Recensie

Minis Plus
Hadewych Minis
★★★★☆ Muziektheater
30 juni 2018 - Parade, Rotterdam - Speellijst
Hier is Hadewych de baas
Door gepubliceerd 2 juli 2018

‘It’s a man’s, man’s, man’s world’ lijkt James Browns apologie voor de vrouw. Ja, het is een mannenwereld, zingt hij. Mannen vonden de auto uit, de trein en het schip. Maar die wereld, hún wereld, ‘would be nothing, nothing / without a woman or a girl’. In feite is het lied veel ambiguër. Tenslotte betekent man in het Engels ook mens.

Hadewych Minis maakt dankbaar gebruik van die dubbelheid. Zij opent met Browns wereldberoemde hit haar nieuwe show Minis Plus, dezer dagen te zien op de Parade, en zet daarmee meteen de toon. Zij draait de rollen om. Niks verontschuldiging van de man aan de vrouw, maar een vermaning door de vrouw aan de man. Zonder mij zijn júllie nothing, nothing, is Minis’ uitdagende boodschap. Bovendien: hoe dat te voorkomen is niet aan de man. De vrouw bepaalt de grenzen van de relatie.

‘Ik ben een koekje van eigen deeg’, zingt zij later in de show, nadat zij eerst heeft verteld hoe rebels en zelfbewust zij als klein meisje al was. Zij zal nooit concessies doen aan haar ware aard om het leven voor de man gemakkelijker te maken. Take me or leave me. Als om de dominantie van vrouwen zoals zij te onderstrepen, laat zij zich muzikaal begeleiden door een man die een louter dienende rol vervult. Jan van Eerd staat braaf, met een ernstig gezicht, op het podium te wachten op Minis’ volgende opdracht.

Minis kan prachtig zingen en dansen, maar houdt haar publiek te veel op afstand tijdens haar performance, zo kreeg zij als verwijt in deze kolommen na een eerdere show. De warmste is zij nog steeds niet. Maar dat past ook niet bij de strekking van Minis Plus. Zij onderstreept dat tijdens de schaarse momenten waarin zij contact zoekt met de zaal. Maar-niet-heus: als de aangesprokene niet zegt wat zij wil horen, en dat is altijd het geval, legt zij hem de woorden dwingend in de mond. Zij is de baas, immers. Zíj bepaalt hoe dicht wij bij haar mogen komen. Dat kun je fijn vinden of niet, het is in ieder geval duidelijk.

En zelfs wie zich ergert, heeft nog genoeg te genieten. Want Minis is een krachtige en veelzijdige performer. Van iemand die zo goed kan zingen en bewegen, die zo goed gebruik maakt van haar diepe, vér dragende stem, accepteer je graag dat ze de baas speelt. Hooguit moet ze op zoek naar meer materiaal, zowel van zichzelf als van anderen. Haar worsteling als luizenmoeder is geestig en geheel conform de toon van Minis Plus. Het over the top einde, met Minis’ ogen obsessief-wijd opengesperd, doet je bijna vrezen voor het welzijn van haar zoontje.

Maar hij duurt wel lang, die luizentirade, en het onderwerp brengt haar in de delta van VivaLinda en Volkskrant Magazine, een vaarwater waarin Minis eigenlijk niet thuis hoort. Laat ze liever ongenaakbaar stoeien met tekst, muziek en dans om haar punten te maken.

2 Reacties

  1. Geplaatst op 15 juli 2018 om 22:11 | Permalink

    vandaag (zondag 15 juli) bezocht ik -met een vriendin- op de Parade in het Westbroekpark te Den Haag de voorstelling van Hadewijch Minis:
    onze hoge verwachtingen werden rigoreus de grond ingeboord!
    ik kan mij niet herinneren in jaren zo’n slecht optreden gezien te hebben:
    het was niet boeiend noch geestig noch ontroerend
    slecht gespeeld, slecht gezongen (hier en daar zelfs vals!), langdradig, slechte uitspraak van het Engels en…die lange Engelse monoloog niet van haarzelf (van Oprah Winfrey?)
    het was duidelijk dat vele andere bezoekers zich even hard kapot ergerden, dan wel verveelden
    schandalig dat iemand met zo’n optreden avonden achter elkaar duizenden euri opstrijkt (per voorstelling 180 x 8,5 euri)
    voor een ieder die voornemens is de Parade (te Den Haag, Utrecht of Amsterdam) te bezoeken:
    laat je NIET verleiden naar de voorstelling van Hadewijch Minis te gaan:
    weggesmeten geld, dat beter besteed kan worden aan de WEL leuke optredens en voorstellingen op de Parade!

  2. Lianne
    Geplaatst op 16 juli 2018 om 11:52 | Permalink

    Hoe verschillend meningen kunnen zijn… Ik vond Hadewich Minis op de Parade Den Haag steengoed. Sterk gespeeld, geen moment saai of langdradig. Sterk stuk over vrouwen zonder in cliches te vervallen. Ook om me heen heb ik alleen maar positieve reacties opgevangen. Voor mij was dit voorproefje een bevestiging om haar hele voorstelling in het theater te bezoeken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

LET OP: op deze recensie rust auteursrecht. Voor geheel of gedeeltelijke overname, in welke vorm dan ook, is vooraf toestemming nodig van de uitgever.

Elders

de Volkskrant
★★★☆☆
'Hadewych heeft als moderne vrouw midden in het leven nogal wat strijd te leveren. Daar kun je zeker in mee, maar het is een beetje jammer dat die strijd zich relatief lang op cabaretachtige toon toespitst op de luizen van haar kind, toch al een onderwerp dat de laatste tijd ­vaker voorbijkomt. Minis is op haar sterkst in de liedjes en de dans.' Kain Veraart
Telegraaf
'Wat Minis tijdens festival de Parade in het voorproefje van haar soloprogramma Minis Plus in ieder geval vast laat zien, is hoe veelzijdig ze wel niet is. Ze wisselt een overtuigend potje flamenco dansen op het ritme van de indrukwekkende Golden Globes-speech van Oprah Winfrey af met een komisch relaas over luizen pluizen. Ze laat het moderne vrouw-zijn in al haar facetten zien. Krachtig, maar ook kwetsbaar.' Esther Kleuver
NRC Handelsblad
★★★★☆
'Minis vertelt, danst en zingt, goed begeleid door muzikant Jan van Eerd. Vrouwelijkheid vormt het uitgangspunt van haar muziektheatervoorstelling. Geregisseerd door Nina Spijkers gaat een sketch over luizen zo over in een liedje of een krachtige choreografie bij de #MeToo-toespraak van Oprah Winfrey.' Elisabeth Oosterling

Speellijst

De eerstvolgende drie speelbeurten van deze voorstelling:

Verwante artikelen

Tags

, , , ,

  • Elders

    [cf "quote1_krant"]
    ★★★☆☆
    [cf "quote1_dequote"] [cf "quote1_auteur"]
    [cf "quote2_krant"]
    [cf "quote2_dequote"] [cf "quote2_auteur"]
    [cf "quote3_krant"]
    ★★★★☆
    [cf "quote3_dequote"] [cf "quote3_auteur"]