Alle reacties

  • Avatar

    Van Dick Zijp op Portrait of Myself As My Father

    De datum lijkt niet helemaal te kloppen (21 oktober 2016).

  • Avatar

    Van Pien Kuijpers op Kluizelaar

    Ja, Toon is echt heel goed ! Ik ken hem, ook persoonlijk en ben plaatsvervangend trots op hem want hij is mijn neef. Ontroerend mooi, zoals hij vaak speelt …

  • Avatar
  • Avatar

    Van Nico Baars op Om te janken zo mooi

    Grappig, De Olielamp behoort wat mij betreft tot de hoogtepunten van de voorstelling. Kippenvel.

  • Avatar

    Van xaviera hollander op Fotograaf Kors van Bennekom overleden

    een prachtig mens die fantastische mooie en emotionele fotos wist te maken door de decennia heen.
    Bedankt voor alle mooie afbeeldingen die voor altijd in mijn geheugen staan gegrift.

    xaviera hollander

  • Avatar

    Van hjh Leunissen op Moeders en zonen

    Het was een prachtige avond heel erg genoten van het spel van ze alle vier.

  • Avatar

    Van Bas Schoonderwoerd op Ploeteren op tournee: 40 man publiek is verontrustend en ontluisterend

    Beste Louis,

    ‘Heerlen is welhaast de uitvinder van het spelen voor lege zalen, dat zullen veel met name oudere acteurs en actrices zich herinneren. ze is daardoor mogelijk ook de eerste geweest die de kat de bel aanbond. Bij onze buren (in Aken), die in een soortgelijk (eveneens 250/300.000 inwoners) stedelijk gebied opereren, zien we hoe het ook anders kan.

    Op zoek naar sterke banden met de makers is PLT inmiddels ‘Kerntheater’ van het Nationaal Toneel. Waar daartoe eerder met ook Het Zuidelijk Toneel pogingen werden ondernomen. We doen veel boeiende constateringen en zoeken onze weg omhoog. De Revisor stond afgelopen seizoen zelfs twee keer. Met Toneelgroep Maastricht heeft onder de nieuwe artistieke leiding het relevantievraagstuk een andere dimensie gekregen. Dat levert een ongekende dynamiek (en publiek). Door jou uitgedaagd lever ik graag een bijdrage aan het debat hoe nu verder met het toneel in Nederland…

    Goed om met elkaar vast te stellen dat er (weer) veel en erg goede toneelproducties zijn. Dat ze er daarbij veelal ook (weer) te doen is een belangrijke voorwaarde voor een weg omhoog; een weg met ook vollere zalen. Daarin schuilt echter ook meteen een probleem in het huidige tournee systeem, want met veelal ‘one night stands’ is er nauwelijks kans dat er echte liefde ontstaat. Als de voorstelling de stad ‘binnenrijdt’ is zij niet zelden een ‘vreemde’ in de stad. Niet eens een vreemde waar naar uit gekeken wordt omdat er lokaal nauwelijks reuring rond de voorstelling en haar komst is ontstaan. Implosie van lokale kunstpers, gebrek aan cultuur educatie en sterk gekorte theater budgeten (veelal zonder enige marketing afdeling, laat staan voorlichting of Pr.), maar ook ‘verzakelijkt’ theatermanagement en productie gerichte gezelschappen vormen samen de fnuikende ingrediënten mix om in Nederland tot succes te geraken.
    De verantwoordelijkheid voor die reuring is daarbij het grote gat dat tussen gezelschap en podium ‘gaapt’. De gezelschapen hebben nauwelijks voldoende geld om de voorstelling te maken, de theaters hebben nauwelijks (voor) kennis van de stukken die bij hen staan. Dat kan ook nauwelijks als die gezelschappen zich ook niet nadrukkelijk aan die steden kunnen (willen) binden. Gebrek aan ‘werking’, zoals de Belg dat zo mooi noemt, is het gevolg.
    Jouw “Eyes wide shut’ staat niet minder dan vier maal in ons theater, er is met gezelschap, theater en festival serieus werk gemaakt om ook de ‘werking’ kans te geven. Zie daar… een eerst succesje (we hadden er al meerdere hoor), die mogelijk ingrediënten toont die ook elders kunnen helpen.

