Bruers haalt uit
Karin Bruers en Nol Havens
★★★★☆ Cabaret
4 november 2017 - Theaters Tilburg - Speellijst
Uithaal verpakt in overtuigende Brabantse gezelligheid
Door gepubliceerd 5 november 2017

Bruers: ‘Nol is gezapig geworden nu hij kleinkinderen heeft.’ ‘Nee, dat is gezellig’, zegt Havens. Bruers haalt uit, van Karin Breurs en Nol Havens, balanceert op dat dunne lijntje tussen gezapig en gezellig, en valt op de première overtuigend richting gezelligheid. Maar Bruers doet ook wel degelijk wat ze belooft: ze haalt flink uit.

De voorstelling voelt als een soort vrolijk raadsel. Hoewel ze veel praat, geeft Karin Bruers zelden toelichting op wat ze vertelt. Ze verstoort haar verhaal met verrassende grapjes, die je uit het niets om de oren vliegen. Tussen de grapjes door vertelt ze een serieuzer verhaal. Ze zit tegenwoordig bij de psychiater. Ze is ongelukkig met de wereld, haar moeder is overleden en ze vindt een man op visite maar vies. Mannen zijn goed voor seks en daarna wil ze er graag weer vanaf. Of dit allemaal redenen zijn voor haar om naar de psychiater te gaan houdt ze in het midden.

De mannen waar Bruers naar uithaalt klinken ronduit angstaanjagend voor een alleenstaande moeder met twee dochters. Ze vindt het duidelijk onrechtvaardig dat vrouwen geld kunnen verdienen met seks. Daarom besteedt ze een hoop tijd aan haar verontwaardiging over de wethouder van het CDA die ze porno zag kijken in het vliegtuig. Aan Alex Roeka, die haar verzocht eens een bezoek aan het bordeel te brengen. Aan haar bezoek daaraan en wat ze daar zag. Uiteindelijk is haar probleem ook het liegen en het overspel dat via het bordeel plaatsvindt. Ze roept op tot het bezoeken van ikbenonbetaalbaar.nl, een online petitie om prostituée-bezoek strafbaar te stellen.

Als tegenwicht voor haar chaotische activisme heeft Bruers de hulp ingeschakeld van Nol Havens, bekend van VOF de Kunst. Ze legt uit dat als ze te boos wordt, Havens met haar komt dansen. Dan kan ze weer lachen. Een uitstekende relativerende ingreep. Hij zit glimlachend naar haar te luisteren op het podium en laat zich over het algemeen sturen door Bruers. Maar hij laat ook zien dat niet alle mannen zo zijn als Bruers ze neerzet. Haalt ze uit naar mannen die vrouwen zien als enkel een paar borsten en billen, dan zingt hij ‘Oude liefde roest niet’ of het liefdevolle ‘Van Mij (hoef jij alleen maar te houden)’. Hij doet zelfs een kleine striptease voor Bruers. De rollen zijn dus ook weleens omgedraaid.

Het is niet allemaal sterk materiaal. Het voorstelrondje met herinneringen aan Tilburg, nostalgie en meezingers van VOF de Kunst is lang. De uiteenzetting over klaarkomen niet overtuigend. Soms is ze onverstaanbaar, of gaat een gedachtesprong net te ver. Als ze haar oprechte verdriet over haar overleden moeder een plekje probeert te geven op het podium, voelt het ongemakkelijk en therapeutisch. De voorstelling eindigt abrupt met een twijfelachtige les. Maar al deze elementen zijn een bijproduct van Bruers’ charme. Haar kracht zit vooral in haar smakelijke vertelkunst, die bijvoorbeeld de aftakeling van haar moeder met Alzheimer een tragikomische draai geeft.

