In een wereld waarin buren elkaar vaak niet meer kennen en onderlinge verbanden steeds losser worden, zijn Buurman & Buurman een baken van saamhorigheid en nabuurschap. Ze pakken elke klus aan en maken de wereld op hun unieke manier een beetje mooier. De theaterversie, voor kinderen vanaf drie, voegt iets toe aan de razend populaire tv-animatieserie uit Tsjechië.

Buurman & Buurman hebben even niks te doen. Ze genieten op een bankje van de natuur en zien een vlinder. En een molshoop. Daarmee is het met de rust gedaan; die heeft ongeveer acht seconden geduurd.

Het tunneltje van de mol verdwijnt onder het huis. Dus lijkt het een goed idee om dat een stukje op te tillen, zodat je er beter bij kunt om de mollen te verjagen. Met een stevige plank moet dat te doen zijn. Maar één Buurman lukt dat niet. Zijn techniek kan ook beter; zeker in Delft zijn er altijd mensen die hem de wetten van de mechanica willen uitleggen. Met wat hulp lukt het uiteindelijk: het huis komt los van de grond, dus op zoek naar de mollen. Met purschuim, dynamiet en de uitlaatgassen van een oude Tomosbrommer. Gelukkig is een mol niet voor één gat te vangen.

Zoals veel goede dingen gaat de voorstelling in drieën. Na de strijd met de mollen zijn de mannen wel aan een kippetje toe, maar de oven weigert omdat de bedrading van het opgetilde huis in de war is. Dan maar zelf stroom opwekken, met wind of zon. Die groene les geven de buurmannen de kinderen ook nog even mee. En pas als het huis weer rechtop staat, klinkt hun definitieve strijdkreet a je to – voor mekaar in het Tsjechisch. Die is inmiddels doorgedrongen in veel Nederlandse huishoudens.

A je to is meer dan een voorstelling die gemakzuchtig drijft op de populariteit van de kinderserie. Aan alle onderdelen is serieus zorg besteed. Het toneelbeeld is sterk; daar is Ascon de Nijs dan ook verantwoordelijk voor. Met het levendige script van Jelle Kuiper kunnen de buurmannen Casper Gimbrère en Iwan Dam prima uit de voeten. Ze zingen ook nog eens verdienstelijk, wat prettig is omdat Erik de Reus en Ivo de Wijs voor prima muziek en liedjes zorgen. Regisseur Bruun Kuijt houdt de vaart in de voorstelling.

Zo lukt het moeiteloos om ook jonge kinderen een uur te boeien. Daarna, voordat ze de jungle van merchanidise weer ingaan, kunnen ze even knuffelen met hun favoriete buurmannen. Dat kan tot de zomer in het hele land.