Voor de echte liefhebber van theater op het snijvlak van cabaret en stand up-comedy hoef je een voorstelling van Hans Sibbel, alias Lebbis, niet aan te prijzen. Want Lebbis, 54 inmiddels, is al jaren een garantie voor een topavond. Messcherp is-ie weer in Het grijze gebied, misschien wel beter dan ooit.

Wanneer Lebbis is uitgeraasd en toestaat dat het stof weer op het toneel neerdaalt en blijft liggen, heb je de waarheid gehoord – en niets dan de waarheid. Natuurlijk, het is zíjn waarheid. Maar daar twijfel je toch niet aan? Die brengt Lebbis met zoveel vuur, passie, noodzaak, kunde en vooral humor dat je er volledig in wordt meegesleept. En hij geeft je geen moment rust om er een nuance bij te bedenken. Zijn originele kijk op de wereldproblemen, ons land en zijn leiders, de crisis en het grote en kleine menselijke tekort is té geestig om je er van alles bij af te vragen. Dat zou je stemming alleen maar verpesten.

Die wordt gedurende deze voorstelling alsmaar beter. Verzin het maar eens, zijn oplossing om de hoge werkloosheid te laten rouleren. Onuitvoerbaar? Dat zal best, maar met vijf van deze Lebbissen in de Raad voor het Regeringsbeleid komen er in elk geval weer creatieve ideeën en komt er misschien eens een echt ‘plan’. O ja… dan gaan we misschien óók volledig ten onder in deze crisis, maar dan wél nahinnikend van het lachen. Dat zal je met Rutte of Samsom niet gebeuren.

Alles wat een beetje actueel is benoemt Lebbis in dit programma jaagt hij indien nodig over de kling. En dat is vaak. In venijnige oneliners of in een van zijn beheerste woede-uitbarstingen. Over het hanteren van grenzen, hypocrisie, eigenbelang, moraal, afwegingen en de keuzes die wij als samenleving maken en die alleen nog het geldelijk belang dienen.

Natuur versus economie? Gezondheidszorg versus solidariteit? Waarom pompt een bank miljoenen in een gedrogeerde wielerploeg en sponsort ze het douchen van bejaarden in verzorgingshuizen niet? Zodra er geld in het spel is, wordt elke moraal overboord gekieperd, kunnen natuur, dieren, milieu en solidariteit de pot op en voetballen eredivisie en eerste divisie gewoon door als er een weekeinde wordt gerouwd om een dode grensrechter.

Lebbis plakt kleine en grote kwesties moeiteloos aan elkaar tot een lange, boeiende monoloog. Nagenoeg alles doet ertoe, is zeer weloverwogen en oprecht. Hij spat van het podium, elke voorstelling en elke avond weer. Al jaren. Ook de kaartjes voor Het grijze gebied zou een theater weer bijna zonder enig risico kunnen aanbieden met de garantie: ‘Niet goed, geld terug.’