Recensies

  • Ich bin wie du 28/3/2015

    De zaal is donker, het toneel is gevuld met een grote witte schans. Daarbovenop zit een jongen met een gewei van aluminiumfolie op zijn hoed. Haider al Timimi. We horen het nummer uit de titel heel zacht spelen. Hij daalt

    Lees verder
  • Thuis bij Ellen 28/3/2015

    Eigenlijk is ze niet zo veel thuis, geeft Ellen ten Damme meteen maar toe. Toch komt het publiek bij haar over de vloer in Thuis bij Ellen. In het openingslied van de voorstelling schetst Ten Damme de setting: haar

    Lees verder
  • Zoutloos 28/3/2015

    Wie herinnert zich niet de frustratie uit zijn of haar jeugd dat de volwassenen om je heen je niet serieus namen? Dat je dromen had en wensen, dat je voor je zag hoe je zelf je leven zou willen inrichten

    Lees verder
  • Leef.Tijd.Loos 28/3/2015

    Een groepje kinderen speelt met een bal. Een vrouw komt aangereden op haar scooter. Een man om de hoek kijkt enigszins argwanend. Zodra deze voorstelling is begonnen, is alles onderdeel ervan. De vrouw op de scooter gaat een huis binnen,

    Lees verder
  • Othello 27/3/2015

    Een geweldige vondst van Mokhallad Rasem in zijn bewerking van Othello is dat Desdemona het zwarte personage is en dat Jago niet haar zakdoekje wegpakt, maar haar papieren. Zij wordt daardoor, zoals men dat in Vlaanderen noemt, een ‘sans papier’.

    Lees verder
  • GTA5 (15+) 26/3/2015

    Voorafgaand aan de trailervoorstelling GTA5 (15+) kunnen jongeren de gelijknamige game spelen. ‘Michael died’, staat te lezen op het tv-scherm. De jongen met de controller in de hand verontschuldigt zich dat hij heeft verloren: ‘Ik heb dit spel nog nooit

    Lees verder
  • Alles wat er was 25/3/2015

    Kun je een roman dansen? Nee natuurlijk. Dat je je wel kunt laten inspireren door een boek laat Marijke de Vos zien. Ze maakte een dansvoorstelling naar aanleiding van de claustrofobische roman Alles wat er was van Hanna Bervoets. Met

    Lees verder
  • Onderstebodem (7+) 23/3/2015

    ‘Geschiedenis is kennis. Kennis is macht. En macht is de toekomst.’ Die redenering wordt in de klasvoorstelling Onderstebodem van De Toneelmakerij tastbaar gemaakt én op de hak genomen. Acteur Daniël van Klaveren staat als strenge opzichter van een archeologische opgraving

    Lees verder
  • Ontroert 23/3/2015

    Eric van Sauers is terug, en hoe. Hij neemt ruim de tijd om zijn verhaal te doen. In een voorstelling mét pauze – tegenwoordig een zeldzaamheid – vertelt hij over hoe de moderne tijd hem heeft ingehaald. Zo geeft hij

    Lees verder
  • Waar het vlakke land gaat plooien 23/3/2015

    Ach ja, ‘oos Limburg’, ons Limburg. En iedereen die Limburgse roots heeft, begrijpt, voelt, herkent het direct. Het Limburggevoel. Vraag niet om het te omschrijven, het is er blijkbaar. Velen die er woonden of wonen kijken met nostalgie naar het

    Lees verder
  • Stilte 23/3/2015

    Het is een troosteloze boel. Vader sluipt te pas en te onpas de drankkelder in, moeder is terminaal ziek en krijgt te horen dat ze nog maar drie maanden te leven heeft, het hotel dat het gezin runt staat op

    Lees verder
  • Komt een dokter bij de dokter 21/3/2015

    We zien drie acteurs en een sterveling. Het zou een goede kermisattractie zijn: ‘Kijk, dames en heren, hier is de man die sterft!’ Nee, dat is de Bellevue Lunchtheatervoorstelling Komt een dokter bij de dokter niet geworden. Het is een

    Lees verder
  • Symphysis 21/3/2015

    Aan de programmering van hun vorige programma, 25 years León Lightfoot, was nog wel het een en ander af te dingen, maar het openings- en sluitstuk van Symphysis leek op maat gemaakt voor de jonge dansers van NDT2: de

    Lees verder
  • Dicht bij mij 21/3/2015

    Als Koen Kreulen en Khadija Massaoudi elkaar passeren op de trap klinkt steeds luider een emotionerend gezongen nummer door de speakers. De locatievoorstellingvoorstelling Dicht bij mij van Likeminds bestaat uit een monoloog en een mimesolo. De personages lijken met elkaar

    Lees verder
  • Senses 20/3/2015

    Choreograaf Loïc Perela is neergestreken bij Dansateliers Rotterdam. Eerder maakte hij werk onder de vleugels van Conny Janssen. In zijn nieuwe stuk Senses wil hij de zintuigen heractiveren zodat de mens een verse en intense blik op de wereld kan

    Lees verder
  • Glückliche Tage 20/3/2015

    Deuren schuiven open, er gaat een bel, schel als een wekker, en we zien haar: Winnie. In een zee van licht en water. Ze kijkt ons aan. ‘Wieder ein himmlischer Tag (….) Begin dein Tag, Winnie.’ En ze begint.

    Lees verder
  • Hallo angst 20/3/2015

    Waar in je lichaam zit dat nare gevoel? In je tenen? Je benen? Je borstkas? En welke beweging heeft het? Is het een draaiend of een trekkend gevoel? Gaat het van binnen naar buiten of van buiten naar binnen? In

    Lees verder
  • Alles Weitere kennen Sie aus dem Kino 20/3/2015

    Alles Weitere kennen Sie aus dem Kino is een prikkelende bewerking van Euripides’ Fenicische vrouwen. De voorstelling, een regie van de Britse regisseuse Katie Mitchell, kwam vorig jaar uit bij Deutsches Schauspielhaus Hamburg en is in februari te zien

    Lees verder
  • Koning Chaos 19/3/2015

    Nee dus. Als antwoord op de vraag of Martijn Koning zijn in ijltempo gestegen reputatie een beetje waar kan maken in Koning Chaos. Nee dus. Hij komt op, raffelt er een aantal verhalen uit, bij vlagen best grappig maar

    Lees verder
  • Hete peper 19/3/2015

    Indonesiërs, Indo’s en Nederlanders, kolonialen en vrijheidsstrijders, agressie en misdaden van beide kanten, gevoelige punten en conflictvermijding… Het is moeilijk om een goed beeld te krijgen van de woelige bersiap-periode tussen de Tweede Wereldoorlog en Indonesische onafhankelijkheid. Het Amsterdamse Volksoperahuis

    Lees verder