  • Avatar

    Van PieterR op Hans Klok’s House of Horror

    Hans Klok is van wereldniveau, topklasse. Gisteren in Velsen naar zijn show geweest. Hij is snel, onverwacht en indrukwekkend. In de show is ook ruimte voor een paar prachtige acts van een aantal zeer atletische acrobaten en Hans maakt ook indruk met ‘kleine’ trucjes (kaarten, bewegend doekje e.d.). Ook publiek wordt op podium gevraagd. Vanavond 5 en morgen 6 okt nog in Velsen! Mooie schouwburg, doen!

  • Avatar

    Van Gé Hilbers op Hula Blues

    Heb ook goede herinneringen aan die muziek.
    Thuis speelde mij zussen en mijn broer ook Hawaiimuziek, zelf was ik g jongste en pas ong. 12 jaar heb toen wel zelf leren pelen uit de muziek boeken van Hawain muziek. Kan me nog herinneren dat we 3 bladen hadden met muziek en tekst een groen een bruin en blauw.
    dat bandje noemde ze toen de Bangimandaclub met dus mij Broer gitaar en zussen banjo en div vrienden uit ons dorp met o.a. hawaiigitaar jukelille piano en derg.
    Ben nu zelf 83 jaar en luister nog graag naar die muziek
    Heb er mooie herinneringen aan.
    groeten Gé Hilbers

  • Avatar

    Van tijn op Break a legend

    tijn vond het leuk

  • Avatar

    Van Maya Katerberg op Ploeteren op tournee: 40 man publiek is verontrustend en ontluisterend

    Verderop in deze krant staat een lovende recensie van Kester Freriks over een sprankelende theatervoorstelling van ZEP: een Hamlet speciaal gericht op VMBO-jongeren. Het geeft hoop dat er theatergroepen zijn die deze voorstellingen maken en het getuigt van moed dat zij zich daarbij vooral op die doelgroep richten. Als toneelschrijver ben ik ervan overtuigd dat sommige verhalen het beste verteld kunnen worden op toneel; een medium dat vóór de Akties Tomaat een stoffig imago had en erna een intellectueel elitair tintje kreeg. Elke generatie moet het toneel weer op de eigen manier (her)ontdekken. Deze generatie moet strijden tegen de vluchtigheid van de moderne media en de aandachtsspanne van een fruitvlieg van veel mensen tegenwoordig. Vraag het boekverkopers en bibliotheken: wie gaat tegenwoordig nog voor zijn plezier met een dikke pil op de bank gekruld lezen tot het uit is? Daar lopen scholen, voortgezet, hoger en academisch onderwijs nu ook tegenaan. Meer aandacht in opvoeding en onderwijs voor áándacht: dat wordt de komende jaren – hopelijk – een speerpunt. Dan groeit die 40 mens publiek in de polder hopelijk ook weer uit tot Volle Bak.

  • Avatar

    Van Niek Idelenburg op Ploeteren op tournee: 40 man publiek is verontrustend en ontluisterend

    dag Louis,
    Natuurlijk herkennen we je verhaal. De successen die je noemt staan veelal op 1 plek. Dat is makkelijker te promoten. Daar hoef je geen groot gezelschap voor te zijn. Met Holland Opera (klinkt groot= klein) waren we afgelopen seizoen zowel uitverkocht met de kerstproductie Roodhapje (20 x Amersfoort) als Don Giovanni (12 x Utrecht)
    Die keuze om op 1 plek uit te voeren hebben we 10 jaar geleden gemaakt. Een mooie locatie helpt, maar hoeft niet per se.

    Het zijn beleidskeuzes die de komende jaren ook gemaakt kunnen gaan worden door fondsen, steden en provincies.
    Ik zou, net als Joop, voorstander zijn van producties die meer gericht zijn op 1 stad of regio. Voor een stad toch prachtig om zich te profileren als dans, opera, film, toneel of muziekstad of nog beter een combinatie.
    En ja, ik kom graag nog naar Eyes Wide Shut. Ik zag een veelbelovende TV-reportage. Veel succes!

  • Avatar

    Van Maud Bredius op Ploeteren op tournee: 40 man publiek is verontrustend en ontluisterend

    Ik ben daartoe stappen aan het ondernemen, Louis. Ik ben nieuwsgierig geworden. Niet alleen vanwege Joke en Beau, ook vanwege jou. Jullie hebben goeie recensies gekregen inderdaad. Plus, ik ben er vrij zeker van dat jullie regisseur, Servé Hermans, destijds meespeelde in die voorstelling van ‘Bruid in de morgen’, die ik noemde.

