Hadewych Minis
Minis Plus
★★★★☆
Hier is Hadewych de baas
Joost Ramaer
2 juli 2018
Gezien op 30 juni 2018, Parade, Rotterdam

‘It’s a man’s, man’s, man’s world’ lijkt James Browns apologie voor de vrouw. Ja, het is een mannenwereld, zingt hij. Mannen vonden de auto uit, de trein en het schip. Maar die wereld, hún wereld, ‘would be nothing, nothing / without a woman or a girl’. In feite is het lied veel ambiguër. Tenslotte betekent man in het Engels ook mens.

Hadewych Minis maakt dankbaar gebruik van die dubbelheid. Zij opent met Browns wereldberoemde hit haar nieuwe show Minis Plus, dezer dagen te zien op de Parade, en zet daarmee meteen de toon. Zij draait de rollen om. Niks verontschuldiging van de man aan de vrouw, maar een vermaning door de vrouw aan de man. Zonder mij zijn júllie nothing, nothing, is Minis’ uitdagende boodschap. Bovendien: hoe dat te voorkomen is niet aan de man. De vrouw bepaalt de grenzen van de relatie.

‘Ik ben een koekje van eigen deeg’, zingt zij later in de show, nadat zij eerst heeft verteld hoe rebels en zelfbewust zij als klein meisje al was. Zij zal nooit concessies doen aan haar ware aard om het leven voor de man gemakkelijker te maken. Take me or leave me. Als om de dominantie van vrouwen zoals zij te onderstrepen, laat zij zich muzikaal begeleiden door een man die een louter dienende rol vervult. Jan van Eerd staat braaf, met een ernstig gezicht, op het podium te wachten op Minis’ volgende opdracht.

Minis kan prachtig zingen en dansen, maar houdt haar publiek te veel op afstand tijdens haar performance, zo kreeg zij als verwijt in deze kolommen na een eerdere show. De warmste is zij nog steeds niet. Maar dat past ook niet bij de strekking van Minis Plus. Zij onderstreept dat tijdens de schaarse momenten waarin zij contact zoekt met de zaal. Maar-niet-heus: als de aangesprokene niet zegt wat zij wil horen, en dat is altijd het geval, legt zij hem de woorden dwingend in de mond. Zij is de baas, immers. Zíj bepaalt hoe dicht wij bij haar mogen komen. Dat kun je fijn vinden of niet, het is in ieder geval duidelijk.

En zelfs wie zich ergert, heeft nog genoeg te genieten. Want Minis is een krachtige en veelzijdige performer. Van iemand die zo goed kan zingen en bewegen, die zo goed gebruik maakt van haar diepe, vér dragende stem, accepteer je graag dat ze de baas speelt. Hooguit moet ze op zoek naar meer materiaal, zowel van zichzelf als van anderen. Haar worsteling als luizenmoeder is geestig en geheel conform de toon van Minis Plus. Het over the top einde, met Minis’ ogen obsessief-wijd opengesperd, doet je bijna vrezen voor het welzijn van haar zoontje.

Maar hij duurt wel lang, die luizentirade, en het onderwerp brengt haar in de delta van VivaLinda en Volkskrant Magazine, een vaarwater waarin Minis eigenlijk niet thuis hoort. Laat ze liever ongenaakbaar stoeien met tekst, muziek en dans om haar punten te maken.

Elders

de Volkskrant
★★★☆☆

'Hadewych heeft als moderne vrouw midden in het leven nogal wat strijd te leveren. Daar kun je zeker in mee, maar het is een beetje jammer dat die strijd zich relatief lang op cabaretachtige toon toespitst op de luizen van haar kind, toch al een onderwerp dat de laatste tijd ­vaker voorbijkomt. Minis is op haar sterkst in de liedjes en de dans.' Kain Veraart

