Recensies

  • The Electric Flute 28/5/2015 Opera Spanga heeft de weilanden van Ooststellingwerf eenmalig vervangen door een bostheater tijdens het Oranjewoud Festival bij Heerenveen. De weidsheid van het land is verruild voor de intimiteit van het beukenbos. Hier brengt regisseur Corina van Eijk met de Amerikaanse librettist Jonathan Levi een verregaande bewerking van Mozarts opera Die Zauberflöte (1791). De muziek is van lees meer »
  • CPR Practice 28/5/2015 Simon Vinkenoog schreef er tijdens zijn detentie het dagboek Tegen de wet en ook Herman Brood verbleef er eens. Maar met de sluiting in 2014 van de oudste gevangenis van Nederland, de Penitiaire Inrichting Wolvenplein in het centrum van Utrecht, heeft de stad er voorlopig een prachtige locatie voor kunst en cultuur bij. Ook Spring Performing lees meer »
  • Love Fail 28/5/2015 David Lang, dit seizoen composer in residence bij De Doelen in Rotterdam, levert ook zijn bijdrage aan de Operadagen. Love Fail gaat over liefde die niet goed afloopt. Later volgt Death Speaks, waarin hij werkt met de citaten die Franz Schubert De Dood in de mond legt. Love Fail is een esotherisch, meditatief concert voor vier lees meer »
  • Stad der blinden 27/5/2015 Van het één op het andere moment wordt een taxichauffeur blind. Een toevallige passant – die even later zijn auto steelt – brengt hem naar een oogarts. Met zijn ogen blijkt niets aan de hand. Niet veel later worden ook de oogarts en de autodief blind. De blindheid verspreidt zich als een epidemie door de stad lees meer »
  • Daral Shaga 27/5/2015 Wat hebben circusartiesten en vluchtelingen met elkaar gemeen? Ze moeten kunnen klimmen, springen, vallen, weer opveren, elkaar vasthouden en weer loslaten, bereid zijn om de grootste risico’s te nemen. In de opera Daral Shaga van de Belgische componist Kris Defoort gebeurt dat allemaal, maar het heeft ook allemaal een dubbele of meer dan dubbele betekenis. lees meer »
  • You’re Not Alone 26/5/2015 De show is nog maar net begonnen als de performer het publiek in loopt en zich uitkleedt. Ik krijg een onwelriekende schoen aangereikt. Mijn buurman aan de andere kant van het gangpad is minder gelukkig. Hij wordt meegetroond naar de vlakke vloer, waar hij de rest van de show dienst zal doen als praatpaal voor lees meer »
  • De koningin zonder land 26/5/2015 Het is donker en rommelig op het toneel van het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Je wordt gewaarschuwd: trap niet op een van de vele lampjes. We worden in het duister van de ene tribune naar de andere gestuurd, maar dat is het waard. Er is op dat toneel een heel gestileerd landschap gecreëerd met lees meer »
  • WijkSafari Bijlmermeer 26/5/2015 Lelijke gebouwen hebben ook bestaansrecht. Het zou zomaar een van de motto’s kunnen zijn van de WijkSafari in de Bijlmermeer. Een wijk die begon als het lelijk eendje onder de nieuwbouwwijken. Een wijk die zichzelf al jarenlang opnieuw aan het uitvinden is. Middenin haar eigen, uit elkaar vallende en heropgebouwde geschiedenis.  Nii Tackie woont in Kouwenoord, een flat die zo lees meer »
  • In Bed with Mozart 26/5/2015 Het is 2015. Second love maakt volop reclame voor overspel, de SGP zorgt voor tegengif in de vorm van billboards. Oude Grieken en Romeinen hadden het ook druk met het onderwerp, middeleeuwers schreven erover en iets meer dan twee eeuwen geleden maakten Mozart en zijn librettist Da Ponte twee overspelopera’s. In vier dagen zetten Wunderbaum, lees meer »
  • Of Ivory and Flesh – Statues also Suffer 26/5/2015 Op een gegeven moment denk je dat je – als dansjournalist – alles wel zo’n beetje gezien hebt: een acrobatisch Zwanenmeer waar de zwanenprinses pirouettes draait op het hoofd van haar prins; een voorstelling met een blinddoek; een voorstelling met een bijpassend parfum. Maar zo briljant en knotsknettergek als Of Ivory and Flesh – Statues lees meer »
