Recensies

  • The long and winding road 29/6/2015 Voor de gelegenheid is De Theatertoren op de Parade omgedoopt tot Wedding Chapel. Voorafgaand aan de voorstelling kunnen stellen zich inschrijven: hier kan romantisch maar snel getrouwd worden. Op een buitenpodiumpje spoort actrice Manoushka Zeegelaar Breeveld elke festivalbezoeker onvermoeibaar aan. Wie wil zijn geliefde nu niet gelukkig maken? Bijgestaan door toetsenist Robert van der Hoop, lees meer »
  • Othello 29/6/2015 Een mooie locatie, een klassiek Shakespeare-stuk, goede spelers, wat heeft een mens nog meer nodig voor een avondje uit. Toneelgroep Maastricht blijft met zijn Othello trouw aan de verhaallijnen, de vijf bedrijven, de personages, de gekende handelingen. Othello geeft Desdemona een klap in het gezicht, en op het einde wordt ook de degen ter hand lees meer »
  • Bingo! 28/6/2015 Als er iets te winnen valt, staan we niet meer voor onszelf in. Of dat nu een briefje van 5 of een Nespresso-apparaat van ruim 200 euro is, dat maakt niet uit. Hoe aanstekelijk die hebberigheid is, blijkt halverwege de voorstelling Bingo!, als het voltallige publiek verwoed zijn bingobriefje zit te af te strepen: hoofden naar beneden, lees meer »
  • ID 27/6/2015 Het beste van het beste op hedendaags circusgebied, dat belooft het Canadese gezelschap Cirque Éloize te bieden. In Koninklijk Theater Carré vond afgelopen donderdag de Nederlandse première van zijn voorstelling ID plaats. En het moet gezegd: dit gezelschap brengt acts van de aller-bovenste plank. De sfeer is grootstedelijk, urban, een tikkeltje straatbende-achtig. De jonge performers zijn lees meer »
  • De Lady Macbeth uit het district Mtsensk 27/6/2015 Schitterend begin van de voorstelling De Lady Macbeth uit het district Mtsensk: hoofdpersonage Katerina is vijf jaar getrouwd en nog steeds kinderloos. Ze lijdt aan de befaamde, echte, eeuwigdurende Russische verveling. Maar in haar spel danst ze met gespreide armen rond, energiek en heftig. Tot ze neervalt. Een andere actrice vraagt of de techniek het theaterlicht lees meer »
  • The Day After 27/6/2015 De nieuwe opera The Day After van Jonathan Dove wordt door Holland Opera gespeeld in het landschap om het Fort bij Rijnauwen, een prachtig negentiende-eeuws fort, niet ver van het centrum van Utrecht. Deze fraaie plek contrasteert met wat er gebeurt in de Griekse mythe van Phaëton. Als hij in zijn overmoed gaat rijden in lees meer »
  • Vaudeville 26/6/2015 In een hoekje van De Parade staat Café IK, een tent waar met enig stampen vijftig mensen in passen. En die zitten er, hoe zuur het weer en hoe leeg het terrein ook is, om te kijken naar de afleveringen van Vaudeville van De Theatertroep. De groep combineert humoristische sketches – van Shakespeare tot Van lees meer »
  • Het wisselvallige leven (werktitel) 26/6/2015 Drie weken geleden had ze première, op het afstudeerfestival van de Toneelschool Maastricht, alleen het probleem was dat ze nog niks hadden. Ja, een videoboodschap, waarin regisseuse Julie Cafmeyer vanuit haar bed uitlegt dat ze nog niks hadden. Nu dus maar een soort open repetitie, een inkijkje in het grillige werkproces van de jonge, Vlaamse regisseuse. lees meer »
  • What do you do 25/6/2015 Een bar, een krijtbord, flessen, glazen en chips op de grond. In de setting van een ietwat verlopen café na een heftige avond presenteren de afstuderende bachelors van de opleiding Modern Theatre Dance in Amsterdam zich. De uitbater (of uitsmijter?) is een hooggehakte travestiet die veel rond paradeert, af en toe wat opruimt en de lees meer »
  • Spelen met Klei 25/6/2015 In februari werd ze zeventig. Reden voor Stage Entertainment om Gerrie van der Klei uit te nodigen een voorstelling te maken die deze weken alleen in M-Lab te zien is. Het werd Spelen met Klei, een persoonlijke show, waarin de veelzijdige artieste haar grote klasse toont. Maar bovenal laat ze horen waar haar hart ligt: lees meer »
