Recensies

  • The Big Easy 25/5/2015 The Big Easy is de bijnaam van New Orleans. Dat het er in ‘de noordelijkste stad van de Caraïben’ niet altijd zo relaxed aan toegaat, blijkt wel in de voorstelling die Tijdelijke Samenscholing maakte voor de Operadagen Rotterdam. Het verhaal gaat te veel kanten op, maar de muziek is prima: goed gespeeld, broeierig en zompig. lees meer »
  • WAR 24/5/2015 WAR, de voorstelling van de Chileens-Mexicaanse Amanda Piña en de Zwitserse Daniel Zimmerman, is een merkwaardig beest. Zo op het eerste gezicht is de boodschap overduidelijk: een hedendaagse aanklacht tegen de oorlog gevat in traditionele Polynesische oorlogsdansen. Maar tussen de regels door valt iets anders te lezen. Je hoort de voorstelling nog voor je hem lees meer »
  • Sculpting Fear 24/5/2015 Langzaam trekt de rook op. Drie levenloze lichamen liggen gevouwen in omver geblazen bureaustoelen. Daartussen schuiven draadloze robotstofzuigers heen en weer. In zijn openingsbeeld van Sculpting Fear creëert Julian Hetzel een sterk, apocalyptisch beeld van de mens die doorgeslagen is in zijn technologische innovatie. De automatische stofzuigers zullen – nog lang nadat wij er niet lees meer »
  • King Size 24/5/2015 Rotterdam is weer hot! Zeker ook voor bezoekende Amsterdammers. Het vernieuwde Centraal Station is dit jaar het mooiste gebouw van Nederland: groot, modern en chique. De wandeling van daar naar het centrum van de stad is een groot plezier geworden. Alleen het Schouwburgplein is nog even koud en kaal en van metaal. Wanneer krijgen de lees meer »
  • Figaro 23/5/2015 Twee blijspelen uit de achttiende eeuw, integraal uitgevoerd voor een operapubliek. Zonder postmoderne knipoog, zonder echte zangers en zonder echt decor. Een grote lijst volstaat, waarvan een deel na afloop ook nog eens dienst blijkt te doen als bar. En dat bijna vijf uren lang, zonder geluidsversterking, op een open plein midden in de stad. lees meer »
  • Complexity of Belonging 22/5/2015 Ze bewezen al vaker bijzondere voorstellingen te kunnen maken: het koppel Anouk van Dijk en Falk Richter. En opnieuw overtreffen ze zichzelf. Complexity of Belonging laat een hyper-geglobaliseerde wereld zien, waarin een generatie jonge mensen op zoek is naar zichzelf en een werkelijke verbinding. De Australische productie vermengt theater, dans en visuals en de prestatie lees meer »
  • De Kersentuin 22/5/2015 In elk van de grote stukken van Anton Tsjechov is er een feest. Een afscheidsfeest. Daarna hoor je een pistoolschot, gaat iedereen naar huis, wordt een manuscript verscheurd. Of zijn het huis en de gronden verkocht. Zoals in De kersentuin, zijn laatste stuk. Er wordt bij Stan lang achter de ramen gedanst, het kappen van lees meer »
  • Uso umano di esseri umani 22/5/2015 In Uso umano di esseri umani (menselijk gebruik van menselijke wezens) ontleedt Castellucci het fenomeen theater aan de hand van een oefening met een kunstmatige taal. Het is een intrigerend ritueel, maar zeker niet het interessantste werk van deze wereldregisseur. Ver uit het centrum van Brussel ligt de Pyramide, een merkwaardig gebouw met een schuin aflopend dak lees meer »
  • Daglicht 22/5/2015 Je bent 32 jaar, homo, parttime cabaretier en leraar aan een ROC. Je hebt alleen maar sneue relaties of ranzige seks. Je heterovrienden krijgen baby’s waar je bij op kraamvisite moet, met een kater van de vorige nacht. Je gaat altijd maar van het ergste uit, ’s ochtends zie je overal tegenop, ’s avonds heb lees meer »
  • Voorjaarsontwaken 2015 21/5/2015 Dans die er mooi uitziet en behaagt. Dans die spannend is omdat hij ter plekke lijkt te worden gemaakt. Dans die je meetrekt in een wonderlijk landschap. Het is allemaal te zien tijdens Voorjaarsontwaken, het mini-festival voor ontluikend choreografietalent dat Korzo dit jaar samen met het Nederlands Dans Theater presenteert. Zo vindt het werk van lees meer »
