Het Vlaams TheaterFestival heeft vijftien producties geselecteerd als meest opmerkelijke van het afgelopen seizoen. Drie voorstellingen uit de lijst werden eerder ook gekozen door de jury van het Nederlands Theater FestivalThe Nation, Conversations (at the End of the World) en Platina.

De Vlaamse jurykeuze:

  • Invited van Seppe Baeyens/Ultima Vez
    Uit het juryrapport: ‘De spelers stralen een ongeziene generositeit uit. Die is zo aanstekelijk dat het publiek al gauw zonder tegenstribbelen deelneemt aan de actie.’
  • The Nation van Het Nationale Theater
    Uit het juryrapport: ‘Ingenieus ontvouwt de Vroedt een brede caleidoscopische vertelling die dwars door alle maatschappelijke lagen lijkt te willen boren, waarbij hij geen enkele kwestie uit de weg gaat.’
  • 21 Pornographies van Mette Ingvartsen
    Uit het juryrapport: ‘Zo zie je met stijgende verbazing en ongemak hoe Ingvartsen koel en precies aangeeft, maar nooit voluit demonstreert, wat er gebeurt in pornoland. En hoe datzelfde land al lang geen verborgen enclave meer is, maar deel uitmaakt van onze dagelijkse realiteit.’
  • Requiem Pour L van Les Ballets C de la B
    Uit het juryrapport: ‘Theater helpt ons om, net als religieuze riten, om te gaan met onheil en dood. Enkel in het theater willen we geloven dat doden kunnen verrijzen. Requiem pour L. van Fabrizio Cassol en Alain Platel boort die kracht van het theater aan, maar steunt daarbij, niet toevallig, ook op de troost van de muziek.
  • Conversations (at the End of the World) van A Two Dogs Company/Het Zuidelijk Toneel
    Uit het juryrapport: ‘In CONVERSATIONS (at the end of the world) bewandelt Verdonck op magistrale wijze de dunne lijn tussen achteloosheid en wreedheid. Hij neemt ons mee naar een salon waar iedereen zijn eigen, eigenzinnige interpretatie van dingen en mensen heeft.’
  • Mitten wir im Leben sind/Bach6Cellosuiten van Anne Teresa De Keersmaeker/Rosas
    Uit het juryrapport: ‘Mitten wir im Leben sind is een ode, neen, een pleidooi voor verstilling en vertraging in een tijd die doldraait op snelle impulsen. Het maakt van deze Rosas-creatie grootse, tijdloze kunst.’
  • Voicing Pieces van Begüm Erciyas
    Uit het juryrapport: ‘Erciyas vervreemdt je van één van de meest intieme onderdelen van je persoonlijkheid, je stem. Het effect is buitengewoon en ook behoorlijk unheimlich.’
  • Geef mijn hand terug van Bronks
    Uit het juryrapport: ‘Rond de dood lopen velen graag met de nodige bochten en metaforen heen. Niet hier. Hessels en Vanden Brande kijken de angst en elkaar recht in de ogen – soms stuntelig, soms zwijgend, soms tragikomisch, maar altijd bloedeerlijk en franjeloos.’
  • Phobiarama van Dries Verhoeven
    Uit het juryrapport: ‘Phobiarama is volmaakt huiververmaak met een scherp schurende onderliggende boodschap. Wie na de rit naar buiten stapt, is zich meer dan ooit bewust van de kwalijke mechanismen van angst, en kan niet anders dan zijn omgeving en medemens anders te gaan bekijken.’
  • Ibsen Huis van Toneelgroep Amsterdam
    Uit het juryrapport: ‘Speciale vermelding verdient hier het fenomenale acteursensemble van Internationaal Theater Amsterdam, met Maria Kraakman, Maarten Heijmans (Arlecchino 2017) en Hans Kesting als uitblinkers. Samen met het monumentale decor vormen zij de motor achter deze infernale familiegeschiedenis.’
  • Common Ground van Benjamin Vandewalle/Platform K
    Uit het juryrapport: ‘Behalve de geslaagde esthetiek en de opzwepende energie, afgewisseld met ontroerende momenten van verstilling, ligt de kracht van deze voorstelling in het effect dat de productie heeft op de toeschouwer.’
  • Platina van Abke Haring/Toneelhuis
    Uit het juryrapport: ‘PLATINA is de laatste voorstelling van actrice en theatermaker Abke Haring bij het Antwerpse Toneelhuis. Het is een indrukwekkend afscheid geworden, waarin Haring in de beknopte, snijdende schriftuur die haar zo eigen is, het finale vaarwel oproept van een man en een vrouw.’
  • Amnes(t)ie van Action Zoo Humain
    Uit het juryrapport: ‘Een lesje in dubbelperspectief, en een speels pleidooi voor empathie.’
  • Poquelin II van Stan/Olympique Dramatique/Dood Paard
    Uit het juryrapport: ‘Poquelin II is kolderesk, burlesk, grotesk, carnavalesk, maar bovenal vitaal: toneel dicht bij het leven zelf, terwijl het tegelijk het theatrale karakter van dat leven haarfijn bloot legt.’
  • De onzichtbare man van Theater Artemis
    Uit het juryrapport: ‘Batelaan biedt ongrijpbaar, anarchistisch kleutertheater, boordevol ongecompliceerd plezier en met zinvol gebruik van de hedendaagse (televisie)techniek.’

De meeste voorstellingen uit de selectie zijn te zien op het Vlaams TheaterFestival, van 30 augustus t/m 9 september in Antwerpen. Alleen Mitten wir im Leven sindPhobiarama en Ibsen huis kunnen er niet hernomen worden.

De jury bestond dit jaar uit Johan Thielemans (voorzitter), Evelyne Coussens (De Morgen, Theaterkrant.nl, Rekto:verso), Charlotte De Somviele (De Standaard, Etcetera), Pieter T’Jonck, (De Morgen), Mia Vaerman (Theaterkrant.nl), Simon van den Berg (Theatermaker & Theaterkrant.nl), Karel Vanhaesebrouck (docent RITCS & EHB) en Herien Wensink (de Volkskrant).

Foto Invited: Danny Willems