Telegraaf
'Wat Minis tijdens festival de Parade in het voorproefje van haar soloprogramma Minis Plus in ieder geval vast laat zien, is hoe veelzijdig ze wel niet is. Ze wisselt een overtuigend potje flamenco dansen op het ritme van de indrukwekkende Golden Globes-speech van Oprah Winfrey af met een komisch relaas over luizen pluizen. Ze laat het moderne vrouw-zijn in al haar facetten zien. Krachtig, maar ook kwetsbaar.' Esther Kleuver
NRC Handelsblad
★★★★☆
'Minis vertelt, danst en zingt, goed begeleid door muzikant Jan van Eerd. Vrouwelijkheid vormt het uitgangspunt van haar muziektheatervoorstelling. Geregisseerd door Nina Spijkers gaat een sketch over luizen zo over in een liedje of een krachtige choreografie bij de #MeToo-toespraak van Oprah Winfrey.' Elisabeth Oosterling
Trouw
★★★★☆
'Met stoere zang en dans en korte anekdotes schetst ze (mooi ondersteund door muzikant Jan van Eerd) een niet-stereotype beeld van een krachtige, geëmancipeerde vrouw. De power-rap waarin ze zichzelf 'een koekje van eigen deeg' noemt is prachtig: "mijn pik is groter dan de jouwe" waarschuwt ze haar potentiële aanrander, want "mijn deeg is van mijn eigen". ' Sara van der Kooi
Het Parool
'Minis Plus lijkt aan de oppervlakte een simpele autobiografische voorstelling waarin de actrice en zangeres veel vormende momenten uit haar leven langsloopt. Toch is dit meer een strakke performance dan een gezellige onewomanshow. Ze vertelt niet vanaf een kruk, maar beeldt uit. Schreeuwt uit. Danst uit. Speelt uit. Zingt uit. Samen met Jan van Eerd trommelt ze, tapdanst ze, maakt ze geluid. Het is ongenaakbaar, maar niet vrijblijvend. Je voelt: dit moet. Dit is oer.' Mike Peek

4 Reacties op "Minis Plus"

  1. vandaag (zondag 15 juli) bezocht ik -met een vriendin- op de Parade in het Westbroekpark te Den Haag de voorstelling van Hadewijch Minis:
    onze hoge verwachtingen werden rigoreus de grond ingeboord!
    ik kan mij niet herinneren in jaren zo’n slecht optreden gezien te hebben:
    het was niet boeiend noch geestig noch ontroerend
    slecht gespeeld, slecht gezongen (hier en daar zelfs vals!), langdradig, slechte uitspraak van het Engels en…die lange Engelse monoloog niet van haarzelf (van Oprah Winfrey?)
    het was duidelijk dat vele andere bezoekers zich even hard kapot ergerden, dan wel verveelden
    schandalig dat iemand met zo’n optreden avonden achter elkaar duizenden euri opstrijkt (per voorstelling 180 x 8,5 euri)
    voor een ieder die voornemens is de Parade (te Den Haag, Utrecht of Amsterdam) te bezoeken:
    laat je NIET verleiden naar de voorstelling van Hadewijch Minis te gaan:
    weggesmeten geld, dat beter besteed kan worden aan de WEL leuke optredens en voorstellingen op de Parade!

  2. Lianne schreef:

    Hoe verschillend meningen kunnen zijn… Ik vond Hadewich Minis op de Parade Den Haag steengoed. Sterk gespeeld, geen moment saai of langdradig. Sterk stuk over vrouwen zonder in cliches te vervallen. Ook om me heen heb ik alleen maar positieve reacties opgevangen. Voor mij was dit voorproefje een bevestiging om haar hele voorstelling in het theater te bezoeken.

  3. Rita schreef:

    Ik vond het een bijzonder en wervelende show met veel moderne facetten, soort modern cabaret gebracht op een speelse wijze.
    Een veelzijdige artiest. Chapeau!

  4. Hendrik schreef:

    Geweldig, wat een performance!
    Wat een totaalshow tijdens de première op 5 november in de Kleine Komedie!
    Goede teksten, uitstekende muziek en humor!
    Heb haar in 2013 voor het eerst gezien tijdens het bevrijdingsfestival in Amsterdam waar ze haar nummers ten gehore bracht die ook op haar CD staan.
    Was j.l. maandag goed te zien hoe ze een en ander doorontwikkeld heeft.
    Een talentvolle vrouw!

Reageer

Uw E-mail adres zal niet gepubliceerd worden.