Onder de noemer ‘Theater voor Keti Koti’ vertellen theatermakers door heel Nederland op verschillende podia ieder jaar op 30 juni en 1 juli verhalen die reflecteren op Keti Koti (‘verbroken ketenen’) en de weerslag daarvan op onze samenleving van vandaag. Theaterkrant stipt een aantal voorstellingen aan uit het steeds uitgebreidere aanbod om Keti Koti met theater te vieren en herdenken.

Het waarom beantwoord van Mathieu Wijdeven bij Productiehuis Theater Rotterdam
Nadat zijn moeder een gedicht van haar overgrootvader citeerde, besloot Mathieu Wijdeven op onderzoek te gaan naar zijn voorvader. Zo stuit hij op de theatertekst Het waarom beantwoord die G.G.T. Rustwijk (1862-1914) voordroeg als onemanshow in het Thalia Theater te Paramaribo. Wijdeven doet een poging om zijn betovergrootvader en zijn onemanshow opnieuw tot leven te wekken. ‘Wijdeven toont zich een aimabele performer, die het persoonlijke, historische en maatschappelijke verknoopt tot een boeiende solovoorstelling’, schreef Sander Janssens in zijn recensie op Theaterkrant.
1 juli in de
Koninklijke Schouwburg in Den Haag

In Kleur (8+) van Theater De Krakeling, Urban Myth en De Toneelmakerij
Geïnspireerd door het boek De reis van Syntax Bosselman van Arend van Dam schreven vier jonge schrijvers nieuwe theaterteksten over het koloniale- en slavernijverleden van ons land. Sheralynn Adriaansz, Gavin-Viano, Melissa Knollenburg en Nina van Tongeren schreven eenakters, die Paul Knieriem en Jörgen Tjon a Fong regisseren. Het theaterprogramma voor ouders en kinderen is inclusief een traditionele Heri Heri maaltijd.
30 juni en 1 juli in Theater De Krakeling in Amsterdam

Koken met Amba (6+) van de Veenfabriek
In deze muzikale en smakelijke voorstelling, geregisseerd door Nita Kersten, wordt de familiegeschiedenis van de tienjarige Amba verteld aan de hand van de Surinaamse keuken. Begeleid door swingende liedjes met percussie, piano en trombone wordt het spoor gevolgd van Amba’s familie terug in de tijd: van Nederland via Suriname naar West-Afrika. Amba’s oma (Jacintha Groen) maakt heerlijke Surinaamse verjaardagstraktaties! Met spel en zang van Ntianu Stuger.
1 juli in Hofpleintheater in Rotterdam, daarna in Leiden en omgeving

The B‑Side: ​“Negro Folklore From Texas State Prisons”A Record Album Interpretation van The Whooster Group
De in New York gevestigde The Wooster Group maakt een muziektheatervoorstelling van het album Negro Folklore from Texas State Prisons uit 1965, een verzameling van gevangeniswerkliederen met daarin verhalen over verloren liefdes, geweld en eindeloos herhalende fysieke taken. Op deze manier geven de artiesten een podium aan de stemmen van de gedetineerden en worden ze zelf spreekbuis voor een traditie die teruggaat tot het begin van de slavernij en raciale onderdrukking.
30 juni, 1 en 2 juli in de Schuur in Haarlem

A Ticket to the Future van Maas Theater en Dans
Een multidisciplinaire en multisensorische belevenis aan tafel. Een tafel waar we kunnen aanschuiven voor een proeverij uit het verleden met amuses en kleine gerechtjes en gesprekken van nu kunnen voeren met performances die ons de toekomst in lanceren. Sue-Ann Bel, Kay Slice, Phillip van der Heijden en Carole van Ditzhuyzen cureren deze avond waarin Rotterdamse muzikanten, beeldend kunstenaars, theatermakers, denkers en koks een voorstel creëren voor de toekomst.
30 juni en 1 juli in Maaspodium in Rotterdam

I’d had enough so I killed him van Sherise Strang
Met deze fysieke theatersolo wordt Ankrá, het Leidse theaterfestival voor podiumkunsten van zwarte makers, afgesloten. De solo is geïnspireerd door het leven van de poëet en schrijfster Maya Angelou, die zich als activist en feminist inzette voor de rechten van zwarte vrouwen. De voorstelling is een zoektocht naar identiteit, zekerheid en kracht, maar ook naar bekentenis, overtuiging en veroordeling. Sherise Strang is afgestudeerd aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (UCD/JMD) in 2016. Ze werkt als choreograaf en danser in Europa. De solo wordt muzikaal begeleidt door Jason Winter.
30 juni in Theater De Generator in Leiden

Keti Koti Monologues van STET The English Theatre
Een programma van verschillende optredens die reflecteren op de slavernij. Ritzah Statia onderzoekt in haar fysieke performance Kibra Silensio het effect van ‘de confidential files’ die men in de hersenen bewaart. Ze zoomt in op hoe de nieuwe jonge Caribische generatie omgaat met traumatische gebeurtenissen. Spoken word artiest Daniëlle Zawadi adresseert haar bi-culturele achtergrond in haar werk. Actice en theatermaker Rosa Weekers brengt een monoloog waarin ze de mentale aspecten van slavernij die vandaag de dag nog aanwezig zijn, onder de loep neemt. Marisa Monsanto, bestuurslid van Theater voor Keti Koti, bespreekt de gevolgen van slavernij.
1 juli in Diligentia in Den Haag

Double bill: Leonora/Mambo van Koen Verheijden en June Yanez/ Princess Isatu Hassan Bangura
Deze twee producties maken onderdeel uit van het meerdaagse Keti Koti-festival dat Likeminds, Pompadó Z.R. Martha en KIP Republic bij Theater Bellevue organiseren. De fragmentarische en muzikale voorstelling Leonora is een work in progress over dekolonisatie en over de strijdlust van twee vrouwen. Mambo is een herinterpretatie van een van Afrika’s oudste religies, Vodun oftewel Voodoo. In deze voorstelling worden de verschillende aspecten van Vodun onderzocht.
1 juli in Theater Bellevue in Amsterdam

Track: Perspectives van Theater Rotterdam
De track is een aaneenschakeling van grote en kleine geschiedenissen; van onze koloniale geschiedenis en de geschiedenis van de stad tot de geschiedenis van Theater Rotterdam. Op 1 juli tijdens Keti Koti staat de afschaffing van de slavernij en het slavernijverleden centraal. Met gasten wordt er in gesprek gegaan en er is muziek van voordrachtskunstenaar, zangeres en dichteres Gilda Dannarag.
1 juli Theater Rotterdam

Dobru & Ik van Volksoperahuis
In dit muzikale en theatrale portret maakt men kennis met schrijver/dichter/activist Dobru. Acteur Kenneth Herdigein, spoken word artiest Guillano Herdigein en muzikant Eva Skeete Mc Leed gaan op zoek naar de mens achter zijn werk en naar de actuele betekenis ervan. Hoe verhouden wij ons tot Dobru’s oproep en hoe verhoudt zijn werk zich tot actuele issues als BLM, zwarte Piet, roofkunst, white supremacy, dekolonisatie, inclusiviteit en de spanning tussen identiteit en nationalisme?
30 juni Corrosia Theater in Almere

Tijdens de manifestatie ‘Theater voor Keti Koti’ is nog veel meer te doen. Kijk voor het volledige programma op theatervoorketikoti.nl. Foto: Het waarom beantwoord van Mathieu Wijdeven, Bart-Grietens