Alle reacties

  • Avatar

    Van Naam op Carte Blanche

    Was echt niet grappig

  • Avatar

    Van Hanko Bergsma op Zacht van binnen

    Gisteren naar de voorstelling geweest in A’dam met vrouw en dochter. Wij hebben enorm gelachen, maar ook werden we regelmatig ah denken gezet door genoemde thema’s als vrouwen en homofobie. Hetzelfde geldt voor liegen over het essentiële, maar de waarheid vertelt over het banale; iets wat maar al te vaak voorkomt, zeker ook in de sociale media. Al is hij nog zeker geen rode draad wever als Freek of Youp, voor een eerste poging slaagt hij aardig en zijn stand up comedy kracht weet hij volledig te handhaven. Ik vond het decor en hoe Peter dat gebruikte wel geslaagd; al had de verbeelding vd angst achteraf inderdaad om meer diversiteit kunnen vragen. Al met al kan ik me veel meer vinden in de beoordeling vd theaterkrant en de NRC dan die van de Volkskrant en Het Parool.

  • Avatar

    Van Dirk op De verleiders: Slikken en stikken

    Rommelige, weinig samenhangende voorstelling die eigenlijk weinig weet te boeien en ook als satire niet echt overtuigend is. Het format is precies hetzelfde als dat van ‘door de bank genomen’. Eigenlijk matig.

  • Avatar

    Van Brusse op Happiness

    Ik ben met stomheid geslagen als ik lees dat dit stuk gaat over “verborgen wensen en dromen” enz.. en “het masker van burgerlijkheid” dat mensen in de weg zou zitten om een staat van geluk te kunnen bereiken. Zie recensie Luuk Verpaalen.
    Waar heb ik gisteren dan naar zitten kijken? Naar goede dansers, dat is buiten kijf maar ook naar een zielloze inhoud en kermis achtig vermaak. Ik zou het eerder een masker van oppervlakkigheid en makkelijk succes noemen. Ik heb het dan niet over de muziek die boeide wel.
    Het publiek klapte enthousiast en ging vrolijk mee in de laatste Bollywood scene. Ik werd echter steeds treuriger en verliet de zaal met een gevoel van leegte!

  • Avatar

    Van d.seelen op Walden

    vond er niks aan! sorry

  • Avatar

    Van Daniel Arend op Carte Blanche

    Beste Jim,
    Ik kan prima tegen kritiek, maar kleine tauge lord..? Dat gaat wat mij betreft echt te ver.
    Dat is geen humor meer.

    groet

    Daniel Arend

  • Avatar

    Van Annabella RoseKardum op Morning Blossoms

    Haha! This review is a joke. I was at the premiere and I think the standing ovation from the audience says it all. Clearly this person who made wrote this review is stuck in a very conservative place and has no idea what ‘progression’ in the arts is. I loved this show and had goosebumps from start the finish. The show is an absolute gem. Congrats everyone involved!

  • Oswin Schneeweisz

    Van Oswin Schneeweisz op Manon Lescaut

    Beste Nuno

    Ik kan mij je reactie voorstellen. Ik heb zelf ook getwijfeld tussen drie sterren en vier sterren, maar drie sterren vond ik echt te weinig ivm met het topniveau dat hier muzikaal geboden werd. Aangezien je maar zelden een productie met dat soort topzangers hoort, vond ik dat hier toch vier sterren op zijn plaats was. Dit is idd altijd het dilemma met een sterren-systeem. hartelijke groet, Oswin Schneeweisz

  • Avatar

    Van Frank Deuss op Asian Persuasion #1

    Natuurlijk ben ik bevoorrecht, maar daarnaast volg ik Nita en Barts werk al vele jaren. Deze recensie sluit aan bij mijn eigen beleving en waarnemingen van dit familiedanslab. Alsof er een nieuwe interactievere vorm is opgestaan, die al vele jaren en via vele tussenvormen in de maak was.
    Deze vorm leent zich volgens mij voor meerdere ruimtes en gelegenheden naast het theater.

  • Avatar

    Van Conja Geuze op Ploeteren op tournee: 40 man publiek is verontrustend en ontluisterend

    Bij toeval kwam ik dit opinie stuk tegen. Ik heb niets met de theater wereld te maken anders dan bezoeker/toeschouwer. Over oorzaken van slecht bezochte voorstellingen weet ik dus niks. Wel heb ik een idee over specifiek deze voorstelling. Het stuk is, begrijp ik voor tgm geschreven maar blijkbaar wel met de bedoeling dat het een reizende voorstelling zou zijn door het hele land. Dan snap ik niet zo goed waarom er als locatie waar het één en ander zich afspeelt is gekozen voor een stad in carnaval sfeer en dan ook nog specifiek Limburgs carnaval. Een stuk met ook als sub titel: Een duister carnaval. U schrijft over zeer matige belangstelling in Almere en elders las ik over hetzelfde probleem in Amersfoort. Beide steden boven de rivieren waar carnaval niet echt leeft. Ik heb de lovende recensies gelezen en Volle Zalen gezien maar moet tegelijkertijd constateren dat het stuk, wonend in de Randstad niet staat in de dichts bij zijnde theaters. Ook viel het mij op dat het niet staat in steden als Rotterdam en Utrecht. Ik vraag me af of dit, niet net als de zeer geringe opkomst in steden boven de rivieren niet te maken heeft met de keuze van een Limburgs carnaval. Logische keuze op zich voor tgm maar niet wanneer je het stuk door het hele land wilt spelen. Ik vraag me af of er ook een duidelijk verschil zit in opkomst tussen bijv de plaatsen boven de rivieren en in Limburg zelf en of er ook nog verschil is in opkomst tussen een voorstelling in Brabant en België enerzijds en in Limburg anderzijds. Wanneer het bezoekers aantal toch al zo terug loopt, zijn dit soort dingen belangrijk denk ik. Dan kan het een aansprekend onderwerp zijn met goede recensies en bekende mensen maar dan haakt men af op de invulling van één en ander. Hier dus het Carnaval

