Recensies

  • Oom Wanja 1/3/2015

    Dit was een voorstelling om naar uit te kijken. Regisseur Erik Whien, die vorig jaar nog het door pers en publiek bejubelde Who’s afraid of Virginia Woolf bracht bij Toneelschuur Producties, waagt zich aan Anton Tsjechovs Oom Wanja. Hij

    Lees verder
  • Kruit! 1/3/2015

    Als enige professionele Moluks-Nederlandse theatergezelschap neemt DeltaDua (voorheen Theatergroep Delta) een unieke plaats in binnen de theaterwereld. Zijn nieuwste muziektheaterproductie Kruit! behandelt een vergeten, in bloed gedrenkte bladzijde uit de gezamenlijke geschiedenis van Nederland en de Molukken. Het is een

    Lees verder
  • Porgy and Bess 1/3/2015

    Een geliefde opera is na zestig jaar terug in Nederland. Porgy and Bess van George Gershwin is gebaseerd op een roman van Edwin DuBose Heyward, die weer teruggaat op een waargebeurd verhaal over een kreupele bedelaar in Charleston, een vissersplaatsje

    Lees verder
  • Liefdeslied 28/2/2015

    De één trapt nog maar eens tevergeefs tegen de frisdrankautomaat, een ander speelt wat op zijn mobieltje. Even weglopen. Weer terugkomen. Zomaar wat beelden uit de voorstelling Liefdeslied, waarin vier mensen in een provinciaal ziekenhuis een lange nacht wachten

    Lees verder
  • 7Steps 28/2/2015

    Mocht de jury van So You Think You Can Dance nog getalenteerde vrouwelijke hiphoppers zoeken, dan hadden ze gisteren prima terecht gekund bij de Trans Europe Express – een ‘uniek urban dans festival’ in de Amsterdamse Melkweg. 

    Het toppunt van

    Lees verder
  • Social fiction 2: Shadows in the cloud 28/2/2015

    De rij voor het betreden van de theaterzaal wordt tegengehouden door de mannen van PIPS:Lab. Met veel bombarie kiezen zij een piloot en twee copiloten uit de toeschouwers. De rest van de bezoekers ondergaan een scan voordat ze naar binnen

    Lees verder
  • Wiplala weer (4+) 27/2/2015

    Het is een fantastische vondst: de kleine, tinkelende titelheld van Annie M. G. Schmidts Wiplala weer niet zelf ten tonele voeren, maar zijn sporen des te meer. In de gelijknamige musical van Het Filiaal zien we niets van de toverende

    Lees verder
  • Swamp Club 27/2/2015

    Het nieuwste werk van de Franse theatermaker en beeldend kunstenaar Philippe Quesne toont de geschiedenis van een bedreigd kunstencentrum. Heel symbolisch situeert de Fransman het pand midden in een moeras. Natuur staat in Swamp Club niet lijnrecht tegenover cultuur. Integendeel:

    Lees verder
  • Into the big world 26/2/2015

    Als theaterbezoeker kijk je eigenlijk altijd recht vooruit, of naar beneden. Want datgene waar het om draait, de acteurs, staan nou eenmaal op het podium en het publiek kijkt daarop neer. Theatermaker David Weber-Krebs neemt deze algemene praktijk echter niet

    Lees verder
  • Alcina 26/2/2015

    Weg tovereiland, weg boze heks en ook naar donder en bliksem zocht de operaganger in de Amsterdamse Stadsschouwburg vergeefs: Händels toveropera Alcina werd door regisseur Pierre Audi tot op het bot gefileerd en opnieuw geconstrueerd. En het resultaat mag er

    Lees verder
  • Antes 26/2/2015

    Sideways rain was een internationale hit, maar heeft Antes, de meest recente choreografie van het Zwitserse gezelschap Alias uit Genève, evenveel impact? Adembenemend is in elk geval het lange openingsritueel.

    Twaalf lichamen liggen naakt verspreid over de vloer in

    Lees verder
  • Sneeuw (4+) 25/2/2015

    Inne Goris is een Vlaamse theatermaker die vaak wat onderbelicht blijft. Ten onrechte. Dat ze relatief weinig in the picture komt heeft deels te maken met de aard van haar werk, deels met de sector waarin zij gestart is.

    Om

    Lees verder
  • Tamerlano 25/2/2015

    Geef regisseur Pierre Audi een barokopera en hij maakt er iets eigentijds van zonder de traditie uit het oog te verliezen. Dat deed hij al vele malen en niet alleen in Nederland bij De Nationale Opera, maar ook in het

    Lees verder
  • Crazy Blues 24/2/2015

    Crazy Blues is een technisch perfecte ode aan de blues, die zich helaas pas op het allerlaatst van zijn geliktheid ontdoet. De voorstelling wordt gedanst door de tien dansers – zes vrouwen, vier mannen – van het Internationaal Danstheater, aangevuld

    Lees verder
  • De vrek 24/2/2015

    Begin er maar aan. Molières zeventiende eeuwse karakterkomedie, die oorspronkelijk meer dan tien personages telde, hertalen naar het nu en uitvoeren met een cast van zeven acteurs. Acteurs die, niet te vergeten, uitsluitend van Surinaamse of Antilliaanse afkomst zijn. Regisseur

    Lees verder
  • Regels zijn regels 24/2/2015

    Gewoon práten, dat is wat Silvester Zwaneveld wil. En daar blijft het niet bij. Hij wil de mensen wakker schudden, laten zien dat we door alle regels ‘de basis zijn verloren’. Wat volgt is een show vol verontwaardiging.

    Een zorgvuldig

    Lees verder
  • Carrara (7+) 23/2/2015

    Deze keer gaan we op bezoek in het atelier van een beeldhouwer. Het is nog niet zo erg als dat van Francis Bacon, maar het staat er toch behoorlijk vol met grote en kleine hoofden uit steen of klei, stukken

    Lees verder
  • Joris en de draak (6+) 23/2/2015

    ‘Heb jij misschien nog een leuk verhaal?’, vraagt theatermaakster Ida van Dril terwijl het publiek de zaal binnendruppelt. ‘Een leuk boek, of iets dat je zelf hebt meegemaakt? Ik verzamel namelijk verhalen.’ Al snel schieten de vingers omhoog en worden

    Lees verder
  • Heilloos 23/2/2015

    Kirsten van Teijn is de naam. U kent haar nog niet, waarschijnlijk. Vrouw, 26, uit Heiloo, Noord-Holland. Daarom praat ze met een dikke L. Heiloo, bedevaartplaats waar de maagd Maria bij een putje is verschenen en waar witte leggings nog

    Lees verder
  • Zout op mijn huid 22/2/2015

    Ze kunnen niet van elkaar afblijven, de Bretonse visser en de Parisienne uit het chique, kunstzinnige milieu. Ondanks hun verschillen, ondanks relaties, huwelijken zelfs, blijven ze elkaar opzoeken, omdat het verlangen onstilbaar is. ‘Gauvain’ noemt ze hem, naar een van

    Lees verder