie van Oers / Generale Oost

Beste van seizoen 2014/2015

  1. Human requiem door De Doelen / Festival De Keuze
  2. Mount Olympus door Troubleyn / Jan Fabre
  3. Micha Wertheim voor zichzelf door Micha Wertheim
  4. Angels in America door Toneelgroep Oostpool
  5. Orphée et Eurydice door Nederlandse Reisopera
  6. Gurre-Lieder door De Nationale Opera
  7. Om Maarten door Diverse artiesten
  8. Dementia door Kornél Mundruczó / Proton Theatre
  9. Le Sacre du Printemps door Romeo Castellucci
  10. De tantes door De Toneelmakerij

Beste van seizoen 2013/2014

  1. Delusion of the Fury door Heiner Goebbels/Ensemble musikFabrik, Holland Festival
  2. Jenufa door De Munt, Brussel
  3. De man die alles weet door Maas theater en dans
  4. Romeo & Julia, het paradijs ligt onder de voeten van je moeder door Opera Spanga en het Fries Jeugd Harmonie Orkest
  5. Germinal door Halory Goerger en Antoine Defoort
  6. Hard Candy door Toneelgroep Oostpool en Theater Sonnevanck
  7. Naked Lunch door Club Guy & Roni i.s.m. Slagwerk Den Haag en Vocaallab
  8. Buurman in de winter door Plan D / Andreas Denk
  9. Todo el cielo sobre la tierra: El sindrome de Wendy door Angélica Liddell / Atra Bilis Teatro
  10. O Jardim door Leonardo Moreira / Companhia Hiato

Beste van seizoen 2012/2013

  1. Who’s Afraid of Virginia Woolf? door Dood Paard
  2. Blaas door Schweigman&
  3. Die Zauberflöte door De Nederlandse Opera
  4. De R van Ronald door Ronald Goedemondt
  5. Magnificat door Chór Kobiet
  6. Blauwbaard door Holland Opera
  7. Hij gelooft in mij door Joop van den Ende Theaterproducties
  8. The Wild Duck door Belvoir, Sydney
  9. Puz/zle door Sidi Larbi Cherkaoui – Eastman
  10. Niemandsland door Dries Verhoeven/Huis a/d Werf

Beste van seizoen 2011/2012

  1. Met alle respect door Theo Maassen
  2. L’enfant et les sortilèges door Opera O.T.
  3. A louer door Peeping Tom
  4. Hoep Hoep Hiezee voor Drs. P door Drs. P
  5. Enfant door Boris Charmatz, Musée de la Danse
  6. Mahabharata door Marjolijn van Heemstra, Frascati Producties
  7. Mehmet de veroveraar door De Toneelmakerij
  8. De Gemene Deler door Maarten van Roozendaal
  9. De legende van de onzichtbare stad Kitesj door De Nederlandse Opera
  10. Don Carlo door De Nederlandse Opera

De toplijstjes worden gemaakt op basis van de sterrenwaarderingen op Theaterkrant.nl en in de landelijke dagbladen.

41 Reacties

  1. rop severien
    Geplaatst op 6 juli 2018 om 02:06 | Permalink

    dag Maarten
    ik zal aan je denken

  2. Geplaatst op 6 juli 2018 om 07:21 | Permalink

    Wij, de collega’s van het Bijlmer Parktheater zijn enorm bedroefd. Twee weken geleden zaten wij verregaande plannen te maken voor een coproductie.
    Wij hebben Maarten leren kennen als een bevlogen partner. Prettig om mee samen te werken.

  3. Lise
    Geplaatst op 6 juli 2018 om 11:23 | Permalink

    Wat een intens verdrietig bericht over Maarten. Onbegrip, verdriet en ongeloof……. Alles staat stil. Mijn medeleven en gedachten gaan steeds uit naar zijn vrouw, kinderen en alle andere nabestaanden. Heel veel sterkte bij dit grote verlies!!

  4. Geplaatst op 6 juli 2018 om 11:40 | Permalink

    Adriano Graziano een “vocaal voorbeeldige Gustavo”? Dan is René Froger een vocaal voorbeeldige Parsifal.

    http://operagazet.be/recensies/recensies-2017-2018/nl/eindhoven-un-ballo-in-maschera/

  5. Dennis Stroucken
    Geplaatst op 6 juli 2018 om 12:32 | Permalink

    Ach lieve Maarten, zo staan we elkaar te omhelsen op de kade van West Terschelling en vertellen hoe goed het gaat en dan..
    Niet te bevatten..
    Dag mooi Mensch!!