  • Choreo[graphic] Selection 25/6/2015 De Choreo(graphic) selection van ITS festival 2015 kent vijf choreografieën. Muziek speelt een cruciale rol in de twee choreografieën van Codarts, wezenloosheid is het centrale thema in het werk van studenten van de School voor Nieuwe Dansontwikkeling en in solo van de opleiding Docent Dans aan de Amsterdamse Theaterschool wordt de draak gestoken met egocentrisme. lees meer »
  • Holes en Paramaribo-Texel 25/6/2015 Dichter en poëzierecensent Piet Gerbrandy schreef het onlangs nog in De Groene Amsterdammer met betrekking tot het recenseren van poëziebundels: wie appelen en peren wil vergelijken, moet noodgedwongen op zoek naar de essentie van fruit. Die bedenking geldt ook theater, en Oerol is zo’n festival waarop nogal wat podiumappelen en -peren met elkaar te vergelijken lees meer »
  • Bloedzone 24/6/2015 Nederland verloedert, maar wat doe je daaraan? Een getergde jongeman is het helemaal zat. Hij wil de bezem door het land halen, een grote schoonmaak waarmee we aso’s en hooligans kwijtraken. Hij zoekt de oplossing in een vrijplaats voor geweld. Bloedzone is een interessant miniatuurtje in de periferie van De Parade. Vroeger adverteerden Amerikaanse bladen lees meer »
  • Papa 23/6/2015 Papa is het coming-of-age verhaal van een jonge meid die haar vader met andere ogen ziet op het moment dat ze volwassen wordt. Sterresoet van Schooten schreef zelf de tekst en regisseerde. Haar verhaal krijgt een verrassend perspectief dankzij de keuze voor een mannelijke hoofdrolspeler. Papa begint met een beeld; een dunne lichtstreep schijnt over het lees meer »
  • Het land Nod 23/6/2015 FC Bergman ziet het graag groots. Voor hun Van den Vos van vorig seizoen waren verschillende dagen nodig om een waar zwembad op het podium te bouwen. Voor 300 el x 50 el x 300 el werd een heel dennenbos aangelegd. Beelden, grootse beelden, zijn de belangrijkste troef van dit gezelschap dat onderdak heeft bij lees meer »
  • Guess Who’s Back 22/6/2015 Hèhè, eindelijk! Waar de hele christelijke wereld al eeuwen op wacht, is tijdens de voorstelling Guess Who’s Back gewoon een feit. Jezus is terug op aarde! Young Gangsters gaan op expeditie in reliland. Alleen de glas-in-loodramen en het orgel ontbreken, verder is het Godshuis waarin we terechtkomen behoorlijk compleet. Een orerende dominee, een reliband en een kruis lees meer »
  • Loes Luca’s doorlopende voorstelling 22/6/2015 Op tv is het inmiddels normaal om bij bekende mensen binnen te kijken. Dat kan ik ook, dacht Loes Luca, en ze boekte het Paradetheater in alle vier de steden, 28 avonden in totaal. Anders zit ze toch maar thuis; nu verplaatst ze haar huis naar wat lang haar zomerhuis was: De Parade. De Parade lees meer »
  • Terug naar toen 22/6/2015 Voor het vierde jaar op rij brengt Tjitske Reidinga de zomer door in het DeLaMar Theater. In de warmste periode van het jaar wordt zij dit keer omringd door een achttal acteurs. Terug naar toen heet het stuk dat in de markt wordt gezet als een zomerkomedie. Die term lijkt te moeten verhullen wat dit toneelstuk in lees meer »
  • Vuur 22/6/2015 De Queeste is sinds een maand officieel met het Leuvense muziektheatergezelschap Braakland/ZheBilding samengegaan tot het nieuwstedelijk. Vuur is hun eerste gezamenlijke productie en het is meteen een muziektheatervoorstelling die raakt. In 1974 kwamen 23 jongens om bij een brand in het internaat van een katholieke middelbare school in Heusden-Zolder in België. Het hele land rouwde, lees meer »
  • Motief knokpartij bruiloft nog steeds onbekend 22/6/2015 ‘Motief knokpartij bruiloft nog steeds onbekend’. Een krantenkop die Wilhelmer van Efferink triggerde. De artistiek leider van Het Eerste Kwartier besloot vijf auteurs (Jibbe Willems, Annemarie Slotboom, Marijke Schermer, Jeroen van den Berg en Tommy Ventevogel) te vragen elk een personage van het drama in spe voor zijn of haar rekening te nemen. Uitdagend. Maar lees meer »