Alle reacties

  • Avatar

    Van Wiebke Göetjes op Don Giovanni

    Grappig dat u zich zo opwindt over mijn reactie meneer Buddenbőhmer. Ik ben u nog nooit ergens tegengekomen en vraag mij eerlijk gezegd af wiens echte naam hierachter schuil gaat. Dit terzijde verder.

    U heeft echter gelijk dat het niet goed is om een mening van een recensie na te praten. Vanavond ben ik dus naar de voorstelling geweest, want ik vind altijd dat ik de voorstelling gezien moet hebben om er iets over te mogen zeggen. Ik sprak voor mijn beurt. Ik zal u zeggen dat dit kwam omdat ik mij zo erger(de)aan het feit dat er in de nieuwe programmerin van de Reisopera maar 1 Nederlander in een bijrol zit.

    Wat betreft de prijs van Nederlandse zangers kan ik als insider inderdaad vertellen dat Nederlanders juist goedkoper zijn (op een paar uitzonderingen aan de top na) èn dat de Reisopera hele normale gages betaalt, vergelijkbaar met de middelgrote en kleinere duitse operahuizen uit hun “league”. Dat is dus een flut excuus.

    Het is altijd makkelijk om mijn “lans breken voor Nederlands talent” af te doen als persoonlijke jaloezie of frustratie. Ik ga hierover niet in de verdediging schieten. Ik heb gelukkig mijn grote CV bij gerenommeerde A+/A/B huizen in Duitsland bij elkaar gezongen en daar de waardering gekregen die ik verdien(de).

    Nu over de voorstelling zelf.
    Over de regie ga ik weinig zeggen. Ik vond het wel leuk, sluitend en het stoorde me niet.

    Wat de stemmen betreft vond ik de vrouwen duidelijk sterker dan de mannen. De mannen vond ik allemaal een tandje te licht. Bij de dames was ik blij te horen dat ze niet zo nederlands “pielden” en met hun gewone en niet een “opgelichte” stem zongen. Als dit de overweging is van meneer Mansfield om de partijen zo te bezetten kan ik dat alleen maar toejuichen. Bij Donna Anna heb ik gelukkig ook geen valse noten gehoord.

    Ik roer hiermee een heel ander probleem aan waar Nederlanders mee kampen. Ze worden in de regel opgeleid om met een te licht gevoerde stem te zingen. Dat doet het op de conservatoria en in het oratorium circuit goed, maar daar lopen ze in de opera op stuk. Vaak komen ze daar pas, na een paar jaar ploeteren om aan de bak te komen (na de opleiding), langzaam achter en gaan dan op zoek naar iemand die ze op het technisch goeie pad helpt. Hebben ze het geluk dat ze iemand vinden dan duurt het zeker een jaar of 2 á 3 voordat ze deze foute techniek hebben omgebogen. Vaak zijn ze al te oud om er nog als “Anfänger” tussen te komen en intussen zo gedesillusioneerd van alle afwijzingen dat ze er een ander vak naast gaan doen (logopedie bv.) alvorens ze als solist in de opera afhaken.

    Wat mij kwaad maakt is dat een operagezelschap dat de mond vol heeft van “Nederlands talent een springplank bieden” en daar ook uit het desbetreffende subsidiepotje geld voor krijgt, in de hele programmering van 2017/2018 maar 1 Nederlander in een onbelangrijke bijrol cast en de rest van de grote en kleine rollen met allemaal buitenlanders bezet, terwijl daar ook (jong) Nederlands talent voor ingezet kan worden die ze daar daadwerkelijk mee zouden helpen.

    Voor mij hoeven de Nederlandse gezelschappen helemaal niet persé Nederlanders in te zetten en ik heb het al helemaal niet over een volledig Nederlandse cast. (al wordt het natuurlijk wel gewaardeerd)
    Ik begrijp heel goed dat er gezocht wordt naar een homogene cast en naar mensen die qua type en stem bij elkaar passen. Dat er meer haken en ogen aan zitten.

    Mijn boosheid zit ‘m in de mond vol hebben van “Nederlands talent kansen bieden” en daar ook geld voor krijgen en het dan niet doen. (Leuke lunchconcertjes zijn niet wat deze zangers nodig hebben. Rollen op het CV, dát is wat ze verder helpt).

