De 71e editie van het Holland Festival legt de focus op ‘grenzen en scheidslijnen’. De organisatie, ditmaal voor het laatst onder artistieke leiding van Ruth Mackenzie, programmeert 38 voorstellingen, uitvoeringen en installaties van kunstenaars uit binnen- en buitenland. Als nieuwe productiepartner heeft het festival Ammodo aan zich gebonden.  

Grenzen
Een aantal voorstellingen gaat letterlijk over geografische grenzen, lichtte Ruth Mackenzie op de perspresentatie toe. Zo is er bijvoorbeeld Saigon, een hitvoorstelling van de Franse regisseur Caroline Guiela Nguyen, waarin Vietnamese en Franse acteurs samenspelen in de context van de Franse kolonisatie van Vietnam. De National Changgeuk Company of Korea brengt een Koreaanse operabewerking van Euripides’ Trojaanse vrouwen, waarbij de strijd tussen Trojanen en Grieken wordt verbonden met de strijd tussen de twee landen op het Koreaans schiereiland.

Op een indirecte wijze verwees de organisatie van het festival naar de #MeToo-discussie en grensoverschrijdend gedrag. De aanwezige pers kreeg een voorproefje van Gesualdo, een muziektheatervoorstelling van De Warme Winkel en het Nederlands Kamerkoor die op het festival in première gaat. Waar bij aanvang het Nederlands Kamerkoor met a capella zang zorgde voor een aangename ervaring, werd het later vooral ongemakkelijk, toen verschillende koorleden zich ontdeden van hun zwarte kleding en de bas van het koor hen met vlakke hand op hun blote lijven begon te slaan. En rode afdrukken van de hand op hun billen achterlatend.

Programma
De Marokkaanse theatermaker Mohamed El Khatib komt met drieënvijftig voetbalsupporters van het Noord-Franse Racing Club de Lens naar Amsterdam met de voorstelling Stadium, dat wordt omgeschreven als ‘documentairetheater over clubliefde’. Het Belgische theatercollectief FC Bergman brengt hun voorstelling JR, een Amerikaanse satire op het superkapitalisme met live muziek, video en een groot spelersensemble. Het Tanztheater Wuppertal Pina Bausch komt met de nieuwe avondvullende voorstelling Neues Stück 1 van Dimitris Papaioannou. Toneelgroep Amsterdam speelt voor de laatste keer Romeinse tragedies.  

Ammodo
Verder werd bekend dat Ammodo, een organisatie die zich inzet voor de ontwikkeling van kunst en wetenschap, zich de komende vier edities als productiepartner aan het Holland Festival verbindt. Door een structurele bijdrage te leveren kan het festival nog beter risicovol blijven programmeren, volgens Annet Lekkerkerker, algemeen directeur van het Holland Festival.

Juliette de Wijkerslooth, directeur van Ammodo: ‘Het Holland Festival is toonaangevend in het (co-)produceren en presenteren van vernieuwende producties op internationaal niveau. Het festival produceert podiumkunst die nieuwe perspectieven onderzoekt en experimenteel of bevragend van aard is.’

Ruth Mackenzie
Dit is de laatste editie van het Holland Festival met Ruth Mackenzie als artistiek leider. Voor volgende edities kiest het festival ervoor om elke editie twee ‘associate artists’ aan te stellen. Voor de editie van 2019 zijn dat beeldend kunstenaar en theatermaker William Kentridge en choreograaf Faustin Linyekula. Lekkerkerker blijft algemeen directeur en ook curatoren Annemieke Keurentjes en Jochem Valkenburg zullen aanblijven.

Het Holland Festival begint dit jaar op donderdag 7 juni en duurt tot en met 1 juli.

Foto Ruth Mackenzie: Michel Porro