Recensies

  • Memento Park 31/3/2015

    Met Memento Park maakt theatermaker Thomas Bellinck zijn eerste productie voor de grote zaal. Noteer ‘theatermaker’ en niet ‘regisseur’, want Bellinck is allerminst een klassieke tekstregisseur. Zijn curriculum laat zich lezen als een onafgebroken zoektocht naar de juiste vorm voor

    Lees verder
  • Performing Gender 30/3/2015

    In een maatschappij die terugvalt op traditionele normen herleven progressieve stromingen en dus staat het thema ‘gender’ ook weer op de kaart in de kunst. Het stelt immers de stereotiepe man-vrouwverhoudingen ter discussie en in het kielzog van dat thema

    Lees verder
  • Snow in June 29/3/2015

    Ergens doet Snow in June, de nieuwste productie van LeineRoebana, wel denken aan Clubbing van Keren Levi. Beide voorstellingen delen een onvoorstelbare fijngevoeligheid voor muziek en vooral voor wat muziek kan zijn. Clubbing vond muziek in het tikken op

    Lees verder
  • Het Romantisch Interbellum of de roepstem van ‘n Lederhose 29/3/2015

    Er hangt een Duitse Lederhose slordig aan de muur, boven een tafeltje waar het verzameld werk van de linkse toneelschrijver Bertolt Brecht op ligt. Nog drie houten barkrukken, en dat is zo’n beetje het hele decor van de nieuwe voorstelling

    Lees verder
  • Zeehelden (6+) 29/3/2015

    Zeehelden gaat over de belevenissen van een ploeg matrozen en hun kapitein op zee. De dansvoorstelling, die ondersteund wordt door live piano, percussie en zang, richt zich op kinderen vanaf zes jaar. Die moeten het, ondanks de muzikale en dansante

    Lees verder
  • Ich bin wie du (14+) 28/3/2015

    De zaal is donker, het toneel is gevuld met een grote witte schans. Daarbovenop zit een jongen met een gewei van aluminiumfolie op zijn hoed. Haider Al Timimi. We horen het titelnummer Ich bin wie du heel zacht spelen. Hij

    Lees verder
  • Thuis bij Ellen 28/3/2015

    Eigenlijk is ze niet zo veel thuis, geeft Ellen ten Damme meteen maar toe. Toch komt het publiek bij haar over de vloer in Thuis bij Ellen. In het openingslied van de voorstelling schetst Ten Damme de setting: haar

    Lees verder
  • Zoutloos (7+) 28/3/2015

    Wie herinnert zich niet de frustratie uit zijn of haar jeugd dat de volwassenen om je heen je niet serieus namen? Dat je dromen had en wensen, dat je voor je zag hoe je zelf je leven zou willen inrichten

    Lees verder
  • Leef.Tijd.Loos 28/3/2015

    Een groepje kinderen speelt met een bal. Een vrouw komt aangereden op haar scooter. Een man om de hoek kijkt enigszins argwanend. Zodra deze voorstelling is begonnen, is alles onderdeel ervan. De vrouw op de scooter gaat een huis binnen,

    Lees verder
  • Othello 27/3/2015

    Een geweldige vondst van Mokhallad Rasem in zijn bewerking van Othello is dat Desdemona het zwarte personage is en dat Jago niet haar zakdoekje wegpakt, maar haar papieren. Zij wordt daardoor, zoals men dat in Vlaanderen noemt, een ‘sans papier’.

    Lees verder
  • GTA5 (15+) 26/3/2015

    Voorafgaand aan de trailervoorstelling GTA5 (15+) kunnen jongeren de gelijknamige game spelen. ‘Michael died’, staat te lezen op het tv-scherm. De jongen met de controller in de hand verontschuldigt zich dat hij heeft verloren: ‘Ik heb dit spel nog nooit

    Lees verder
  • Alles wat er was 25/3/2015

    Kun je een roman dansen? Nee natuurlijk. Dat je je wel kunt laten inspireren door een boek laat Marijke de Vos zien. Ze maakte een dansvoorstelling naar aanleiding van de claustrofobische roman Alles wat er was van Hanna Bervoets. Met

    Lees verder
  • Onderstebodem (7+) 23/3/2015

    ‘Geschiedenis is kennis. Kennis is macht. En macht is de toekomst.’ Die redenering wordt in de klasvoorstelling Onderstebodem van De Toneelmakerij tastbaar gemaakt én op de hak genomen. Acteur Daniël van Klaveren staat als strenge opzichter van een archeologische opgraving

    Lees verder
  • Ontroert 23/3/2015

    Eric van Sauers is terug, en hoe. Hij neemt ruim de tijd om zijn verhaal te doen. In een voorstelling mét pauze – tegenwoordig een zeldzaamheid – vertelt hij over hoe de moderne tijd hem heeft ingehaald. Zo geeft hij

    Lees verder
  • Waar het vlakke land gaat plooien 23/3/2015

    Ach ja, ‘oos Limburg’, ons Limburg. En iedereen die Limburgse roots heeft, begrijpt, voelt, herkent het direct. Het Limburggevoel. Vraag niet om het te omschrijven, het is er blijkbaar. Velen die er woonden of wonen kijken met nostalgie naar het

    Lees verder
  • Stilte 23/3/2015

    Het is een troosteloze boel. Vader sluipt te pas en te onpas de drankkelder in, moeder is terminaal ziek en krijgt te horen dat ze nog maar drie maanden te leven heeft, het hotel dat het gezin runt staat op

    Lees verder
  • Komt een dokter bij de dokter 21/3/2015

    We zien drie acteurs en een sterveling. Het zou een goede kermisattractie zijn: ‘Kijk, dames en heren, hier is de man die sterft!’ Nee, dat is de Bellevue Lunchtheatervoorstelling Komt een dokter bij de dokter niet geworden. Het is een

    Lees verder
  • Symphysis 21/3/2015

    Aan de programmering van hun vorige programma, 25 years León Lightfoot, was nog wel het een en ander af te dingen, maar het openings- en sluitstuk van Symphysis leek op maat gemaakt voor de jonge dansers van NDT2: de

    Lees verder
  • Dicht bij mij 21/3/2015

    Als Koen Kreulen en Khadija Massaoudi elkaar passeren op de trap klinkt steeds luider een emotionerend gezongen nummer door de speakers. De locatievoorstellingvoorstelling Dicht bij mij van Likeminds bestaat uit een monoloog en een mimesolo. De personages lijken met elkaar

    Lees verder
  • Senses 20/3/2015

    Choreograaf Loïc Perela is neergestreken bij Dansateliers Rotterdam. Eerder maakte hij werk onder de vleugels van Conny Janssen. In zijn nieuwe stuk Senses wil hij de zintuigen heractiveren zodat de mens een verse en intense blik op de wereld kan

    Lees verder