Al badend wil regisseur Ola Mafaalani carrièrevrouwen inspireren om hun ‘feminiene kracht te doen ontwaken’. Van 24 februari tot en met 26 maart staan veertig glazen baden klaar in ‘t Kromhout museum in Amsterdam, waar vrouwen in vijf sessies in volledige afzondering een ‘transformerend theaterritueel’ ondergaan. Afgelopen woensdag presenteerde Mafaalani, samen met theatermakers Anna Drijver, Nazmiye Oral, Naomi van der Linden en Adelheid Roosen, het project.

Er zijn veel redenen waarom vrouwen meer aandacht zouden moeten besteden aan hun feminiene kracht, vinden de makers, maar theatermaker en participant Naomi van der Linden heeft er ‘vooral ook ontzettend veel zin in’. Hele avonden doorbrengen in een warm bad onder de winterse sterrenhemel: het klinkt als een wellness advertentie.

Initiator en regisseur Ola Mafaalani heeft een heel serieus doel voor ogen met haar Vrouwen in bad: de feminiene economie meer ruimte geven. Een droom van de Syrische regisseuse is dat er meer balans komt tussen masculiene en feminiene energie in leiderschap. En zo ook in de besluitvorming in de wereld. ‘Graag zou ik nog meemaken dat er in het kabinet een besluit wordt genomen en dat tenminste één iemand de volle emotionele betekenis van dat besluit voelt. Zonder groot gespeeld drama. Nee, écht voelt.’

Ook tijdens deze ‘exclusieve pre-experience’ voor vooral pers is al snel duidelijk dat een gedeelde ruimte met enkel vrouwen zorgt voor een bijzondere sfeer van ontspannen intimiteit. Met enorme openheid delen rolmodellen als Anna Drijver en Nazmiye Oral persoonlijke drijfveren en onzekerheden.

‘Wanneer heb je voor het laatst gehuild?’ vragen we elkaar en ‘Welke tien dingen zou je anders doen als je de interessantste, knapste, slimste supervrouw ter wereld was?’ Het is een mooie uitwisseling. We delen een gemeenschappelijke ervaring met de wereld om ons heen. Maar ook leren we over verschillen, want niet iedereen is onder dezelfde omstandigheden opgegroeid en gekomen waar ze nu is.

Bij Vrouwen in bad zal deze sfeer alleen maar versterkt worden, omdat de deelnemers dit soort gesprekken al badderend zullen voeren. De baders zullen een mix van rituelen, theater, muziek, dans, poëzie kunnen verwachten in een ‘retraîte, inspirerende cursus en sprankelende theatrale ervaring ineen’. Inclusief lekker eten, drinken, verzorgingsproducten en vermaak.

Waar Female Economy (voorheen Adelheid+Zina) normaal gesproken focust op vrouwen uit de wijk, hangt aan dit vijfwekelijkse theaterritueel een ander prijskaartje. Voor 1250 euro kunnen mensen die zich identificeren als vrouw deelnemen aan het transformatieproces, waarin je vijf weken elke week een avond in bad gaat.

Deelneemsters zijn dus veelal carrièrevrouwen uit uiteenlopende vakgebieden, maar niet allemaal. Roosen vertelt dat er ook een aantal tickets zijn gedoneerd, zodat er ook wijkmoeders die zich inzetten voor hun gemeenschap mee zouden kunnen doen.

De belofte van transformatie is gebaseerd op die van initiatiefnemer Mafaalani. Haar eigen zoektocht deed haar realiseren dat ze allerlei masculiene eigenschappen inzette om te slagen in een overwegend masculiene maatschappij, ‘maar’ zegt ze plechtig ‘dat doe ik niet niet meer.’ Een jaloersmakend tevreden, bevrijde glimlach breekt door op haar gezicht. Betere reclame kun je niet wensen.

Foto: Prins de Vos