Sinds vorige week vragen Nederlandse gezelschappen na afloop van hun voorstellingen het publiek op het podium. Op deze manier willen zij aandacht vragen voor de aangekondigde bezuinigingen bij het Fonds Podiumkunsten

De actie begon oorspronkelijk in Vlaanderen, waar eerder deze maand grote besparingen werden aangekondigd, op initiatief van de Vlaamse actiegroep State of the Arts. Onder de hashtags #ditisonspubliek, #stateofthearts en #thisisourculture plaatsen verschillende gezelschappen foto’s op Facebook met hun publiek op het podium. In Nederland deden onder andere Toneelgroep Oostpool, Internationaal Theater Amsterdam, Trouble Man, Orkater en Het Nationale Theater mee aan de actie.

‘We moeten van ons laten horen’, zegt Marcus Azzini, artistiek directeur en regisseur van Toneelgroep Oostpool, bij een publieksfoto op Facebook. ‘We moeten ons verenigen. Kunst verbindt. En het opzoeken van die verbinding is ook nu van essentieel belang. Dus gebruik je pen, stem, E-mail, Twitter, Facebook of Instagram account. Laten we van ons laten horen. Want binnenkort is het misschien te laat.’

Op Facebook plaatsen ook steeds meer mensen een kader op hun profielfoto, waardoor zestig procent van de foto verdwijnt achter een geel vlak. Ook dit is een verwijzing naar de bezuinigingen op de projectsubsidies in Vlaanderen, die zestig procent bedraagt.

Foto: Publiek bij De aarde is HOT van Het Nationale Theater