  • Avatar
  • Avatar

    Van Heleen govers op De optocht

    Kunt u mij de datum en plaatsnaam geven van de voorstelling De optocht.

  • Avatar

    Van Ans de dooij op T-Splitsing

    Wij hebben een geweldige avond gehad, knap gespeeld en alles was kleurrijk, je moet het echt zien.

  • Avatar

    Van M.Hidding op De optocht

    Helemaal mee eens. Ik vind het een hele prestatie dat ik de voorstelling in Amsterdam heb uitgezeten. Tellegen had beter verdiend!

  • Avatar

    Van Jeannette Smit op Kunstraad positief over samenwerking Stadsschouwburg en Toneelgroep Amsterdam

    En gevonden door collega’s, ook al lang. Wat een ware warme woorden van Adelheid, hoor hoor hoor! Onbegrijpelijk deze uitspraak van de commissie en bovenal schadelijk. Wij als theatercollega’s tellen onze zegeningen met deze krachtige directeur die de schouwburg als geen ander en in grote collegialiteit bestuurt. Dat niet zien is een enorme omissie en het is te wensen dat op die schreden teruggekeerd wordt.

  • Avatar

    Van M. A. Joordens op Enfants terribles

    Gisteren naar de show in DeLaMar geweest, heb genoten en vooral veel gelachen!

  • Avatar

    Van amantia sleegers op Reapproaching Bach

    geweldig dat Ware nu haar vleugels uitslaat en zelfstandig een nieuwe weg in gaat..
    ook een beloning voor de groep Leineroebane,
    veel sukses in de toekomst.
    graag een voorstelling in Amsterdam eo.

  • Avatar

    Van Henri Buddenböhmer op Don Giovanni

    Beste mevrouw Göetjes,

    Wat voor zin heeft het om hier een dergelijke reactie te plaatsen zolang u deze uitvoering niet gezien heeft?
    Op deze wijze heeft het er alle schijn van dat het u slechts te doen is om op vooringenomen wijze de meervoudig bekroonde Nederlandse Reisopera te beschadigen.
    Een operazangeres als u onwaardig!
    Ligt hier jaloezie of een ander frustratie aan ten grondslag?
    U maakt uzelf op deze wijze in iedergeval niet geloofwaardig.

    Met vriendelijke groet,
    @BlueZonesMusic

  • Avatar

    Van JB Dekker op Koning van de lach

    de “koning” van de lach ???
    iemand die graag grappen maakt over mensen met een zware geestelijke beperking, n.m.l. mensen met het Down syndroom?
    op televisie over Henk Krol: half Nederlander, half mongool…
    wow die “koning” maar wat als hij zelf een zus of broer heeft met Downs,
    nog steeds grappig fokkin Martijn ??
    zeer goedkope low life “humor” en ja zeer beledigend en denigrerend voor de zwakkeren onder ons: dus fok off met die Martijn Koning !!!
    o ja er zijn vast ook nog wel “leuke”grappen te maken over blinde en dove mensen, over invaliden en kanker patienten bijvoorbeeld ??
    patsertje die hele Martijn, niks meer en niks minder !!!

  • Avatar

    Van Adelheid Roosen op Kunstraad positief over samenwerking Stadsschouwburg en Toneelgroep Amsterdam

    wat een vreemde laatste -laten we zeggen- strofe, waarmee dit artikel sluit. er is namelijk een zwaargewicht voor handen. zelfs een uitzonderlijk elegant zwaargewicht, wat al een fabeltastische combinatie is, in één mens verzamelt. haar naam klinkt dagelijks geliefd over het leidseplein. ik heb het over Dianne Zuidema. zij ís de directeur (en zakelijk directeur) van de stadsschouwburg amsterdam. hoezo, ‘er moet extern geworven’. waarvoor? voor wie?
    je moet niet zoeken, je moet vinden, zei Picasso. en zij is. gevonden. al lang. door haar medewerkers. haar makers. haar publiek.