    Last but not least, heeft hier niets mee te maken verder: het is Sidi Larbi Cherkaoui :-)

  • Avatar

    Van Louis van Beek op Ploeteren op tournee: 40 man publiek is verontrustend en ontluisterend

    Dag Maud,
    Beau is bij een grote publiek bekend van GTST. Maar hij heeft ook een theater opleiding gedaan. Uiteraard zegt bekendheid niets over je kwaliteiten. Kwaliteit staat gelukkig in de meeste gevallen nog voorop. Er worden wel steeds vaker BN’ers gecast in theaterproducties, in de hoop op meer publiek. Zowel Joke als Beau zijn fijne spelers.
    Ik hoop je te zien bij de voorstelling!

  • Avatar

    Van Louis van Beek op Ploeteren op tournee: 40 man publiek is verontrustend en ontluisterend

    Beste Jeroen, ik wil graag spelen, voor 25 of 100 man, dat maakt in principe niet uit. Dat staat ook in mijn verhaal. Ik vraag me alleen af of er niet meer publiek gegenereerd kan worden. 40 man in het grote zaal circuit is gewoon te weinig.
    En voor de volledigheid: Eyes Wide Shut is gebaseerd op zowel de film als Traumnovelle van Schnitzler. Indecent Proposal is een nieuw stuk, gebaseerd op het boek waar ook de film op gebaseerd is.
    En dat Venus vol zit is prachtig. DeLaMar heeft dan ook een wat groter pr budget.

  • Avatar

    Van Maud Bredius op Ploeteren op tournee: 40 man publiek is verontrustend en ontluisterend

    Ik woon in Amsterdam en ben nog nooit op tournee geweest met een gezelschap, ik heb geen ervaring op dat gebied. Het lijkt me afschuwelijk, zo’n lege zaal. Ik heb ooit in Amsterdam in de Grote Zaal van de Stadsschouwburg een prachtige, pijnlijke en aangrijpende versie gezien van ‘Bruid in de Morgen’ van NTGent waar ongeveer 17 man publiek zat. De voorstelling de dag erna werd wegens gebrek aan belangstelling afgelast. Ik snapte er niets van. Daarentegen worden de voorstellingen van toch niet zo toegankelijk theater als Julidans steeds drukker bezocht en zat ik laatst in een uitverkochte Rabozaal bij Fractus V, van Sidi Larbi Cherkaouit, een van de mooiste dansvoorstellingen die ik ooit heb gezien. Waarom dan plotseling wel zoveel belangstelling? Geen idee. Maar ze waren er maar 2 dagen. Vermoedelijk heeft dat er veel mee te maken.

    Waar ik een beetje verbaasd over ben is het noemen van die bekende Nederlander. Is Beau Schneider (ik heb het even opgezocht) een BN’er? Ik kende hem niet. Maar Joke Emmers daarentegen, geen bekende Nederlander, sowieso geen Nederlander, ken ik wel! En bewonder ik heel erg. Ik vind haar geweldig! Zij zou voor mij een reden zijn om te gaan.

    Wat is mijn punt? Dat weinig publiek niet iets hoeft te zeggen over de kwaliteit van de voorstelling. En veel publiek evenmin. En is die kwaliteit niet vooral waar het om gaat?

  • Avatar

    Van Jeroen op Ploeteren op tournee: 40 man publiek is verontrustend en ontluisterend

    Helemaal eens met Anna.

    Of er nou 25 of 100 man in de zaal zit, die mensen komen om je te zien spelen. Zolang er geen verlies gedraaid wordt is er niets aan de hand.

    Daarbij: Eyes Wide Shut en Indecent Proposal zijn toch een theaterversie van een film van een boek? Wellicht dat mensen dan niet komen omdat ze het voor hun gevoel ”al gezien of gelezen hebben” en willen mensen gewoon iets nieuws. Bij Venus in de Lamar zat de zaal goed vol.

  • Avatar

    Van Anna van der Kruis op Ploeteren op tournee: 40 man publiek is verontrustend en ontluisterend

    Louis, ik herken je verhaal. Ook met mijn werk heb ik in zalen gestaan met voorstellingen voor een handje vol publiek.

