Er bestaan ‘tunnelmensen’, zegt het personage Grietje halverwege Wolf (of het Heidi-feest): ze leven ondergronds, in de riolen, hun ogen hebben zich aangepast aan het donker en ze laten zich nooit aan iemand zien. (meer…)
Theaterkrant - Het grootste theaterplatform van Nederland
Er bestaan ‘tunnelmensen’, zegt het personage Grietje halverwege Wolf (of het Heidi-feest): ze leven ondergronds, in de riolen, hun ogen hebben zich aangepast aan het donker en ze laten zich nooit aan iemand zien. (meer…)
Een televisie met daarop een groep pinguïns, samengeplet in een groep of waggelend door de sneeuw. Meteen overvalt je het gevoel van een wachtkamervacuüm, een non-descripte natuurdocumentaire waardoor de tijd zo mogelijk nog langzamer voorbijtikt. (meer…)
Wat is vrijheid? Voor de moeder en zoon in de toneeltekst Kapotte vleugels van Shabnam Baqhiri betekent vrijheid iets heel anders: voor hem is dat vertrekken, voor haar blijven. Terwijl de laatste (nagenoeg lege) Nederlandse evacuatievluchten uit Afghanistan vertrekken, toetsen ze in een doorwaakte nacht hun dromen en idealen aan elkaar. (meer…)
Op 31 mei 1919 trok een Berlijnse sluiswachter een lijk uit het Landwehrkanal. Het was het lichaam van Rosa Luxemburg, die viereneenhalve maand daarvoor het slachtoffer van de tweede politieke moord van de Weimarrepubliek was geworden. (meer…)
Romans zijn bevolkt met dwazen en zotten, met – zoals men in Vlaanderen zo ‘schoon’ zegt – mensen met een hoek(je) af. Dat schreef ik een paar jaar geleden in een essay over Nederlandstalige literatuur voor een Vlaams-Turks literair tijdschrift. Wij lezen nu eenmaal graag over van de norm afwijkende mensen. (meer…)
OustFaust en De draaischijf, vorig seizoen bracht Tom Lanoye zowel een theatertekst als -roman uit met een ‘Faustisch’ hoofdpersonage. De figuur van Faust vertakt zich over het hele werk van de Antwerpse auteur en heeft een sterke band met het thema van de Vlaamse collaboratie, nog steeds een zeer gevoelig thema in de Belgische geschiedenis. (meer…)