Cabaretduo Rajko En Zijn Broer heeft besloten het roer om te gooien en een theaterrestaurant te openen. Het Parade-publiek heeft de eer de feestelijke opening bij te wonen. Alleen ontbreekt het aan personeel, menu’s, ingrediënten, aan alles eigenlijk. Wat volgt is een halfslachtige slapstick vol moord, intrige en een ovenschotel met prei.

Het is duidelijk dat het cabaretduo van Rajko en Yuri Disseldorp het niet om het verhaal te doen was – dat is dermate nietszeggend dat het met geen mogelijkheid serieus te nemen is. Dat hoeft natuurlijk absoluut geen probleem te zijn, maar dan moeten ze er wel iets tegenoverstellen.

Helaas leent de preischotel die live tijdens de voorstelling bereid wordt (waarbij allerlei willekeurige ingrediënten, tot aan verpakkingen en bonnetjes toe, in een blender worden gemieterd en vervolgens in een ovenschaal worden uitgegoten) zich uitstekend als metafoor voor deze voorstelling: met een flinke dosis desinteresse worden tientallen aanzetjes door elkaar geblenderd en uitgestort over het publiek. Het mag duidelijk zijn dat het resultaat niet te verteren is.

Kook levert niet de variant van chaos op die op enig manier hilarisch of overweldigend is – nee, het is gewoon een rommeltje. De schaarse grappen zijn flauw, het spel is houterig en de onzinnige plot eist onnodig veel ruimte op. Je herkent de subtiele, droogkomische humor van regisseur Eddie B. Wahr er maar mondjesmaat in. Dat ook deze vorm van humoristisch theater baat heeft bij enige verstilling en af en toe een tegenkleur, lijkt volslagen aan de makers voorbij te zijn gegaan.