  6. Melchior
    Geplaatst op 6 juli 2018 om 18:50 | Permalink

    Sprakeloos ben ik. Maarten, wat gaan we je missen. Sterkte allemaal met dit verlies voor zijn geliefde Anouk en kinderen en de (Amsterdamse) theaterwereld.

  7. Mireille Kroonenberg
    Geplaatst op 7 juli 2018 om 09:40 | Permalink

    💔😢. Woorden schieten tekort lieve Maarten.

  8. Ria
    Geplaatst op 7 juli 2018 om 12:57 | Permalink

    Lieve Maarten… wat ontzettend verdrietig. Wat zal je enorm gemist worden. Ik wil je vrouw, kinderen en al jouw andere dierbaren heel veel sterkte toewensen bij dit grote verlies…

  9. Jolien
    Geplaatst op 7 juli 2018 om 15:53 | Permalink

    Ik ben erg benieuwd naar de achtergrond van schoonheid in lelijkheid.

  10. Gerard
    Geplaatst op 7 juli 2018 om 15:58 | Permalink

    Geweldige acteurs en acctrices

  11. Berta Werijn
    Geplaatst op 7 juli 2018 om 23:16 | Permalink

    Onlangs moest ik spontaan lachen, omdat de situatie me deed denken aan een scene uit deze hilarische voorstelling.

  12. Guido
    Geplaatst op 8 juli 2018 om 14:46 | Permalink

    Volledig ongegronde kritiek. Gisteravond heerlijk genoten van deze geweldige voorstelling en spektakelstuk. Getuige het aanhoudende applaus van het massale publiek was ik alles behalve de enige. Ga zo door Gajes.

  13. Harry
    Geplaatst op 8 juli 2018 om 17:26 | Permalink

    Was even bang dat ik de enige was die het een langdradige en weinig verrassende voorstelling vond. De slechteriken bv kwamen zonder uitzondering op met een gemene bulderlach. Lekker overzichtelijk, dat dan wel weer.

  14. Anja
    Geplaatst op 9 juli 2018 om 09:38 | Permalink

    Ik ben sprakeloos. Wat een ontzettend droevig bericht, alles is helemaal stil geworden.
    De wereld zal niet meer hetzelfde zijn…
    Wat zal hij gemist worden! Lieve, goede, bevlogen Maarten…

    Heel veel sterkte voor alle nabestaanden, ik denk heel veel aan in het bijzonder Anouk en de kinderen.

  15. Geplaatst op 9 juli 2018 om 15:09 | Permalink

    Ik ben er nog stil van. Moet altijd denken aan je vooruitblik op zaken terwijl iedereen nog aan het genieten is van nu. In je hoofd was je al met plannen voor 2-3 jaar later. Dit alles met liefde voor de kunst en de mens. Maarten, bedankt voor je mooie voorbeeld en rust zacht. Heel veel sterkte voor de nabestaanden.

  16. jpdnkr
    Geplaatst op 9 juli 2018 om 16:05 | Permalink

    Inderdaad een vertelvoorstelling. Geen dansvoorstelling. Ik vond het verschrikkelijk saai. En er werd irritant veel gelachen in de zaal. (Waarom) Deed me erg aan Salo denken. Als ik aan de rand had gezeten was ik vertrokken. Prachtige voorstellingen gezien tijdens deze editie van juli dans, maar dit was een misser. Als je het dan voortdurend over poepeten moet hebben draai dan een drol op toneel en eet m op ipv een beetje veilig plassen op toneel voor het shock effect.

  17. Gaby Wijers
    Geplaatst op 9 juli 2018 om 19:12 | Permalink

    Reis door de tijd, beschrijvend, huiveringwekkend afstandelijk, heel indrukwekkend.

  18. Jacob Dekker
    Geplaatst op 9 juli 2018 om 21:14 | Permalink

    Een Deense strijkplank mompelt in slecht Engels een monoloog over poep en pies. Dat is Julidans? Ik zat in het midden van de rij, ik kon niet met goed fatsoen weggaan. Kan er in de volgende editie van het festival een dansgroep worden uitgenodigd? Een groep die danst, bijvoorbeeld? Die het licht gebruikt, en geluid en enig contact maakt met het publiek, zonder mij een zooitje viezigheid op te dringen? Ik vraag maar.

