Don’t we deserve grand human projects that give us meaning? van het duo Robbert&Frank Frank&Robbert is een performance die beeldende kunst en theater integreert vanuit het thema zingeving. Met een humoristisch spel van zich herhalende beelden analyseert het duo de problemen van een maatschappij die voortdurend meer wil.

Wanneer een voor een de elementen van de voorstelling door de droge gecomputeriseerde vrouwenstem zijn aangekondigd wandelen de Gentenaren Frank Merckx en Robbert Goyvaerts als twee onschuldige jongetjes voorzichtig hand in hand over het onbesmet wit tapijt. In het serene landschap vormen hun felgekleurde rode en gele pak een ongemakkelijk statement. Begeleid door een soundscape van electrobeats worden een reeks objecten geïntroduceerd. In het grit hangt een hand. Een rode biljartbal staat symbool voor de atoom en hoort zichtbaar bij de identiteit van Frank. Uit het imaginaire water onder de vloer tovert Robbert een vis tevoorschijn en ten slotte verschijnt een kastje op het toneel met daarop de tekst ‘grand human projects’.

Robbert en Frank vormen binnen het aanbod van al die objecten zelf het middelpunt. Ze splitsen en dupliceren zichzelf. Zo vormen hun afbeeldingen, groot en klein, de rode draad in het afgemeten landschap dat tijdens de voorstelling ontstaat. Met veel gevoel voor timing, ook in het commentaar van de voice-over, creëren deze Adam en Adam een gekunstelde wereld, waarin continu met het begrip grenzen wordt gespeeld en de hand van God symbool staat voor (af)splitsing. In hun productieve creativiteit dreigen de twee elkaar ten slotte te verliezen. Hoe sterker dat dit gevoel wordt, hoe meer ze letterlijk uit de kast halen; de kast die ook verschillende proporties krijgt in het decor van gedupliceerde objecten.

Ontroering en hilariteit wisselen elkaar af in het miniuniversum dat Frank en Robbert – volledig trouw aan hun eigen authentieke geknutsel – tonen. Dat deden ze ook in hun vorige productie To Break – The Window of Opportunity, een voorstelling die werd opgepikt door het Vlaamse talentenplatform Circuit X twee jaar geleden.

In Don’t we deserve grand human projects that give us meaning, opnieuw een productie van Campo, tonen ze de eindeloze inventiviteit van de mens, zijn tomeloze bedrijvigheid en zijn neiging de wereld volledig naar zijn ‘hand’ te zetten. Waartoe dat leidt zien we ook en daarmee geeft het werk van het duo F&R R&F een oprechte waarschuwing af.

Via een geprojecteerde film in het beruchte kastje belanden we uiteindelijk in een landschap van buffels, waarin klonen van Frank en Robbert een laatste poging doen om elkaar te vinden. Hoe geestig! En wat een gelaagde symboliek! Met hun intermediale voorstellingen vol referenties naar wetenschap en milieu reflecteert het duo met consequente scherpzinnigheid op de hedendaagse geglobaliseerde en gedigitaliseerde wereld, waarin onthechting, eenzaamheid en isolatie de grootste dreiging vormen.