Inez Pasic staat in het zwart gekleed aan een tafel die met een zwarte doek bedekt is. De voorstelling From Blue opent met het beeld van een schip op woelige blauwe baren dat transformeert naar een soort zeemeermin met een nauwsluitende gebreide robe die haar benen/staart bedekt laat. De techniek die Pasic hierbij inzet blijft beperkt tot haar beide handen, waar ze een hoofd en een kostuumelement aan toevoegt.

Met uitsluitend het gebruik van die handen slaagt Pasic erin een compleet universum op te roepen dat gekenmerkt wordt door metamorfoses en magisch-realistische elementen. Met een weergaloze virtuositeit slaagt zij erin verschillende figuren te vertonen, variërend van een paaldanseres tot en met een voetballende puber.

De paaldanseres ontstaat vanuit een masker waar de performer een korte confrontatie mee aangaat, waardoor de suggestie gewekt wordt dat de paaldanseres een afsplitsing kan zijn van de performer zelf. De voetballende puber treedt direct in contact met de performer die als een soort plaaggeest de puber steeds uitdaagt tot onmogelijkere prestaties.

Zo heeft elk figuurtje een helder eigen karakter en een directe band met de performer. Pasic creëert een half dozijn figuren en elk ervan wordt begeleid door een kernachtige muzikale keuze: een solo piano, een tango-bandoneon, het alleluia-koor uit The Messiah, elk muziekstuk perfect aansluitend op de beelden die ze creëert.

Bij de paaldanseres, de gevleugelde geest – die uit een gesloten kist een partner met een wit gezicht tevoorschijn haalt en daarmee een hartstochtelijke relatie aangaat, die leidt tot de geboorte van een baby die sprekend op de vader lijkt – of bij de yoga-beoefenaar die haar laatste creatie uitvoert: zowel in drama als in humor is altijd die poëtische laag aanwezig die deze voorstelling draagt en tot zo’n unieke ervaring maakt.

Foto: Piero Sánchez Torres