  19. jpdnkr
    Geplaatst op 9 juli 2018 om 21:55 | Permalink

    Interessante voorstelling. Dacht eerst oh gatver iemand die grappig doet met een irritant hoog stemmetje en een pruik op. Maar ik vond het echt grappig. Margreet Dolman achtig. Hij geeft commentaar met pruik op de “echte”performance zonder pruik. Waarvan de dans in de rook echt mooi was. Daar had best meer van in mogen zitten en wat minder lolbroekerij.

  20. Renee
    Geplaatst op 10 juli 2018 om 00:47 | Permalink

    Stil van… Lieve Maarten, wat zal iedereen jou ontzettend gaan missen. En dan met name je enthousiasme, ideeën, je fijne karakter, je uitstraling, je mooie energie… Niet te geloven… Via deze weg mijn condoleances en medeleven aan alle familie en vrienden.

  21. Janneke Tigchelaar
    Geplaatst op 10 juli 2018 om 09:38 | Permalink

    Lieve Maarten,
    Wat een ontzettend verdrietig bericht.
    Ik herinner me hoe enthousiast je was over je gezin. Hoe blij je was met je kinderen. Wat zullen ze je missen.
    Ik herinner me hoe enthousiast je was over je werk. Zelf heb ik alleen maar prettige herinneringen aan de samenwerking met jou.
    Ik wens je gezin, je familie, je vrienden, je collega’s veel sterkte.

  22. Geplaatst op 10 juli 2018 om 20:19 | Permalink

    Ik weet hoe het eruit zag, ik was er ook bij lieve Maarten. Ik wens jou en je familie heel veel sterkte. Je blijft voor altijd in onze theater hart. Otis, als je dit leest, heel veel sterkte

  23. Arno Gorissen
    Geplaatst op 11 juli 2018 om 14:54 | Permalink

    Lieve familie, vrienden, collega’s,

    Ben geschokt, zo plots, zo jong, betrokken en positief. Wens iedereen heel veel sterkte met dit verlies.

    Het gaat in het leven niet om het aantal keren dat je adem haalt. Het gaat om de adembenemende momenten die je zaait en oogst en je leven verrijken. Het theater, de kunst waarvoor Maarten leefde biedt die bijzondere momenten en Maarten maakte ze mogelijk en gaf ze aan ons.

    Geniet van het leven, het duurt maar even

  24. Moos van den Broek Moos van den Broek
    Geplaatst op 11 juli 2018 om 17:53 | Permalink

    Beste Jacob Dekker,
    Bij uw kritiek op de voorstelling of uw verwachtingen ten aanzien van de programmering van Julidans kan ik me iets voorstellen. Het was een zeer talige voorstelling. Maar om een performer te reduceren tot strijkplank, dat gaat me te ver. Dat vind ik respectloos. Wilt u dat uw kritiek serieus genomen wordt? Het zegt in elk geval veel over u en uw beeld van vrouwen. Verder zal ik het niet hebben over uw beperkte blik op dans, daar discussieer ik graag een keer met u over.

  25. lLaura van Dolron
    Geplaatst op 12 juli 2018 om 11:32 | Permalink

    Hij was lief slim en positief. Op het kaartje dat Via Rudolphi stuurde ter viering van mijn eerste dochter schreef hij “geniet ervan want het is zo voorbij, ECHT.” Mooi vond ik dat toen, nu ook zo intens treurig. Heel veel sterkte aan allen die hem zullen missen. Wat zullen dat er veel zijn.

  26. Geplaatst op 13 juli 2018 om 16:56 | Permalink

    Ik ben een paar jaar geleden benaderd door Chass Vermeulen Windsant die aan de Zeedijk 104a woonde. Volgens mij een broer van Paul die een boekje heeft geschreven over hun ouders en de geschiedenis van de dierenwinkel.
    Weet iemand hier iets meer over.

  27. Annie
    Geplaatst op 13 juli 2018 om 18:02 | Permalink

    Klinkt spannend, ik zie niet waar dit tentoongesteld wordt?

