Festival Boulevard is uitgespreid over de hele zomer, nu corona een volgepakte samenballing van festivalactiviteiten op pleinen en in zalen verhindert. Dat heeft ook enorme voordelen. Het braderie-achtige karakter, dat veel zomerfestivals kenmerkt, verdwijnt naar de achtergrond. De intieme ervaring op kleine schaal, in kleine groepen of 1 op 1, komt voorop te staan. Het is een verademing na decennia van nadruk in Nederlands kunstbeleid op bezoekersaantallen en verdienmodellen.

Overigens hoeft de kleine schaal niet te betekenen dat je weinig publiek bereikt. Zo rijdt Benjamin Verdonck tien dagen lang rond in Den Bosch met een miniscuul theatertje voorop zijn bakfiets. Buiten het centrum, ver van de winkelpromenades en de cafés onder de Dom, weet hij op pleinen en in parken overal hangend en vissend publiek te bereiken.

Het componistenduo Strijbos & Van Rijswijk maakte een wandeling die bij de opening met een grote groep werd gemaakt, maar in principe voor eenzame wandelaars is bedoeld. Your trembling mile had bij de opening enkele live gezongen gedeelten, die meteen de meeste indruk maakten. Iets wat maar op enkele momenten nog herhaald zal worden. Normaliter is het werk een geluidsinstallatie die etherische hoge zangstemmen uit de bosjes en van onder bruggen vandaan tovert.

De populierencirkel in het Zuiderpark vormt een voor de hand liggend en heel effectief podium. De omtrekkende bewegingen van de zangeressen mixen in een fijne samenklank met de speakers, die hier en daar feedback suggereren. De hoge, lang uitgerekte damesklanken staan haaks op het gerommel van de brommers en de stemmen van andere gasten in het park.

Vele stadia in de wandeling volgen. Van het park steken we de wallen van het citadel door en lopen langs grachtjes richting de binnenplaats van het Noordbrabants museum. De groep openingsgasten waaiert door het park en de straten met de oren gespits. Café-rumoer, potsierlijke Jeroen Bosch-beelden en een prachtige krijtgraffiti met talloze ghettoblasters worden medespelers.

Doorschijnende, diep oranje gekleurde geluidsschermen markeren de plekken in het park en langs de grachten, terwijl speakers het werk doen in de stegen en onder bruggen. De etherische stemmen vormen een constante, die de verschillende locaties met elkaar verbindt. Maar soms zou je ook willen dat iets of iemand de boel openbrak. Ik denk aan een boze buur met een luchtbuks die een box van de kade schiet, maar er zijn natuurlijk andere mogelijkheden.

Your trembling mile is een effectief werk, dat mooi is uitgedacht en vast een boel technisch vernuft vergt om alle geluidsinstallaties veilig buiten te installeren en te laten mixen met de resonantie tussen het steen of het verwaaien in het open land. Maar juist de doorluchtige kwaliteit van de muziek, die Strijbosch en Van Rijswijk vaker gebruikten, maakt het ook enigzins vrijblijvend. Het is stukken beter dan violen uit de bosjes, maar de sirenen zijn net iets te nadrukkelijk stabiel aanwezig, om echt een relatie aan te gaan met de omgeving.