Want ze zijn ontzettend charmant met zijn tweeën. Ze lijken alles speciaal voor vanavond spontaan bij elkaar te improviseren. De zaal is hun huiskamer. Het lijkt er in elk geval op, want de zaal zit vol oude Tilburgse bekenden. Een Brabants feestje, met gevatte verhalen over het plagen van mensen boven de rivieren, met name Amsterdammers. Bruers is in haar element op de première en dikke vrienden met de zaal. Bruers haalt uit speelt ook voornamelijk in Brabant, de thuisbasis. Dit maakt nieuwsgierig naar de show in De Kleine Komedie. Bruers laat in Tilburg zien wat ze in huis heeft, en dat schept vertrouwen.

15 Reacties

1. Suus
    Geplaatst op 5 november 2017 om 14:15 | Permalink

Wij zijn afgelopen vrijdag naar de show van Karen Bruers geweest in Tilburg en wij vonden het erg tegen vallen. Een onsamenhangend geheel en soms leek het er even op dat ze. Iet wisten wat ze moesten doen. Erg jammer, want het was onze eerste show van Karen Breurs en ik hoor van iedereen dat vorige shows zo goed waren.

2. Loonopzand
    Geplaatst op 5 november 2017 om 22:20 | Permalink

Ik was zaterdag bij de voorstelling. Hij viel erg tegen. Het was gemaakt, amateuristisch en vaak onverstaanbaar. In de theaters buiten tilburg zal de voorstelling zeker niet gewaardeerd worden.

3. Hans
    Geplaatst op 6 november 2017 om 08:19 | Permalink

Zijn vrijdagavond geweest. Voorstelling is ons erg tegengevallen. Het was vlak en we misten de diepgang en spitsvondigheid die Bruers kenmerken.

4. Tilburg
    Geplaatst op 6 november 2017 om 19:42 | Permalink

Wij zijn afgelopen vrijdag geweest
    Het viel echt tegen werd ook bijna niet gelachen.
    Echt jammer heb haar al vaak gezien maar dit was echt een afgang.

5. Zootje
    Geplaatst op 9 november 2017 om 23:15 | Permalink

Wij zijn zaterdag geweest en ook wij vonden het een zeer slechte voorstelling! En iedereen sprak er schande over. Voor ons nooit meer Karin.

6. Geert
    Geplaatst op 19 november 2017 om 17:01 | Permalink

Het is ons erg tegengevallen, het leek wel de Nol Havens show en daar kwamen we niet voor. Karin is niet in staat om een eigen show van anderhalf uur te maken. Voor ons geen Karin Bruurs meer!

7. Jasper en Carina
    Geplaatst op 24 november 2017 om 15:48 | Permalink

Ben door vriendin meegesleurd. Wilde niet naar show waar Bruers altijd weer uithaalt naar Amsterdammers (wat is in godsnaam haar probleem met deze medelanders?) en mannen (ze noemt Nol wel haar persoonlijke ‘chauffeur’ en ‘persoonlijk entertainer’; benieuwd wat ie daarvoor moet doen of daarvoor krijgt).En dan weer die moeder, die is nu toch al 10 jaar geleden overleden. Geen vernieuwing, niet grappig, erg borstklopperig.

8. Karin
    Geplaatst op 21 januari 2018 om 12:39 | Permalink

Inderdaad een heel andere Karin Bruers als we gewend zijn, zo grof….een x een K..woord, alla, maar je moet niet aan de gang blijven. Heel jammer!

9. Marja
    Geplaatst op 24 januari 2018 om 19:23 | Permalink

Wij herkennen ons niet in bovenstaande reacties. Ik denk dat ze nog flink aan de show geschaafd heeft. Wij zijn gisteren in Veldhoven naar deze voorstelling geweest. Wij hebben zelden zóveel gelachen in een theater. Haar spitsvondigheid, woordgrappen en mimiek vonden wij geweldig. Wij hebben besloten in mei nog eens te gaan.

10. Thea
    Geplaatst op 27 januari 2018 om 20:44 | Permalink

Donderdag in Oosterhout naar de voorstelling geweest. Wij vonden het het geweldig. Weer eens een avondje heerlijk gelachen.