    Diezelfde voorstelling had dan al op drie festivals gestaan (dus producenten en programmeurs overtuigd) en trok in de lunch in Brussel bijvoorbeeld 99 man (dat vonden ze daar dan weer weinig, want ook dat was geen volle zaal, maar wij vonden het ongelofelijk veel). En ook bij deze voorstelling herinner ik me die uitspraak, dat het jammer was dat er zo weinig mensen waren, dat het meer publiek verdiend had.

    En nou ben ik niet zo goed in cijfers (en al helemaal niet in het lezen van statistieken). En het is niet om ons te ontslaan van de noodzaak om na te denken over oorzaak en gevolg, probleem en oplossing (oa. Geert Overdam doet in deze al jaren zeer prettige voorstellen, vind ik), maar om ons te helpen, dat ik mij afvraag: is de staat van het theater er niet ook altijd al een geweest van enkele bloeiende groepen en voorstellingen en heel veel werk dat er harder aan moet trekken om publiek te vinden?

    Hoort het niet bij onze ambitie om ook daar publiek te vinden waar we het nog niet hebben (en waar het dus ook niet in grote getalen aanwezig is). Om ook daar voorstellingen over te maken, of vormen voor te vinden, waarvan nog niemand wist dat het juist die voorstelling was die ons in ons hart ging raken, of dat het juist die voorstelling was die ons hele idee over vorm en inhoud op zijn kop zette?

    Met andere woorden: is het niet inherent aan ons vak, dat wij ons af en toe met hart en ziel inzetten voor die ene hand publiek? Juist buiten de gevestigde festivals? Juist buiten Amsterdam? En misschien ook wel: juist in Almere?

    Het zijn veel vragen, dat voel ik zelf ook. Maar ik dacht, misschien helpt het ons, een beetje buiten de periode Halbe Zijlstra te kijken. Buiten ons persoonlijke carrièreverloop. Misschien helpt het ons om te weten waar we er goed aan doen ervoor te kiezen om voor volle zalen te gaan – en waar niet.

    En misschien helpt het ons ook om niet gefrustreerd te raken, of naast onze schoenen te gaan lopen. Ik heb daar zelf in elk geval heel veel behoefte aan.

  • Avatar

    Van Thomas op Ploeteren op tournee: 40 man publiek is verontrustend en ontluisterend

    Het eeuwige geweeklaag van de gekwelde kunstenaar.
    Hou toch op. Als je een beroep kiest in een niche markt dan weet je wat je te wachten staat.
    Toneel is een dode kunstvorm. Ooit ontstaan omdat er geen film of televisie was. Nog een nieuwtje? Er worden beduidend minder doeken verkocht dan dat er foto’s gemaakt worden. Jahaa, echt waar.
    Ik zelf speel nooit meer op de Atari omdat er een veel beter alternatief is gekomen. Dat heet vooruitgang.
    Daarbij heb je gezien wat voornamelijk je publiek is?
    Dat zijn toch witte brildragende 50-gers. Daar gaat geen 20-er met goed fatsoen en een pil in het lijf tussen zitten.
    Times they are a changing.
    Dus nou niet weer heel zielig met z’n allen om meer overheidsgeld vragen, geen huillie huillie.
    Het is klaar met de verwende actreutel spelen. Iemand van jullie zal echt moeten gaan werken. Waarschijnlijk op een tl kantoor. (half 1 lunch).
    Nederland heeft geen publiek genoeg voor zoveel theaterclubjes.
    Die smeren hun broodtrommel voor morgen. Wekkertje om half 7.
    Succes.

  • Avatar

    Van joop kuyvenhoven op Ploeteren op tournee: 40 man publiek is verontrustend en ontluisterend

    Dit weekend (2/3 okt 2016) 29 theater-premieres! Een overkill. Een actuele afdoende remedie voor de kwartvolle zalen zie ik nog niet, wel aan de gang met een lange termijn visie. Eerst maar eens beginnen met meer #theaterspirit bij jeugd en jongeren te ontwikkelen, door kwalitatief theater voor scholen, volledig te financieren (zoals nu met muziek gebeurt).
    Dan #duurzaamheid vergroten: Minder aanbod, langer spelen, minimale reisplicht, wel in serie producties/makers verbinden met aantal steden en/of regio: Duurzamer produceren = minder reizen = minder uitstoot = meer geld voor vormgeving, salarissen en publieksbinding. Fair Practice….