De voorstelling Dineren met dictators van Theatergroep De Jonge Honden neemt het publiek mee in verhalen over dictators door de ogen van hun koks. De voorstelling is een combinatie van een theatrale talkshow, stand-upperformance en vijfgangendiner, waarin het verhaal wordt verteld van dictators als Idi Amin, Fidel Castro en Jozef Stalin. Wat kunnen de koks die op cruciale momenten het eten moesten bereiden het publiek vertellen over de geschiedenis?

Op het podium van Theater de Spiegel neemt het publiek plaats aan een deftig gedecoreerde tafel, waaraan een vijfgangendiner wordt voorgeschoteld. Theatermakers Jolmer Versteeg en Wessel de Vries houden bij elke gang een verhaal over een dictator. Om hun verhaal kleur te geven, putten ze uit journalistieke bronnen, waaronder het werk van Witold Szablowski, talloze biografieën, anekdotes en eigen reisverslagen uit landen waar deze dictators groot zijn gebracht en aan de macht kwamen.

Zo horen we over de politieke leider van Albanië, Enver Hoxha, wat zijn geboorteplaats en lievelingsgerecht was, hoe hij als kind was en hoe hij zijn land het totale isolement in dreef. Hoxha’s chefkok moest om te blijven leven zichzelf onmisbaar maken nadat de dictatoren waarschuwde: ‘Mag ik je een goede raad geven. Het is niet voldoende om een goede kok te zijn, want goede koks zijn er veel. Een goede kok moet vindingrijk zijn en over fantasie beschikken. Begrijp je wat ik bedoel? Nog een prettige dag verder.’ De kok was creatief genoeg om zich hieruit te redden en zichzelf onmisbaar te maken. Het maakt nieuwsgierig naar het gerecht dat het leven van de kok heeft gered.

De monologen van Versteeg en De Vries krijgen meer lagen door de muzikale begeleiding en de gerechten die zijn samengesteld door Remco Poppe. Tussen de gangen en monologen door kan het publiek genieten van de livemuziek met Arjen Dijkstra op toetsen, saxofoon, slagwerk en snaarinstrumenten en Fleur Dikken op cello, contrabas en zingende zaag. Zij nemen het publiek mee in warme, traditionele Albanese klanken bij het verhaal van Hoxha of doen het publiek zich in het Havana van Castro wanen. Samen met de gekozen invalshoek van de vertelling zorgen ze voor de juiste balans en luchtigheid om historische gebeurtenissen en thema’s aan te kaarten zonder af te doen aan de impact hiervan.

De verhalen van de koks geven een inkijk in hun onzekere bestaan en overlevingsstrijd. Als kok van een dictator moest je altijd op je hoede zijn. Zoals tijdens het bewind van Hoxha ‘waar de geheime dienst alles controleerde en overal microfoontjes verstopt werden’. Als je een misstap maakte, kon je vermoord worden. Maar als je het goed deed, ‘reed je als kok van Amin in een gloednieuwe Mercedes-Benz’. De Jonge Honden weet met deze voorstelling grote, vaak ongrijpbare en onverklaarbare gebeurtenissen klein en menselijk te maken.