In de afstudeervoorstelling Shy door Toneelacademie Maastricht volgen we een depressieve tiener in aanloop naar zijn zelfopgelegde einde. De tekst is gebaseerd op het gelijknamige boek van Britse schrijver Max Porter, vooral bekend van Grief is the Thing with Feathers.

Hij staat voor een vijver, zijn rugzak gevuld met stenen, turend in het ondiepe water. Shy, gespeeld door actrice Hendrickje Bobby Rae Zeeuw, volgt een 16-jarige jongen die het leven niet meer ziet zitten. Alles heeft hij gedaan: gerookt, geblowd, gestolen, maar ook een huis vernield en een mes in de vinger van zijn moeder geramd. In een vlugge, overvolle regie door Luuk Bellemakers en dramaturgie door Nina Wijkel, razen we door Shy’s leven en gedachtenspinsels.

De setting is Laatste Kans, een faciliteit voor jongeren met gedragsproblemen. Naast Zeeuw nemen Christopher Tjalling Hatton en Jelle Huizinga verschillende rollen op zich, waaronder psycholoog Jenny, moeder, vriendinnetje Becky, pestkoppen, een neef die dj is, en andere personages. Hoewel Hatton en Huizinga zich inleven in iedere rol, blijven de personages nogal oppervlakkig. Ze wisselen voortdurend tussen inleven en vertellen, wat eerder tot vervreemding dan tot verdieping van de personages leidt.

Het gesprek bij de psycholoog (Hatton) had zich uitstekend geleend om meer diepte te vergaren, maar zelfs in deze scène blijft de jongen ondoorgrondelijk. Zittend op twee krukken tegenover elkaar, maar vrij ver uit elkaar geplaatst – de hele speelvloer ligt ertussen – gaat hij in gesprek met zijn zielenknijper. De dialoog onthult alle misdaden die Shy heeft begaan, maar het is moeilijk om met hem mee te voelen omdat hij niet bepaald sympathiek overkomt wanneer hij praat over zijn daden en zijn wens voor de dood van zijn moeder.

Buitengewoon fraai is het decor. Voorop het toneel zien we een spiegelend rond vlak, de vijver, waarin hij zich wil verdrinken. Twee imaginaire dassen, vermoedelijk een hallucinatie van Shy, spreken hem toe en maken hem alsmaar gekker. Maar wanneer Hatton en Huizinga ineens in aliens veranderen, rommelend onder het witte achterdoek, beschenen door felle lampen, wordt het stuk te chaotisch. Is dit een vrije toevoeging van de regisseur en spelers, of daadwerkelijk afkomstig uit Porters verhaal? En waarom kiezen de makers ervoor dit uit te lichten in het stuk? In principe voegt het weinig toe.

Wanneer het trio aan het eind stenen in de vijver keilt – nu een ronde spot geprojecteerd op het witte achterdoek – ziet dat er bijna filmisch en dromerig uit. Een verrassend rapgedeelte, uitgevoerd door Huizinga, is lekker om gade te slaan. De acteur wervelt over de bühne, lijf- en ledematen pompend, adrem. Shy slaagt er goed in om levendige sfeerbeelden te schetsen, maar de personages verdienen meer uitdieping.