Recensies

  • We don’t speak to be understood 24/4/2015

    Doldwaze slapstick of poëtische verbeelding, We don’t speak to be understood houdt het midden tussen die twee. Benjamin Verdonck en Pieter Ampe reizen langs de seizoenen met als concreet uitgangspunt Vivaldi’s grillige Vier jaargetijden. Het is vechten tegen de

    Lees verder
  • Etiquette 24/4/2015

    Het theater van de Britse theatermaker Ant Hampton maak je zelf. Zijn performances bestaan uit scripts die je samen met anderen opleest en uitvoert, waarmee je dus speler en publiek tegelijk bent. Onder de naam ‘autoteatro’ draagt Hampton drie van

    Lees verder
  • El Otro 24/4/2015

    Een paniekerige vrouw omhelst een grijsaard die driftig letters op een krijtbord krast. Een dametje dat eenzaam een bolletje wol achter zich aansleept, krijgt een verjaardagskroon van een neuroot. Een dwerg met een emmer op zijn hoofd krijgt van hem

    Lees verder
  • De man die zijn haar kort liet knippen 22/4/2015

    ‘Ik heb zin om u eens vast te pakken’, zegt zij. Maar hij hoort haar niet. Er moet nog worden gedoceerd over kunst, over de boeken die hij heeft gelezen en over de onprettige details van de lijkschouwing die hij

    Lees verder
  • Polen in Plan Zuid 20/4/2015

    In 1953 zat ik als dertienjarige jongen op dansles bij James Meijer fils in de Amsterdamse Apollolaan. Ik was niet zo’n goede stijldanser en trapte zonder het te willen ruw op de hiel van diens assistente Juffrouw Kras. James Meijer

    Lees verder
  • Droomstad 19/4/2015

    Een meisje in donkergrijze jurk zit met gespreide benen tegen een kledingrek vol kleurrijke kostuums. Terwijl het zaallicht nog aan is, denderen de rest van De Dansers de tribune af. De groep neemt plaats achter een drumstel, keyboard, microfoon en

    Lees verder
  • Het geluid van glas 19/4/2015

    De temperatuur loopt richting de dertig graden. De bezoekers, die zo-even de bloempotten die als toegangsbewijs fungeren hebben ingeleverd, vormen een lange rij in de in onbruik geraakte kas. Terwijl de vier leden van muziektheatergroep BOT elk met een eigen

    Lees verder
  • Genesis 19/4/2015

    Terwijl iets meer dan een kilometer verderop Toneelgroep de Appel het Jezusverhaal op de planken brengt (Zie de mens), brengt het Nationale Toneel in het Zuiderstrandtheater, dat een half jaar geleden zijn deuren opende, het scheppingsverhaal uit het

    Lees verder
  • While we strive 18/4/2015

    While we strive, de nieuwste voorstelling van Arno Schuitemaker, toont de wisselwerking tussen geluid en beweging. Dat levert een intense en zintuiglijk ervaring op, die reist langs vele associaties. Met zijn fascinatie voor de neurowetenschap heeft Schuitemaker een ingang

    Lees verder
  • DNA 2015: Dido and Aeneas 18/4/2015

    De Haarlemse operagroep The Fat Lady is een van die sympathieke initiatieven op operagebied die in Nederland tegen alles in toch blijven ontstaan en bloeien. Vorig jaar brachten ze een indrukwekkende, vereenvoudigde, zij het wat sombere Orfeo ed Euridice van

    Lees verder
  • Code 010 18/4/2015

    Per honderdveertig containers in de Rotterdamse haven wordt er één gecontroleerd. En toch neemt de recherche negenduizend kilo cocaïne per jaar in beslag. Kejje nagaan. Het Ro Theater speelt Code 010, over verleidingen van duistere havenzaakjes en het effect op

    Lees verder
  • Strong language 18/4/2015

    We hadden het haast niet meer voor mogelijk gehouden. Na een heel seizoen van titels die meer leken te zijn gekozen vanwege hun beginletter (‘S’) dan vanwege relevantie dekt Strong language, de laatste voorstelling van NDT1 van dit seizoen,

    Lees verder
  • The Journal 17/4/2015

    The Journal is het best te beschrijven als een driedimensionaal en bewegend prentenboek, of een theatrale kijkdoos. De twintig minuten durende performance van Between Two Hands ontroert door de zorg die zichtbaar is besteed aan het maken en laten bewegen

    Lees verder
  • Discografie 16/4/2015

    Transformatie, daarover gaat Discografie; een solo gemaakt door de twee choreografen Marc Vanrunxt en Arco Renz. Danser Rob Fordeyn, ooit danser van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, toont een arsenaal aan dansstijlen in een weloverwogen landschap van licht en

    Lees verder
  • Carte Blanche 15/4/2015

    Daniël Arends is ‘een dik, klein bruin clowntje’. Althans, dat zegt hij zelf. Maar daarmee doet hij zichzelf tekort. Hij weet wel degelijk de vinger op de gevoelige plek te leggen als het gaat om thema’s als identiteit, hypocrisie en

    Lees verder
  • Antigone 15/4/2015

    ‘Archives of grief I see falling upon this house,’ zegt het koor ergens halverwege Antigone. Ivo van Hove maakt van de klassieke tragedie van Sofokles in de eerste plaats een familiedrama in de lijn van zijn O’Neill-ensceneringen. En hoewel

    Lees verder
  • De Poolse minnaar 14/4/2015

    Het is een klein wonder, er wordt keer op keer op bezuinigd, maar het lijkt wel of er in Nederland steeds meer kleinschalige opera en muziektheater wordt gemaakt. Als het dan ook nog eens om een nieuwe compositie gaat is

    Lees verder
  • Don Juan 13/4/2015

    Eerder wist regisseur Esther Bolte met haar voorstellingen Peer Gynt en Elckerlyc prachtige en uitzinnige voorstellingen te maken. Don Juan blijft echter steken in de goede bedoelingen en het enthousiasme van de spelers van het jongerengezelschap subSuburbia.

    Terwijl er toch

    Lees verder
  • Onontdekt 13/4/2015

    Afhankelijk van het weer waait er een ijzige wind door de afgedankte Parkeergarage Kempering in Amsterdam-Zuidoost of is het er verstikkend warm. Alles is er kapot. Vuilnis stapelt zich op in de hoeken, regen stroomt binnen. Dit is de onorthodoxe,

    Lees verder
  • The Sunshine Boys 13/4/2015

    Daar staat André van Duin, in de klassieke doktersketch, in het hem zo vertrouwde decor, met zijn eigen grappen. Maar tegenover hem niet Joke Bruijs, maar Louis d’Or-winnaar Kees Hulst. De interactie met het publiek is voor Van Duins begrippen

    Lees verder