Stephanie Louwrier, Lowie van Oers & Wart Kamps
Close to you – De Carpenters in therapie
★★★★☆
Hilarische therapiesessie voor De Carpenters

17 juli 2018
Gezien op 16 juli 2018, Parade, Den Haag

In Close to you – the Carpenters in therapie herrijst het zoetgevooisde Amerikaanse zangersduo uit de dood voor een therapiesessie op televisie. Het resultaat is misschien wel de ultieme Paradevoorstelling, uitbundig en hilarisch.

De setting van Close to you is de televisiestudio van de Amerikaanse televisietherapeut Kay Redfield Jamison, een kruising tussen Dr. Phil en Jerry Springer. De springerige tv-host wordt gespeeld door Stephanie Louwrier, die met een uitbundige krulletjespruik en viezig snorretje hyperactief zoekt naar spanning en sensatie. Het publiek eet uit haar hand, klapt mee en roept op commando ‘Stop being a pussy!’.

Te gast in de studio van Jamison zijn Richard Carpenter en zijn zus Karen. In werkelijkheid is Karen Carpenter al zo’n 35 jaar geleden overleden aan de gevolgen van anorexia, maar dat mag de pret niet drukken. Richard heeft Karen meegelokt om in de studio oud zeer uit te praten. Dat is er in overdaad. Behalve met Karens eetstoornis had het duo ook te kampen met Richards problematische methadonverslaving.

Wart Kamps is erg grappig als de geschrokken en nerveuze Karen, die haar herrijzenis uit de dood en het verrassingsbezoek aan de televisiestudio niet op prijs kan stellen. In een afzichtelijk kostuum staart ze met grote paniekogen het publiek in. Richard wordt gespeeld door een wat sullig, maar aimabel spelende Lowie van Oers.

De bekende liedjes van de Carpenters komen aan de orde, maar in de voorstelling vliegen vooral de verwijten op en neer tussen broer en zus. Richard moest ooit bijna een tournee afbreken omdat hij zijn voet bezeerd had aan een door Karen verstopte aardappelgratin. Andersom verwijt de anorectische Karen haar broer Jambalaya: ‘Ik heb jarenlang over een gerecht van kip met rijst moeten zingen!’

★★★★☆

'Tv-host Ray wordt gespeeld door performer Stephanie Louwrier, met malle krulletjespruik, snorretje en de motoriek van een springveren poppetje. Zij of hij is een vals secreet, een duveltje uit een doosje dat alles doet voor de kijkcijfers en haar gasten schoffeert. Hilarisch acteren van die Louwrier, en Wart Kamps is ook al erg grappig als een totaal verzenuwde Karen, met naast haar Lowie van Oers als de vermakelijk zoetsappige Richard. ' Hein Janssen