  28. Geplaatst op 13 juli 2018 om 18:13 | Permalink

    In het GEM, bij het Gemeentemuseum Den Haag. (zie alinea 4: Het GEM, het Haagse museum voor actuele kunst, plaatst Raaijmakers in een context met werk van vier eigentijdse componisten/kunstenaars.)

  29. Conny Roos
    Geplaatst op 13 juli 2018 om 23:19 | Permalink

    Ik kom net terug van een onvergetelijke rondvaart. Een uur lang gelachen. Wat was dit leuk en bijzonder. Dankjewel!

  30. Anne-Marie
    Geplaatst op 14 juli 2018 om 00:58 | Permalink

    23 juni gezien.
    Wat een prachtige en vernieuwende voorstelling is dit!
    Eindelijk een geluid van Marokkaanse vrouwen die hun eigen ervaringen vertellen (zowel vanuit de Nederlandse als de Marokkaanse gemeenschap) en dat op een komische, als ook op een zeer ontroerende manier, voor het voetlicht brengen. De schrijnende voorbeelden, vanuit hun jeugd, had ik vaker vanuit die kring gehoord, maar maakten nog steeds diepe indruk op me. Met name de monoloog over het zien van elkaar als mens i.p.v. altijd maar mensen benoemen vanuit een bepaald hokje, vond ik heel treffend. Hoe bestaat het toch dat mensen elkaar zo behandelen? Tevens vond ik de ‘Supermarokkaan’ een geweldige fonds, want daarmee wordt er duidelijk kritiek gegeven op de Marokkaanse gemeenschap die nu eindelijk eens moet accepteren dat Marokkaanse Nederlanders, van deze generatie, hun eigen weg willen kiezen. Vanuit de reacties na afloop bleek tot mijn verbazing dat toch nog veel mensen onder een steen gelegen hebben, omdat zij verrast werden door de ervaringsverhalen van de personages.
    De scène van de de verschillen tussen Arabieren en de Berbers vond ik ook heel ontroerend. Het enige kritiekpuntje vond ik de monoloog tegen het eind. Die was eigenlijk overbodig en onnodig belerend, want alles was al duidelijk gezegd.
    De actrices vond ik stuk voor stuk zeer getalenteerd en geloofwaardig. Hopelijk zien wij nog veel meer van hen de komende tijd.
    Verdonk , Amsterdam

  31. An
    Geplaatst op 14 juli 2018 om 14:08 | Permalink

    Lieve Maarten, wat was het een prachtig, liefdevol en waardig afscheid afgelopen dinsdag. Ik was een van de vele, honderden aanwezigen.
    Er werd zo warm en liefdevol over je gesproken. Er was mooie muziek, er was veel verdriet en tranen. Er werden mooie herinneringen aan jou opgehaald, en er werd soms ook gelachen. Mooie uitspraken die je vaak deed, werden aangehaald.
    Alles in diep respect voor jou, alles dat je hebt neergezet, en je nabestaanden. Ik wens je nabestaanden, in de 1e plaats je vrouw en kinderen, alle kracht toe bij dit enorme verlies, en ik hoop dat zij heel veel steun bij mekaar en anderen zullen vinden.

  32. Geplaatst op 14 juli 2018 om 15:17 | Permalink

    bravo, buitengewoon inspirerend, en heel hartelijk dank !!

  33. Geplaatst op 15 juli 2018 om 22:11 | Permalink

    vandaag (zondag 15 juli) bezocht ik -met een vriendin- op de Parade in het Westbroekpark te Den Haag de voorstelling van Hadewijch Minis:
    onze hoge verwachtingen werden rigoreus de grond ingeboord!
    ik kan mij niet herinneren in jaren zo’n slecht optreden gezien te hebben:
    het was niet boeiend noch geestig noch ontroerend
    slecht gespeeld, slecht gezongen (hier en daar zelfs vals!), langdradig, slechte uitspraak van het Engels en…die lange Engelse monoloog niet van haarzelf (van Oprah Winfrey?)
    het was duidelijk dat vele andere bezoekers zich even hard kapot ergerden, dan wel verveelden
    schandalig dat iemand met zo’n optreden avonden achter elkaar duizenden euri opstrijkt (per voorstelling 180 x 8,5 euri)
    voor een ieder die voornemens is de Parade (te Den Haag, Utrecht of Amsterdam) te bezoeken:
    laat je NIET verleiden naar de voorstelling van Hadewijch Minis te gaan:
    weggesmeten geld, dat beter besteed kan worden aan de WEL leuke optredens en voorstellingen op de Parade!

