Ruth Mackenzie, de nieuwe artistiek leider van het Holland Festival, wil meer publiek naar de kunsten krijgen. Op het programma van de 68e editie staan meer gratis toegankelijke evenementen voor een breed publiek, wordt er geëxperimenteerd met digitale kunst en is er een gratis toegankelijke installatie op het Museumplein van beeldend kunstenaar Liam Gillick. 

Ook de opening van het Holland Festival op 30 mei wordt toegankelijker gemaakt. Behalve een concert van het Turkse folkensemble Kardes Türküler in Koninklijk Theater Carré is het mogelijk om thuis je eigen openingsfeest te houden. Onder de noemer House in your house wordt een grote dj-set live gestreamed zodat iedereen thuis mee kan feesten.

Ook nieuw is de presentatie van het programma: vijf weken eerder dan voorgaande jaren. Dit eerdere tijdstip valt tegelijk met de presentatie van de andere grote Europese theaterfestivals en biedt meer tijd om publiek te bereiken. Bovendien verschijnen er maar liefst twee festivalboeken: een met de theater-, dans- en muziekprogrammering (deze week) en een bescheidener boek met het contextprogramma (begin april).

Het eerste festival van de Britse Mackenzie, die haar publiek op de persconferentie in het Nederlands toesprak, kent drie focussen: een eerbetoon aan de dan negentigjarige componist en dirigent Pierre Boulez, aandacht voor Turkije met een breed muzikaal programma, en een reeks voorstellingen over leiderschap en vrouwen die obstakels overwinnen onder de titel Power and the people.

In het kader van dit thema komt het roemruchte Spaande gezelschap La Fura dels Baus met de smart show (waar een app bij nodig is) M.U.R.S. over een maatschappij gedreven door technologische ontwikkelingen. Het Chileense gezelschap Re-sentida behandelt de gevolgen van politieke besluiten in La imaginación del futuro, het Gorki Theater uit Berlijn speelt Der Untergang der Nibelungen en Toneelgroep Amsterdam gaat in première met Kings of war.

De dansprogrammering wordt aangevoerd door Extremalism, door Emio Greco en Pieter C. Scholten gemaakt met dertig dansers van hun gezelschappen ICKamsterdam en Ballet National de Marseille. Het Nationale Ballet dans Cool Britannia, Boris Charmatz keert terug met het nieuwe werk Manger en het Cullberg Ballet uit Zweden brengt een double bill met werk van de choreografen Trajal Harrell en Eszter Salamon.

De muziektheaterprogrammering bevat de première van Lulu van Alban Berg door De Nationale Opera en de Japanse popopera The end van Keiichiro Shibuya (met de virtuele popster Hatsune Miku). De Nederlandse componist Arnoud Noordegraaf maakt met decors en video van Ai Weiwei de nieuwe opera As big as the sky. Ook is er aandacht voor het behoud van de fagot en start het festival met de nieuwe traditie 12 Hour Prom, een twaalf uur durende concertreeks geïnspireerd op de BBC Proms in de Londense Royal Albert Hall.

Het totale programma bestaat uit 45 producties met 99 voorstellingen, concerten en evenementen, verdeeld tussen 30 mei en 28 juni. Het volledige programma staat online op www.hollandfestival.nl.

Foto: Ruth Mackenzie