Theatercollectief Female Economy ontvangt dit jaar de Cultuurfonds Prijs, de jaarlijkse prijs van 100.000 euro voor een instelling of persoon die zich langdurig inzet voor cultuur of natuur in Nederland. Dat werd vanmiddag bekendgemaakt op NPO Radio 1. Female Economy krijgt de Cultuurfonds Prijs ‘omdat zij als zelfbenoemde theaterroedel een groot voorbeeld zijn van hoe cultuur verbindt’.

Volgens fondsdirecteur Cathelijne Broers geeft dit ‘hechte, creatieve en unieke collectief het woord verbinding écht betekenis, door mensen van overal op onverwachte plekken samen te brengen en als deelnemer of publiek te betrekken bij fantastische voorstellingen’. De jury:

Female Economy neemt mensen letterlijk op cultureel sleeptouw. De verhalen zijn echt, de artistieke waarde heel hoog. En de werkwijze is uniek: werkelijk rondlopen in elkaars leven, je verdiepen in de ander om daarna kunstenaars en buurt- en stadsbewoners samen laten werken. Dat levert mooie voorstellingen op, maar ook zoveel meer: gelijkwaardigheid en intense verbinding met nieuwe groepen in de samenleving, betrokkenheid. Een cultureel en positief tegengeluid in de huidige polarisatie.

Het gezelschap reageert ‘innig dankbaar te zijn voor deze rake en gracieuze woorden, diep geroerd door deze kroon op het werk dat wij al 25 jaar in de wereld zetten: door kunst mensen met elkaar te verbinden en een ieder uitnodigen voorbij vooroordeel, systeem en schaamte te kijken, om zo een ander werkelijk te ontmoeten’.

Female Economy, onder de artistieke leiding van Adelheid Roosen en Ola Mafaalani (2021 tot april 2024) en onder zakelijke leiding van Bregtje Angenoise Bos, bestaat dit jaar 25 jaar. De groep is onder andere bekend van haar Wijksafari’s, waarin het publiek wordt meegenomen door een stadswijk langs de levensverhalen van haar bewoners. Met De Gesluierde Monologen speelde het gezelschap van 2003 tot 2015 in acht landen in theaters, buurthuizen, blijfhuizen en de Tweede Kamer.

Eerdere projecten zijn onder meer de voorstelling Niet Meer Zonder Jou (2015), waarin vrijgevochten dochter Nazmiye Oral een taboedoorbrekend gesprek aanging met haar traditionele islamistische moeder, en De Oversteek (2014), waarin ‘wijkbewoners inbraken’ bij de voorstelling Dantons Dood van het voormalige Toneelgroep Amsterdam (nu ITA). Recent produceerde Female Economy het theaterritueel Vrouwen in Bad (2022) en de film Doula’s van de Stad (2021), die tien internationale filmfestivals doorkruiste.

Het Cultuurfonds, het voormalige Prins Bernhard Cultuurfonds (gisteren liet de organisatie weten de naam te hebben aangepast vanwege het NSDAP-lidmaatschapskaart van Bernhard), investeert jaarlijks meer dan 40 miljoen euro in de toekomst van cultuur en natuur, dankzij particuliere giften en nalatenschappen, samenwerking met partners en de afdracht van de VriendenLoterij en Nederlandse Loterij.

De winnaar van de Cultuurfonds Prijs krijgt de 100.000 euro ‘voor een project dat past bij het werk van de winnaar en bijdraagt aan de missie van het Cultuurfonds’. Koningin Máxima reikt de prijs uit op maandag 20 november uit tijdens een feestelijke ceremonie.

Foto: Luc Wittebol – Female Economy en Cathelijne Broers (5e van links) en Kiki Rosingh (tweede van rechts) van het Cultuurfonds.