  34. Jeanet
    Geplaatst op 15 juli 2018 om 22:52 | Permalink

    De volgende productie van deze meneer moet nog groter worden en daar wil hij gewoon een heel stuk bos en heide voor gebruiken in Drenthe. Het lijkt erop dat de macht hem naar het hoofd stijgt. De dieren in en om dit stuk bos moeten wijken voor 46000 mensen die zonodig 1 dagje uit willen naar het theater (voor het bos zelf worden dit 46 dagen a 1000 mensen, 5x per week, en als het aan hem ligt 2 jaar minimaal. Natuur, daar moet je niet aankomen. Bovendien moet het in een box gaan gebeuren waarvan er een klep een moment open gaat. Dus, voor misschien een half uur zicht op de heide moeten reeen, dassen, eekhoorns, vogels, bomen (die zijn gedeeltelijk al gezaagd zodat het niet op valt)en ga zo maar door wijken. De meeste mensen kunnen niet tegen dierenleed en waren allemaal boos toen het op de oostvaardersplassen mis ging. Helaas zit een deel van dezelfde mensen ook in de bioscoop (nieuwe wildernis) of in theater (nieuwe productie van de Ket) te kijken ter vermaak. Dat tijdelijke vermaak gaat altijd ten koste van de natuur. Applaus voor degenen die dat nu eindelijk eens gaan beseffen!!

  35. Frank
    Geplaatst op 16 juli 2018 om 00:34 | Permalink

    Mooiste voorstelling OOIT. In tegenstelling tot de recensie. Gaat dit zien.

  36. Peter Sluijter
    Geplaatst op 16 juli 2018 om 01:00 | Permalink

    In de pauze dacht ik: “Leuk, maar …
    Na afloop werd het: “Het was echt leuk. Punt.
    Mijn ster van de avond was Desi van Doeveren.
    Maar als ik het vergelijk met The Bridges of Madison County, die ik een week eerder (weer) zag, en er zou een keus tot een landelijk tournee zijn, dan wist ik het wel. Dat was niet leuk. Dat was heel goed.

  37. Jeroen
    Geplaatst op 16 juli 2018 om 10:30 | Permalink

    Ik zeg de geiten Shakespeare laten doen, dan heb je 2 vliegen in één klap.

  38. Lianne
    Geplaatst op 16 juli 2018 om 11:52 | Permalink

    Hoe verschillend meningen kunnen zijn… Ik vond Hadewich Minis op de Parade Den Haag steengoed. Sterk gespeeld, geen moment saai of langdradig. Sterk stuk over vrouwen zonder in cliches te vervallen. Ook om me heen heb ik alleen maar positieve reacties opgevangen. Voor mij was dit voorproefje een bevestiging om haar hele voorstelling in het theater te bezoeken.

  39. Pauline
    Geplaatst op 16 juli 2018 om 16:35 | Permalink

    Bedankt voor de recensie!
    Het is jammer dat je hier niets over het visuele landschap van de voorstelling beschrijft, waar we van veel publiek over hoorden dat ze dat erg krachtig aan de voorstelling vonden, om daar doorheen te kunnen dwalen. Of de specifiekere politieke elementen vanuit Argentijns en Nederlands perspectief die erin zitten, en gaan over een politieke gedeelde ruimte. Ook hebben we van ander publiek gehoord dat zij het einde juist waardeerden. Kortom, dit voelt toch als een wat zwart-witte beschrijving van de voorstelling, helaas.

  40. Paul
    Geplaatst op 16 juli 2018 om 22:59 | Permalink

    Heb deze Lisa gezien bij de Showman’s fair en vond d’r erg grappig en na een paar seconden erg indringend zingen en daarna weer een soort van vertederend. Misschien wel juist omdat een en ander (te)snel werd afgekapt; kan natuurlijk ook juist de bedoeling zijn geweest al ben ik geen fenomeen in het doorzien van thema’s en dieper liggende betekenissen; dat laat ik maar over aan de (zoals Lisa Ostermann het vertaalde) “links georiënteerde intellectuelen”.

  41. Oscar Smit
    Geplaatst op 17 juli 2018 om 09:24 | Permalink

    Leuk Thea, een must see/hear. Een dagje Den Haag dus :-)