11. Adrie
    Geplaatst op 28 januari 2018 om 18:14 | Permalink

Erg leuke show van Karin Bruers en Nol Havens. Veel gelachen, en mooi thema “we moeten het samen doen”. Het publiek heeft het ook erg gewaardeerd, want er werd veel gelachen.

12. Jaap Pleij
    Geplaatst op 7 april 2018 om 13:54 | Permalink

Geen enkele chemie tussen Karin Bruers en Nol Havens

Even dacht ik dat het om de Roosendaalse wethouder Toine Theunis en VLP-voorman Arwen van Gestel ging toen Karin Bruers en Nol Havens donderdag in De Kring al boksend het podium op kwamen als flitsende start van het theaterprogramma ‘Bruers haalt uit’. Bruers had een soortgelijke uppercut in huis die Theunis als informateur al heeft uitgedeeld aan zijn politieke tegenstrever die hij koste wat kost buiten de coalitie wil houden.

Havens, ooit de president-directeur van VOF De Kunst, wist het fysieke geweld van zijn ad-hoc collega echter treffend te pareren en daarna beperkte het duo zich tot bepaald niet verheffend verbaal gekrakeel. De openingsscene is ronduit ongeïnspireerd. Zonder enige aanleiding constateert Bruers dat Havens, die in deze fase van zijn leven gemakkelijk door kan gaan voor de broer van schrijver Ronald Giphart, gezapig is geworden nu hij kleinkinderen heeft. Wat dat met elkaar te maken heeft is mij niet duidelijk en Bruers ‘vergeet’ ook die boude bewering nader te verklaren. Echt gezellig wordt het dus ook niet, wat de medewerkster van de Theaterkrant ten onrechte constateert. De vraag waar ik de kleine zaal van De Kring mee binnenstapte – Wat hebben deze twee mensen in hemelsnaam met elkaar en wat heeft hen naast de pecunia doen besluiten samen het podium op te stappen?- wordt in de volgende zeven kwartier geen moment helder. De verklaring vanaf het podium blijft uit en gaandeweg de voorstelling wordt dat ook niet duidelijk. Havens zingt een aantal oude hits waarmee hij op eigen kracht geen publiek meer binnen haalt en zo nu en dan fungeert hij als aangever voor Bruers. Wat haar heeft bezield om zich te bedienen van een gekunstelde Brabantse tongval is me ook een raadsel. Het articuleren is er bij de tekstbehandeling geheel ingeschoten en daardoor waren haar teksten moeilijk verstaanbaar.

13. Irene
    Geplaatst op 18 mei 2018 om 09:13 | Permalink

Ik vond de show ook tegenvallen. Ik ben al vaker naar haar shows geweest, en die waren altijd heel leuk. Dat je echt tranen in je ogen krijgt van het lachen , en dat had ik nu helemaal niet

14. Karen
    Geplaatst op 24 mei 2018 om 10:01 | Permalink

Gisteren naar deze voorstelling geweest. Tot nu toe alle shows van Karin Bruers gezien waarvan deze de slechtste tot nu toe was. Niet sterk, onsamenhangend en niet “ Karen Bruers “waardig. Ik denk niet dat ze flink aan de voorstelling “geschaafd” heeft zoals in een reactie geschetst wordt maar dat een persoonlijke beleving is en het in een dergelijk reactie ontbreekt aan een vergelijking met andere voorstellingen. Natuurlijk zaten er grappig momenten in de voorstelling maar in vergelijking met haar vorige voorstellingen was dit geen sterk optreden. Jammer want ze kan veel beter en ik hoop op een sterke comeback in een volgende voorstelling.

15. Ankie
    Geplaatst op 27 mei 2018 om 09:11 | Permalink

Gisteren naar voorstelling geweest van Karin , ik vond de voorstelling erg tegen vallen. De onderwerpen junnen gevarieerder. En van het thema MH 17 moet ze afblijven. Ze maakt verder grapjes waarvan ze denkt leuk te zijn maar die erg pijnlijk binnen komen bij een persoon. Kortom eens en nooit meer.