Het is al lang geen uitzondering meer als een artiest een goed gevulde theaterzaal krijgt als gevolg van hits op TikTok, Instagram of YouTube. Jim Deddes heeft met de webserie Joardy Season (Zilveren Nipkowschijf in 2019) zo’n grote fanschare opgebouwd, dat het theater wel moest volgen.

Deddes en zijn vaste medetekstschrijver en regisseur Jan Hulst (Hulst & Tarenskeen) snapten ook wel dat je geen avondvullende show kan maken met alleen Harco, de ietwat sullige jongeman met zeshoekige bril en dertien in dozijn vaal lichtblauw sportjasje. Dat trekt niemand, ook al zijn die YouTube-filmpjes echt goud. Als een straatinterviewer aan Harco vraagt waar hij van moet huilen of waar hij van geniet, somt hij minutenlang de meest uiteenlopende zinnige en onzinnige, maar vooral heel grappige voorbeelden op.

Met het gebruikelijke opzwepende gitaarintro van Adult Education van Hall & Oats wordt Harco in de theatershow gevraagd waarvoor men hem ’s nachts wakker kan maken. Het levert natuurlijk weer een homerische opsomming op, maar deze recensent kwam al bijna in een lachstuip met het antwoord ‘iemand die mijn kussen wil omdraaien’.

Verspreid over de korte voorstelling van vijf kwartier kwam Harco nog een paar keer, mooi gedoseerd terug. En natuurlijk kregen we ook de uiterst pragmatische voetballer Brian Rompoe te zien die aan alle tegenslagen op of buiten het veld een egocentrische positieve draai weet te geven.

Maar er moest natuurlijk nog wat meer worden bedacht om de noodzakelijke variatie aan te brengen. Die werd gevonden in een aantal sketches met Oscar Aerts. Die vorm werkte uitstekend in het eerste stukje, waarin Deddes als veeleisende organisator van feesten de faciliteiten van een club komt bekijken. Het contact met de brandweer moet in ieder geval worden verbroken.

Maar in de sketches die volgen vertrouwen ze wel heel erg op het krediet dat online is opgebouwd. Het behoorlijk diep wegzakken in die stukken ligt niet aan de acteerprestatie van Deddes, want dat zit na een opleiding aan de Amsterdamse Academie voor Theater en Dans en rollen in de films De Oost en Hardcore Never Dies wel snor. Het meligheidsgehalte is dan wel erg hoog en de lat wordt echt te laag gelegd. Misschien heeft de teleurstelling op die momenten ook wel te maken met het gevoel van totale euforie bij het zien van Schau door Rundfunk kort geleden (die bij hetzelfde theaterbureau zijn ondergebracht), maar ook zonder die (oneerlijke?) vergelijking bleef er van die sketches van het Joardy Show-duo niet zo veel over.

Erg veel invloed op de uitgelaten sfeer in de zaal had dat echter niet. En dat zegt heel veel over de macht en kracht van social media en een flitsende lightshow.