Het is niet waarschijnlijk dat de 2+ doelgroep de woorden guiro en bodhran heeft onthouden voor het raspend percussie-instrument uit Latijns-Amerika en de Ierse trommel. Maar de vrolijke muziekles waarvoor ze gebruikt werden op het schooltje van Peppa Pig en zijn vriendjes zullen de kinderen wel kunnen navertellen.

Tijdens die les konden de kinderen in de zaal lekker meebrullen en niet onaardig ritmisch meeklappen. Dat was vooral de verdienste van Josine van Soest, die als Daisy, de enige ‘echte persoon’ die op het podium staat tussen de loeigrote poppen uit de wereld van het opgewekte varkentje Peppa Pig. Een uur lang rent en danst zij als een poppendirigent over het schoolpleintje en de kampeerplek in het bos en zweept zij de kinderen in de zaal op om zich op afstand te mengen in die feestelijke poppengemeenschap.

Peppa Pig, de Britse animatieserie voor kleuters van Neville Astley en Mark Baker, doet het op Nickelodeon en Netflix uitstekend, maar leent zich ook prima voor een theaterversie. Dat heeft de reeks op West End in Londen bewezen en Van Hoorne Entertainment heeft nu voor de tweede keer een Peppa Pig-voorstelling naar Nederland gehaald. Met nog grotere poppen dan in de voorgaande aflevering Schoolreisje naar het strand.

Voorafgaand aan de voorstelling worden de kinderen al in de stemming gebracht in de Peppa-knutselhoek in de foyer en na de voorstelling is er een heuse Meet & Greet met hun poppenhelden.

Een deel van de poppen wordt bediend door een in het zwart geklede speler achter de pop, terwijl in vader en moeder Pig een speler verborgen zit. Samen met Daisy vormen zij een aantrekkelijk tableau, tegen een fris decor in de uitnodigende Dick Bruna-stijl. De liedjes zijn smakelijk en zeker geen voor de hand liggende kinderdeuntjes en het verhaaltje is overzichtelijk.

Peppa en haar broertje George en hun vriendjes Pedro Pony, Gerald Giraffe, Suzy Schaap gaan onder leiding van Juffrouw Gazelle (met grappig Frans accent) met de bus, bestuurd door Papa Big (‘Pas op voor je hoofd Gerald’), naar het bos om daar een nachtje te kamperen. Picknicken, kampvuur en in de modder stampen, wat wil je nog meer.

En ondertussen krijgen de kinderen ook nog in een liedje het sleutelwoord ingeprent, waar de monden van bezorgde politici en beleidmakers in de huidige politiek en maatschappij, eh.. samenleving van overstromen: Samen, samen, je moet het samen doen, samenwerken.

Als de kinderen op hun stoel met extra kussens halverwege misschien even de concentratie kwijt zijn, dan worden ze er wel weer bijgetrokken door wat er allemaal ’s nachts gebeurt met kikkers, uilen, vleermuizen en vooral de vuurvliegen. Mooi vormgegeven en op het aangename randje van opwindend spannend en eng. Een perfect sfeertje dus voor een uurtje theater voor kleine kinderen.