Het Holland Festival focust dit jaar op klimaat en identiteitspolitiek. De thema’s komen terug in het eigen werk en de keuzes van associate artists Nicolas Stemann en Angélique Kidjo.

Sinds 2019 werkt het festival met associate artists. Dit jaar zijn dat de Frans-Beninse zangeres Angélique Kidjo (1960) en de Duitse theaterregisseur Nicolas Stemann (1968). Van beiden is straks nieuw en recent werk te zien. Ook hun professionele netwerk en interessegebieden vinden hun weg in de programmering.

Uit het werk van beide associate artists blijken dit jaar verschillende gedeelde interesses, waaronder hun bezorgdheid over klimaatverandering. Het Holland Festival opent op 3 juni met het concert Mother Nature van Kidjo, met gastartiesten als Jeangu Macrooy, Yemi Alade en Blue Lab Beats. De voorstelling Kein Licht van Nicolas Stemann en Elfriede Jelinek speelt direct na een kernramp. In de voorstelling Altamira 2042 van Gabriela Carneiro da Cunha komt de rivierbevolking rond de Braziliaanse rivier Xingu aan het woord over de dreiging van een gigantische dam. Mary Finsterer componeerde de opera Antarctica op basis van Antarctisch onderzoek. En A Play for the Living in a Time of Extinction van regisseur Katie Mitchell afficheert zich als een energiezuinig stuk waar de gebruikte energie, zichtbaar voor het publiek, live wordt opgewekt.

Een andere rode draad in de programmering lijkt representatie. Beide associate artists en veel makers stellen vragen rondom identiteitspolitiek. Wie zijn wij om dit verhaal te vertellen? Wie mag deze personages spelen? Vanuit welk perspectief worden verhalen het beste verteld? Van Stemann is Der Besuch der alten Dame te zien, een voorstelling waarin slechts twee acteurs alle rollen van een Zwitserse klassieke tekst over schuld en boete op zich nemen en zo alle mogelijke perspectieven belichamen. Stemanns Contre-enquêtes is een bewerking van het boek Moussa, of de dood van een Arabier van Kamel Daoud, waarin een naam gegeven wordt aan de naamloze Arabier die in Camus’ De vreemdeling wordt vermoord. In de opera The Murder of Halit Yozgat toont regisseur Ben Frost een waargebeurde moordzaak vanuit verschillende perspectieven.

Ook oude klassiekers als Moby Dick en Der Ring des Nibelungen krijgen in de bewerkingen van regisseurs Wu Tsang en Christopher Rüping een heel nieuwe lading. Ze geven weggelaten stemmen en verhalen een grote rol. Kidjo maakt de persoonlijke muziektheatervoorstelling Yemandja over het slavernijverleden in haar geboorteland Benin. Het Nationale Theater herneemt zijn succesvolle theatermarathon The Nation.

Het Holland Festival duurt van 3 tot en met 26 juni 2022. In totaal presenteert het 35 producties met 109 voorstellingen, waaronder 10 wereldpremières en 10 Nederlandse premières. Opvallend in het dansprogramma is een ‘Hans van Manen Festival’, waarin Het Nationale Ballet choreograaf Van Manen eert. Arno Schuitemaker presenteert 30 appearances out of darkness. In Park Frankendael worden dit jaar twee opera’s gratis gestreamd. Naast de opera Der Freischütz, mag het publiek stemmen voor een titel uit het aanbod uit 20 jaar ‘Opera in het Park’, dat Holland Festival sinds 2001 presenteert met De Nationale Opera.

Het Holland Festival werd 75 jaar geleden, in 1947, opgericht. Onder de noemer ‘High Arts in the Low Lands’ presenteerde het in Amsterdam, Scheveningen, Den Haag en Rotterdam concerten, opera’s en tentoonstellingen. Het idee was – zo vlak na de oorlog – dat met het tonen van nationale én internationale kunst de aandacht weer op internationale samenwerking en uitwisseling kon worden gericht. In een statement naar aanleiding van het uitbreken van de oorlog in Oekraïne verwees het festival opnieuw naar die missie en riep op tot verbinding. ‘Kunst en kunstenaars, was de gedachte, konden het verscheurde Europa helen. Ook in andere landen werden internationale festivals opgericht. In de loop van de 75 jaar is de blik van het festival verruimd van Europa naar de hele wereld. Laat ons in deze heftige tijd juist de kracht van kunst en cultuur gebruiken, effectief en intelligent, om te verbinden.’

Foto: Der Besuch der alten Dame Nicolas Stemann, Friedrich Dürrenmatt, Schauspielhaus Zürich