Vandaag start de Parade haar 28e tournee in Rotterdam. Vanaf dan reist het jaarlijkse theaterfestival met 80 verschillende theater-, dans- en muziekvoorstellingen van Rotterdam naar Den Haag, Utrecht en Amsterdam. Je kan natuurlijk naar alle voorstellingen gaan, maar als je toch een selectie wilt maken, heeft Theaterkrant een paar tips!

Fox Populi – Die hele ding
Middeleeuwen meets hiphop en Fox News meets linkse grachtengordelkliek. Deze bewerking van het oude dierenepos Van den vos Reynaerde is Theaterkrant opgevallen op het ITS festival van dit jaar. ‘Spoken word en rap wisselen elkaar af en vertellen het verhaal in prikkelende, hedendaagse rijmen. Geweldig! Vooral de beer (Steven Ivo) weet de lachers op zijn hand te krijgen, dankzij zijn goede timing en grotesk spel,’ schrijft recensent Moos van den Broek.

Monsters! (6+) – Duda Paiva
De voorstellingen van Duda Paiva Company zijn steevast van hoge kwaliteit. Zo ook Monsters! dat vorig jaar op het Pop Arts-festival in première ging. Het zijn wonderlijke wezens, die poppen van Duda Paiva Company. Ze hebben gekke koppen, vleugels en staarten. Maar ze hebben ook armen en benen: zijn het nou dieren of mensen? En zijn ze nou gemeen, of juist heel lief?

Gizmo – Toneelschap Beumer & Drost
Gizmo is geïnspireerd op het veel gelezen Amerikaanse Popular Mechanics-magazine en gaat op zoek naar oplossingen om het leven van alledag draaglijker te maken. Beumer & Drost zou Beumer & Drost niet zijn als er niet een onverwachte draai in de voorstelling zou zitten. De vorige voorstelling van het duo, Comeback, noemde recensent Henri Drost ‘een bijna te slimme satire op de televisieavond’. Theaterkrant, Het Parool en de Volkskrant gaven allen vier sterren.

‘Close to You’ De Carpenters in therapie, live! – Stephanie Louwrier, Lowie van Oers en Wart Kamps
Karen en Richard Carpenter boekten ondanks hun ziektes en verslavingen grote successen met hun band. In de voorstelling gaan ze vanwege een op handen zijnde tournee in therapie. Ze hebben alleen geen gelukkige keuze qua therapeut gemaakt. De voorstelling is nieuw, maar de makers hebben alledrie hun kwaliteiten in solovoorstellingen bewezen.

Allemaal Mensen #5 en #6 – Toneelgroep Oostpool
‘Een gouden formule’, noemde Henri Drost de Allemaal Mensen-serie na het zien van de eerste twee delen. Het zijn miniatuurportretten van telkens twee andere mensen die elkaar een half uur lang ontmoeten. De oprechtheid van die ontmoeting zou vaststaan, maar wat echt is of gespeeld is steeds moeilijker te onderscheiden. De delen zijn los van elkaar te zien. Maar combineren is leuker, omdat ze ook vaak op elkaar reageren.

Sisi Boy – Steef de Jong / Groots en Meeslepend
Op de Parade zijn de eenmansoperettes van Steef de Jong al jaren een groot genoegen. De theatermaker en beeldend kunstenaar zingt niet alleen onverdienstelijk alle rollen, maar bedient tegelijkertijd ook nog eens de muziek én zijn zelfgeknutselde decors van bordkarton. Dit seizoen volgde de grote doorbraak van De Jong. Na de premiere van Steefs Operette Uurtje in Theater Bellevue werd hij in de Volkskrant de ontdekking van het jaar genoemd en ontving hij de Mary Dresselhuys Prijs voor uitzonderlijk talent, als een van de jongste laureaten ooit. De voorstelling staat ook bovenaan de lijst van best besproken voorstellingen van het afgelopen seizoen.

Släpstick – Wëreldbänd
‘Släpstick ademt plezier en humor aan alle kanten’, schreef cabaretrecensent Koen Thomas van Leeuwen op Theaterkrant. Hij gaf vijf sterren aan de muziekshow ‘waarin alle registers worden opengetrokken’ en ‘een spervuur aan fraaie muzikale sketches in een lekker tempo over de zaal golven’. Na succes op het Fringe Festival in Edinburgh en een daarop volgende internationale tournee, is de voorstelling voorlopig nog één keer terug op de Parade.

Spijkers II – Joost Spijkers
‘Liefhebben slaat om in afkeer, aantrekken wordt afstoten, twijfelen wordt arrogante zekerheid, intens romantisch gaat over in spetterend scheuren, nostalgie maakt plaats voor een dronkenmanslied. Na afloop van Spijkers 2 van Joost Spijkers en zijn band was recensent Ruud Buurman ‘even groggy en toe aan een slivovic’. Hij was niet de enige. Spijkers won voor het muzikale theaterprogramma een Poelifinario, de VSCD-cabaretprijs voor het meest indrukwekkende programma van het afgelopen seizoen.

Foto: Joep van Aert