Ludwig Bindervoet verlaat URLAND, het collectief dat hij mede heeft opgericht. Hij wil zich richten op zijn individuele artistieke ambities, als autonome maker en speler.

Op de Toneelacademie van Maastricht richtte Bindervoet, samen met onder anderen de huidige kernleden Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander de Jong en Jimi Zoet, in 2010 performancecollectief URLAND op. Daarna bouwden ze samen aan een veelzijdig oeuvre, telkens met ‘het geloof in live art in postdigital times’.

Onder de vleugels van het Huis van Bourgondië en Productiehuis Rotterdam kon het collectief zich verder ontwikkelen, om uiteindelijk een vaste kracht te worden van het makersensemble van Theater Rotterdam. URLAND wist zich te onderscheiden met succesvolle voorstellingen als UR (officiële selectie Theaterfestival 2018), De Internet Trilogie (nominatie Mimeprijs 2021) en De Gabber Opera (winnaar Mime en Performanceprijs 2022).

De aanstaande grote zaalvoorstelling De Eindtijd Revue (première 3 november) zal de laatste URLAND-voorstelling zijn waar Bindervoet als artistiek leiding deel van uitmaakt. Hij gaat zich richten op zijn individuele artistieke ambities, als autonome maker, speler, schrijver, regisseur en speldocent. Bindervoet is ook een van de huismakers van Theater aan de Rijn, waar hij in 2020 zijn solo Patroon maakte.

‘Ik heb zin in het onbekende, dat is altijd mijn grote motor geweest’, schrijft hij in een persbericht. ‘URLAND zit in mijn hart, en ik koester alles wat we samen hebben (door)gemaakt. Van de Himalaya naar het Klingon Language Institute, van De Parade naar het Theatertreffen in Berlijn. Veertien jaar zijn twee cycli van zeven, ik ben niet zo spiritueel maar het is tijd voor een nieuwe cyclus. De Eindtijd Revue is de gedroomde grande finale. OUT WITH A BANG. Op naar een nieuwe verwarring!’

‘Typisch Ludwig’, reageren de overige leden van URLAND. ‘Als laatste gebaar deze radicale daad, het collectief verlaten, om URLAND naar een hoger plan te tillen. Ook na zijn vertrek zal hij ons vast blijven uitdagen om onszelf steeds weer opnieuw te blijven uitvinden. Een kunstenaar in hart en nieren.’

De overgebleven leden laten weten te zullen blijven spelen met technologie, in het theater (grote én kleine zaal) en daarbuiten met Rotterdam als thuisbasis en de wereld als hun achtertuin. ‘We hebben te gekke nieuwe plannen in de pijpleiding en zien uit naar nieuwe samenwerkingen. In the ashes of the old world, the seeds of the new beginning are sown.’

Foto: Jeannette Slütter