Op een wit doek zien we een persiflage van een viertal baby’s. Vier volwassen vrouwen staan met hun duimen in de mond en klagen over hun leven. Eéntje schept op over haar melktanden en kiezen, een ander heeft het erover dat zij een advocaat nodig heeft om haar moeder aan te klagen die video’s van haar blote babybillen op Instagram zet. Plots zetten de vier vrouwen loepzuiver en vol power het nummer ‘Believer’ van Imagine Dragons in.

Het is een scène uit de voorstelling & de rest van Ivy (voorheen Meisjes met de wijsjes). In de voorstelling worden covers van bekende en minder bekende popliedjes in rap tempo afgewisseld met karikaturen van kippen, baby’s, kleuters en mannen met snorren.

De setting is simpel; er staan een paar stoelen op het podium en daarachter verschillende instrumenten, die bespeeld worden door Martijn Bos. De vier vrouwen van Ivy dragen eenvoudige beige en zwarte kleding. Met nummers van onder andere The Beatles, Coldplay en Stromae stappen de voormalig Meisjes met de wijsjes af van het Nederlandse repertoire. De vier vrouwen, die al sinds 2015 samen zingen, zijn qua zang perfect op elkaar afgestemd. Ze zingen zuiver, krachtig en in perfecte harmonie.

Zo goed als de zang is, zo matig is het toneelspel. Het verhaal, dat een ode aan individualiteit moet representeren, springt van de hak op de tak. De persiflages zijn humoristisch, maar flauw en weinig uitgediept. De fysieke interpretaties van een kip met een beperking en een toespraak van een Franse pastoor zijn hilarisch. Maar zodra er dialoog is, komt het spel erg amateuristisch over. 

De onderbrekingen waarin het publiek bij de voorstelling wordt betrokken, zijn oncomfortabel om naar te kijken. Het zorgt ervoor dat ik een stuk minder ontspannen naar de muziek zit te luisteren, wetende dat ik misschien de volgende ben die het podium op wordt gevraagd voor een ongemakkelijk gesprek.

In & de rest komen zowel bekende Engelstalige popliedjes als rap en kerkmuziek aan bod. Er wordt onder andere gezongen in het Engels, Frans en Hebreeuws. Naarmate de avond vordert komt er meer verstilling in het programma en wordt de zang nog beter en meer in harmonie. Het is een eclectisch geheel, maar Ivy weet met elk lied een geheel eigen sfeer te creëren. 

De naam Ivy is gekozen als nieuwe internationale vrouwennaam en staat onder meer voor vrouw, venus, vocaal, vierstemmig en vrij. Om het imago van meisjes die wijsjes zingen los te laten, is echter meer nodig dan alleen het zingen in andere talen en een nieuwe naam. De kracht en diepgang die de nieuwe naam doet vermoeden komen in & de rest in ieder geval nog niet genoeg uit de verf. 

Foto: Thomas Jeninga