De arm van danseres Heather Ware zweeft lange tijd lichtjes gebogen boven de arm van cellist Jakob Koranyi, terwijl het publiek binnendruppelt in de Korzo studio tijdens het Cadance festival in Den Haag. Soms raken ze elkaar en vanuit die eerste positie komen de dans en muziek in hun voorstelling Reapproaching Bach later langzaam tot leven en worden allerlei wegen verkend. Terwijl de eerste tonen op de cello afgetast worden gaat Ware de ruimte in, omringd door het publiek dat op de tribune en langs de speelvloer zit. Later keren Koranyi en Ware nog een aantal malen terug naar hun uitgangspositie om samen opnieuw te vertrekken.

De Canadese Heather Ware vervolgde haar opleiding aan de Royal Winnipeg Ballet School en Toronto Dance Theatre in Nederland aan de Rotterdamse Dansacademie. Sinds 2003 danst zij bij LeineRoebana. In 2010 ontving zij de Zwaan voor meest indrukwekkende dansprestatie voor haar rol in de voorstelling 172 suggesties aan een lichaam. Ware werkte eerder samen met de Zweedse cellist Jakob Koranyi aan de voorstelling Snow in June van componist Tan Dun en LeineRoebana en in 2014 presenteerden Ware en Koranyi Bach – A Play in Motion.

Haar jarenlange ervaring in het creëren en uitvoeren van werk van andere choreografen heeft haar nieuwsgierig gemaakt naar wat zij zelf kan zeggen met dans. De eerste tonen van Under Pressure op de cello moedigen en zetten haar aan. Zo wordt in Reapproaching Bach zowel de relatie tussen muziek en dans, tussen cellist en danseres, tussen Bach en het hier en nu en tot de toeschouwers onderzocht in de soms speelse voorstelling. Hoe kan de dans van Ware zich tot Bach verhouden? Hoe kan Koranyi Bachs composities ontleden?

In haar dans is te zien waar Ware vandaan komt, in felle uithalen schieten ledematen soms de lucht in. Er is ook een aanvankelijke  aarzeling zichtbaar alsof zij boven een afgrond balanceert. Maar we krijgen ook heel andere kanten en registers te zien. Ware cirkelt en slaat haar armen uit. Er zijn de twijfel en de concentratie, het oprechte plezier en de totale overgave zoals wanneer haar lichaam keer op keer hard tegen de grond slaat. Een poging tot het evenaren van of juist het bedwingen van de krachtige celloklanken door de dans?

Na deze uitputtende scene ligt Ware minutenlang stil op de grond, gevloerd, om met een laatste restje kracht op haar knieën terug te kruipen naar Koranyi. Als hij even later vlak voor het publiek een deel van Bachs bekende cellosuites speelt, komt de energie terug terwijl Heather Ware een appel eet. Maar in het paradijsje dat Ware en Koanyi met hun intieme en persoonlijke duet Reapproaching Bach hebben gecreëerd, kan dit geen slechte voorbode zijn.