Ze zijn niet meer weg te denken op de Parade en hebben ook voor dit jaar hun superbed weer uit de kast getrokken. Raymonde de Kuyper en George van Houts spelen hun tweede deel van wat uiteindelijk een drieluik moet worden en dan op tournee gaat langs het zalencircuit.

Vorig jaar trapten ze af met Who’s afraid of George and Mildred?, dit jaar slaan ze nog harder toe met Who’s afraid of John and Yoko? Natuurlijk is het uitgangspunt van dit drieluik de moeder aller relatiestukken: Who’s afraid of Virginia Woolf? Vorig jaar stonden George en Mildred uit de gelijknamige BBC-serie model voor een halfuurtje echtelijk gooi- en smijtwerk. Dit jaar draait de voorstelling om de actie die John Lennon en Yoko Ono in 1969 in het Amsterdamse Hilton hotel hielden onder de slogan ‘Bed Peace’. Toen het derde luik van hun actie (in Wenen) achter de rug was schreef Lennon een muzikaal verslag onder de titel ‘The ballad of John and Yoko’ en met dat lied zet ook deze voorstelling in.

De tekst van Van Houts, met verwijzingen naar allerlei andere stukken en koppels, is deze keer nog scherper uitgevallen dan vorig jaar met als hoogtepunt de opmerking dat als John en Yoko nog dertig jaar in dat bed waren blijven liggen ze Herman Brood voorbij hadden zien komen.

De Kuyper is Lennon, Van Houts is Ono, een terechte rolverdeling want ook als acteur steekt De Kuyper met kop en schouders boven Van Houts uit. De Kuyper kent als comédienne nauwelijks haar gelijke in het Nederlandse toneel en het is altijd weer een feest om te zien hoe zij haar rollen (binnenkort is ze ook te zien als de weduwe in Am Ziel van Thomas Bernhard) uitspeelt.

De plot is sterk genoeg, de pruiken brengen John en Yoko tot leven, Aat Ceelen levert een geslaagde regie af, en uiteindelijk blijkt eens te meer wat een fantastisch lied de ballade van John en Yoko is.

Op naar het afsluitende deel. Hopelijk zien we Raymonde de Kuyper dan in de rol van Hyacinth Bucket, lees: Bouquet.