Beeldend kunstenaar en theatermaker William Kentridge (Zuid-Afrika, 1955) en choreograaf Faustin Linyekula (Congo, 1974) worden benoemd als ‘associate artists’ voor het Holland Festival 2019. Het festival zet hiermee, na het aangekondigde vertrek van huidig artistiek directeur Ruth Mackenzie, in op een nieuwe constructie om de artistieke inhoud van het festival vorm te geven.

In dat nieuwe model zullen twee wisselende kunstenaars in principe voor één editie verantwoordelijk zijn voor de invulling van het festival. Ze werken daarvoor samen met een vast artistiek team, bestaande uit algemeen directeur Annet Lekkerkerker en curatoren Annemieke Keurentjes (dans en theater) en Jochem Valkenburg (muziek en muziektheater).

Aanvankelijk ging de organisatie voor de functie op zoek naar een kunstenaar die zich als nieuwe artistiek leider voor vier jaar aan het festival zou verbinden. Maar dat bleek voor veel makers moeilijk te combineren met hun kunstenaarspraktijk, legt Lekkerkerker uit. ‘De complexiteit van de functie en het meerjarige commitment dat het aan een kunstenaar vraagt, bleek voor veel kandidaten een obstakel.’

Toen werd er gezocht naar een nieuw model. ‘Vanaf het begin was duidelijk dat we een kunstenaar aan het team wilden toevoegen. De kunst en de kunstenaar moeten centraal staan in ons festival.’ Met de keuze voor twee ‘associate artists’ met een aanstelling van in principe één jaar meent het festival goed in te kunnen spelen op wat op dit moment de podiumkunsten en de wereld beweegt.

Voor 2019 kiest het festival voor twee kunstenaars die wonen en werken in Sub-Sahara Afrika en met hun werk de hele wereld bestrijken. Bovendien werken ze allebei op meerdere disciplines. Ook het feit dat de kunstenaars uit verschillende generaties komen speelt een belangrijke rol voor de keuze voor Kentridge en Linyekula.

Het werk van beide makers zal een prominente plek in de programmering innemen. Kentridge presenteert zijn nieuwe muziektheaterproductie The Head and the Load (een coproductie met onder andere The Park Avenue Armory en NOW festival/Tate Modern). Linyekula brengt zijn nieuwe choreografie Not Another Diva. Daarnaast wordt samen met het artistieke team gekeken met welke kunstenaars de makers zich verwant voelen en wier werk hen fascineert.

Kentridge is internationaal bekend door zijn tekeningen, films, theater- en operaproducties. Hij is opgeleid aan de fysieke theateropleiding van Jacques Lecoq in Parijs. Linyekula is danser en choreograaf. Hij studeerde literatuur en drama en richtte in 1997 het eerste Keniaanse gezelschap voor eigentijdse dans op: Gàara.

Van Kentridge waren eerder op het Holland Festival de voorstellingen Telegrams from the Nose (2010), Refuse the Hour (2012), Winterreise (2014) en de opera Lulu (2015) te zien, en van Linyekula La création du monde 1923-2012 (2012).

De komende tijd wordt het nieuwe artistieke model binnen de organisatie intensief geëvalueerd. Lekkerkerker: ‘De eerstkomende maanden gaan we kijken of dit werkt. Is het zo inspirerend als wij tot nu toe vinden en verwachten? Gaan we dit model continueren of moeten we toch weer kijken naar iets anders?’

Ruth Mackenzie trad in 2015 aan als artistiek directeur van het Holland Festival, en kondigde twee jaar later haar vertrek aan. Ze wordt artistiek directeur van het vooraanstaande Parijse Théâtre du Châtelet. De aankomende editie is de laatste die onder haar verantwoordelijkheid tot stand is gekomen. Het programma daarvan wordt 6 februari bekendgemaakt.

Foto: EPA