  • The Big Easy 25/5/2015 The Big Easy is de bijnaam van New Orleans. Dat het er in ‘de noordelijkste stad van de Caraïben’ niet altijd zo relaxed aan toegaat, blijkt wel in de voorstelling die Tijdelijke Samenscholing maakte voor de Operadagen Rotterdam. Het verhaal gaat te veel kanten op, maar de muziek is prima: goed gespeeld, broeierig en zompig. lees meer »
  • WAR 24/5/2015 WAR, de voorstelling van de Chileens-Mexicaanse Amanda Piña en de Zwitserse Daniel Zimmerman, is een merkwaardig beest. Zo op het eerste gezicht is de boodschap overduidelijk: een hedendaagse aanklacht tegen de oorlog gevat in traditionele Polynesische oorlogsdansen. Maar tussen de regels door valt iets anders te lezen. Je hoort de voorstelling nog voor je hem lees meer »
  • Sculpting Fear 24/5/2015 Langzaam trekt de rook op. Drie levenloze lichamen liggen gevouwen in omver geblazen bureaustoelen. Daartussen schuiven draadloze robotstofzuigers heen en weer. In zijn openingsbeeld van Sculpting Fear creëert Julian Hetzel een sterk, apocalyptisch beeld van de mens die doorgeslagen is in zijn technologische innovatie. De automatische stofzuigers zullen – nog lang nadat wij er niet lees meer »
  • King Size 24/5/2015 Rotterdam is weer hot! Zeker ook voor bezoekende Amsterdammers. Het vernieuwde Centraal Station is dit jaar het mooiste gebouw van Nederland: groot, modern en chique. De wandeling van daar naar het centrum van de stad is een groot plezier geworden. Alleen het Schouwburgplein is nog even koud en kaal en van metaal. Wanneer krijgen de lees meer »
  • Figaro 23/5/2015 Twee blijspelen uit de achttiende eeuw, integraal uitgevoerd voor een operapubliek. Zonder postmoderne knipoog, zonder echte zangers en zonder echt decor. Een grote lijst volstaat, waarvan een deel na afloop ook nog eens dienst blijkt te doen als bar. En dat bijna vijf uren lang, zonder geluidsversterking, op een open plein midden in de stad. lees meer »
  • Complexity of Belonging 22/5/2015 Ze bewezen al vaker bijzondere voorstellingen te kunnen maken: het koppel Anouk van Dijk en Falk Richter. En opnieuw overtreffen ze zichzelf. Complexity of Belonging laat een hyper-geglobaliseerde wereld zien, waarin een generatie jonge mensen op zoek is naar zichzelf en een werkelijke verbinding. De Australische productie vermengt theater, dans en visuals en de prestatie lees meer »
  • De Kersentuin 22/5/2015 In elk van de grote stukken van Anton Tsjechov is er een feest. Een afscheidsfeest. Daarna hoor je een pistoolschot, gaat iedereen naar huis, wordt een manuscript verscheurd. Of zijn het huis en de gronden verkocht. Zoals in De kersentuin, zijn laatste stuk. Er wordt bij Stan lang achter de ramen gedanst, het kappen van lees meer »
  • Uso umano di esseri umani 22/5/2015 In Uso umano di esseri umani (menselijk gebruik van menselijke wezens) ontleedt Castellucci het fenomeen theater aan de hand van een oefening met een kunstmatige taal. Het is een intrigerend ritueel, maar zeker niet het interessantste werk van deze wereldregisseur. Ver uit het centrum van Brussel ligt de Pyramide, een merkwaardig gebouw met een schuin aflopend dak lees meer »
  • Daglicht 22/5/2015 Je bent 32 jaar, homo, parttime cabaretier en leraar aan een ROC. Je hebt alleen maar sneue relaties of ranzige seks. Je heterovrienden krijgen baby’s waar je bij op kraamvisite moet, met een kater van de vorige nacht. Je gaat altijd maar van het ergste uit, ’s ochtends zie je overal tegenop, ’s avonds heb lees meer »
  • Voorjaarsontwaken 2015 21/5/2015 Dans die er mooi uitziet en behaagt. Dans die spannend is omdat hij ter plekke lijkt te worden gemaakt. Dans die je meetrekt in een wonderlijk landschap. Het is allemaal te zien tijdens Voorjaarsontwaken, het mini-festival voor ontluikend choreografietalent dat Korzo dit jaar samen met het Nederlands Dans Theater presenteert. Zo vindt het werk van lees meer »