Alida Dors wordt de nieuwe artistiek leider van Theater Rotterdam. Dat maakte het gezelschap zojuist bekend. Dors is een van de pioniers van de urban dans in Nederland. Met haar gezelschap Backbone is ze sinds 2015 aan het stadstheater verbonden.

Alida Dors (Amsterdam, 1977) ontwikkelde zich als danser in de hiphop- en breakdancescene. Zij danste bij verschillende gezelschappen, waaronder ISH Dance Collective, en richtte in 2004 samen met Bryan Druiventak hiphopschool Solid Ground Movement op. In de jaren daarna ontwikkelde Alida Dors zich tot choreografe.

Dors laat weten zich sterk verbonden te voelen met de stad Rotterdam. ‘Familie, vrienden, de hiphop undergroundscene en mijn verdere artistieke ontwikkeling brengen mij al jaren naar deze stad. Ik houd van het rauwe randje van de stad en zijn mentaliteit.’ Ze wil zich sterk maken voor een theater dat midden in de diverse stad staat. ‘Een theater dat door middel van zijn programmering en producties een bijdrage levert aan het publieke debat en gesprek, om zo de reikwijdte en de impact van het theater te vergroten.’

Theater Rotterdam, sinds 2017 een fusie van de Rotterdamse schouwburg, het Ro Theater en Productiehuis Rotterdam, zat zonder artistieke leiding sinds Ellen Walraven vertrok in augustus vorig jaar.

Volgens algemeen directeur Walter Ligthart is de benoeming van Dors tot stand gekomen tijdens de gesprekken over de subsidieaanvraag voor de komende vier jaar, die op dit moment ter beoordeling bij de Raad voor Cultuur ligt. ‘Bij de gesprekken die we met al onze makers hadden viel Alida op door haar artistieke visie en haar verbindend vermogen. De vraag aan haar om artistiek leider te worden kwam daar organisch uit voort. De aanvraag draagt al duidelijk haar signatuur.’ De Raad voor Cultuur en de gemeente Rotterdam hebben bij Ligthart aangegeven dat deze aanstelling zal worden meegenomen in de beoordeling.

Theater Rotterdam blijft volgens Ligthart een makershuis waaraan Pieter Kramer, Erik Whien, Davy Pieters, Urland en Wunderbaum verbonden blijven. ‘Dat zijn allemaal makers die disciplineoverschrijdend werken. Ook Alida is een maker die vanuit choreografie nu steeds meer richting taal ontwikkelt.’ Er is op dit moment geen ruimte voor een extra maker die door Dors kan worden ingebracht. ‘Maar Alida heeft bijvoorbeeld goede contacten met Alain Platel. Het zou geweldig zijn als hij de komende vier jaar hier een voorstelling kan maken.’

Lees ook het artikel Van de straat van Djuna Kramer uit de meest recente Theatermaker met oa Alida Dors: ‘Nog steeds wordt hiphop vaak gezien als jeugd- of ‘doe eens gek’-programmering. Maar het is aan ons om de status quo te blijven bevragen, te blijven laten zien hoe het anders kan, volgens het hiphopprincipe van each one teach one.’

Foto: Bowie Verschuuren