Zodra je hebt gewonnen heb je verloren, zegt Martha tegen Honey. Ze is zojuist de bruine kroeg in gebulldozerd, Honey op sleeptouw achter haar aan. Hun echtgenoten George en Nick? Geen idee waar die zijn. Wat Martha betreft staan ze ergens te tongen in een steegje, zegt ze en gooit een pijltje richting dartbord. Het is als het aan haar ligt tijd voor fun and games, in Café Fokus tijdens het Café Theater Festival in Utrecht.

In deze korte spin-off van Edward Albees Who’s Afraid of Viginia Woolf onderzoekt auteur en regisseur Tamar van der Ven wie Martha en Honey zijn zonder hun mannen. Honey vraagt zich af of ze ooit zichzelf kan zijn, Martha houdt zo lang als het lukt de schijn op dat het haar koud laat of George al dan niet bij haar blijft. Maar wat als George niet meer bij haar terugkomt, vraagt Honey haar. ‘Heb je dan gewonnen of verloren?’

Martha wordt heerlijk vet en schaamteloos vertolkt door Yara Piekema, die in haar lompe spel en uitdagende, op het randje van woedende blikken richting de omstanders in de kroeg gaandeweg steeds meer kwetsbaarheid en desillusie verstopt. Floor van der Jeugd speelt Honey aanvankelijk als de beïnvloedbare en onzekere jonge vrouw, die zich laat wegblazen door haar imponerende gezelschap en daar niet tegen opgewassen lijkt. Maar dat is schijn: waar Martha door haar spelletjes steeds wankeler wordt, vindt Honey steeds meer kracht en autonomie.

Die ontwikkeling is in de korte boog van dertig minuten al heel mooi in de verf gezet en verdient vooral meer uitwerking. Hoewel de voorstelling uitstekend gedijt op de chaotische kroegsetting, heeft het ook alle potentie om uitgewerkt te worden tot een omvangrijker werk met meer concentratie.

De apotheose, waarin beide spelers op de muziek van My Way elk een individuele, woordloze catharsis doormaken, vervliegt voor een groot deel in de caféconcentratie en het gebrek aan zichtlijnen. Maar de kern staat als een huis: als de volgepakte kroeg ‘Who is afraid of the big bad wolf?’ zingt en je kijkt om je heen – Martha wurmt zich tussen de mensen door, Honey hangt uitgeput aan de bar – dan realiseer je je: we zijn allemaal bang om het spel te verliezen. Dus spelen we en blijven we spelen.

Lees hier alle minirecensies over het Café Theater Festival 2024 in Utrecht.