Drie jaar of ouder, moet je zijn om bij Hup Herman! naar binnen te mogen. Zelden kregen de kleintjes en hun begeleiders zo’n volwassen en toch voor allen begrijpelijke voorstelling te zien.

Muziek is een universele taal en het tok-tok-tok van de kippen en boeh-boeh-boeh van de koe klinkt voor iedereen hetzelfde. In hun voorleesopera naar het prentenboek van Gouden Penseel-winnares Yvonne Jagtenberg maken muzikanten/acteurs Joost Brouwer en Harpert Michielsen optimaal gebruik van de boerderijgeluiden die het verhaal van het dappere hangbuikzwijn Herman omkleden. Er zit ritme in het getok van de kippen, dus waarom zou je daar geen rap van maken? En waar eerder hoorde je zo’n mooi gevoelige ballade over de lekkere poeplucht bij het rollen in de modder?

Het prentenboek van Jagtenberg kent weinig tekst, maar de acteurs halen er in drie kwartier het maximale uit. De enorme bladzijden van het uitvergrote boek op het podium worden omgeslagen als er een nieuwe ontwikkeling is in het verhaal van het luie hangbuikzwijn Herman, die niet zo nodig een winnaar hoeft te zijn. Totdat hij door de kippen wordt uitgedaagd om het op een rennen te zetten, waarbij Michielsen en Brouwer alle muzikale middelen aanwenden om de vaart erin te houden.

Een blues met ukelele, een ritme-ei in een jazznummer en ‘We are the champions’ als motto van de haan maken er een dynamisch muziekfeest van. Het verhaal krijgt een duistere wending wanneer Herman na al die inspanning machteloos op zijn rug komt te liggen, begeleid door onheilspellende geluiden. Sommige kinderen vinden het doodeng; anderen lachen er hartelijk om.

Deze voorstelling gaat over liefde voor dieren en hun eigenaardigheden, als je ze in hun waarde laat. Met kundig gebruik van het loop station – een apparaat waarmee je muzikale frasen kunt stapelen zoals Ed Sheeran het doet – worden een pittige rockbegeleiding en het thema van ‘Eye of the Tiger’ ingezet voor publieksparticipatie. De prinsessendans, de prinsendans en de genderneutrale dans worden door het jonge publiek gretig nagedaan, terwijl de aanwezige opa’s en oma’s bij wijze van libretto de bladzijden van hun zelf meegebrachte exemplaar van het prentenboek van Jagtenberg omslaan.

Er klinkt opvallend weinig klassieke muziek bij deze kleinschalige rockopera, die kinderen op een speelse manier laat luisteren naar klank, taal en melodie. Met Herman komt uiteindelijk alles goed. Het hangbuikzwijn is een winnaar, op een heel ander gebied dan we tijdens de renwedstrijd dachten. Als je 3+ bent mag je zelf gaan kijken hoe deze fantastisch leuke voorstelling afloopt.