    Adelheid

  • Avatar

    Van Arie Vuyk op Strak

    Geachte heer Buurman,

    Ik zal hier het aantal sterren dat u aan Thomas Smith gaf niet betwisten, maar de toon van uw recensie is niet netjes, en geeft slechts voeding aan de kunstvijandigheid die er heerst. Daarbovenop komt nog het benepen provincialisme van de term import – prietpraat.
    U neemt bij uzelf een humorkloof waar. Die waarneming leidt tot de vraag of u de juiste persoon bent om een objectieve recensie over deze voorstelling te schrijven.
    Enkele maanden geleden zag ik Thomas Smith een moeilijke zaal finaal plat spelen, en dat kan ik weten want ik stond voor hem in de line – up. Thomas is een vakman die het publiek laat lachen. Dat is beter dan een artiest pijn bezorgen zoals u met de onnodig harde toon in deze recensie doet.
    Vriendelijke groet, Arie Vuyk

  • Avatar

    Van Wya Posthumus op A Chorus Line

    Voorstelling gezien afgelopen zaterdag 4 maart in Martiniplaza Groningen. Heerlijke muziek en dans. Goeie zanglijnen, meerstemmig. Genoten!

  • Avatar

    Van Nicolas Mansfield op Don Giovanni

    Henri, ben je de namen van de solisten vergeten te vermelden? Shame on you! www.reisopera.nl voor alle informatie met betrekking tot deze Don Giovanni. De reactie van mevrouw Göetjes is ietwat aan de emotionele kant, maar petje af voor iemand die opkomt voor de ‘rechten’ van zangers, geheel los van hun afkomst ook nog! :-)

  • Avatar

    Van Wiebke Göetjes op Don Giovanni

    Nee, alleen de namen van Zerlina, Commendatore en Don Giovanni. De overige zangers worden niet genoemd. Wel natuurlijk de regisseur, de bühnenbouwer en Dirigent.
    Of ik ben kippig. Waar in de recensie zie jij de namen van de zangers van Donna Anna, Donna Elvira, Don Ottavio, Masetto en Leporello staan?

  • Avatar

    Van Sharon Shilling op Don Giovanni

    Geen namen van solisten, maar wel: “Tijdens dat bal wordt er heerlijk camp gedanst met een duidelijke knipoog naar Tarantino’s Pulp Fiction, waar die film dat al even duidelijk deed met Saturday Night Fever.”

    De recensent is niet van de straat! Helaas ook niet van de opera.

  • Avatar

    Van Wiebke Göetjes op Don Giovanni

    “Teleurstellend is dat gedurende de hele opera het voortreffelijk spelende Orkest van het Oosten de solisten te vaak overstemd, waardoor Aleš Jenis in de titelrol minder verleidelijk is dan hij getuige het intieme ‘Deh vieni alla fenestra’ wel kan zijn. En hoe indrukwekkend de dissonante akkoorden ook klinken in de finale, ze overvleugelen Lukas Jakobski als Commendatore. De finales van beide bedrijven verworden tot een geluidsbrij waarin de uitmuntend acterende cast verdrinkt. Dat de fortepiano al links op het zijtoneel is geplaatst, kan dit niet voorkomen”.

    Sorrie, maar ik lees in deze recensie, in de kleine alinea die zowaar aan de solisten/orkest gewijd wordt, voornamelijk dat je helaas de solisten niet kon horen. De namen van de solisten Donna Anna, Donna Elvira, Masetto, Don Ottavio en Leporello worden niet eens genoemd. Wat weinig respektvol. Gatverdamme.

  • Avatar

    Van henriette sannemann op Don Giovanni

    Voorstelling gezien De romantiek van Mozart stond loodrecht tegenover het buhne beeld Ja ! een slecht mens die DonGiovannie? In ieder geval een goede weergave dat wij vrouwen ons dit niet meer laten wel gevallen.Hilarisch Jong verfrissend waar we even aan moeten wennen .

  • Avatar

    Van Dora op Kapot kapot

    Ik vond het ’n acteerwerk van indrukwekkend nivo.
    Mijn gevoel ging van mededogen naar afschuw.
    Ik kreeg ’n hekel aan de acteur.
    Als ik zijn gezicht niet zag….las is de aan expressie van publiek om hem heen hun huivering.

    Erg goed! Echter het was onze 1ste voorstelling van theatercafe….dat was wel ’n heftig begin!

  • Avatar

    Van C. Boer op The Unpleasant Surprise

    Een mooie en soms verwarrende voorstelling