Het is niet moeilijk om je het strand van de havenstad Tanger in te denken, bij het zien van deze voorstelling. Festival Oerol opende deze editie met een imponerende productie van de Marokkaanse Groupe Acrobatique de Tanger. In deze indrukwekkende voorstelling combineert het ensemble (twaalf acrobaten en twee muzikanten) op prachtige wijze elementen van hun eigen tradities met de moderne circuskunst.

Het is een typisch fenomeen van Tanger: op het strand komen verschillende acrobaten-troupes samen, en daar wordt de kunst op hoog niveau beoefend. Dat gegeven is het uitgangspunt van Halka, maar tegelijkertijd laat de groep zich beïnvloeden door het ‘nieuwe circus’, zoals dat bijvoorbeeld ook door festival Circolo – het tweejaarlijkse circustheaterfestival in Noord-Brabant, waar de groep eerder te gast was – wordt bepleit. Het nieuwe circus pleit, kort gezegd, voor voorstellingen waarin circusacts verbonden zijn aan een overkoepelende dramaturgie, en zodoende in dienst staan van een groter verhaal.

Voor Halka laat het collectief zich leiden door zijn eigen wortels: het strand, waar speelsheid, verleiding en competitie hoogtijdagen vieren. De voorstelling, tijdens Oerol heel toepasselijk op het strand pal naast de haven, begint met een aantal gevangenen die zich met hun acrobatische bewegingen bevrijden van hun onderdrukkers. Die thematiek keert vaker terug in de voorstelling: onderdrukkers, gezagdragers, mensen uit een hogere klassen, worden door middel van indrukwekkende acrobatische choreografieën van hun rol en gezag ontdaan. Ondertussen klinkt voortdurend live Arabische muziek en zang.

Het is onvoorstelbaar met hoeveel energie, precisie, enthousiasme en concentratie deze mannen en vrouwen deze mooi gedoseerde voorstelling neerzetten. Acrobatiek betekent visueel spektakel – en dat is ruimschoots aanwezig, van menselijke torens en piramides tot indrukwekkende radslagreeksen – maar ook ingehouden concentratie en verstilde spanning. De performers zijn erg op het publiek gericht, waardoor zowel de spanning als de ontlading bijzonder invoelbaar is.

Halka is gebeiteld in de eigen tradities maar laat zich tegelijkertijd sturen door vernieuwing. Dat maakt het een zeer authentieke voorstelling. Het is bovendien een bijzondere, toe te juichen keuze dat Oerol deze groep op Terschelling heeft uitgenodigd. De voorstelling is dagelijks om elf uur ’s ochtends te zien. Een Oerol-tip pur sang, dus.