  • Phaedra’s Love 21/5/2015 Een sardonische, abjecte theatertekst is het, met perverse seks, een brute verkrachting en gruwelijke moorden. De Britse theaterauteur Sarah Kane plaatst in haar versie van het Phaedra-verhaal het tragisch geweld op de voorgrond, nauwkeurig beschreven in uitgebreide regieaanwijzingen. Regisseur Nina Spijkers kiest daarbij verrassend voor een streng gestileerde esthetiek. In Phaedra’s Love van Kane wordt lees meer »
  • Passions Humaines 21/5/2015 Belgisch is de productie Passion Humaines van het Toneelhuis zeker: De acteurs komen uit Wallonië en Vlaanderen, de twee talen vloeien in elkaar over. De voorstelling draait om een bas-reliëf: een Belgisch kunstwerk dat beeldhouwer Jef Lambeaux, bijgenaamd de Belgische Rodin, rond 1890 maakte in opdracht van koning Leopold II ter verfraaiing van zijn Jubelpark in Brussel. Het kunstwerk zorgde eind lees meer »
  • Exit 21/5/2015 In Exit grijpen Kris Verdonck en Alix Eynaudi alle theatrale middelen aan om de toeschouwer in een zintuiglijke reis te laten afdalen naar het onderbewustzijn. Tijdens de uitvoering van een reeks herhalende bewegingen verandert langzaam de omgeving. Zelden was een voorstelling zo verkwikkend. Hoe kun je de zintuigelijke waarneming van de toeschouwers beïnvloeden vanuit de lees meer »
  • Data 18/5/2015 In de solo Data zet choreograaf Giulio D’Anna het verstand tegenover het emotioneel beladen lichaam. Vrij letterlijk put de solo uit de surrealistische korte film The Perfect Human (1967) van de Zweedse antropoloog Jorgen Leth. Links op de achterwand zien we de droge cijfers van data geprojecteerd: lengte, gewicht, hartslag et cetera. Rechts in de lees meer »
  • Hulp 17/5/2015 Als toneel de kunst is om de tijd even stil te zetten, een helder probleem bij een kleine verzameling mensen neer te leggen, en op die manier hun hersens een uurtje te laten knersen, dan is de voorstelling Hulp goed toneel. Over de vraag: wat is dat eigenlijk precies, helpen? Het betreft een journalistiek toneelproject, dus is het hier de lees meer »
  • Leas Hochzeit 17/5/2015 ‘Überlebungsschuld, kennst Du das?’ En: ‘Ja, ich kenne Auschwitz, wie sieht das im Sommer aus?’ Het zijn slechts twee zinnen uit de Duitse versie van het toneelstuk Leedvermaak (1982) van Judith Herzberg, dat als Leas Hochzeit nu opgevoerd wordt door het Schauspielhas Bochum in regie van Eric de Vroedt. Zaterdagavond vond in de Kammerspiele de première lees meer »
  • La Cenerentola 17/5/2015 Bij Rossini’s La Cenerentola zoek je vergeefs naar de wrede stiefmoeder. De componist en zijn librettist maakten er in 1817 een boosaardige stiefvader van. In de versie van Opera Zuid zoek je ook vergeefs naar een balscène, een koets en een glazen muiltje, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd met andere sprookjeselementen. Zelfs een toverfee ontbreekt lees meer »
  • Private View 15/5/2015 Voor haar eerste opera, binnenkort te zien op de Rotterdamse Operadagen, greep de Vlaamse componiste Annelies van Parys terug op Hitchcock: een voorstelling die zich afspeelt tussen waarheid en perceptie, verbeelding en realiteit. Private View heeft onmiskenbaar kwaliteit, maar in tegenstelling tot Hitchcock weten Annelies Van Parys en regisseur Tom Creed de spanningsbogen niet tot lees meer »
  • Roodkapje op het Balloërveld 15/5/2015 Ze is een opstandige puber, haar mutsje is een verwijzing naar haar eerste menstruatie dan wel naar bloedsdrift, ze is de zon, ze is een jonge, sexy vrouw, ze is een vervelend kind. Aan duidingen over wie Roodkapje ‘eigenlijk’ is, of waar zij symbool voor staat, is geen gebrek. Grote geesten – ik noem een lees meer »
  • One. 15/5/2015 Een spel voor stemmen, en uitgevoerd door een stem. Een zangspel waarvan de toeschouwer het notenbeeld op een scherm dat langzaam voorbijglijdt kan volgen, alsof het een uitgerolde partituur is. Maar de tekens volgen niet de vertrouwde, klassieke notatie. Het zijn lijnen, punten, strepen, woorden, zelfs een innige omhelzing door een man en een vrouw lees meer »