  • Marijn Lems

    Van Marijn Lems op Nacht van de collectieven

    Beste Loek,

    mooie recensie. Sterk geschreven, daar ding ik niks op af. Maar het is blijkbaar langs je heengegaan dat het slotgedicht gebaseerd was op Howl van Allen Ginsberg. Dan is het misschien begrijpelijk dat je niet snapt waar het over gaat, maar het is wel behoorlijk ironisch te noemen dat je je zo aangevallen voelt door een tekst die hèt protestgedicht van jouw generatie naar de eigen hand zet. Of misschien was je nog net te jong; met Bob Dylan ben je klaarblijkelijk wèl bekend.

  • Avatar

    Van vera bezem op Veem beperkt zich tot 100 dagen

    Jammer dat dit nodig is.

  • Nuno Blijboom

    Van Nuno Blijboom op Manon Lescaut

    Vier sterren is geen negatief oordeel – sterker nog: vier sterren is m.i. behoorlijk positief. Zinnen als ‘Op zich een prima aanpak, alleen de wijze waarop Breth een en ander invult werkt niet.’, ‘(…) een oubollige muziektheaterstijl die in de jaren zeventig en tachtig misschien door de beugel kon, maar nu niet meer.’en ‘Conclusie: deze Manon is het zoveelste voorbeeld van een operaproductie waarbij de zangers en de musici de wanprestaties van een regisseur moeten compenseren.’ geven mij de indruk dat de recensent niet al te enthousiast de zaal verlaten heeft. De vier sterren lijken zodoende eerder voor de muzikale kwaliteit van de productie te zijn gegeven dan voor de productie als geheel. Zou Oswin Schneeweisz hier misschien wat duidelijkheid over kunnen scheppen?

  • Avatar

    Van Tesse op Asian Persuasion #1

    Mooie recensie! en ook fijn dat ik hem, dankzij het ontbreken van sterren, helemaal moest lezen.

  • Avatar

    Van Marc Pootjes op Manon Lescaut

    Het is idd niet de eerste x in Amsterdam dat de regie de componist beledigt. Zo ook met Macbeth en eveneens met Trovatore en Don Giovanni.
    Moderne regie moet iets toevoegen, of anders liever de traditionele aanpak waarbij de zangers zich ook meestal erg prettig voelen.
    Dirigent, koor en orkest vond ik op hoog niveau, maar Oliemans is een miscast als Lescaut. Tegenwoordig zijn we al blij als een tenor de noten haalt blijkbaar, maar van elegance en finesse was geen sprake. Behoorlijk rechtdoor dus. Westbroeks stem lijkt zo breed te worden dat ze alles moet meenemen naar de hoge noten, klinkt erg vermoeiend. Daarnaast zijn de middentonen vaak niet goed te definieeren. Groot geluid, maar niet voor mij. Muziek blijft overweldigend maar de productie ontroerde mij allerminst.

  • Avatar

    Van Dick Reneman op Manon Lescaut

    Onbegijpelijk dat deze mevrouw Breth nu alweer een opera mag verpesten. Je vraagt je toch af waar ze daar bij De Nationale Opera mee bezig zijn. Haar Macbeth was verschrikkelijk slecht, uitgejouwd door he publiek, neergesabeld door de pers, en dan denkt DNO “ja, die moeten we nog een keer hebben”. Hoogst irritante regentenmentaliteit.

  • Avatar

    Van Carlijn& Esper op Hans Klok’s House of Horror

    Vanavond ( 12 okt 2016) geweest in Maastricht. Wat een show, GE-WEL-DIG. Duurde van 20.00 tot bijna 23 uur. Er waren maar een paar kinderen in de zaal, en mijn achtjarige was er een van. Hij was diep, diep onder de indruk. Hij mocht ook nog het toneel op, als een bijna dorps rustig momentje tussen al het denderende theatergeweld door. Ik vond het juist wel prettig dat er af en toe acts waren die even een visueel rustpunt waren in het verhaal, zodat je even adem kon halen.

  • Avatar

    Van Jeroen op De verleiders: Slikken en stikken

    Waar zijn de andere reacties gebleven?

  • Avatar

    Van Jan Dominicus op De verleiders: Slikken en stikken

    Geen beste voorstelling. Redelijk geacteerd maar te ver van de realiteit. Door gebrek aan echt relevante feitenkennis ontaard in pseudosatire die probeert in platvloerse krachttermen en overdrijving de zorgsector af te serveren. Juist in de huidige moeilijke periode in de zorg bewust getimede, maar misplaatste maatschappijkritiek waar je niet trots op moet zijn.

  • Avatar

    Van Jan op Boys Don't Cry

    Geweldige voorstelling!!!! Vijf sterren zijn helemaal terecht!!!