Iets unieks maken, iets doen wat niemand eerder deed, ergens zijn waar nog nooit iemand geweest is. Het lijkt belangrijker dan ooit in een maatschappij waarin iedereen voortdurend (online) tentoonspreidt wat voor bijzonders er nu weer is gebeurd. In onze onstilbare behoefte aan authenticiteit, doen we elkaar allemaal na. Op die paradox drijft de vrolijke voorstelling Are You Famous Around Here?, die Dalith Tempert, Elène Zuidmeer en Katelijne Beukema maakten bij Werkplaats Walhalla.

De voorstelling vangt aan met een reeks autonome sketches, die consequent uit de hand lopen. Scènes waarin de mens, in een gooi naar iets moois, zich van haar lelijkste kant laat zien. Het begin van een liedje, bij elke nieuwe poging steeds valser. Een meisje met een burn-out, die misschien simpelweg niet geschikt is voor het vak dat ze koos. Een halfslachtige, maar zeer uitgesponnen vechtscène, waarin de actrices als kinderen over de speelvloer rennen.

Maar na een half uur koddig en rommelig montagetheater wordt de inzet van deze voorstelling duidelijk. Alles wat we tot nu toe zagen waren ‘kopieën’. Scènes die rechtstreeks van Heiner Müller of Jean Genet kwamen, citaten en parafrases van Rousseau, Herzberg, Chaplin, willekeurige YouTube- en Dumpert-clips, noem het maar op.

Die bekentenis wordt ingezet als een belangrijk omslagmoment in de voorstelling, maar per saldo verandert er vervolgens niets – behalve dat de makers hun motieven vanaf dan voortdurend expliciet maken. Tevergeefs zetten ze hun zoektocht naar een uniek moment voort, waarbij ze zichzelf en elkaar alsnog voortdurend op kopieergedrag betrappen.

Inhoudelijk voelt Are You Famous Around Here? op die manier als een willekeurige herhaling van zetten. De opeenstapeling van scènes sorteert geen groter inzicht, de ideeën van de makers omtrent authenticiteit en originaliteit worden op geen enkele manier bevraagd. Daardoor blijft de voorstelling – ondanks de veelheid aan materiaal dat ze opvoeren ­– erg aan de oppervlakte. Originaliteit bestaat niet, lijkt de uitgekauwde en vooral wat al te simplistische conclusie van deze voorstelling

Ook qua sfeer ontbreekt het in de voorstelling aan dynamiek. In regie van Silke van Kamp is alles voortdurend chaotisch en schreeuwerig. Er is geen ruimte voor verstilling, waardoor de voorstelling nergens echt kwetsbaar of gevaarlijk wordt.

De jonge theatermakers Dalith Tempert, Elène Zuidmeer en Katelijne Beukema wonnen in 2018 de eerste Werkplaats Walhalla Pitch. In Are You Famous Around Here? tonen ze hun aanstekelijke voorliefde voor absurd, humoristisch en fysiek toneel, waarbij ze het publiek met onbeschaamd open spel volop betrekken. Maar inhoudelijk wordt er voor vijf kwartier aan theatermateriaal wel erg weinig aangeboord. Het is een aaneenschakeling van variaties op dezelfde gimmick.